Rättigheter i detta fallet?

Permalänk
Medlem

Rättigheter i detta fallet?

En lite stilla undran gällande rättigheter till ev återköp alá reklamation!

En jag känner och flera andra har fått köpa bärbara HP-datorer att ha i utbildningen, en del av dessa har problem med grafikkortet som gör att datorn krashar vid tillfällen det används lite mer (Photoshop etc, inga tunga saker ens). Givetvis fullt uppdaterade på alla möjliga sätt med både drivrutiner och eventuella bios-uppdateringar som fanns. Även PS uppdaterat.
De lämnades in till Elgiganten där de köptes och fick tillbaka efter ca veckan. Köpta privat såvitt jag känner till så konsumentköplagen ska gå att applicera fint.

Men i alla fall...

"Virus virus virus" -var allt de kunde spotta ur sig, och givetvis kvarstod problemen, och innan kollades det noga om det ens fanns virus, men icke.

Alltså har de ej brytt sig om felsymptom och hur de uppstod och skyller på något som inte ens hittas. De har installerat malwarebytes och har troligtvis kört detta som "felsökning".. och vet att minst ena datorn har lite filer jag lämnat över där en fil kan räknas som false positive i många program, men denna filen var kvar så man undrar vad de kallar för virus då

Så nu måste de alltså in igen, kan man kräva återköp och hänvisa till reklamation redan då de uppenbarligen inte ens kikat på problemställningen och testat detta, och minst en av datorerna hade inte varit uppkopplad mot nätet mer än till Adobe för att installera en testversion av Photoshop, men ändå lyckades de har hittat virus där. Tycker de bör felsöka enligt vad kunden säger för att kunna påstå de felsökt färdigt.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

En lite stilla undran gällande rättigheter till ev återköp alá reklamation!

En jag känner och flera andra har fått köpa bärbara HP-datorer att ha i utbildningen, en del av dessa har problem med grafikkortet som gör att datorn krashar vid tillfällen det används lite mer (Photoshop etc, inga tunga saker ens). Givetvis fullt uppdaterade på alla möjliga sätt med både drivrutiner och eventuella bios-uppdateringar som fanns. Även PS uppdaterat.
De lämnades in till Elgiganten där de köptes och fick tillbaka efter ca veckan. Köpta privat såvitt jag känner till så konsumentköplagen ska gå att applicera fint.

Men i alla fall...

"Virus virus virus" -var allt de kunde spotta ur sig, och givetvis kvarstod problemen, och innan kollades det noga om det ens fanns virus, men icke.

Alltså har de ej brytt sig om felsymptom och hur de uppstod och skyller på något som inte ens hittas. De har installerat malwarebytes och har troligtvis kört detta som "felsökning".. och vet att minst ena datorn har lite filer jag lämnat över där en fil kan räknas som false positive i många program, men denna filen var kvar så man undrar vad de kallar för virus då

Så nu måste de alltså in igen, kan man kräva återköp och hänvisa till reklamation redan då de uppenbarligen inte ens kikat på problemställningen och testat detta, och minst en av datorerna hade inte varit uppkopplad mot nätet mer än till Adobe för att installera en testversion av Photoshop, men ändå lyckades de har hittat virus där. Tycker de bör felsöka enligt vad kunden säger för att kunna påstå de felsökt färdigt.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons... kan vara läsvärt för lite övergripande information.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Butiken har 3 försök på sig att åtgärda felet. Jag hade lämnat in den igen. Samma felanmälan, hänvisa till att datorn nu är virusfri och att problemet kvarstår

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Datorn var ju som sagt virusfri från början, kört med flera olika program för att utesluta detta.
Och de har ju uppenbarligen inte ens brytt sig om att undersöka hårdvarufel då det verkar ganska relevant med tanke på att den krashar helt när den ska jobba lite med saker som nyttjar kortet lite mer.

Kan man inte kräva hävning genom reklamation, tänker mig att 3 försök att reparera under garantitid är en sak, men att reklamera för hävning ska man väl kunna göra när som, datorn uppfyller ju uppenbarligen inte deras krav att ha den under nuvarande kurs och för framtida arbete med PS.

Enligt länken kan man ju begära hävning om man inte kommer överens med säljaren t ex, de säger de skickar in och det tar 2 veckor men de inte godkänner borde ju kunna vara skäl nog till hävning då det är av väsentlig betydelse att den måste fungera under nuvarande kurs?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Praxis i Sverige (det som en ev. domstol skulle gå på om du vill dra det så långt är att återförsäljaren skall få tre försök på sig att åtgärda problemet), om du inte gillar det så har du ingen rätt att kräva att köpet skall hävas - och för att leka lite djävulens advokat här (utan att jag försöker anklaga dig för någonting) så att bevisa att en dator är virusfri är i stor sett omöjligt (förutsatt att man har nån som helst mjukvara på den), det är lite som att bevisa att gud inte finns - det går inte att bevisa ett negativ på det sättet med full övertygelse.

Men mer relevant är det ifall du har fått se servicerapporten på vad som testades och vilka resultat som dom kom fram till när dom menade att att det endast var virus som orsakde felen då jag förstår det som att du menar att dom inte testat nått annat - men jag förstår inte varifrån du drar den slutsatsen om inte du har sett en testrapport där det står att det är det enda dom testat - dom kanske körde krävande grafiska applikationer i 24 timmar utan att få några fel (förmodligen inte - men jag vet inte). Grundläggande för att du ska få en så smidig lösning som möjligt här är att

1. Ta reda på alla fakta
- Hur såg din felbeskrivning ut
- Vad är testat, och har dom specefikt testat för det som du har beskrivit som felet
- Vad menar dom var felet var (om dom som testat den menar at det var nått fel öht)

När du vet dessa saker - och har det dokumenterat på ett eller annat sätt så kontaktar du ÅF och beroende på ifall dom menar att dom har testat de saker som du påstår är fel så får du visa på att det fortfarande har samma fel, om dom inte har det så skulle jag personligen trycka på att du som kund har inte tänkt vänta på en ny serviceperiod utan dator bara för att dom inte kunde göra korrekt första gången och försökta komma överens om en hävning eller nyleverans eller liknande med ÅF - för du har dessvärre ingen laglig rätt att kräva en hävning vid första felsymptom.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ODDNAME:

Datorn var ju som sagt virusfri från början, kört med flera olika program för att utesluta detta.
Och de har ju uppenbarligen inte ens brytt sig om att undersöka hårdvarufel då det verkar ganska relevant med tanke på att den krashar helt när den ska jobba lite med saker som nyttjar kortet lite mer.

Kan man inte kräva hävning genom reklamation, tänker mig att 3 försök att reparera under garantitid är en sak, men att reklamera för hävning ska man väl kunna göra när som, datorn uppfyller ju uppenbarligen inte deras krav att ha den under nuvarande kurs och för framtida arbete med PS.

Enligt länken kan man ju begära hävning om man inte kommer överens med säljaren t ex, de säger de skickar in och det tar 2 veckor men de inte godkänner borde ju kunna vara skäl nog till hävning då det är av väsentlig betydelse att den måste fungera under nuvarande kurs?

Tre försök gäller reklamation och det är inte lag utan praxis/överenskommelse.

I princip fungerar det så här. Om det är fel på en vara har du som köpare rätt att kräva något av följande, reparation, omleverans, ersättning eller att köpet hävs. Kräver du reparation eller omleverans kan inte säljaren neka ditt val om det inte medför en oskälig kostnad. Det är bedömningssport vad som är oskälig kostnad men eftersom det handlar om en laptop så kan de nog hävda det. Vidare har säljaren rätt att själv åtgärda felet antingen genom reparation eller omleverans om du begär att köpet hävs. Säljaren kan alltså neka hävning av köp och istället försöka laga datorn och det är här de tre försöken kommer in. Fast det kräver också att det kan ske utan betydande olägenhet för köparen vilket är ännu mer bedömningssport. Där har du för övrigt anledningen till att alla telebolag erbjuder lånetelefon, annars hade de aldrig kunnat neka hävningar av köp och istället erbjuda reparation för ingen kan vara utan telefon i två veckor.

Så de kan neka dina bekanta att häva köpet men jag hade fortsatt skicka in den. Fast med en helt ren installation istället så att de inte kan peka på virus. Kolla om det är fler som har samma problem också. Det brukar underlätta om du kan visa att det är ett vanligt problem. Då har de väldigt svårt att neka reklamationen rent juridiskt. Bråkar de fortfarande brukar det hjälpa att säga att man då överlämnar ärendet till ARN. Be även att få prata med folk lite längre upp i kedjan för de som tar emot prylarna i butik har ofta inte den blekaste om konsumenträtt. De följer bara de direktiv de fått av butikschefen och inget annat. Kan även rekommendera dig att titta lite på konsumentverkets hemsida och läsa igenom konsumentköplagen. Den är lättläst och inte alltför komplicerad. Det går rätt snabbt att läsa igenom de relevanta delarna. Att kunna hänvisa till paragrafer när du pratar med folk högre upp brukar vara effektivt för då märker de snart att de inte bara kan blåljuga.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24