HTC Vive är glasögon för Steam VR – Valves satsning på virtuell verklighet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kevve1:

Var ju någon i en tråd här i nyhetskommentarer som pratade om siffran 3.

HTC - 3e bokstaven i förkortningen är 3e bokstaven i alfabetet

HL3 confirmed?

Jojo klart. De ingick samarbete med HTC endast för att folk skulle kunna tyda att HL3 var confirmed. Logic of the day.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Det var väl lite skillnad när man satt någon meter ifrån TVn och kollade på Disneydags och att faktiskt ha bilden någon/några centimeter framför ögonen? Det har väl säkert varit någon forskning som säger att det är ofarligt men tycker ändå det känns lite läskigt.

edit:
såg att du skrev skärm, vet inte vad jag fick TV ifrån... ändrade du ditt inlägg?
Känns som man helt enkelt har det mycket mer inpå, sitter du vid datorn har du ändå ögonen på något annat samtidigt eftersom hela synen inte fokuseras på skärmen.

Vare sig du tittar på tv, en skärm eller på ett träd i naturen så är det så att ljud reflekteras in i dina ögon.

Det är läskigt att titta. Bäst att blunda resten av livet. Annars kanske man blir blind.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nej. Jag sa att Valve SKULLE KUNNA SÄLJA ÄLGSKIT och ändå få samma respons. Antingen tolkade du min kommentar helt fel eller så var jag för otydlig. Oberoende så var det inte vad jag menade. Jag hoppar inte på produkten.. Utan på de som får VR att låta som det botade cancer bara för att Valve står bakom det. Samma med Steam machines.

Är mer Hypad inför den dagen man kan köpa en 4K IPS (eller AH-VA) 120hz skärm för 999:- på Webhallen. Jag skulle tusan beställa två bara för att. Sedan måste jag lägga ut över 6000:- för att uppdatera min dator för att utnyttja skärmarna fullt ut i spel men det är ju en helt annan femma.

Den dag du kan köpa skärmarna för 999kr, behöver du nog inte betala mer än 2000kr för ett grafikkort som klarar att utnyttja dem max.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

hade det inte varit smartare med 1200 pixlar i höjd och 1080 i bredd per öga?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

hade det inte varit smartare med 1200 pixlar i höjd och 1080 i bredd per öga?

Det är horisontell FOV du vill ha.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

En tweet om HTC/Valves VR
https://twitter.com/ScottBroock/status/572418839817797633

Citat:

Just experienced HTC and Valve's VR solution at #MWC15. Utterly phenomenal. The controller solution is intuitive and precise.

Han som skrev är VD för ett företag som jobbar med innehåll för VR, så kan vara lite vinklad.

Permalänk
Medlem

Imorgon kommer Nvidia presentera sitt VR-headset. Skillnaden där är att man inte kommer behöva någon dator eller mobiltelefon att använda den. Men jag tycker det är bättre med en större platform som pc, så jag föredrar Oculus eller Valves.

Visa signatur

CPU: i7-5930K GPU: 2x 1080 TI SLI MODERKORT: ASUS X99-DELUXE

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Specifikationerna känns rätt klena. Kommer den ens fungera med "etablerade" lösningar eller blir det en massa trams med rätt enhet till spel och olika APIer och annat utvecklarna måste använda.

Too little, too late kan jag tycka men samtidigt har inte ens oculus släppt sin produkt trots att nästan tre år har gått. Med nuvarande takt lär vi väl hitta dessa i butik om 20 år eller när nästa VR försök inleds. Jag är seriöst lite oroad över att marknaden hinner tröttna om produkterna aldrig kommer ut i handeln. Riktigt så avancerade produkter är det ju inte. De designar ju inte processorer eller grafikkretsar direkt.

Nåja, förr eller senare dyker det väl upp något. Lite frustrerande att det jämt ska snackas men att inget händer.

Skickades från m.sweclockers.com

Snarare att det inte är svårt att bygga ett bra VR headset rent generellt men att göra ett som folket har råd att köpa och är prisvärd och funktionell är bra mycket svårare. Carmack har någon Keynote när han snackar om VR i allmänhet under något av quakecon eventen sen så har han snackat om det mer under en annan Keynote för Samsungs Oculus VR. Rätt intressant men orkar inte leta rätt på det då det var ett tag sedan jag lyssna igenom dem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wasted Hobbit:

Snarare att det inte är svårt att bygga ett bra VR headset rent generellt men att göra ett som folket har råd att köpa och är prisvärd och funktionell är bra mycket svårare. Carmack har någon Keynote när han snackar om VR i allmänhet under något av quakecon eventen sen så har han snackat om det mer under en annan Keynote för Samsungs Oculus VR. Rätt intressant men orkar inte leta rätt på det då det var ett tag sedan jag lyssna igenom dem.

Jo fast så är det ju med det mesta samtidigt. De första modellerna kommer bli dyra men tekniken, tillverkningen och allt kommer bli billigare ju mer som tillverkas och säljs. Men visst, kanske klokt att de väntar med men risken är att de väntar för länge nu när typ alla har en egen VR-lösning på väg hehe.

Permalänk
Medlem

Valve kommer göra huvudspårningsteknologin gratis för andra.

Citat:

Two new technologies are part of the VR release - a room scale tracking system codenamed Lighthouse, and a VR input system. "In order to have a high quality VR experience, you need high resolution, high speed tracking," said Valve's Alan Yates. "Lighthouse gives us the ability to do this for an arbitrary number of targets at a low enough BOM cost that it can be incorporated into TVs, monitors, headsets, input devices, or mobile devices." Valve intends to make Lighthouse freely available to any hardware manufacturers interested in the technology.

Permalänk
Medlem

Enligt en förhandstitt har man två kontrollers som hålls i vardera handen för att styra. Han fick ingen åksjuka när han spelade och det kändes verkligen som man var inne i spelen. Ett demo fick man interagera med objekt i VR och med hjälp av kontrollerna kändes det väldigt realistiskt. Jag tror på det med två handkontrollers man håller. Lite som Move från Sony. Det är det absolut mest naturliga att styra med och med rätt utrustning i kontrollerna kommer de förstärka VR-upplevelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Enligt en förhandstitt har man två kontrollers som hålls i vardera handen för att styra. Han fick ingen åksjuka när han spelade och det kändes verkligen som man var inne i spelen. Ett demo fick man interagera med objekt i VR och med hjälp av kontrollerna kändes det väldigt realistiskt. Jag tror på det med två handkontrollers man håller. Lite som Move från Sony. Det är det absolut mest naturliga att styra med och med rätt utrustning i kontrollerna kommer de förstärka VR-upplevelsen.

https://www.youtube.com/watch?v=f2HeKO-UivI

Portal 3 utannonserat än??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Portal 3 utannonserat än??

Jag tror det var lite "hype". Det är ett nytt Portal VR-demo, men inte Portal 3 enligt vad vissa kommenterat senare.

Hittade en bild på kontrollern till Vive / Valve VR (från Neogaf/nätet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Jag tror det var lite "hype". Det är ett nytt Portal VR-demo, men inte Portal 3 enligt vad vissa kommenterat senare.

Hittade en bild på kontrollern till Vive / Valve VR (från Neogaf/nätet)
http://i.imgur.com/BfwXCZa.jpg

Ok. Tack. På han i videon lät det som att Valve skulle annonsera ut portal 3 på GDC... och eftersom jag inte hört något undrade jag om jag missat nått. Fula kontroller bara... :S

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Jo fast så är det ju med det mesta samtidigt. De första modellerna kommer bli dyra men tekniken, tillverkningen och allt kommer bli billigare ju mer som tillverkas och säljs. Men visst, kanske klokt att de väntar med men risken är att de väntar för länge nu när typ alla har en egen VR-lösning på väg hehe.

Det börjar bli dags att få ut prylarna på marknaden, de kan inte vänta allt för länge till skulle jag tro med tanke på konkurrensen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wasted Hobbit:

Det börjar bli dags att få ut prylarna på marknaden, de kan inte vänta allt för länge till skulle jag tro med tanke på konkurrensen.

Jo, jag har inte följt allt som hänt i och med GDC 2015 men nästan vartenda teknikföretag har ju någon produkt eller lösning för VR på gång. Den som blir först ut har nog mycket att vinna nu.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Jo, jag har inte följt allt som hänt i och med GDC 2015 men nästan vartenda teknikföretag har ju någon produkt eller lösning för VR på gång. Den som blir först ut har nog mycket att vinna nu.

Det räcker ju inte med hårdvara, du måste ha innehåll också. Och på innehållsfronten är det ganska tunt än så länge. Valve har enligt mig en fördel här då de har etablerade varumärken såsom HalfLife TeamFortress och Portal. Dessutom har de haft tillgång till hårdvaran under utvecklingstiden. Oculus har ju visserligen försökt att bygga lite egna spel, men har inga egna etablerade titlar kopplade till sig. Så just nu så verkar det vara extrem fördel för HTC/Valve kontra Oculus.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PixelMiner:

Det räcker ju inte med hårdvara, du måste ha innehåll också. Och på innehållsfronten är det ganska tunt än så länge. Valve har enligt mig en fördel här då de har etablerade varumärken såsom HalfLife TeamFortress och Portal. Dessutom har de haft tillgång till hårdvaran under utvecklingstiden. Oculus har ju visserligen försökt att bygga lite egna spel, men har inga egna etablerade titlar kopplade till sig. Så just nu så verkar det vara extrem fördel för HTC/Valve kontra Oculus.

Finns det inte en hel del titlar som redan har fått stöd för iallafall Oculus lösning? Du har ju helt rätt, någon VR-lösning som inte kan användas i något lär snart börja samla damm. Alla olika lösningar som dessutom inte lär vara kompatibla med varandra lär ställa till med en del oreda. Valve bör ha ett övertag med tanke på Steam-plattformen.

Jag hoppas verkligen att något faktiskt kommer ut i handeln i år. Stöd borde dyka upp ganska fort bara produkterna finns ute. Senaste flugan, alla vill locka kunder.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=leg2gS6ShZw

Här är en video... den längsta som jag sett. Tested med Will och Norm som pratar med en av ingenjörerna bakom Vive. Riktigt intressant. De pratar även om demona och hur de upplevde det. Norm som vanligtvis blir åksjuk kände inte av något alls med Valves/HTC Vive, och båda tyckte detta var mycket bättre än Rift DK II...