Permalänk

Ny dator. Låg FPS

Hej alla kunniga!

Jag söker svar på varför min dator inte riktigt ger mig den fps jag hoppats på. Min dator är sprillans ny och en vän till mig - med större kunskap än jag - valde delar och monterade ihop den.
Operativsystem är win 8.1 och den enda som finns på burken är Battlefield 4. Väl i spelet har jag satt video settings på ultra och fps:en visar ca 70-80 fps.

Som märkbart är jag inte insatt i datorer, men borde inte fps:en ligga lite högre? (senaste drivisar till grafikkortet är installerade)

Datorn ser ut som följer:

Intel Core i5-4690 Processor
(6M Cache, up to 3.90 GHz)

Palit GeForce GTX 970 - 4 GB

8 GB RAM DDR3 Vengeance 1600 Mhz

Moderkort - MSI Z97I AC

1 TB SSHD

(Skärm Samsung 60 hz)

Någon som har en reflektion, tanke, åsikt?

Permalänk
Medlem

70-80 fps i bf4 på ultra är väl väldigt bra?

Permalänk

Skriver du Perfoverlay.drawfps 1 i Bf för att få fram din fps?

Min setup ger 100-130 på banan Silk Road.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk

Jag får 90-130 fps i BF4 med allt på ultra. *se sign*

Visa signatur

|Fractal design define R5 black | i5 4690k @4,3ghz + evo 212 hyper | MSI GTX 970 G4 Gaming | 16gb corsair DD3R | Fractal design define 650W PSU | Asus maximus ranger VII|

Permalänk
Avstängd

Din skärms upplösning är?

Permalänk

Retro: Upplösningen är 1920x1080

Pressbyron: Vi har ganska snarlika processorer och grafikkort? Vilka andra komponenter har du som kan göra att du ligger så pass högre än mig?

Kan min hårddisk spela någon roll i detta?
Seagate Intern Hårddisk SSHD Desktop 1TB 7200RPM/64mb/8Gb 3,5"

Permalänk

Okej. Nej, jag vet inte. Har vänner som har likvärdig dator prestandamässigt, men ligger kring 100.
Jag besväras inte av min fps i spelet på något sätt, men tänkte om jag missat något för att höja den?

Permalänk

Hmm har du processorn på "performance" mode?
Spelar ni samma bana när du jämför FPS? Kan skilja jävla många FPS beroende på bana~

Min FPS sög när jag använde mig utav "fake" windows~ Kör du med äkta?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem

Hårddisk kan faktiskt spela roll, en vän till mig fick otroligt dålig fps med sin 5400rpm hårddisk, dock skulle jag inte vara orolig över att det är hårddisken i ditt fall.

Tycker din fps är bra men vill du ha den bättre testa stäng av Anti aliasing, motionblur osv samt titta så du har resolution scaling på 100%.

Med denna guide (5:50 och framåt) fick jag några extra fps och framförallt mycket lättare att se mina fiender, testa vettja! https://www.youtube.com/watch?v=pjh01ZyP078

Visa signatur

Ryzen 5 7600 | RX 7900 XTX
Citera för svar

Permalänk

Yes, har Process Lasso, och ställt in det på Highest Performance. Bra eller anus?
Nix, har fake windows. Kan det påverka fps:en menar du?

Permalänk

Conseil_86, det gjorde det för mig, då jag inte kunde ladda ner de senaste drivrutinerna så buggade det SOM FAN för mig...
Sen är jag inte direkt insatt i ämnet, skriver bara hur det var för mig

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk

Okej RedBullF1. Ska kolla upp det. Tack så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedbullF1:

Hmm har du processorn på "performance" mode?
Spelar ni samma bana när du jämför FPS? Kan skilja jävla många FPS beroende på bana~

Min FPS sög när jag använde mig utav "fake" windows~ Kör du med äkta?

Fake eller äkta Windows skiljer inget. Troligtvis nåt felkonfigurerat eller malware eller annat som strulade

Permalänk

Vet du någon konfiguration som jag borde kollla upp, niclasc?

Permalänk
Medlem

80 fps i BF4 är helt normalt. Men jag rekommenderar att sätta på VSync, då kommer det kännas mindre hackigt.

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!