Permalänk
Medlem

Tull m.m

Tjo...

Jag va nyss o hämtade ut ett paket som kom från usa(mc delar).

På frakt handlingarna står det så här

Value 28,55 $
Inget annat står på lapparna som jag fick kvar efter tullen hade varit på det.
Men jag vet att jag har betala 40$ i frakt också.

Ska jag betala någon tull/moms på detta brev?(hur mycket i så fall utan de extra avgifterna)

SVARA BARA om ni vet 100%!, inga gissningar tack!

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Var hämtade du ut paketet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Var hämtade du ut paketet?

Icas utlämningsställe.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Icas utlämningsställe.

Är det posten som hanterat leveransen så har du förmodligen
klarat dig från tullavgifter.
För annars hade du fått lösa ut paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Är det posten som hanterat leveransen så har du förmodligen
klarat dig från tullavgifter.
För annars hade du fått lösa ut paketet.

Detta är vad jag hört också. Det ska inte kunna komma efterkrav på det mig veterligen. Har det "torskat" i tullen är det betalning vid uthämtning som gäller. Iaf min erfarenhet av andra saker, förstår inte varför det skulle vara annorlunda på MC-delar.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Fastnar det i tullen tar posten ut 100 kr i avgift för tjänsten att hantera tullkostnaden. Du hade blivit tvungen att lösa ut ditt paket på ditt utlämningställe om du torskat i tullen, det är egentligen momsen du betalar + 100 kr till posten.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Feedex och DHL exempelvis, fakturerar i efterhand.
Fakturan kan komma ett par månader efteråt.
Men är det PostNord så är det lugnt.

Permalänk
Medlem

De gånger jag åkt på tull (2 gånger) när Posten varit speditör så har det kommit en faktura efteråt. Minns inte exakt hur lång tid efter, men mellan 1-3v skulle jag säga.
De privata speditörerna sköter sin tullning själva, så då fungerar det lite annorlunda.

Mvh,
Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Feedex och DHL exempelvis, fakturerar i efterhand.
Fakturan kan komma ett par månader efteråt.
Men är det PostNord så är det lugnt.

Egen erfarenhet? Säger inte att det är fel, men lät i mina öron väldigt udda. Man borde inte kunna fakturera hur långt som helst efter ett köp tycker jag, men det kanske är skillnad när det ska skattas.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Egen erfarenhet? Säger inte att det är fel, men lät i mina öron väldigt udda. Man borde inte kunna fakturera hur långt som helst efter ett köp tycker jag, men det kanske är skillnad när det ska skattas.

Jag vet med mig att Fedex fakturerar i efterhand (av egen erfarenhet). Hur DHL gör är jag inte säker på.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Om det står ett så lågt värde deklarerat på paket som 28$ så brukar inte tullen bry sig om det. Har själv beställt saker från US där värdet varit 20-30$ och det blev inget tull etc på det.

Permalänk
Medlem

Finns det inte någon form av gräns vid 300:-? Är inte säker och minns inte vad..

Nåja, min erfarenhet är att du får betala vid uthämtning, annars har du klarat dig. I värsta fall skulle du väl ha fått betala 250:- extra eller något i den stilen, men om jag vore i din sits hade jag tänkt att "det blev inget denna gång".

Permalänk
Medlem

På tullverkets hemsida finns en lista med vanliga varor (http://www.tullverket.se/innehallao/t/tullochmomsvanligavaror/tullochmomspavanligtforekommandevaror.4.13ca5ad811a0aafa2cc8000927.html)
Delar till motorcykel har en avgift på 3,7% vad jag kan se.
Blev glad då jag så att de flesta datordelar har 0% kan ju också vara därför nästan ingen i tråden råkat ut för det.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är iallafall ingen tull på det, det krävs inte tull på värden under 1400kr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qlewr:

På tullverkets hemsida finns en lista med vanliga varor (http://www.tullverket.se/innehallao/t/tullochmomsvanligavaror/tullochmomspavanligtforekommandevaror.4.13ca5ad811a0aafa2cc8000927.html)
Delar till motorcykel har en avgift på 3,7% vad jag kan se.
Blev glad då jag så att de flesta datordelar har 0% kan ju också vara därför nästan ingen i tråden råkat ut för det.

Det är tull på många datorkomponenter, och moms ska vi inte glömma heller. Listan på sidan är ju långt ifrån komplett.
Moderkort och processorer är exempel på sådant man får tulla för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Finns det inte någon form av gräns vid 300:-? Är inte säker och minns inte vad..

Nåja, min erfarenhet är att du får betala vid uthämtning, annars har du klarat dig. I värsta fall skulle du väl ha fått betala 250:- extra eller något i den stilen, men om jag vore i din sits hade jag tänkt att "det blev inget denna gång".

Näe, som privatperson ska man betala moms på allt. Finns inga undantag. (Dock brukar posten strunta i paketet om värdet är lågt)

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Näe, som privatperson ska man betala moms på allt. Finns inga undantag. (Dock brukar posten strunta i paketet om värdet är lågt)

Tydligen finns undantag. Men det allra mesta ska man betala moms på.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Kan bekräfta att jag åkt på Tull avgift faktura flera månader eller leverans av DHL. Med posten har jag aldrig behövt betala tull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är iallafall ingen tull på det, det krävs inte tull på värden under 1400kr.

Är du helt säker på det?, Eftersom JAG TYVÄRR fick betala en slant för att hämta ut paketet!?!

Så jag vill VETA det korrekta svaret ska jag verkligen måste punga ut moms/tull för ett paket som jag har betalat 28$ för + 40$ i frakt för...Jag vill veta helt säkert vad som är rätt och fel när jag ringer till Tullen på måndag.

Från Tull sidan... Varan är ej värd mer än 1400:- eller 300:-! i mitt fall men likt förbannat åker jag på moms/tull är det rätt?!

När du importerar från ett land utanför EU behöver du i vissa fall inte betala tull och moms.

A.
En försändelse som skickas direkt från ett land utanför EU till en mottagare inom EU och som innehåller varor med ett sammanlagt värde av högst 1 400 kronor är befriad från tull.

Befrielsen gäller inte för:

alkoholhaltiga drycker
tobak eller tobaksvaror
parfymer och luktvatten.

Momsbefrielse medges inte för dessa varor.

Momsbefrielse medges för

postorderförsändelser som innehåller utländska periodiska publikationer
försändelser som inte är postorderförsändelse

under förutsättning att varuvärdet inte överstiger 300 kronor.

Om varuvärdet överstiger 300 kronor ska moms betalas för hela varans värde, inklusive frakt och försäkring.

För andra postorderförsändelser än sådana som innehåller utländska periodiska publikationer medges inte momsbefrielse.

Med postorderförsäljning menas till exempel att du har beställt varan per post, telefon eller internet.

Information om tull- och skattefrihet för gåvor kan du läsa om på sidan Gåva från utlandet.länk till annan webbplats

B.
En försändelse blir avgiftsbefriad om den sammanlagda summan för tull, moms och annan skatt understiger 100 kronor.

Befrielsen gäller inte för:

alkoholhaltiga drycker
tobak eller tobaksvaror.

Försändelsen får inte heller vara en postorderförsändelse, såvida inte den består av utländska periodiska publikationer.

Med postorderförsäljning menas till exempel att du har beställt varan per post, telefon eller internet.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lastviking:

Är du helt säker på det?, Eftersom JAG TYVÄRR fick betala en slant för att hämta ut paketet!?!

Så jag vill VETA det korrekta svaret ska jag verkligen måste punga ut moms/tull för ett paket som jag har betalat 28$ för + 40$ i frakt för...Jag vill veta helt säkert vad som är rätt och fel när jag ringer till Tullen på måndag.

Tull är det inte men du kanske betalat för importdeklaration och/eller moms.

En försändelse som skickas direkt från ett land utanför EU till en mottagare inom EU och som innehåller varor med ett sammanlagt värde av högst 1 400 kronor är befriad från tull.
Befrielsen gäller inte för:

alkoholhaltiga drycker
tobak eller tobaksvaror
parfymer och luktvatten.

http://www.tullverket.se/innehallao/l/lagvardeforsandelser/la...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tull är det inte men du kanske betalat för importdeklaration och/eller moms.

En försändelse som skickas direkt från ett land utanför EU till en mottagare inom EU och som innehåller varor med ett sammanlagt värde av högst 1 400 kronor är befriad från tull.
Befrielsen gäller inte för:

alkoholhaltiga drycker
tobak eller tobaksvaror
parfymer och luktvatten.

http://www.tullverket.se/innehallao/l/lagvardeforsandelser/la...

Men jag kan fortfarande inte förstå varför jag ska betala Tull + Moms :144:- på varor som kostar 238:-(Då är inte de andra avgifterna med från tullverket)

Speditionsavgift:80:-
Moms på den : 20:-
Tull+Moms :144:-
Summa :244:-

Är det verkligen rätt?, för detta paket?. Jag försöker inte hänga tullverket men jag vill att det ska va rätt och jag tycker kostnaderna är fel...

Moms/Tull på 238:- bör ej va 144:- eftersom det är mer än 50%

Sen enligt tullverkets sida så tycker jag ej det ska va tull på varor under 1400:-/300:- om man tolkar texten..
Sen är det inte:
alkoholhaltiga drycker
tobak eller tobaksvaror
parfymer och luktvatten.

Eftersom det står klart och tydligt Motorcycle parts på frakt sedeln.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Skrivet av Lastviking:

Tull+Moms :144:-

Momsen är på hela beloppet, dvs 25% (eller vilken moms-sats det nu är på mc-delar) på varan + frakten...

Edit: lade till citat

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Är du helt säker på det?, Eftersom JAG TYVÄRR fick betala en slant för att hämta ut paketet!?!

Så jag vill VETA det korrekta svaret ska jag verkligen måste punga ut moms/tull för ett paket som jag har betalat 28$ för + 40$ i frakt för...Jag vill veta helt säkert vad som är rätt och fel när jag ringer till Tullen på måndag.

Från Tull sidan... Varan är ej värd mer än 1400:- eller 300:-! i mitt fall men likt förbannat åker jag på moms/tull är det rätt?!

När du importerar från ett land utanför EU behöver du i vissa fall inte betala tull och moms.

A.
En försändelse som skickas direkt från ett land utanför EU till en mottagare inom EU och som innehåller varor med ett sammanlagt värde av högst 1 400 kronor är befriad från tull.

Befrielsen gäller inte för:

alkoholhaltiga drycker
tobak eller tobaksvaror
parfymer och luktvatten.

Momsbefrielse medges inte för dessa varor.

Momsbefrielse medges för

postorderförsändelser som innehåller utländska periodiska publikationer
försändelser som inte är postorderförsändelse

under förutsättning att varuvärdet inte överstiger 300 kronor.

Om varuvärdet överstiger 300 kronor ska moms betalas för hela varans värde, inklusive frakt och försäkring.

För andra postorderförsändelser än sådana som innehåller utländska periodiska publikationer medges inte momsbefrielse.

Med postorderförsäljning menas till exempel att du har beställt varan per post, telefon eller internet.

Information om tull- och skattefrihet för gåvor kan du läsa om på sidan Gåva från utlandet.länk till annan webbplats

B.
En försändelse blir avgiftsbefriad om den sammanlagda summan för tull, moms och annan skatt understiger 100 kronor.

Befrielsen gäller inte för:

alkoholhaltiga drycker
tobak eller tobaksvaror.

Försändelsen får inte heller vara en postorderförsändelse, såvida inte den består av utländska periodiska publikationer.

Med postorderförsäljning menas till exempel att du har beställt varan per post, telefon eller internet.

Varför skall du ringa tullen på måndag?
Du har ju svarat rätt på din egen fråga!

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lastviking:

Men jag kan fortfarande inte förstå varför jag ska betala Tull + Moms :144:- på varor som kostar 238:-(Då är inte de andra avgifterna med från tullverket)

Speditionsavgift:80:-
Moms på den : 20:-
Tull+Moms :144:-
Summa :244:-

Är det verkligen rätt?, för detta paket?. Jag försöker inte hänga tullverket men jag vill att det ska va rätt och jag tycker kostnaderna är fel...

Moms/Tull på 238:- bör ej va 144:- eftersom det är mer än 50%

Sen enligt tullverkets sida så tycker jag ej det ska va tull på varor under 1400:-/300:- om man tolkar texten..
Sen är det inte:
alkoholhaltiga drycker
tobak eller tobaksvaror
parfymer och luktvatten.

Eftersom det står klart och tydligt Motorcycle parts på frakt sedeln.

Du får fråga tullen, själv har jag inte råkat ut för att de gjort några uppenbara fel men jag har mest handlat ljudelektronik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uslingen:

Varför skall du ringa tullen på måndag?
Du har ju svarat rätt på din egen fråga!

Det är väl lite luddigt skrivit på tull sidan...

Om går efter "A" alternativet varför hamnar mitt paket inte under det?

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Du har fått betala moms på hela värdet, d.v.s. både på värdet på varan och frakten. $28,55 + $40 = $68,55 = ~572 SEK. 25% av 572 är 143 vilket är en krona från det du betalat i tull+moms. Det betyder att det du fått betala stämmer, du har bara betalat moms och ingen tull.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Tydligen finns undantag. Men det allra mesta ska man betala moms på.

Har frågat Tullverket vid 2 tillfällen om just detta. Dock nu när jag kollade svaren igen så finns det visserligen ett undantag, om man handlar "periodiska publikationer" (dvs tidningar som kommer fler än 4 ggr/år) till ett värde av <300:-. Då slipper man betala moms.

"Nej, det stämmer inte riktigt. Privatpersoner som beställer via Internet (dvs distanshandel) ska alltid betala moms oavsett hur lågt värdet är. Däremot behöver man bara betala tullavgift om värdet på försändelsen är över 1400 kronor. "

"Det finns alltså mycket riktigt en värdegräns för moms på 300 kronor, men privatpersoner som beställer på distans (internethandel är en form av postorder) är undantagna från detta och ska alltså alltid betala moms. Det enda undtantaget som gäller är för periodiska publikationer. Detta regleras i Lag om frihet från skatt vid import 2 kap 3 § 6 punkten."

Såå, moms på allt utom tidningsprenumerationer som understiger 300:-

EDIT: Varför moms ska betalas även på varor där värdet understiger 100:- står på sidan.
"Försändelsen får inte heller vara en postorderförsändelse, såvida inte den består av utländska periodiska publikationer."
Är det en postorderförsändelse - har du köpt den - så ska moms betalas.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

OK Tack för alla svar då ser allt ut att stämma

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Om man hämtar ut paket på Posten som kommit från USA och man inte betalar nåt då, betyder det att man slapp moms och tull eller får man en faktura hem i efterhand?

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB