Låg FPS i Raids/Warspear. Behöver jag ny processor?

Permalänk

Låg FPS i Raids/Warspear. Behöver jag ny processor?

Tjena!

Jag byggde en speldator på egen hand för ca 4 år sedan och uppgraderade en del komponenter för ca 6 månader sedan. Systemet ser ut som följer just nu:

Chassi: Antec Twelve Hundred Big Tower
Nätagg: Chieftec Super Series 750W PSU (Kvar sedan 4 år)
MK: Gigabyte GA-890GPA-UD3H, Socket-AM3 (Kvar sedan 4 år)
CPU: AMD Phenom II X6 1090T (Kvar sedan 4 år)
CPU-kylning: Cooler Master Hype 212 EVO
GK: ASUS R9 280X
RAM: Corsair 8GB (2x4GB)
SSD: Samsung EVO Basic 840-Series
HDD: Western Digital Desktop Green 1,5TB

I t.ex. Diablo III och MW3 (båda med högsta grafikinställningar) ligger jag runt 130 fps. Det är dock när jag drar igång WoW som problemen börjar; där ligger jag nämligen runt 25 FPS (på High & Ultra) i Warspear och raids mm. vilket känns undermåligt med tanke på de uppgraderingar jag gjort.

Jag har trackat minnesanvändning och GPU när jag kör raids med tyngre grafik och då ligger det på ~30% resp. ~50°. Det finns gott om minne och grafikkortet belastas inte nämnvärt, alltså.

Jag har gått igenom ett antal trådar här på SC, MMO-champion och Blizzards officiella forum som berör just detta problem och det många säger är att WoW är ett speciellt CPU-krävande spel och att det kan bli en 'bottle-neck' i systemet om man inte har en processor som pallar med, helt enkelt.

Vad tror ni? Kommer jag att se en ökad prestanda i WoW om jag uppgraderar till t.ex. en i7:a (och såklart ett nytt MK då)? Kan det vara något annat problem?

Tackar på förhand!

Permalänk
Medlem

Japp, AMD's CPU'er är inga höjdare i ju WoW.
Men du behöver inte nödvändigtvis en i7'a, i5 duger fint även dom.
Faktiskt så tror jag t.o.m att i3'orna är snabbare i just WoW än din nuvarande CPU.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Japp, AMD's CPU'er är inga höjdare i ju WoW.
Men du behöver inte nödvändigtvis en i7'a, i5 duger fint även dom.
Faktiskt så tror jag t.o.m att i3'orna är snabbare i just WoW än din nuvarande CPU.

Okej, tack för svaren!

Permalänk
Medlem

Tror nog du får se stora förbättringar med ny processor, men just warspear är rätt tungt oavsett. Jag har en splitter ny i5 4690k (inte överklockad) och jag åker ändå ner på typ 35FPS i warspear om jag står uppe på flightpoint och glor rakt in i centrum med maxad grafik om där är tillräckligt med folk (är jag ensam i blackwing descent får jag circka 280 FPS som jämförelse). Höjningen märks nog mest i raids där en descent processor + graffe kort ska ge riktigt stabil hög fps.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Medlem

Måste vara nån inställning som är för högt sätt. Min tjej spelar ju på en x4 955 och ett 660 utan några som helst lagg

Detta e dock med high som inställning

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Undrar om det ens finns en dator som klarar att leverera mer än 40fps på highpop warspear under peak hours (i mitten där alla springer runt). Hade inte brytt mig om det utan istället satsat på att ha 60fps eller mer när du questar/kör dungeons. Kan va skönt att ha okej FPS under raids med men där är alla spelleffects osv som ställer till det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

helt normalt att få dålig fps i warspear/stormshield.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av versions:

helt normalt att få dålig fps i warspear/stormshield.

Bara när man satt inställningarna lite för högt för ens system... eller när det verkligen är överbefolkat.

Dippar nästan aldrig under 60FPS i normalfallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

Bara när man satt inställningarna lite för högt för ens system... eller när det verkligen är överbefolkat.

