Permalänk
Medlem

4790k och Corsair H100i

Hej,

Jag har 4790k och Corsair H100i och har kört i aida64 i 2 minuter och gick upp i 64 - 59 grader som max på kärnorna. (Körde stress CPU och stress FPU)

Använde mig av Arctic Silver 5 när jag monterade kylaren, kanske hade på lite för mkt men vet inte riktigt XD.

Undrar om detta är bra temps? (Jag har inte överklockat)

Tack på förhand!

Visa signatur

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980

Permalänk
Medlem

Om du har Turbo aktiverat så ser jag inga tecken på dålig kylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Om du har Turbo aktiverat så ser jag inga tecken på dålig kylning

Turbo var inte igång men jag satte på det nu och då fick jag "75, 75, 73, 69" grader som MAX.

EDIT: Jag har ett R4 chassi och radiatorn sitter i taket på chassit och blåser ut luften.

Visa signatur

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaxiiz:

Turbo var inte igång men jag satte på det nu och då fick jag "75, 75, 73, 69" grader som MAX.

EDIT: Jag har ett R4 chassi och radiatorn sitter i taket på chassit och blåser ut luften.

Du får ju bättre temps än jag i alla fall, fast jag sitter på den kylaren man får med och har även jag ett R4 chassi. Turbo är avaktiverat och jag ligger som max 79C. Om du nu känner att du får högre temps än du borde och kylaren sitter rätt så kolla temperaturen i rummet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Du får ju bättre temps än jag i alla fall, fast jag sitter på den kylaren man får med och har även jag ett R4 chassi. Turbo är avaktiverat och jag ligger som max 79C. Om du nu känner att du får högre temps än du borde och kylaren sitter rätt så kolla temperaturen i rummet

aa okej, antar att jag har helt okej temps ändå. Jag kommer stänga av turbo för 4 GHz är säkert tillräckligt ändå

Visa signatur

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaxiiz:

aa okej, antar att jag har helt okej temps ändå. Jag kommer stänga av turbo för 4 GHz är säkert tillräckligt ändå

Jag körde aida64 i ett par minuter nu precis som du, jag har min 3770K i 4.3Ghz överclock för tillfället (ingen turbo aktiverad) och når då 62c som högst. Men jag har en H110, vet inte hur stor skillnad det är mellan h100i och h110 men tänkte jag skulle ge dig något att jämföra med.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaxiiz:

aa okej, antar att jag har helt okej temps ändå. Jag kommer stänga av turbo för 4 GHz är säkert tillräckligt ändå

Ptja, om det är spel det handlar om så räcker 4GHz långt. Men det skadar inte att kolla temperaturen i rummet, 2 grader rumstemp kan göra ganska mycket om jag inte är helt ute och cyklar så det är värt att kolla upp

Permalänk
Medlem

Har själv kört med 4790k och H100i hade till 64 grader på max belastning då gick fläktarna under cpu styrningen
så din temp är normal .. man nog få ner den om man har högvarviga fläktar på max fart hela tiden de ska vara såna som klara av luftmotståndet radiatorn ger ...

Kanske göra som denna kille gör https://www.youtube.com/watch?v=VUbpb23yTK8
lite overkill ... eller??

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Flaxiiz:

Hej,

Jag har 4790k och Corsair H100i och har kört i aida64 i 2 minuter och gick upp i 64 - 59 grader som max på kärnorna. (Körde stress CPU och stress FPU)

Använde mig av Arctic Silver 5 när jag monterade kylaren, kanske hade på lite för mkt men vet inte riktigt XD.

Undrar om detta är bra temps? (Jag har inte överklockat)

Tack på förhand!

Hej Flaxiiz,

De tempsen är ganska normala så ingenting du behöver oroa dig för.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Ptja, om det är spel det handlar om så räcker 4GHz långt. Men det skadar inte att kolla temperaturen i rummet, 2 grader rumstemp kan göra ganska mycket om jag inte är helt ute och cyklar så det är värt att kolla upp

2 grader högre rumstemperatur gör att komponenten blir 2 grader varmare

Permalänk
Avstängd

Jag får högre temperaturer i aida64 än i spel och 64C är absolut inget att oroa sig för. Jag fick som mest ~70C i stresstestet med en mindre noctuamodell men i spel så får jag högst ~60C.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Avstängd
Skrivet av versions:

2 grader högre rumstemperatur gör att komponenten blir 2 grader varmare

exakt, säger inte det sig själv?
Dina temps är riktigt bra som sagt, om något verkar de nästan för låga..;)

Skrivet av chipw00t:

Jag får högre temperaturer i aida64 än i spel och 64C är absolut inget att oroa sig för. Jag fick som mest ~70C i stresstestet med en mindre noctuamodell men i spel så får jag högst ~60C.

Så är det alltid, finns inget spel som kräver lika mycket som ett "stresstest" som tex aida eller cinebench o.s.v.

Permalänk
Avstängd

Har inte den bästa kylaren för höga klocks och får uppåt 80 grader i aida med 1.27V @4.6GHz, på gränsen men som sagt så har jag inga applikationer som ligger där ofta då det mest krävande jag använder min rigg till är spel och då ligger jag betydligt lägre. Kanske onödigt att överklocka, men kan man så ska man...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av retro123:

Har inte den bästa kylaren för höga klocks och får uppåt 80 grader i aida med 1.27V @4.6GHz, på gränsen men som sagt så har jag inga applikationer som ligger där ofta då det mest krävande jag använder min rigg till är spel och då ligger jag betydligt lägre. Kanske onödigt att överklocka, men kan man så ska man...

