Låser operatören Tre sina Samsung-telefoner?

Permalänk
Medlem

Låser operatören Tre sina Samsung-telefoner?

Fick erbjudande om en begagnad Galaxy s5 där säljaren uppgav att den är låst till operatören Tre. Men vet att de inte låste den äldre S4an, så tänkte höra här om någon vet ifall Tre låst Samsung Galaxy s5?

Mycket tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Codax:

Fick erbjudande om en begagnad Galaxy s5 där säljaren uppgav att den är låst till operatören Tre. Men vet att de inte låste den äldre S4an, så tänkte höra här om någon vet ifall Tre låst Samsung Galaxy s5?

Mycket tacksam för svar!

https://www.tre.se/privat/kundservice/teknisk-support/lasa-up...

Kostnad och bindningstid
Produkt köpt före 1 maj 2014:
Upplåsningsavgift på 350 kr tas ut oavsett om bindningstid är kvar eller ej. Produkten kan tidigast låsas upp när 12 månader av bindningstiden har gått. Har du ingen bindningstid eller kontantköpt din produkt debiteras även 350 kr.

Produkt köpt efter 1 maj 2014:
Upplåsningsavgift på 350 kr tas ut om du har bindningstid kvar. Produkten kan tidigast låsas upp när 12 månader av bindningstiden har gått. Har du ingen bindningstid kvar eller kontantköpt din produkt är det kostnadsfritt att låsa upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

https://www.tre.se/privat/kundservice/teknisk-support/lasa-up...

Kostnad och bindningstid
Produkt köpt före 1 maj 2014:
Upplåsningsavgift på 350 kr tas ut oavsett om bindningstid är kvar eller ej. Produkten kan tidigast låsas upp när 12 månader av bindningstiden har gått. Har du ingen bindningstid eller kontantköpt din produkt debiteras även 350 kr.

Produkt köpt efter 1 maj 2014:
Upplåsningsavgift på 350 kr tas ut om du har bindningstid kvar. Produkten kan tidigast låsas upp när 12 månader av bindningstiden har gått. Har du ingen bindningstid kvar eller kontantköpt din produkt är det kostnadsfritt att låsa upp.

Men det är inte alla mobiltelefoner de låser. T.ex. låser dem inte Nexus. Tänkte om någon visste hurvida det låg till med Galaxy s5.

Men tack för länken.

Permalänk
Medlem

Tre låser alla sina Samsung lurar.

Och jo dem låste S4an också.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom det numera är lag på att man måste låsa upp gratis så har de flesta slutat låsa telefonerna eftersom det är billigare för operatören om de slipper administrationen, men 3 har fortsatt låsa men telefonen måste alltså låsas upp "skyndsamt och utan kostnad" när bindningstiden är slut enligt lag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag köpte min telefon via Phonehouse med 3 för då låser de inte telefonerna. Betalar exakt samma som jag skulle gjort hos 3 då jag var och pratade med dem precis innan jag gick över till Phonehouse.

Jag har en Samsung s5.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

De låser likaså som de låser bootloadern på mobilerna, att sedan hamna i diskussion om det är möjligt att låsa upp bootloadern hamnar du sedan i en 30minuters diskussion med supporten för att förklara att man är intresserad av att kunna låsa upp mobilens bootloader utöver "300kr för att låsa upp mobilen för andra operatörer".

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Ceogar:

Jag köpte min telefon via Phonehouse med 3 för då låser de inte telefonerna. Betalar exakt samma som jag skulle gjort hos 3 då jag var och pratade med dem precis innan jag gick över till Phonehouse.

Jag har en Samsung s5.

Mina S4.a blev dock låst till 3 även via köp hos thePhoneHouse, samma sak med flickvännens S5.a som köptes förra året runt sen-våren (om jag inte missminner mig).

Så jag tror man får "snacka sig till" en olåst telefon eller hur man ska förklara det.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Tre låser alla sina Samsung lurar.

Och jo dem låste S4an också.

Jag menade Nexus 5! Den låste dem inte förra året i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Mina S4.a blev dock låst till 3 även via köp hos thePhoneHouse, samma sak med flickvännens S5.a som köptes förra året runt sen-våren (om jag inte missminner mig).

Så jag tror man får "snacka sig till" en olåst telefon eller hur man ska förklara det.

Jag tror det handlar om vart telefonerna kommer ifrån. Som jag förstått det är det tillverkarna som låser telefonerna inte operatören själva. Kanske det är så att vissa mobiler inte var förbeställda till just operatören vilket gjort att de såldes olåsta.

Har haft flera mobiltelefoner där de skulle varit låsta men inte varit det när jag testat det själv.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Mina S4.a blev dock låst till 3 även via köp hos thePhoneHouse, samma sak med flickvännens S5.a som köptes förra året runt sen-våren (om jag inte missminner mig).

Så jag tror man får "snacka sig till" en olåst telefon eller hur man ska förklara det.

Jaha, kanske varierar då? För killen jag köpte av sa att de gör så med alla telefoner där.

Edit: Har verifierat att min fungerar med alla operatörer.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Codax:

Jag menade Nexus 5! Den låste dem inte förra året i alla fall.

Det är i stort sett bara Nexus enheter som inte låses hos 3, då Google inte tillåter att Nexus enheter låses. Alla telefoner som går att låsa mot en operatör låser 3, vilket är i stort sett alla telefoner förutom Nexus enheter

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Enklaste är att ringa tre och fråga helt enkelt.

Eller testa ett annat simkort i mobilen och se om det fungerar

Permalänk

Verkar vara olika beroende på tillverkare och modell.
Har haft lurar som varit både låsta och olåsta från tre.

Visa signatur

Vi jämför och listar Billiga Mobilabonnemang - > www.billigamobilabonnemang.se

Permalänk
Medlem

Beror helt på hur de är köpta. Om de är köpta på avbetalning med abb så är de låsta. Är de köpta kontant så är de inte låsta

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Beror helt på hur de är köpta. Om de är köpta på avbetalning med abb så är de låsta. Är de köpta kontant så är de inte låsta

Köper du en telefon av TRE är den låst, oavsett om du köper den kontant eller inte.

Köper du en telefon av tex Tele2, så är den olåst oavsett om du har den på avbetalning via ett abonnemang eller inte.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”