Dippar nästan aldrig under 60FPS i normalfallet.

vet inte vad du har för magisk cpu eller om du är på en helt tom server men jag har 45-60 fps, ~50-55 medel, i stormshield just nu på 2560x1440 ultra. när det är fler spelare så ligger medel snarare runt 45. när jag hamnar på outland eller liknande via crossrealm är det 30 fps som gäller.

gpu load är runt 60-70% så inga problem där, snarare att min 4770k@4,2 inte vill.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av versions:

vet inte vad du har för magisk cpu eller om du är på en helt tom server men jag har 45-60 fps, ~50-55 medel, i stormshield just nu på 2560x1440 ultra. när det är fler spelare så ligger medel snarare runt 45. när jag hamnar på outland eller liknande via crossrealm är det 30 fps som gäller.

gpu load är runt 60-70% så inga problem där, snarare att min 4770k@4,2 inte vill.

Jag kör på 1680x1050 medium i "windowed mode"... har en I7 3770K och ett GTX 660.

Ställer jag upp inställningarna på max... 1920x1200 och ultra så laggar det lite mer. Jag skrev ju att om man ställer upp inställningarna lite för högt för ens system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

Jag kör på 1680x1050 medium i "windowed mode"... har en I7 3770K och ett GTX 660.

Ställer jag upp inställningarna på max... 1920x1200 och ultra så laggar det lite mer. Jag skrev ju att om man ställer upp inställningarna lite för högt för ens system.

fast nu är mitt 290x mer än tillräckligt för 1440p ultra och når aldrig 100% gpu load. 660 bör inte vara fullt tillräckligt för 1200p ultra.

det är ett cpu-problem. har inga problem i några andra ställen utöver stormshield och ashran heller, just stormshield är löjligt tungt av någon anledning, t.om. på mindre servrar.

edit: just det, level 3 garrison också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av versions:

fast nu är mitt 290x mer än tillräckligt för 1440p ultra och når aldrig 100% gpu load. 660 bör inte vara fullt tillräckligt för 1200p ultra.

det är ett cpu-problem. har inga problem i några andra ställen utöver stormshield och ashran heller, just stormshield är löjligt tungt av någon anledning, t.om. på mindre servrar.

edit: just det, level 3 garrison också.

Kollar jag belastningen på cpu/gpu så är den väldigt långt ifrån överbelastad när det laggar... vilket ju man kunde tycka den borde vara ifall lagget beror på en för klen cpu/gpu.

Någon som vet varför spel laggar trots att det finns kraft kvar att utnyttja?

Permalänk
Medlem

Förvänta dig inte för mycket. Jag tror inte att du skulle tycka att det var värt bytet. Åtminstone inte enkom för WoW.
Att klocka processorn kan ge en del. Men WoW är inte jättebra optimerat, och även dom med väldigt bra datorer får betydligt lägre fps i Warspear, raids och wpvp. Dom som säger annat har bara inte noterat detta, eller så har dom möjligen hållit fpsen för normalfallet nere med olämpliga inställningar.
1) Försök optimera dina inställningar.
2) Använd raid/battleground-settings. Vill minnas att exempelvis vissa ljuseffekter och partiklar kan bli lite mycket med många spelare på skärmen.
3) Överklocka processorn.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur spelet ser ut, så skulle jag tro att det där spelet är ungefär lika optimerat som grejjorna från Ubisoft eller Call of Duty Black Ops 2.
(konsol-utgåvan som fixades till pc, med behållen konsolgrafik och optimering utförd av ett spädbarn med Cerebral Pares.)
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

Kollar jag belastningen på cpu/gpu så är den väldigt långt ifrån överbelastad när det laggar... vilket ju man kunde tycka den borde vara ifall lagget beror på en för klen cpu/gpu.

Någon som vet varför spel laggar trots att det finns kraft kvar att utnyttja?

Bara ifall du missat det, har du kollat på enskilda kärnors belastning då, så du inte gör samma misstag som många andra och bara kollar CPU total usage? För även om WoW är lite bättre på att användra flera trådar nuförtiden, så är det fortfarande en ensam kärna som kör majoriteten av alla beräkningar.

När min 1090T på 4GHz dippar ner i FPS, så kanske jag har 100% på kärna 1, 25% på kärna 2 och 3 och knappt något på de resterande tre kärnorna, det blir ju ungefär 100+25+25+0+0+0 / 6 = 25% total CPU-belastning, och det är då fortfarande CPUn som är flaskhals.

En överklockad i7 brukar kunna hålla bättre lägsta FPS, men kan fortfarande inte hålla 60FPS konstant när det är raider eller mitt inne i städer med många spelare. Tänk på att det ska synkas mellan allas datorer in till servern och sen tillbaka ut till alla andra. Det är en hel del saker som ska läsas in, som spell effects, vilka gear-bitar och mounts/pets folk har framme, så det blir i vissa fall rent mjukvarumässiga förseningar som inte den snabbaste i7n i världen kan göra något åt, eftersom den väntar på alla de andra delarna.

Det är ju också anledningen till att en SSD faktiskt hjälper till att få upp lägsta FPS i WoW, då det laddar in texturer för alla olika spelare hela tiden allteftersom det behövs.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Jag kör på 1440p allt på ultra, resolution scale på 120 % och ligger ofta på 85 FPS (se sign)
Kan dippa lite i raids och Warspear under peak, men inte mycket.
En klockad i7:a och ett klockat high-end singelkort gör all skillnad i världen.

Spelet blev ju myycket mer optimerat när 6.0 och 6.1 kom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blackeagle:

Bara ifall du missat det, har du kollat på enskilda kärnors belastning då, så du inte gör samma misstag som många andra och bara kollar CPU total usage? För även om WoW är lite bättre på att användra flera trådar nuförtiden, så är det fortfarande en ensam kärna som kör majoriteten av alla beräkningar.

När min 1090T på 4GHz dippar ner i FPS, så kanske jag har 100% på kärna 1, 25% på kärna 2 och 3 och knappt något på de resterande tre kärnorna, det blir ju ungefär 100+25+25+0+0+0 / 6 = 25% total CPU-belastning, och det är då fortfarande CPUn som är flaskhals.

En överklockad i7 brukar kunna hålla bättre lägsta FPS, men kan fortfarande inte hålla 60FPS konstant när det är raider eller mitt inne i städer med många spelare. Tänk på att det ska synkas mellan allas datorer in till servern och sen tillbaka ut till alla andra. Det är en hel del saker som ska läsas in, som spell effects, vilka gear-bitar och mounts/pets folk har framme, så det blir i vissa fall rent mjukvarumässiga förseningar som inte den snabbaste i7n i världen kan göra något åt, eftersom den väntar på alla de andra delarna.

Det är ju också anledningen till att en SSD faktiskt hjälper till att få upp lägsta FPS i WoW, då det laddar in texturer för alla olika spelare hela tiden allteftersom det behövs.

Ja, och det har väl gått upp till 80% som max.

I vanliga fall när ett program "fryser" så går ju användningen upp på MAX... iallafall på en av kärnorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

Ja, och det har väl gått upp till 80% som max.

I vanliga fall när ett program "fryser" så går ju användningen upp på MAX... iallafall på en av kärnorna.

Går inte att titta på core-belastning för att avgöra om man är "single-thread cappad", spec i WoW. Enda säkra sättet att kolla är att slå av vsync och kika om ens GPU-load går i taket eller inte. Gör den inte det så är det CPU som är flaskhalsen.

Ena kärnan kan rapportera 80% användning och andra 20%, detta för att för varje "data point" i aktivitetshanteraren representerar en kort tidsperiod, dvs tiden kärnan var sysselsatt under t.ex. en sekund. På denna period kan schemaläggaren valt att ha WoW's "main-tråd" på kärna 1 under 80% av tiden och sedan under 20% av tiden låtit lasten hoppa till kärna 2.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition