Intel NUC5i5RYH vs custom build?

Permalänk
Medlem

Intel NUC5i5RYH vs custom build?

Tittar på att ersätta min mac mini med en ny htpc. Spelar upp och streamar musik, filmer och webbsurf. Även om det inte krävs så mycket prestanda vill jag ha lite över.

Tittar på Intel NUC5i5RYH med SSD och 8GB ram alt. en egen build enligt nedan;

Case: Cooler Master Elite 110 (Svart)
Moderkort: Gigabyte GA-H97N-WIFI
CPU: Intel Pentium G3258 3,2GHz
Nätagg: Corsair VX450W
I övrigt samma SSD och ramminne i båda.

Vilken skulle ni föredra och är mest kraftfull?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aftersun:

Tittar på att ersätta min mac mini med en ny htpc. Spelar upp och streamar musik, filmer och webbsurf. Även om det inte krävs så mycket prestanda vill jag ha lite över.

Tittar på Intel NUC5i5RYH med SSD och 8GB ram alt. en egen build enligt nedan;

Case: Cooler Master Elite 110 (Svart)
Moderkort: Gigabyte GA-H97N-WIFI
CPU: Intel Pentium G3258 3,2GHz
Nätagg: Corsair VX450W
I övrigt samma SSD och ramminne i båda.

Vilken skulle ni föredra och är mest kraftfull?

NUCen är har ju snabbare CPU- Och storleksmässigt så går dom ju inte att jämföra. NUC är ju så mycket smidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

NUCen är har ju snabbare CPU- Och storleksmässigt så går dom ju inte att jämföra. NUC är ju så mycket smidigare

Antar att fördelarna bara kan tillskrivas uppgraderingsmöjligheter och bättre möjligheter till kylning och separat gpu

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Jag hade gått på NUCn ser betydligt trevligare ut vid TVn, sen att det andra systemet är mer uppgraderings vänligt är en annan femma.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

En NUC blir ju genast begränsad eftersom man inte kan uppgradera den. Men busenkel och liten gör att man tittar åt det hållet. Om jag skulle uppgradera CPUn på min custom build, vad skulle ni då tycka?

Permalänk
Medlem

Tex:
Moderkort: Gigabyte GA-H97N-WIFI
CPU: Intel Core i5 4440 3,1GHz boxad
Chassi: Cooler Master Elite 110
SSD: Intel 530 SSD 120GB
RAM: 2x2GB A-Data
PSU: Corsair VX450W

Permalänk
Medlem

Med det du uppgett att du vill kunna göra så har du ju redan rätt rejält med prestanda över. Om du inte tänkt spela direkt på den ser jag inte vad du skulle förlora med NUC.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Har idag en MAC mini mid 2011 med i5 cpu och 8gb ram som jag tänkte byta ut. Den är kanske bättre än de två nya alternativen egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aftersun:

Har idag en MAC mini mid 2011 med i5 cpu och 8gb ram som jag tänkte byta ut. Den är kanske bättre än de två nya alternativen egentligen?

Så du vill byta ut din Mac Mini med 8GB ram, 2.6Ghz i5 mot en Nuc med 8GB ram och en 1.6Ghz i5?

I min mening så sätt en SSD i macen och installera windows, bam!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aftersun:

Har idag en MAC mini mid 2011 med i5 cpu och 8gb ram som jag tänkte byta ut. Den är kanske bättre än de två nya alternativen egentligen?

Det beror ju lite på om du upplever att den känns seg och inte hänger med riktigt som du önskar, för annars är det där bra spec med god marginal.
Jag äger ingen sådan själv, så vet inte riktigt hur dessa funkar men man har ju hört gott om dom.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Om du ska kunna jämföra kanske du skulle välja ett chassi med hyfsat samma storlek tex.

Akasa Crypto 80W
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=599528

Dock skulle jag välja en nuc alla dar i veckan.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

blir nog en NUC5i5RYH med ssd och 8gb ram!