Skyddsglas eller skyddsplats på far mins nya telefon?

Permalänk
Medlem

Skyddsglas eller skyddsplats på far mins nya telefon?

Hej.

Far min har nyss skaffat en Galaxy S5. En stor uppgradering från den gamla ungefär två ångström stora Xperia X2 Mini eller vad det nu var den hette. När han var på Elgiganten för att köpa skyddsplast så blev han rekommenderad ett skyddsglas (Sandström Ultimate Xtreme Glass) iställlet. Vad är egentligen bättre? Har aldrig vetat med mig att det har funnits skyddsglas innan.

Tack på förhand

skyddsplast, inte skyddsplats
Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Känslan är bättre med glas, gillar inte känslan i fingertoppen med plastfilm.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Det finns lite olika modeller av skyddsglas/plast på marknaden nu mera, vissa är bara en tun plastfilm som mest är i form av repskydd, sen finns det lite tjockare modeller som ska kunna ta en liten smäll innan något händer, inte för att jag tror de kommer klara det men ändå.

jag har ett lite tjockare på min note 3a, funkar bra med touch etc.

de flesta modellerna funkar bra om det är repskydd som vi ska åt, om man håller sig ifrån de där som kostar en 10:-

S5 har möjlighet att öka upp känsligheten på sin touch, så tjockleken på skärmskyddet påverkar inte responsen på något sätt.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

Det finns lite olika modeller av skyddsglas/plast på marknaden nu mera, vissa är bara en tun plastfilm som mest är i form av repskydd, sen finns det lite tjockare modeller som ska kunna ta en liten smäll innan något händer, inte för att jag tror de kommer klara det men ändå.

jag har ett lite tjockare på min note 3a, funkar bra med touch etc.

de flesta modellerna funkar bra om det är repskydd som vi ska åt, om man håller sig ifrån de där som kostar en 10:-

S5 har möjlighet att öka upp känsligheten på sin touch, så tjockleken på skärmskyddet påverkar inte responsen på något sätt.

S5 har väl redan reptåligt glas med Gorilla Glas? Därtill så är väl inte skyddsplasten särskilt lättrepad. Vi tänkte i banorna att det är bättre med plasten om man tappar telefon och vill ha skärmen hel. Skyddsglaset är 0,4 millimeter, hur bra tar det en smäll?

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk

Mitt råd är att skippa sånt. Hade tidigare Copters displayskydd och det tar bort känslan helt och hållet. Dessutom blir dom väääldigt smutsiga. Ser ut ungefär som att man har doppat dom i kaffe. Drog väck mitt för några veckor sedan och det ångrar jag verkligen inte.

Visa signatur

Dator: LG P420 | Intel Core i5-2410M 2.3 GHz | Nvidia GeForce GT 520M | 8 GB RAM
Kringutrustning: Razer DeathAdder Chroma | Razer Kraken Pro | LG E2260 | SteelSeries Qck+ | QPAD MK-80 MX BLUE | Western Digital My Book 1140 2 TB
Mobilt: Samsung Galaxy S5 | Ej rootad | (Lolipop stock)
Surfplatta: Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 | Ej rootad | (KitKat stock)

Permalänk

Jag har en Galaxy S3 och till den köpte jag en mycket dyr plastfilm som var framtagen för helikopterblad... Den var tjock och skyddade fronten men fingret vägrade glida på skiktet så jag flyttade det till baksidan av mobilen. Alla vet hur mobilen glider av allt man lägger den på !?! så där gjorde den en enorm nytta ! Jag kan hålla baksidan emot en glasruta (eller bildskärmen) och den sitter kvar !!!! Allvarligt talat ! Nu har jag i stället ett fodral (lock) och inget skärmskydd.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Köp glasskärmskydd isåfall, bättre känsla, lättare att applicera utan att få damm och skit under skärmen och framför allt så skyddar de bättre mot sprickor än plastskydd, ifall att man skulle tappa den.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coldfire2143:

Hej.

Far min har nyss skaffat en Galaxy S5. En stor uppgradering från den gamla ungefär två ångström stora Xperia X2 Mini eller vad det nu var den hette. När han var på Elgiganten för att köpa skyddsplast så blev han rekommenderad ett skyddsglas (Sandström Ultimate Xtreme Glass) iställlet. Vad är egentligen bättre? Har aldrig vetat med mig att det har funnits skyddsglas innan.

Tack på förhand

Tveklöst glas. Glaset tar upp smällar mycket bättre än plast. Känslan är bättre, nästan som utan skydd. Tänk på att om du ska ha glas så blir det bäst om telefonens skärm är helt rak ända ut i kanterna. Alltså sämre på en telefon som G2, men perfekt på en Z2.
Dessutom är det busenkelt att applicera glaset, man måste bara göra HELT rent.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vi satte på glaset idag och det blev väldigt bra. Tack för hjälpen.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM