Fråga till er som har Seasonic Platinum eller Gold Nätagg med Hybrid Funktion

Permalänk
Medlem

Fråga till er som har Seasonic Platinum eller Gold Nätagg med Hybrid Funktion

Jag har Seasonic X-1250 Gold med 1250W som jag haft ett år och jag hade problem med att fläkten aldrig stanna vid 0-20% load med Hybrid funktion aktiverat.

Hur som helst kontaktade Seasonic och fick en helt ny likadant Seasonic som var av nyare batch. Hybrid funktionen funkar iaf på den här. Fläkten snurrar inte.

Men nu till Problemet. Vare sig jag har Hybrid Mode aktiverat eller ej så går fläkten på full fart var 5-10e minut. I ungefär 1-3 min. Sen tyst igen.

Gör den så för att Ambient tempen är över 25 grader i mitt NXZT440W chassi? (Enligt deras manual ska fläkten snurra efter 20% load eller över 25 grader)

Jag har kollat psu tempen med en termometer och den visade 30 grader ungefär. Allt det här är kollat i IDLE alltså 100-150W och ingen load alls.

Hur kör agerar er psu med hybrid funktion på eller av? Varvar er psu fläkt vid idle? Hur ska jag få tyst på den här fläktjäveln?

Allt är tyst i mitt chassi förutom när psu fläkten varvar upp och låter mycket. Drygt som fan faktiskt när den håller på så hela tiden.

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Canson:

Jag har Seasonic X-1250 Gold med 1250W som jag haft ett år och jag hade problem med att fläkten aldrig stanna vid 0-20% load med Hybrid funktion aktiverat.

Hur som helst kontaktade Seasonic och fick en helt ny likadant Seasonic som var av nyare batch. Hybrid funktionen funkar iaf på den här. Fläkten snurrar inte.

Men nu till Problemet. Vare sig jag har Hybrid Mode aktiverat eller ej så går fläkten på full fart var 5-10e minut. I ungefär 1-3 min. Sen tyst igen.

Gör den så för att Ambient tempen är över 25 grader i mitt NXZT440W chassi? (Enligt deras manual ska fläkten snurra efter 20% load ller över 25 grader)

Jag har kollat psu tempen med en termometer och den visade 30 grader ungefär. Allt det här är kollat i IDLE alltså 100-150W och ingen load alls.

Hur kör agerar er psu med hybrid funktion på eller av? Varvar er psu fläkt vid idle? Hur ska jag få tyst på den här fläktjäveln?

Allt är tyst i mitt chassi förutom när psu fläkten varvar upp och låter mycket. Drygt som fan faktiskt när den håller på så hela tiden.

Jag vet inte om det är någon skillnad mellan X-1050 och X-1250 gällandes fläkten men i ärlighetens namn har jag aldrig hört ljudet av fläkten på mitt X-1050.
Jag har fått ett nytt på garanti då det förra ibland vägrade starta, och det körde jag i hybrid mode men nu har jag för mig att jag satte det nya i normal mode.
Beteendet med av på har jag helt enkelt aldrig hört vare sig i idle eller load..!

Edit: Jag tolkar det som att om du kör normal mode så ska den alltid ligga på ett minimalt konstant fläktvarvtal ända upp till 50% load. Snurrar fläkten om du kör normal? Är du 100% säker på att det inte är någon annan fläkt i systemet som varvar upp?

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Jag vet inte om det är någon skillnad mellan X-1050 och X-1250 gällandes fläkten men i ärlighetens namn har jag aldrig hört ljudet av fläkten på mitt X-1050.
Jag har fått ett nytt på garanti då det förra ibland vägrade starta, och det körde jag i hybrid mode men nu har jag för mig att jag satte det nya i normal mode.
Beteendet med av på har jag helt enkelt aldrig hört vare sig i idle eller load..!

Edit: Jag tolkar det som att om du kör normal mode så ska den alltid ligga på ett minimalt konstant fläktvarvtal ända upp till 50% load. Snurrar fläkten om du kör normal? Är du 100% säker på att det inte är någon annan fläkt i systemet som varvar upp?

