Permalänk
Avstängd

Inkomsbaserade böter

Såg den här idag...

Finländare med hög lön fick fartböter på 54 000 euro

och kom ihåg den här gamla artikeln Körde för fort – får böta 800 000 kronor

Sett det skrivits om lagförslag 2013 http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20131021/nytt-f...

Men mer information har jag inte hittat om detta.

Tycker iallafall att det här är betydligt mer rättvist och mer effektivt än som vi har det idag.

Känner faktiskt flera personer med hög inkomst som i stort sett skiter i trafikreglerna eftersom böterna för dem är en piss i havet. Likaså felparkeringsavgifterna.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Att endast basera det på inkomsten känns fel. Personer med högre inkomst har oftast högre utgifter också, i form utav lån och investeringar.
Kanske man ska kika på andra bestraffningsmetoder än enbart ekonomiska?

Men visst känner jag också förmögnare personer som skiter i t ex. parkeringsböter och liknande.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag är för inkomstbaserade böter, för det ska väl svida även för höginkomsttagare att göra fel. Och då tycker jag att inkomstbaserade böter är det mest rättvisa.

De riktigt höga böterna kommer ju inte drabba någon fattig, och skulle det ändå drabba någon nyfattig så får han/hon helt enkelt se till att inte dra på sig några böter.

Permalänk
Medlem

Du vill alltså att man skall tillämpa dagsböter för trafikförseelser, eller är det något annat system du tycker skall användas?

Permalänk
Medlem

Ja, varför inte?
Jag tycker det är rättvist ifall bötesbeloppets storlek hänger ihop med inkomstens storlek.

Men samtidigt så köper jag också resonemanget "likhet inför lagen", alltså varför ska en person få ett högre straff bara för att han/hon tjänar mera pengar? Det är ju i grunden orättvist. Så jag är lite kluven i den här frågan när jag tänker efter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker man ska dra mer kort, folk kör för fort överlag.

Jag hade älskat att vara trafikpolis och åka runt och plocka en 40-50 kort per dag på folk som bryter mot reglerna nonchalant.
Mer kameror liknande de har i Norge, som mäter hur långt tid man tar på sig mellan två punkter. De vi har här i Sverige bidrar ju bara ännu mer till miljöförstörelse.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Ja, varför inte?
Jag tycker det är rättvist ifall bötesbeloppets storlek hänger ihop med inkomstens storlek.

Men samtidigt så köper jag också resonemanget "likhet inför lagen", alltså varför ska en person få ett högre straff bara för att han/hon tjänar mera pengar? Det är ju i grunden orättvist. Så jag är lite kluven i den här frågan när jag tänker efter.

Att ha ett inkomst eller förmögenhetsbaserat bötesbelopp, t.ex. x antal % av årsinkomsten vore väl en likhet god som någon. Mer likhet än en fast summa som kan vara katastrof för en fattig men en spottstyver för en rik. Tycker jag...

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem

Kan vara en bra idé att även anpassa fängelsestraff efter ålder. En femtioåring borde få kortare fängelsestraff än en tjugoåring sett till antal år de har kvar i livet.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorian:

Att endast basera det på inkomsten känns fel. Personer med högre inkomst har oftast högre utgifter också, i form utav lån och investeringar.
Kanske man ska kika på andra bestraffningsmetoder än enbart ekonomiska?

Men visst känner jag också förmögnare personer som skiter i t ex. parkeringsböter och liknande.

Skrivet av kalle-anka:

Ja, varför inte?
Jag tycker det är rättvist ifall bötesbeloppets storlek hänger ihop med inkomstens storlek.

Men samtidigt så köper jag också resonemanget "likhet inför lagen", alltså varför ska en person få ett högre straff bara för att han/hon tjänar mera pengar? Det är ju i grunden orättvist. Så jag är lite kluven i den här frågan när jag tänker efter.

Jo visst, men även om nu de flesta höginkomsttagarna har högre utgifter än låginkomsttagarna så tror jag väl deras behållning är betydligt större?

Jag tycker att man även ska göra en bedömning utifrån deras aktuella ekonomiska situation också... inte bara inkomsten. Det gör det hela mer rättvist.

Skrivet av mattoys:

Du vill alltså att man skall tillämpa dagsböter för trafikförseelser, eller är det något annat system du tycker skall användas?

Ja precis, dagsböter är väl uträknat baserat på inkomsten?

Skrivet av Ceogar:

Jag tycker man ska dra mer kort, folk kör för fort överlag.

Jag hade älskat att vara trafikpolis och åka runt och plocka en 40-50 kort per dag på folk som bryter mot reglerna nonchalant.
Mer kameror liknande de har i Norge, som mäter hur långt tid man tar på sig mellan två punkter. De vi har här i Sverige bidrar ju bara ännu mer till miljöförstörelse.

Även om nu fartkamerorna fångar en hel del och ger en extra inkomst så tycker jag att de har en motsatt effekt på trafiksäkerheten. Folk kör som idioter mellan kamerorna för att bromsa in precis före, och kör om precis efter.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucaBoo:

Att ha ett inkomst eller förmögenhetsbaserat bötesbelopp, t.ex. x antal % av årsinkomsten vore väl en likhet god som någon. Mer likhet än en fast summa som kan vara katastrof för en fattig men en spottstyver för en rik. Tycker jag...

Problemet är om böterna drabbar någon som historiskt har haft höga inkomster men blivit av med sin förmögenhet eller sin höga inkomst. Då kan han/hon drabbas av löjligt höga böter fastän den nuvarande inkomsten inte längre är så särskilt hög.

Men om man hamnar i den situationen gäller väl ”Don't do the crime, if you can't do the time”. Precis som för alla andra med låga inkomster.

Permalänk
Medlem

Ifall vi nu ska föra resonemangen vidare, är det rättvist att en person med en högre inkomst betalar högre skatt än en person med lägre inkomst? Eller ska varje person betala exakt lika hög skatt till samhället oavsett inkomst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jo visst, men även om nu de flesta höginkomsttagarna har högre utgifter än låginkomsttagarna så tror jag väl deras behållning är betydligt större?

Jag tycker att man även ska göra en bedömning utifrån deras aktuella ekonomiska situation också... inte bara inkomsten. Det gör det hela mer rättvist.

Ja precis, dagsböter är väl uträknat baserat på inkomsten?

Även om nu fartkamerorna fångar en hel del och ger en extra inkomst så tycker jag att de har en motsatt effekt på trafiksäkerheten. Folk kör som idioter mellan kamerorna för att bromsa in precis före, och kör om precis efter.

Ja verkligen, därför borde det bara finnas kameror som mäter tid mellan två punkter, mycket effektivare och skulle förhöja trafiksäkerhet och minska miljöpåfrestning.

Samma sak gäller ju farthinder, dessa är fruktansvärda ur ergonomisk och natur synpunkt. Men behövs ju ofta då folk har bevisat att de inte kan köra ordentligt och hålla begränsningar.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ceogar:

Ja verkligen, därför borde det bara finnas kameror som mäter tid mellan två punkter, mycket effektivare och skulle förhöja trafiksäkerhet och minska miljöpåfrestning.

Samma sak gäller ju farthinder, dessa är fruktansvärda ur ergonomisk och natur synpunkt. Men behövs ju ofta då folk har bevisat att de inte kan köra ordentligt och hålla begränsningar.

Att de inte infört sådana kameror som kan mäta medelhastigheten mellan två eller fler kameror är säkert en kostnadsfråga?

Sedan att det faktiskt är så enkelt att undvika böter trots kamerorna är än mer irriterande. Eftersom det krävs en bra bild för att identifiera både bil med registreringsnummer OCH föraren. Så alltså, för de som VILL köra för fort är kamerorna inget som helst hinder.

Skulle nog behövas en lagändring där så att ÄGAREN av bilen får bära ansvaret för föraren. Dock hjälper ju inte det mot dessa som använder den här sprayen eller plastfilmen på registreringsskyltarna.

Farthinder har också de i många fall motsatt effekt.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Känns som lika inför lagen är mest rättvist och fungerar bäst. Baseras beloppet på ens förmögenhet för tillfället och/eller ens årsinkomst kan det slå väldigt fel i detta töra land.

Sen så verkar det vara många med lite trafikerfarenhet känns det som.
Fartkameror är idioti utan motstycke. Den statistik som finns så har, om något, kameror minskat trafiksäkerheten.
Jag kör sträckor med kameror ofta. Folk kör oftast för långsamt, kring 5km/h under gränsen som redan är för låg för vägen. Sen saktas det i regel in vid varje kamera. Så ur miljösynpunkt har det helt klart blivit sämre då trafiken flyter på mycket sämre.
Vägen var E4 förut och hade då mycket trafik. När dom sänkte till 80km/h på denna väg och kamerorna gjorde att folk körde för sakta och ojämnt blev det ofta omkörningar på idiotiska ställen och ibland även lastbilar som körde om personbilar då dom inte kunde hålla farten.
Om något så borde alla kameror avskaffas och lägga pengarna på infrastruktur istället. Nått som vi vet fungerar är bättre vägar.

Nu är det ganska lugnt på denna väg då en ny väg för E4 gjorts. Men vägen har breda vägrenar och bred sikt på båda sidor, ändå är det 80km/h. Jag bor efter samma väg men efter en mindre ort och där är vägen väldigt smal med en vall på ena sidan och tågräls tätt inpå. På andra sidan är det cykelväg och en jäkla massa utfarter från kåkar. Allt detta i en lång kurva med dålig sikt och där är det också 80km/h. Hastigheten sänks till 70km/h efter detta parti när vägen blir bred igen och inga hus efter vägen.
Känns som det är massor med dessa idiotiska fartbegränsningar och nått dom borde kunna börja med att se över.

Att straffa ägaren av ett fordon för fortkörningsbot vore korkat. Ska ägaren bestraffas om man kör på någon också då? Och varför begränsa till bara bil, ska väl vara samma syn på allt man äger. Eller varför inte straffa biltillverkarna direkt, det är ju dom som gjort fordonet som man kan köra för fort i.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Ja, varför inte?
Jag tycker det är rättvist ifall bötesbeloppets storlek hänger ihop med inkomstens storlek.

Men samtidigt så köper jag också resonemanget "likhet inför lagen", alltså varför ska en person få ett högre straff bara för att han/hon tjänar mera pengar? Det är ju i grunden orättvist. Så jag är lite kluven i den här frågan när jag tänker efter.

Jag är från Finland och tycker det är helt rätt med dagsböter för lite grövre trafikbrott. Lika inför lagen är det ju då olika personer får samma antal dagsböter för samma förseelse. Att dagsbötern blir högre ju mer man förtjänar är ju helt rätt tycker jag. En böter på ett par hundra euro skulle ju inte betyda någonting för en person som tjänar t.ex. 20 000 euro i månaden.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Visst känns det mer om man har inkomstbaserade böter men det gör också att dom som utfärdar böterna måste vara så mycket mer säker på att dom bötfäller rätt person.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det vore bra med inkomstbserade böter då poängen är att det skall vara ett kännbart straff. Men har man höga inkomster idag är man i princip undantagen det kännbara i straffet.

Alternativt sätt folk en månad i fängelse eller något. Fängelse är ju lika oavsett inkomst.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Jag tycker man ska dra mer kort, folk kör för fort överlag.

Jag hade älskat att vara trafikpolis och åka runt och plocka en 40-50 kort per dag på folk som bryter mot reglerna nonchalant.
Mer kameror liknande de har i Norge, som mäter hur långt tid man tar på sig mellan två punkter. De vi har här i Sverige bidrar ju bara ännu mer till miljöförstörelse.

Klart man kör "förfort" överlag, det är ju skyltat på tok för lågt överlag. Många 70/80 vägar, sådana med vilt stängsel och frånvaro av på farter är inga problem att köra 100+ på ett säkert sätt även för de mindre begåvande förarna med goda marginaler för ytterligare påverkan från än mindre begåvande medtrafikanter. Tycker man ska höja hastigheten om något. Är ju löjligt att man antingen ska behöva riskera kortet varje gång man kör på vägar med vilt stängsel klar sikt etc eller ligga och såsa på en raksträcka med klar sikt runt om och inte en själ i närheten.

Men jag håller med, inkomst baserade böter tycker jag det ska vara överlag i samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

Klart man kör "förfort" överlag, det är ju skyltat på tok för lågt överlag. Många 70/80 vägar, sådana med vilt stängsel och frånvaro av på farter är inga problem att köra 100+ på ett säkert sätt även för de mindre begåvande förarna med goda marginaler för ytterligare påverkan från än mindre begåvande medtrafikanter. Tycker man ska höja hastigheten om något. Är ju löjligt att man antingen ska behöva riskera kortet varje gång man kör på vägar med vilt stängsel klar sikt etc eller ligga och såsa på en raksträcka med klar sikt runt om och inte en själ i närheten.

Men jag håller med, inkomst baserade böter tycker jag det ska vara överlag i samhället.

Håller inte med, Svenska folket har ju bevisat att man inte klarar av att hålla enkla grejer som "3 sekunders regeln" och liknande. Vid lägre hastigheter så ökar ju utrymmet för misstag också, vilket folk ganska ofta gör.
Sen är bilar bra mycket mer energieffektiva vid 80-90 än 100+. Ingen persons tid är viktig nog att säga att det är värt den smällen säkerheten och naturen får ta.

https://korkortonline.se/teori/reaktion-broms-stopp/ bromssträckan ökar markant vid högre hastigheter

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Inaktiv

Vad betyder ordet rättvist? Vad menar man när man säger att något är rättvist?
http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ttvisa

För jag tycker inte argumentet att det är rättvist med olika böter är så bra. Däremot borde vissa brott ha spöstraff och eftersom vi inte tillämpar sådant så får vi ge andra kännbara straff. Där t.ex. vårdslöshet i trafik med fara för andras liv ska vara kännbart för alla.
Har man då bara pengaböter som straff så måste böterna vara kännbara för alla.
Men detsamma gäller mindre böter som felparkering, om vissa individer skiter i detta för att det ej kostar dem något så får man göra något åt det. Där t.ex. en ökande kostnad för varje bot inom ett år kan vara något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Håller inte med, Svenska folket har ju bevisat att man inte klarar av att hålla enkla grejer som "3 sekunders regeln" och liknande. Vid lägre hastigheter så ökar ju utrymmet för misstag också, vilket folk ganska ofta gör.
Sen är bilar bra mycket mer energieffektiva vid 80-90 än 100+. Ingen persons tid är viktig nog att säga att det är värt den smällen säkerheten och naturen får ta.

https://korkortonline.se/teori/reaktion-broms-stopp/ bromssträckan ökar markant vid högre hastigheter

Jo visst men jag menar att ofta så är omständigheterna sådana att en längre bromssträcka är okey eftersom man kan ha en längre framförhållning dvs man kan stanna för oförutsedda hinder även vid den längre bromssträckan. Och 3 sekunders regeln tycker jag är en annan sak, visar man inte sunt omdöme så spelar det ju ingen roll vilken hastighet man kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Jag tycker man ska dra mer kort, folk kör för fort överlag.

Jag hade älskat att vara trafikpolis och åka runt och plocka en 40-50 kort per dag på folk som bryter mot reglerna nonchalant.
Mer kameror liknande de har i Norge, som mäter hur långt tid man tar på sig mellan två punkter. De vi har här i Sverige bidrar ju bara ännu mer till miljöförstörelse.

Med såna kameror hoppas jag att staten även står för farthållare till alla bilar som inte har det, annars kommer man alltid fundera "åkte jag över 90km/h nån gång den här sträckan?" o sen sänker man till 80 för att kompensera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Med såna kameror hoppas jag att staten även står för farthållare till alla bilar som inte har det, annars kommer man alltid fundera "åkte jag över 90km/h nån gång den här sträckan?" o sen sänker man till 80 för att kompensera.

Varför skulle de det? Ditt jobb att sköta hastigheten, farthållare eller ej. Det finns ju några % diff redan nu som ska motverka sådana mänskliga fel. Men din skyldighet att hålla uppsikt över vilken hastighet det är. Annars blir det väl "Jag glömde stänga av farthållaren" ursäkter som haglar in. Sen vad gör det om du får sänka till 80 för att kompensera?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Dock om man inför dagsböter på fortkörning blir det då fritt fram att köra hur fort man vill om man inte tjänar nått alls, ingen inkomst inga dagsböter nåja man lär få skaka galler istället och/eller bli av med körkortet.

I övrigt borde man på dom bättre motorvägarna kunna höja fartgränserna en del.
och många andra fina vägar har ibland omotiverat väl låga fartgränser.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

I övrigt borde man på dom bättre motorvägarna kunna höja fartgränserna en del.
och många andra fina vägar har ibland omotiverat väl låga fartgränser.

Ja precis, finns ju ingen anledning att vi ska köra i sammahastighet nu som på 80 talet (med tillbehörande teknik). Eller samma hastighet på en krokig landsväg som en rak landsväg med viltstängsel.

Permalänk
Medlem

Klantskallen himself rullade några km/h för fort i en nedförsbacke påväg till jobbet och fick då 2000 riksdaler i böter. Grämde ihjäl mig för det var så OTROLIGT onödigt och dumt och önskade alla i min närhet ondska och förintelse. Nu när snart ett år har gått har det fortfarande ett avtryck och tro inte för en sekund att jag någonsin kör över 30 km/h där längre.

Att ha någon slags inkomstbaserad riktlinje för böter, lite töjbar så att säga, tror jag hade varit bra då jag tycker även Rika-Runar ska få känna av smärtan av en pungspark som oss andra.

Permalänk
Medlem

Lika inför lagen är att bötesbeloppet är samma procent av inkomsterna för alla.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Så i praktiken ska även låginkomsttagare som begår sexualbrott och våldshandlingar komma undan med lägre bötesbelopp?
För annars håller inte era förvridna resonemang!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Så i praktiken ska även låginkomsttagare som begår sexualbrott och våldshandlingar komma undan med lägre bötesbelopp?
För annars håller inte era förvridna resonemang!?

Nu pratas det iofs mest om trafikbrott i denna tråden och det är där vi ska ha liknande straff....
Men givetvis måste det finnas en lägstanivå som är tillräckligt jobbig även om man nolltaxerar.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Vad är det som gör att just trafikbrott ska inkomstbaseras i sådana fall?