Permalänk
Medlem

Bra dator, laggar en del! (LÖST)

Hej alla, jag köpte en dator ganska nyligen. Men jag känner av lagg. Med dessa specsen: http://gyazo.com/6da908a41173201871dcde5b530ec2c7. Man tycker väl att det inte borde lagga med dessa specsen. Min bror har en exakt likadan dator med exakt samma specs. Och han har cirka 400 fps på cs. Men jag har 100 fps när jag inte är ingame. Och jag cirka 80-90 fps ingame.(Dessutom på low settings) Dock så laggar det inte men det är fortfarande betydligt mindre fps. Min kompis har betydligt sämre specs. Och han har 200 fps. Och jag har även börjat med H1Z1 nu. Och det laggar väldigt mycket också. Var hos min kompis idag och körde det. Inget lagg över huvudtaget... jag har virus-skannat datorn med alla möjliga program. Ingen skillnad. Jag har uppdaterat drivrutiner. Och rensat datorn på skit. Gör ingen skillnad alls.... har ingen aning vad felet kan vara? Någon av er som kan hjälpa mig?

Permalänk
Skrivet av olleboi:

Hej alla, jag köpte en dator ganska nyligen. Men jag känner av lagg. Med dessa specsen: http://gyazo.com/6da908a41173201871dcde5b530ec2c7. Man tycker väl att det inte borde lagga med dessa specsen. Min bror har en exakt likadan dator med exakt samma specs. Och han har cirka 400 fps på cs. Men jag har 100 fps när jag inte är ingame. Och jag cirka 80-90 fps ingame.(Dessutom på low settings) Dock så laggar det inte men det är fortfarande betydligt mindre fps. Min kompis har betydligt sämre specs. Och han har 200 fps. Och jag har även börjat med H1Z1 nu. Och det laggar väldigt mycket också. Var hos min kompis idag och körde det. Inget lagg över huvudtaget... jag har virus-skannat datorn med alla möjliga program. Ingen skillnad. Jag har uppdaterat drivrutiner. Och rensat datorn på skit. Gör ingen skillnad alls.... har ingen aning vad felet kan vara? Någon av er som kan hjälpa mig?

använd kvittot eller den kundvagn där du köpte datorn så man ser exakt vad som är i.
installerat alla drivrutiner korrekt hur ser det ut i Enhetshanteraren ?

använder du beta drivrutiner eller mera stabila ?

läs denna tråd.
http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...
(det spelar ingen roll att han fick ränder och du får lagg, sättet man gör felsökning är på samma sätt)

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

http://gyazo.com/ce30ada5e8fd7375a3406834ae4cbcd8

Här har du, btw allting ser okej ut i enhetshanteraren. Jag laddade ner den senaste drivrutinen från Geforce Experience version 347.52

Permalänk
Medlem

Har du satt i skärmkabeln i grafikkortet och inte i moderkortet?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av PointMan:

Har du satt i skärmkabeln i grafikkortet och inte i moderkortet?

han skulle inte fått bild över huvud taget om det satt på moderkortet. så fort man sätter in ett grafikkort så avaktiveras interna grafiken.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

han skulle inte fått bild över huvud taget om det satt på moderkortet. så fort man sätter in ett grafikkort så avaktiveras interna grafiken.

Mja... kanske beror på moderkort men rätt säker på att det inte stämmer alla gånger.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Gamer Killer NIC orsakade väl lagg för en annan kille på forumet om jag inte minns fel?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Men det konstiga är, att min bror har en EXAKT likadan dator, men har inget lagg på något spel överhuvudtaget. Och jag får lagg på nästan varenda spel på low settings...

Permalänk
Medlem

börja med att kolla mer exakt vart problemet ligger. är det cpu eller gpu som flaskar? temperaturer på allt under drift? är det några andra problem med datorn än i spel? tex långsamt att ladda hemsidor, öppna stora filer eller spela upp film? sedan är som tidigare nämnt värt att kolla än en gång att alla drivrutiner till moderkort gpu och övrigt är uppdaterade.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av olleboi:

Men det konstiga är, att min bror har en EXAKT likadan dator, men har inget lagg på något spel överhuvudtaget. Och jag får lagg på nästan varenda spel på low settings...

Hej!

Med dessa komponenter ska det funka hur bra som helt med högsta grafik på Cs:GO. När jag väntade på min GTX 980 så fick jag lira CS:GO med GTX 270
och funka hur bra som helst med high inställning. Så nånting är riktigt fel!

Börja med att installera.

NVIDIA Nforce 15.53 WHQL Windows 7 64-bit
http://www.guru3d.com/files-categories/mainboard-drivers-nvid...

Kolla sedan på enhetshanteraren ifall du saknar några drivrutiner till visa komponenter.