Ska inte vara skillnad mellan X-1050 och X-1250 gällandes fläkten.

Så här beter sig min X-1250 under IDLE:

Med Hybrid Mode: Fläkten snurrar ej. Efter 5-10 minuter så varvar fläkten i full hastighet. Vi pratar om 100% fläktvarv typ. Så här körs det i 1-3 min innan fläkten stannar helt igen.

Med Normal Mode: Fläkten snurrar i låg hastighet. Omöjligt att höra den. Jätte tyst. Men samma här. Efter 5-10 minuter så varvar den upp till 100% i 1-3 min innan den går i lågt hastighet igen.

Jag är helt säker att det är Nätaggregat's fläkten som varvar upp och inget annat.

Vet du hur varmt du har i rummet eller inne i chassit? Eller har du möjlighet att kolla upp det? Vore grymt att veta det.

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk

har ett 760 och tror fläkten sällan gick i gång på min sen har jag mitt i ett FT02 så kylningen är bra så sätt men har dock alldrig testat normal mode.

men att den går igång sådär låter dock som att sensorn eller vad nu som mäter är lite defkt eller nåt sånt typ. har du kollat med seasonic om de då?

Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanssonGBG:

har ett 760 och tror fläkten sällan gick i gång på min sen har jag mitt i ett FT02 så kylningen är bra så sätt men har dock alldrig testat normal mode.

men att den går igång sådär låter dock som att sensorn eller vad nu som mäter är lite defkt eller nåt sånt typ. har du kollat med seasonic om de då?

Vet inte om sensorn är defekt eller inte. Har inte pratat med Seasonic. Eftersom jag inte vet om mitt nätaggregat uppför sig normalt inte.
Står att fläkten ska gå igång om Ambient temp är över 25 grader vilket den är i mitt chassi.

Kommer heller inte skicka den till Seasonic eftersom returfrakt kostar 480kr för mig, som jag fick betala när jag skickade mitt gamla till Seasonic Tyskland.

Därför vore det nice att veta vilken temp ni har i chassit och hur fläkten uppför sig för er.
Jag vill veta om det här med Ambient Temp stämmer eller ej. Är det load som styr fläkten eller tempen?

Det är ju omöjligt att få ner tempen under 25 grader för psu. Hur fan ska man lyckas med det?

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk

Aldrig hört mitt 1050 över de andra fläktarna. Har tysta noctua fläktar. Har hybrid på. Rätt säker på att min fläkt aldrig snurrat upp.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

Aldrig hört mitt 1050 över de andra fläktarna. Har tysta noctua fläktar. Har hybrid på. Rätt säker på att min fläkt aldrig snurrat upp.

Så din varvar aldrig upp i idle?

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk

Har ett 660p i en av mina burkar. Har aldrigt hört att fläkten skulle ha spinat i den ! Har också på hybrid läget.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem

Här kan ni lyssna på min gamla X-1250 som varvar också upp. Men den hade problem med Hybrid Mode dvs att fläkten aldrig stannade.
Den kördes i Normal Mode vare sig jag jag hade Hybrid på eller av.

http://www.youtube.com/watch?v=FSSjOrgOftI

Som ni ser så låter det mycket när den varvar upp. Fattar inte vf den ska hålla på så när jag bara surfar och inte gör något alls på datorn.

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

Kan man koppla nätaggets fläkt till moderkort?

Om ja, vad behöver jag? 2 pin till 3 pin adapter eller?

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

Fick du löst ditt problem? Jag upplever nämligen samma problem fast med ett Fractal design Newton R3 1000W :/

Visa signatur

Jag har värsta speldatorn, med massa komponenter.

Permalänk
Medlem

@Canson: Semi-passiva bör man montera med fläkten uppåt för när fläkten står still så kyls agget med hjälp av convector principen dvs. värme stiger, så har du inte det så vänd agget med fläktöppningen uppåt & se om det hjälper!

Edit: Ooopppss, gammal tråd, jaja.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless