Corsair h80i GT åsikter och inställningar

Permalänk

Corsair h80i GT åsikter och inställningar

Jag har precis installerat nya H80i från Corsair i mitt Node 304. Allt fungerar som det ska och är någorlunda tyst just nu med pumpen i "quiet" (dock så var Intel stock/Fractal tystare).

Finns det något sätt att köra fläktarna ännu lägre i RPM. Just nu sitter de på H80s kabel och då kan jag inte ställa ner varvtalet mer än under "quiet mode"= 900RPM. Idle temp är runt 30C och full last så ligger jag på 60C (G3258@4.3GHz). Det finns alltså marginal där. Är det alternativ att koppla fläktarna direkt på moderkortets PWM? I och för sig så verkar Corsair Link ta över från fläktkurvan i Bios..

Custom profile verkar fungera konstigt. Drar jag reglagen till 100% så blir det tyst och mot 0% så går fläkten på fulla varv.

Några andra tips för att få ner ljudnivån?

Visa signatur

_________________________________________________________
Data 1: Gigabyte Z690 Elite AX, Intel 12900K, 32GB Corsair DDR5, PNY RTX 3080 12G, Lian Li O11D EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faketastic:

Jag har precis installerat nya H80i från Corsair i mitt Node 304. Allt fungerar som det ska och är någorlunda tyst just nu med pumpen i "quiet" (dock så var Intel stock/Fractal tystare).

Finns det något sätt att köra fläktarna ännu lägre i RPM. Just nu sitter de på H80s kabel och då kan jag inte ställa ner varvtalet mer än under "quiet mode"= 900RPM. Idle temp är runt 30C och full last så ligger jag på 60C (G3258@4.3GHz). Det finns alltså marginal där. Är det alternativ att koppla fläktarna direkt på moderkortets PWM? I och för sig så verkar Corsair Link ta över från fläktkurvan i Bios..

Custom profile verkar fungera konstigt. Drar jag reglagen till 100% så blir det tyst och mot 0% så går fläkten på fulla varv.

Några andra tips för att få ner ljudnivån?

Skaffa 7v adapter

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

Det ska väl inte behövas om man kör PWM?

Visa signatur

_________________________________________________________
Data 1: Gigabyte Z690 Elite AX, Intel 12900K, 32GB Corsair DDR5, PNY RTX 3080 12G, Lian Li O11D EVO

Permalänk
Avstängd

Funderade på att köpa Corsair h80i GT men har dåliga erfarenheter av Corsair Link på mina nu skrotade Corsaire H80i. Rätt tyst pump men resten dynga. Link kände inte ens igen Corsairs SP fläktar och inte heller mina Noctua. Blev att koppla de sistnämnda direkt till PWM.

Köpte alltså nytt och det blev Cooler Master Seidon 120V V2 = Väldigt tyst (om man drar ner farten på pumpen till 1800, går den sina 2300 viner det). #15272616

Pumpen på Cooler Master Seidon 120V V2 är visserligen bara 3-pin men går att sätta manuellt i BIOS eller om moderkortet har medföljande fläktstyrningsprogram. Skulle inte sätta ett motstånd på den då den nog behöver varva upp när man pressar datorn.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Faketastic:

Jag har precis installerat nya H80i från Corsair i mitt Node 304. Allt fungerar som det ska och är någorlunda tyst just nu med pumpen i "quiet" (dock så var Intel stock/Fractal tystare).

Finns det något sätt att köra fläktarna ännu lägre i RPM. Just nu sitter de på H80s kabel och då kan jag inte ställa ner varvtalet mer än under "quiet mode"= 900RPM. Idle temp är runt 30C och full last så ligger jag på 60C (G3258@4.3GHz). Det finns alltså marginal där. Är det alternativ att koppla fläktarna direkt på moderkortets PWM? I och för sig så verkar Corsair Link ta över från fläktkurvan i Bios..

Custom profile verkar fungera konstigt. Drar jag reglagen till 100% så blir det tyst och mot 0% så går fläkten på fulla varv.

Några andra tips för att få ner ljudnivån?

Hej Faketastic,

Vilken version av Corsair Link använder du?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk

Hej Johan
Jag använder 3.1.5525. Har även testat 2.7.5361 men den hittade inte kylaren.
Finns det något sätt att sänka RPM till under 900 på fläktarna?

Visa signatur

_________________________________________________________
Data 1: Gigabyte Z690 Elite AX, Intel 12900K, 32GB Corsair DDR5, PNY RTX 3080 12G, Lian Li O11D EVO

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Faketastic:

Hej Johan
Jag använder 3.1.5525. Har även testat 2.7.5361 men den hittade inte kylaren.
Finns det något sätt att sänka RPM till under 900 på fläktarna?

Hej Faketastic,

När du installerar Corsair Link, följ de steg jag beskriver i denna tråd.

http://www.sweclockers.com/forum/127-corsair/1333214-allt-om-...

Jag ska kolla upp vad som är gränsen på RPM, återkommer med svar.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Faketastic:

Hej Johan
Jag använder 3.1.5525. Har även testat 2.7.5361 men den hittade inte kylaren.
Finns det något sätt att sänka RPM till under 900 på fläktarna?

Jag var tvungen att ändra inställningar i regedit för att mitt Link skulle hitta min H100i. Kolla youtube-länk i tråden som Johan postade ovan

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd

Men det går ju att ställa in själv vilken rpm man vill köra..så gör jag på min H110i GT iaf. I corsair link porgrammet,.
Ställt in dem på 750rpm.

Sen TS, byt ut fläktarna som medföljde..de låter för mycket.

Permalänk

Jag bytte ut fläktarna mot två Noctua NF-F12 och det var grädden på moset- det är nu helt tyst på 3m avstånd. Men Corsair Link är nog den största skiten till programvara jag sett. Den senaste versionen visar inte temperaturer så fläktkurvorna fungerar inte. De äldre versionerna som Johan länkar till hittar inte pumpen. Så jag satte en splitter på moderkortets fläktstyrning och det fungerar bra. Dock så styr Corsairs PWM-utgångar ner till ca 400 RPM och MSIs bara ner till 700RPM.

Visa signatur

_________________________________________________________
Data 1: Gigabyte Z690 Elite AX, Intel 12900K, 32GB Corsair DDR5, PNY RTX 3080 12G, Lian Li O11D EVO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Faketastic:

Jag bytte ut fläktarna mot två Noctua NF-F12 och det var grädden på moset- det är nu helt tyst på 3m avstånd. Men Corsair Link är nog den största skiten till programvara jag sett. Den senaste versionen visar inte temperaturer så fläktkurvorna fungerar inte. De äldre versionerna som Johan länkar till hittar inte pumpen. Så jag satte en splitter på moderkortets fläktstyrning och det fungerar bra. Dock så styr Corsairs PWM-utgångar ner till ca 400 RPM och MSIs bara ner till 700RPM.

Därför jag valde bort Corsair och satsade på Coolemaster. Link är efter alla är ett dåligt system Corsair tar extra betalt för. Tror inte de lägger mycket krut på att förbättra det eller så har de för många järn i elden (likt Asus).

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Faketastic:

Jag bytte ut fläktarna mot två Noctua NF-F12 och det var grädden på moset- det är nu helt tyst på 3m avstånd. Men Corsair Link är nog den största skiten till programvara jag sett. Den senaste versionen visar inte temperaturer så fläktkurvorna fungerar inte. De äldre versionerna som Johan länkar till hittar inte pumpen. Så jag satte en splitter på moderkortets fläktstyrning och det fungerar bra. Dock så styr Corsairs PWM-utgångar ner till ca 400 RPM och MSIs bara ner till 700RPM.

Hej igen,

Vilken version av Windows har du? Ifall du har Windows 8/8.1, testa det som står i denna tråd angående det, samt använd version 5339 av Link.

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=120962

Skrivet av stormense:

Därför jag valde bort Corsair och satsade på Coolemaster. Link är efter alla är ett dåligt system Corsair tar extra betalt för. Tror inte de lägger mycket krut på att förbättra det eller så har de för många järn i elden (likt Asus).

Jag kan upplysa dig om att vi arbetar hårt för att fixa buggar som uppstår i Link.

Permalänk

Tjenare Johan,
Jag kör Win7 PRO.
Nu har jag vänt fläktarna så de blåser in i lådan istället och fick ner tempen ytterligare någon grad.

Hoppas verkligen ni får ordning på Link då jag verkligen gillar hårdvaran.

Visa signatur

_________________________________________________________
Data 1: Gigabyte Z690 Elite AX, Intel 12900K, 32GB Corsair DDR5, PNY RTX 3080 12G, Lian Li O11D EVO

Permalänk

Hej, jag har också lite funderingar på H80iGT i mitt nya system.
Har aldrig testat vattenkylning tidigare men ville nu unna mig denna lyx...

Då jag drar igång ett spel, Cities Skyline, så drar fläktarna igång som en dammsugare.
Har jag normala temperaturer?
Idle: ~41-44 grader
Spel: ~68-72grader

Alltså är det så dåliga fläktar som följer med så man måste byta dem, trodde corsair var lite kvalitet.
Programvaran är tyvärr inte heller helt lysande.

Windows 8.1, Corsair Link :3.1.5525

Permalänk
Avstängd

Faktiskt rätt svårt att få kylaren precis rätt mot CPU på Corsairs vattenkylare. Lyft och göra om får man göra ibland och glöm inte ta bort tejpen (vilket jag gjorde en gång på en annan kylare).

Programvaran har aldrig varit lysande. Kolla om du kan högerklicka på tex fan och lägga den i samma grupp som cpu temp sedan ska du i detta lego-gränssnitt kunna sätta varvtal efter temperatur och även ställa en fläktkurva. Om du ska byta fläktar så stödjer programmet inte alla fläktsorter ens hos deras egna märke.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk

Är det någon som vet någon kvalitetsfläkt som är tyst och kan hittas av corsairs link program.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Faketastic:

Tjenare Johan,
Jag kör Win7 PRO.
Nu har jag vänt fläktarna så de blåser in i lådan istället och fick ner tempen ytterligare någon grad.

Hoppas verkligen ni får ordning på Link då jag verkligen gillar hårdvaran.

Hejsan,

När du har testat olika versioner av Corsair Link, har du följt stegen jag beskriver här?

http://www.sweclockers.com/forum/127-corsair/1333214-allt-om-...

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Skrivet av RagnarFrunck:

Hej, jag har också lite funderingar på H80iGT i mitt nya system.
Har aldrig testat vattenkylning tidigare men ville nu unna mig denna lyx...

Då jag drar igång ett spel, Cities Skyline, så drar fläktarna igång som en dammsugare.
Har jag normala temperaturer?
Idle: ~41-44 grader
Spel: ~68-72grader

Alltså är det så dåliga fläktar som följer med så man måste byta dem, trodde corsair var lite kvalitet.
Programvaran är tyvärr inte heller helt lysande.

Windows 8.1, Corsair Link :3.1.5525

Hej,

Vad har du för CPU? Kontrollera att du har monterat den rätt, är viktigt att man sätter backplaten rätt.

I vissa system så krånglar Corsair Link och Windows 8.1, kolla in dessa fixar och se om de hjälper.

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=120962

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk

Tack Johan för ditt svar.

Jag har en i7 4790K, och var noga då jag satte dit backplaten, kylpasta, och skruvat fast relativt hårt.

Känns märkligt att link programvaran kan fungera bättre på den idag vanligaste setupen Windows 8.1 64 bits, känns sådär att köra hacks från entusiast från 2013. (hade det varit linux hade jag köpt det)

Vet du någon alternativ kvalitetsfläkt som fungerar bättre än de som corsair skickar med?

Mvh Ragnar

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av RagnarFrunck:

Tack Johan för ditt svar.

Jag har en i7 4790K, och var noga då jag satte dit backplaten, kylpasta, och skruvat fast relativt hårt.

Känns märkligt att link programvaran kan fungera bättre på den idag vanligaste setupen Windows 8.1 64 bits, känns sådär att köra hacks från entusiast från 2013. (hade det varit linux hade jag köpt det)

Vet du någon alternativ kvalitetsfläkt som fungerar bättre än de som corsair skickar med?

Mvh Ragnar

Hej Ragnar,

Ursäkta för sent svar. Jag håller med om att det inte är bra. Testade du fixen? Om du tycker fläktarna låter för mycket kanske SP120 Quiet Edition vara något för dig.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Faketastic:

Jag har precis installerat nya H80i från Corsair i mitt Node 304. Allt fungerar som det ska och är någorlunda tyst just nu med pumpen i "quiet" (dock så var Intel stock/Fractal tystare).

Finns det något sätt att köra fläktarna ännu lägre i RPM. Just nu sitter de på H80s kabel och då kan jag inte ställa ner varvtalet mer än under "quiet mode"= 900RPM. Idle temp är runt 30C och full last så ligger jag på 60C (G3258@4.3GHz). Det finns alltså marginal där. Är det alternativ att koppla fläktarna direkt på moderkortets PWM? I och för sig så verkar Corsair Link ta över från fläktkurvan i Bios..

Custom profile verkar fungera konstigt. Drar jag reglagen till 100% så blir det tyst och mot 0% så går fläkten på fulla varv.

Några andra tips för att få ner ljudnivån?

Byt fläktar !! Jag var inne på samma sak. Går inte att få dem tysta. De är värdelösa.
Jag köpte 2st Noctua Redux 1200rpm. Låter ingenting

Permalänk

Vill bara tacka Corsair Johan för att skickat nya fläktar utan att själv behöva tjata om det, snyggt hanterat.
Nu skall jag vilken dag som helst skruva dit dem...

Permalänk

Update

Har äntligen fått dit de nya fläktarna, och det är tystare och svalare.

Orginal fläktar: Spel 2h: ~68-72grader
SP120 Quite fläktar: Spel 2h: ~51-55grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Funderade på att köpa Corsair h80i GT men har dåliga erfarenheter av Corsair Link på mina nu skrotade Corsaire H80i. Rätt tyst pump men resten dynga. Link kände inte ens igen Corsairs SP fläktar och inte heller mina Noctua. Blev att koppla de sistnämnda direkt till PWM.

Köpte alltså nytt och det blev Cooler Master Seidon 120V V2 = Väldigt tyst (om man drar ner farten på pumpen till 1800, går den sina 2300 viner det). #15272616

Pumpen på Cooler Master Seidon 120V V2 är visserligen bara 3-pin men går att sätta manuellt i BIOS eller om moderkortet har medföljande fläktstyrningsprogram. Skulle inte sätta ett motstånd på den då den nog behöver varva upp när man pressar datorn.

Har liknande erfarenhet som du och landade på samma "lösning". Corsair Link kunde inte hitta något och jag provade olika USB-headers eftersom jag misstänkte att det kunde vara något strul med det, men det hjälpte inte heller. Eländet lät som ett jetplan på steroider men lyckades till slut koppla in abret på PWM och drog ner hastigheten via moderkortet. Ena fläkten låter dessutom förskräckligt och manualens förteckning över medföljande delar är felaktig om man försöker installera den på en AMD.

Sammantaget så nej, blir inte Corsair igen efter den helveteshelgen även om den kyler hyfsat bra.

Permalänk

Jag väcker tråden till liv igen...
Jag har uppgraderat till en 4690K sedan sist men resten av systemet är samma. Finns det något sätt att koppla styrningen av H80i-fläkten till CPU temp i Link? Jag kan bara koppla ihop cooler temp med fläktstyrning och den temperaturen skiljer sig rätt rejält mot CPU temp.

Visa signatur

_________________________________________________________
Data 1: Gigabyte Z690 Elite AX, Intel 12900K, 32GB Corsair DDR5, PNY RTX 3080 12G, Lian Li O11D EVO