Avinstallera drivrutinerna igen till grafikkortet och testa näst nyaste drivrutin. ( Borde funka med det nya egentligen )
När du har avinstallerat drivrutinerna stäng av datorn och plocka isär grafikkortet och stoppa in den igen.

De du kan göra också är att köra 3dmark11 och kolla vad du får för graficscore och sedan testa på din brors dator så kan du gemföra resultatet.

Det är vad jag skulle göra o kom på....

Lycka till vännen!

Permalänk
Skrivet av olleboi:

Men det konstiga är, att min bror har en EXAKT likadan dator, men har inget lagg på något spel överhuvudtaget. Och jag får lagg på nästan varenda spel på low settings...

har du gjort felsökningen konstaterat om det är hårdvaran eller mjukvaran som är felet. ?
nej det är inte exakt samma dator. din dator har samma delar modell/märke men den använder inte på atomen EXAKT likadan dator.

om din och brorsan har samma dator klona hans hdd sätt den sen i din dator. det borde fungera du kan dock behöva aktivera Windows igen då det är hans Windows nyckel i din dator.

det gör att det kan vara
A: RMA garanti fel. (hårdvaran)
B: temperatur fel
C: mjukvara fel
D: handhavande fel (nånting som du har ändrat i inställningar jämfört med din brors dator)..

varför är du låst att det är samma dator setup = allt ska funka exakt likadant ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon254573:

Hej!

Med dessa komponenter ska det funka hur bra som helt med högsta grafik på Cs:GO. När jag väntade på min GTX 980 så fick jag lira CS:GO med GTX 270
och funka hur bra som helst med high inställning. Så nånting är riktigt fel!

Börja med att installera.

NVIDIA Nforce 15.53 WHQL Windows 7 64-bit
http://www.guru3d.com/files-categories/mainboard-drivers-nvid...

Kolla sedan på enhetshanteraren ifall du saknar några drivrutiner till visa komponenter.

Avinstallera drivrutinerna igen till grafikkortet och testa näst nyaste drivrutin. ( Borde funka med det nya egentligen )
När du har avinstallerat drivrutinerna stäng av datorn och plocka isär grafikkortet och stoppa in den igen.

De du kan göra också är att köra 3dmark11 och kolla vad du får för graficscore och sedan testa på din brors dator så kan du gemföra resultatet.

Det är vad jag skulle göra o kom på....

Lycka till vännen!

Som ovan skrev, kolla temperaturen också.

Tempcore till cpu:n samt GPU-Z för grafikkortet

Permalänk
Medlem

Antingen har ni olika skärmupplösning eller är det säkert någon dåligt monterad kylare. För datorerna borde vara levererade med samma drivrutiner om de beställdes samtidigt

Permalänk
Medlem

Datorerna köptes samtidigt, datorn är vattenkyld och har låg temperatur.

Permalänk
Medlem

Har även ett till litet problem. Det är såhär att när jag ska in på nvidia kontrollpanel står det "Du använder för närvarande inte en bildskärm ansluten till en NVIDIA GPU-enhet."

Permalänk
Medlem

Och nej, jag laggar aldrig när jag surfar på internet. Det är endast i spel.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av olleboi:

Har även ett till litet problem. Det är såhär att när jag ska in på nvidia kontrollpanel står det "Du använder för närvarande inte en bildskärm ansluten till en NVIDIA GPU-enhet."

Där har du problemet. Du har kopplat in sladden från bildskärmen till ditt moderkort. Därmed så använder du inte ditt grafikkort. Flytta sladden till Grafikkortets video-utgång så blir det bra.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

TACK SOM FAN MANNEN, det har nu löst sig. Kan inte mer än tacka dig något så jävla mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av olleboi:

TACK SOM FAN MANNEN, det har nu löst sig. Kan inte mer än tacka dig något så jävla mycket

Vafan... cred där cred ska ges... jag skrev ju det direkt till dig... läste du mitt inlägg ens?!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av PointMan:

Vafan... cred där cred ska ges... jag skrev ju det direkt till dig... läste du mitt inlägg ens?!

lol vadå satt skärm-kabeln i moderkortet ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Vafan... cred där cred ska ges... jag skrev ju det direkt till dig... läste du mitt inlägg ens?!

händer alltför ofta numera på sweclockers att man läser en lång tråd och ser "rätt svar" postat ett flertal gånger utan att TS reagerar alls :/

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

lol vadå satt skärm-kabeln i moderkortet ?

Haha, jupp

Skrivet av Laggzor:

händer alltför ofta numera på sweclockers att man läser en lång tråd och ser "rätt svar" postat ett flertal gånger utan att TS reagerar alls :/

Sant.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB