CSN - 450 kronor i påminnelseavgift 2015

Permalänk

CSN - 450 kronor i påminnelseavgift 2015

Hej,

Nu har jag åkt på en påminnelseavgift på hela 450 kronor pga 10 dagars försening.
Jag tycker att beloppet är alldeles för högt och orealistik.
Det är väl regeringen som har bestämt den här höjningen eller?
Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Vad tycker ni?

Att man bör betala i tid

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Håller helt med avanståeende, betala i tid så slipper du bekymra dig om avgiften.
Avgiften är lika onödig som en parkeringsbot, gör man rätt sliper man den och gör man fel är det klart att det ska svida, annars kan det hända att det sker allt för ofta och av för många och då rasar systemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Fextreme_fa:

Håller helt med avanståeende, betala i tid så slipper du bekymra dig om avgiften.
Avgiften är lika onödig som en parkeringsbot, gör man rätt sliper man den och gör man fel är det klart att det ska svida, annars kan det hända att det sker allt för ofta och av för långs och då rasar systemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Första gången jag missar en betalning och då ska man betala 450 kronor som påminnelse? seriöst?
Kan förstå att man kan stegvis öka avgiften om man inte sköter sig men inte om man är skötsam ? Ingen reaktion på att 450 kronor är för mycket? Förra året låg avgiften på 200 kronor och nu har man mer är fördubblat beloppet. Allt frid o fröjd ?

Permalänk
Medlem

Inte mer än rätt, många som missbrukar CSN på olika sätt. Det straffar alla i längden och de som inte bättrar sig trots ökade krav etc får skylla sig själva.
Och de som faktiskt bryr sig lär få sig en läxa och aldrig missa något igen

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Så kollektiv bestraffning är ok? Ibland påminner Sverige och sättet som folk tänker på ett annat land som ligger österut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Första gången jag missar en betalning och då ska man betala 450 kronor som påminnelse? seriöst?
Kan förstå att man kan stegvis öka avgiften om man inte sköter sig men inte om man är skötsam ? Ingen reaktion på att 450 kronor är för mycket? Förra året låg avgiften på 200 kronor och nu har man mer är fördubblat beloppet. Allt frid o fröjd ?

Systemet fungerar ju, verkar inte som du kommer betala sent igen

Skrivet av Flexiblus:

Så kollektiv bestraffning är ok? Ibland påminner Sverige och sättet som folk tänker på ett annat land som ligger österut.

Du frågar oss om en åsikt och blir sedan sur på på oss för att du tycker annorlunda?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Första gången jag missar en betalning och då ska man betala 450 kronor som påminnelse? seriöst?
Kan förstå att man kan stegvis öka avgiften om man inte sköter sig men inte om man är skötsam ? Ingen reaktion på att 450 kronor är för mycket? Förra året låg avgiften på 200 kronor och nu har man mer är fördubblat beloppet. Allt frid o fröjd ?

Samma sak med trängselavgift. Betala alltid kommunala och statliga avgifter i tid, är allt jag kan säga.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

När vi väl har något gemensamt och som är bra för samhället så ska man givetvis bära ett sådant stort ansvar som möjligt, precis som man sköter sig hemma i bostaden med familjen där alla ansvarar för att hushållet ska fungera och vara trivsamt för alla. 450 kronor är dessutom billigt undkommet i dagarna, jämför nätt fortkörning framför trafikkamera. Blir en veckas sojabönor för dig, men det är läropengar.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flexiblus:

Så kollektiv bestraffning är ok? Ibland påminner Sverige och sättet som folk tänker på ett annat land som ligger österut.

Det är du som får betala påminnelseavgift eftersom du inte betalade räkningen i tid.

Är det kollektiv bestraffning? O.o

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Det är du som får betala påminnelseavgift eftersom du inte betalade räkningen i tid.

Är det kollektiv bestraffning? O.o

100% ja

Kollektiv bestraffning är det för de som har CSN lån och som alltid sköter sig men som kan göra ett misstag i livet och missa en betalning.
Har man gjort det en gång de senaste 5 åren så borde man betala ett mindre belopp , men för de som upprepande gånger inte sköter sig så kan de gärna betala hela beloppet.

Ni verkar vara felfria människor verkar det som , grattis!!

Permalänk
Medlem

Det är helt klart mänskligt att fela, och då får man göra rätt för sig.
Det du gör fel är att inte inse det.

Om vi vänder på det här med "kollektiv bestraffning", tycker du det är rätt att sitta inne med statens pengar (som du lånat under väldigt fördelaktiga förhållanden)? Vem tror du betalar egentligen?

Permalänk
Medlem

Betalar man inte i tid, då får man räkna med att man får en påminnelseavgift. Och sen om den är som i CSN fall, rimligt eller rätt med 450 kr. Det kan man alltid diskutera.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

100% ja

Kollektiv bestraffning är det för de som har CSN lån och som alltid sköter sig men som kan göra ett misstag i livet och missa en betalning.
Har man gjort det en gång de senaste 5 åren så borde man betala ett mindre belopp , men för de som upprepande gånger inte sköter sig så kan de gärna betala hela beloppet.

Ni verkar vara felfria människor verkar det som , grattis!!

Du borde kolla upp ordet kollektiv...
klart alla gör misstag, sånt är livet, men när man gör dom får man även ta konsekvenserna.
För en vecka sedan fick jag p-böter för att jag satt p-skivan på fel tid, kl 3 istället för kl 13. Tycker du då jag borde slippa boten på 550kr för att jag gjorde ett misstag och det är min första böter?
Tycker det är bra att alla måste följa samma regler, oavsett om man är rik/fattig, låg-/högutbildad osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är ditt ansvar och ingen annans att hålla koll på när du ska betala till CSN. Har du inte möjlighet att betala tillbaka på grund av låg/ingen inkomst kan du ansöka om uppskov.

Nu blev det ett dyrt misstag för dig att missa betalningsdatumet, men förhoppningsvis har du lärt dig din läxa.

Permalänk
Medlem

Säger bara autogiro!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Säger bara autogiro!

Skickades från m.sweclockers.com

E-faktura tillsammans med automatiskt signering slår autogiro alla dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

E-faktura tillsammans med automatiskt signering slår autogiro alla dagar.

Pengarna dras extra bra då eller?

Huvudsaken är väl att pengarna hamnar där dom ska, med minimal handpåläggning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Pengarna dras extra bra då eller?

Huvudsaken är väl att pengarna hamnar där dom ska, med minimal handpåläggning?

Skickades från m.sweclockers.com

Nja men det ena erbjuder bra möjligheter att se en specificerad faktura elektroniskt den andra gör det inte
Samt att du också har möjligheten att manuellt granska dina fakturor innan du godkänner dom. Därför kör jag alltid E-Faktura framför autogiro.

Permalänk
Inaktiv

Var glad att det inte var från transportstyrelsen, de har 500 i påminnelseavgift.
Så det är bara att betala och se glad ut, se det som en minnesbeta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Hej,

Nu har jag åkt på en påminnelseavgift på hela 450 kronor pga 10 dagars försening.
Jag tycker att beloppet är alldeles för högt och orealistik.
Det är väl regeringen som har bestämt den här höjningen eller?
Vad tycker ni?

Visst är det väldigt onödigt och tråkigt men man lär sig av sina misstag och gör bättre nästa gång. Tycker att även om det händer tråkiga saker så kan det vara nyttigt.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Hej,

Nu har jag åkt på en påminnelseavgift på hela 450 kronor pga 10 dagars försening.
Jag tycker att beloppet är alldeles för högt och orealistik.
Det är väl regeringen som har bestämt den här höjningen eller?
Vad tycker ni?

Syftet är att man ska försöka ha lite koll nästa gång så det inte händer igen, och hade det varit ett lägre belopp hade många kanske skitit i det. Att inte betala i tid är fel och det är många som missbrukar systemet med.

Sedan är det såklart tråkigt för dig personligen och det var säkert ett ärligt misstag bara men med tanke på hur många svin det finns där ute tycker jag ändå det är bra att reglerna ser ut som de gör.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flexiblus:

100% ja

Kollektiv bestraffning är det för de som har CSN lån och som alltid sköter sig men som kan göra ett misstag i livet och missa en betalning.
Har man gjort det en gång de senaste 5 åren så borde man betala ett mindre belopp , men för de som upprepande gånger inte sköter sig så kan de gärna betala hela beloppet.

Ni verkar vara felfria människor verkar det som , grattis!!

Jag tror det råder lite begreppsförvirring här.
Så länge bara du drabbas så är inte straffavgiften kollektiv. Hade dina grannar/föräldrar/ andra godtyckliga CSNlåntagare fått påminnelseavgift från CSN för att just du hade glömt betala in i tid så hade det däremot varit en kollektiv bestraffning. Ett annat tänkbart kollektivt straff är att du inte får påminnelseavgift alls utan kostnaden för den extra hanteringen sprids ut på alla i form av aningen högre ränta. Men så länge andra inte drabbas av dina handlingar så är det inte kollektiv bestraffning.

Sedan kan man ha lite åsikter om att det är mycket pengar i förhållande till missen. Alltså att straffet är för hårt i förhållande till överträdelsen, inte minst om man inte gjort fel sedan innan. Dessutom får ju staten ta ut vilka förseningsavgifter de vill medan alla andra max får ta ut 60 spänn första gången. Men det har inget med kollektiv bestraffning att göra.

Jag har själv åkt på 250 spänn två gånger i samband med CSN för dessa fördömda avgifter. Ena gången pluggade jag dessutom och skulle inte betala in alls, men fick bita i det sura äpplet. Tog bara tid att tjafsa ;). Till saken hörde att de på den tiden skickade alla räkningarna för året på papper i januari. När det sedan blev augusti hade man kanske inte CSNräkningen framme längre. Lätt att glömma bort såklart.
I dagsläget är det däremot så enkelt att se till att betalningarna kommer in i tid så det bör vara lätt att sköta så länge man inte är barskrapad.

Oavsett så är väl läxan lärd. Är det staten som vill ha in pengar så se till att betala.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Första gången jag missar en betalning och då ska man betala 450 kronor som påminnelse? seriöst?
Kan förstå att man kan stegvis öka avgiften om man inte sköter sig men inte om man är skötsam ? Ingen reaktion på att 450 kronor är för mycket? Förra året låg avgiften på 200 kronor och nu har man mer är fördubblat beloppet. Allt frid o fröjd ?

Vet inte varför folk på internet ska vara så jävla nitiska. Jag tycker en påminnelseavgift på 450 kronor är sinnessjukt. Mer rimligt är 50 kronor som alla andra faktureringsföretag har på första påminnelsen.

Permalänk
Medlem

Och det är just darför vi har världens högsta skatter i detta land helt makalöst alltså..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HazZarD:

Och det är just darför vi har världens högsta skatter i detta land helt makalöst alltså..

Näe då. Vi betalar inte mest skatt. Danskarna trumfar oss.
Och tror man att straffavgiften för försenade CSNfakturor rubbar det förhållandet så kan man ta sig en liten funderare på den danska bilskatten när man köper ny bil. 180% påslag i skatt på nya bilar i Danmark. Där kan man snacka svårsmälta proportioner ;).

Finns mer om detta här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bilaccis

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SueCia:

Vet inte varför folk på internet ska vara så jävla nitiska. Jag tycker en påminnelseavgift på 450 kronor är sinnessjukt. Mer rimligt är 50 kronor som alla andra faktureringsföretag har på första påminnelsen.

Ja den borde faktiskt vara högre.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd

Jag håller till viss del med TS, det känns lite orättvist att offentliga organisationer tar ut högre avgifter än privata och dessutom eskalerar mycket snabbare med anmärkningar som följd osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Ja den borde faktiskt vara högre.

Förstår att du bara trollar, så jag tänker inte ens be dig utveckla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Hej,

Nu har jag åkt på en påminnelseavgift på hela 450 kronor pga 10 dagars försening.
Jag tycker att beloppet är alldeles för högt och orealistik.
Det är väl regeringen som har bestämt den här höjningen eller?
Vad tycker ni?

Jag bor utomlands och har nyligen flyttat, glömde uppdatera adressen hos CSN så jag åkte också på detta.
Men som de ovan säger, det är en läropeng. Det suger fett och vi som betalar det tycker att det är för hög avgift.

Ungefär som att de som inte äger en bil tycker att parkeringsböter borde bli 5 dubblade! De blir ju inte drabbade ändå..

Betala och få det ur världen, det är vi som har gjort fel och detta är priset.

Visa signatur

Citera för svar..