Ja, det är nog så. Min nuvarande OC är riktigt rimlig men möjligheten finns ju alltid att klocka ännu mer. Hade runt 75C vid 4.6 i aida64 och det kändes lite väl högt för min del. Skulle nog ligga runt 60 vid spel i alla fall. Får se. Stabilitetstestar fortfarande och 1.230V på 4.5GHz har varit stabilt nu i veckan.

100MHz hit eller dit egentligen. Inget man lägger märke till. Är väl bara en ego-grej att jag gärna har den på 4.6GHz.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Ja, det är nog så. Min nuvarande OC är riktigt rimlig men möjligheten finns ju alltid att klocka ännu mer. Hade runt 75C vid 4.6 i aida64 och det kändes lite väl högt för min del. Skulle nog ligga runt 60 vid spel i alla fall. Får se. Stabilitetstestar fortfarande och 1.230V på 4.5GHz har varit stabilt nu i veckan.

100MHz hit eller dit egentligen. Inget man lägger märke till. Är väl bara en ego-grej att jag gärna har den på 4.6GHz.

nej, precis. jag har envist försökt få min processor att vilja 4,3 men får mata en bra bit över 1,3v för det (har kanske inte det bästa exemplaret) och även om min kylning kan hantera det ganska bra så känns det lite onödigt att försöka tvinga en processor som uppenbarligen vill köras i 4,2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chipw00t:

Ja, det är nog så. Min nuvarande OC är riktigt rimlig men möjligheten finns ju alltid att klocka ännu mer. Hade runt 75C vid 4.6 i aida64 och det kändes lite väl högt för min del. Skulle nog ligga runt 60 vid spel i alla fall. Får se. Stabilitetstestar fortfarande och 1.230V på 4.5GHz har varit stabilt nu i veckan.

100MHz hit eller dit egentligen. Inget man lägger märke till. Är väl bara en ego-grej att jag gärna har den på 4.6GHz.

hehe, jo 4,6 känns ju bara så mycket bättre än 4.5GHz, känner igen det där. Ser mig om efter ny kylare fast jag vet innerst inne att jag inte kommer märka någon skillnad överhuvudtaget om jag skulle nå 4,7 eller 4.8 i de applikationer jag använder, för tillfället spelar jag nästan bara team fortress 2 som knappt orkar dra upp systemet ur idle..;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av versions:

nej, precis. jag har envist försökt få min processor att vilja 4,3 men får mata en bra bit över 1,3v för det (har kanske inte det bästa exemplaret) och även om min kylning kan hantera det ganska bra så känns det lite onödigt att försöka tvinga en processor som uppenbarligen vill köras i 4,2.

Håller med. Tar nog ett tag förrän en 4770k i 4.2GHz flaskar någonting ändå.

För egen del så ville jag mest klocka min i5 förbi storebror i7. Väldigt få spel utnyttjar HT och min i5 känns som en bra investering.

Skrivet av retro123:

hehe, jo 4,6 känns ju bara så mycket bättre än 4.5GHz, känner igen det där. Ser mig om efter ny kylare fast jag vet innerst inne att jag inte kommer märka någon skillnad överhuvudtaget om jag skulle nå 4,7 eller 4.8 i de applikationer jag använder, för tillfället spelar jag nästan bara team fortress 2 som knappt orkar dra upp systemet ur idle..;)

Tror att min CPU skulle gå upp i 4.7-4.8GHz. Fick en Vietnam X-batch och dessa ska klocka bra på låg volt enligt internet. 4.5GHz på 1.230V är ju sådär. Hade hoppats på lägre. Om man jämför med SweC's överklockning av 4690k så är jag ändå väldigt nöjd. Hade 1.270V när jag provade 4.6 och tror att den skulle klara lägre än det.

SweC:

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Avstängd

Tror jag har fått ett "ok" exemplar, inte mer än så, skulle nog klara 4,7 kanske 4,8 GHz med något annat än 212 evo med 1.3V är min gissning. Finns ju dem som har riktig tur i silikon lotteriet och kör 4970k @ 5GHz utan någon större ansträngning. Ett sådant exemplar är jag ganska säker på att jag inte har. Sen vad jag ska göra med kraften är en annan fråga. Förr så användes processorkraft hos mig för att rendera 3d-scener, inte ens det görs nu..;)
"För egen del så ville jag mest klocka min i5 förbi storebror i7. Väldigt få spel utnyttjar HT och min i5 känns som en bra investering." Visst kanske är så och säkert en bra investering, kör ju alltid ett antal program samtidigt dock och då känns just HT mer användbart än högsta klock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av retro123:

Visst kanske är så och säkert en bra investering, kör ju alltid ett antal program samtidigt dock och då känns just HT mer användbart än högsta klock.

Jo, det är märkbart ibland vid multitasking att i5 saknar HT. Skulle nog ha köpt en i7 om jag hade varit köpsugen för 6 månader sedan. Gick ju att få i7 för 2600kr då. Priserna på intelprocessorer har ju blivit sinnessjuka den senaste tiden. 3300kr är på tok för dyrt för en i7:a.

Finns dock ingen märkbar skillnad i spel i nuläget och spelar bara. Gör inget annat med min dator som skulle kräva processorkraft. 4790k håller nog längre, liksom 2600k, men då har man ju bara fördelen med en i5 att få prova på ny teknik lite tidigare.

Vet inte heller vad jag skulle göra med en Haswell R på 5GHz. Titta på CPU-Z?

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek