Apple släpper slimmad Macbook utan fläkt

Permalänk
Avstängd

Det är ju nästan ingen laptop. Det kanske är mer som en Chromebook utan Chrome eller som en tablet med tangentbord.
Jag menar den har ju inga USB, DisplayPort eller HDMI och bara 1.1 GHz qual-core.

Jag undrar hur den mäter sig mot ARMv8 64-bit processor med åtta kärnor i 2+ GHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sennaho:

Dom har passat på att höja de svenska priserna på macbook pro också!
2000 kr mer på samtliga modeller?!

Den billigare 15-tummaren som de inte har ändrat något på är prishöjd 3500, från 18495 till 21995.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sennaho:

Svårt val nu mellan denna å macbook pro, hur står sig Core M-5Y51 i denna mot den som sitter i pro modellen?

Hur kan det ens vara ett svårt val? Hade du däremot ställt denna nya mot Macbook Air så hade det kanske varit ett svårt val men nu är ju bara löjligt att ens jämföra den med en Macbook Pro som är många gånger bättre.

Är du ute efter bra prestanda eller ej? Det är frågan du bör ställa dig och när du kommit fram till svaret så väljer du modell därefter.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Bra att dom fortfarande använder 16:10 men en enda kontakt är skandal. Dom borde ju fått plats med åtminstone en till på andra sidan.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk

Hade tänkt mig en rMBP nu med senaste uppdateringen, så har dom höjt samtliga priser med 2000kr, va? till och med den gamla icke retina MBP, 12,300kr för den. Nu har dom ändå tappat det.

Visa signatur

i73820 | P9X79 PRO| Intel 330 120gb | 16gb Corsair 1600 | GTX680OC | Antec P280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0x90:

Är inte det där standard på amerikanska tangentbord? (Iofs väldigt udda esc +funktionsknappar)

Permalänk

Vad är vitsen med att den ska vara fläktlös? Har aldrig någonsin hört eller känt fläkten på min Macbook Air förutom när jag spelar på den. Den där datorn kommer man överhuvudtaget inte kunna spela på.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Ser mer fram emot Jacobs recension av xps 13!

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goosen:

Den billigare 15-tummaren som de inte har ändrat något på är prishöjd 3500, från 18495 till 21995.

Samma med Macbook Pro icke Retina

Citat:

2,5 GHz dubbelkärnig Intel Core i5
Turbo Boost upp till 3,1 GHz
4 GB 1600 MHz minne
500 GB hårddisk (5400 varv/min)1
Intel HD Graphics 4000
Inbyggt batteri (7 timmar)2
Multi-Touch-styrplatta

Dessa specs gick från typ 10k till 12295kr D:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Är inte det där standard på amerikanska tangentbord?

kolla bara på esc och piltangenterna.

Jämfört med http://core0.staticworld.net/images/article/2013/10/macbookpr...

Tycker den gamla var snyggare och mindre "pc"

Permalänk
Hedersmedlem

Ganska porrig. En sån hade jag inte bangat för. FINNS DEN MED WINDOZE?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Ganska porrig. En sån hade jag inte bangat för. FINNS DEN MED WINDOZE?!

Skickades från m.sweclockers.com

Bara installera!

Permalänk
Medlem

Ser trevlig ut! Angående den ensamma usb-kontakten tror jag att det kan bli mycket bra om det följer med en smidig hub som inkl batteri, vanlig usb, hdmi, laddningsanslutning osv. Men man vet ju aldrig med Apple.

Skönt att de uppdaterade skärmen ordentligt. Skärmen på Air är verkligen horribel om man är van att sitta vid en kalibrerad IPS skärm.. På tal om MB Air, undra vad som händer med den? Kanske blir en "budget-modell" i Apple segmetet.

Edit: Läste på Apples hemsida. Verkas som om man ska köpa till massa adaptrar till USB-C kontakten. Suck...
Speciellt med tanke på hur dyra alla apples adaptrar är.

Permalänk
Medlem

Det faktum att den är 16:10 gör att det rycker i köptarmen även om det endast blir ett köp över min döda kropp.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Vad är vitsen med att den ska vara fläktlös? Har aldrig någonsin hört eller känt fläkten på min Macbook Air förutom när jag spelar på den. Den där datorn kommer man överhuvudtaget inte kunna spela på.

Troligtvis för att kunna göra den mer slimmad? Tror inte de som köper denna har tänkt spela på den.

Personligen klarar jag mig fint prestandamässigt med min core 2 duo MBP då jag endast kodar och surfar på den, är ganska säker på att jag skulle klara mig på prestandan i denna (och ja, det går att hitta billigare datorer om man ska koda/surfa). Tycker dock inte riktigt det är värt att offra prestandan från AIR eller MBP för storleken, de är nog smidiga som de är IMO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Snygg, en enda ut/ingång är jag lite skeptisk till dock, tänk om jag vill koppla den till en projektor och spela upp en fil från ett usb-minne t.ex? Väldigt osmidigt.

De nya brytarna ska bli skoj att prova dock.

Lösning 1: Dra över filen till datorn (5 Gbps) -> Koppla ur USB-minnet -> Spela upp
Lösning 2: Molnet

Brytarna: Trevligt att det finns andra brytar-nördar där ute

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goosen:

Bara installera!

Undrar bara hur det blir med drivrutiner till pekplattan.

I övrigt var denna, förutom priset, riktigt trevlig. Även jag är dock skeptisk till avsaknaden av portar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

lol! En Raspberry Pi med skärm och tangentbord, men färre portar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mkcn:

Frågan är om man kan ladda och ha extern skärm samtidigt? Var ju samma utgång.

Adaptern för HDMI etc har en USB-C, du kan ladda och ha extern skärm samtidigt.

Permalänk
Entusiast

Jag är glad över att de dumpade Thunderbolt till förmån för USB.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Vet inte hur länge jag har väntat på den här datorn nu..nästan 2 år. Vad skall man säga den är snygg som fan och har exakt den formfaktorn jag vill ha. MEN 15 lax för billigaste!!?? Ett skämt? Jag vill bara en liten snyggt dator att surfa och programmera på. Denna skall kosta Max 10k. Nä Apple har helt tappat det nu. Och vad hände med batteritiden? För tunn för att ge vettigt batteri även med deras jävla lager de snackar om. Hade förväntat mig 15 timmar inte 25% sämre än förra air....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nex3r:

Ser trevlig ut! Angående den ensamma usb-kontakten tror jag att det kan bli mycket bra om det följer med en smidig hub som inkl batteri, vanlig usb, hdmi, laddningsanslutning osv. Men man vet ju aldrig med Apple.

Verkar vara en riktigt trevlig dator, men jag måste påpeka att du säger emot dig själv (Och dem säger emot sig själva med designen).

Om du nu köper en ultraportabel dator, varför ska du ens behöva tänka på att dra med dig en massa hubbar och adaptrar, som då gör att datorn förlorar all den portabilitet som den är designad för?

Trevlig dator, visst, men MBA känns mer aktuell och som ett smartare val om man vill ha en bloggdator för 13.000.

F.ö, som övriga sagt redan, x86 känns utdaterat i dessa typer av datorer, nu när du kan slänga i en t.ex Snapdragon 810 och få, gissningsvis, dubbla prestandan? Eller hur ligger dem till om man mäter prollarna samt grafikdelen mot motsvarande ARM?

Mvh

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Underbart att allt ansluts till en enda kontakt!

Härligt att det dessutom är en kontakt som ännu inte är standard och vanlig på marknaden, så att den urtunna datorn på 13mm måste ackompanjeras med en smärre arsenal av adaptrar, hubbar och förgreningar för att kunna nyttja datorn på något vettigt sett...

Att datorn inte har inbyggd diskettläsare, parallellport och dvd enhet känns väll rimligt, men är det för mycket begärt med iaf en laddningskontakt och ett usb uttag (må det då vara usb typ c) så att jag åtminstone kan ladda datorn samtidigt som jag har något anslutet till den?

Portabiliteten förlorar liksom sin poäng helt om min dator på 0.9KG måste ha 12 adaptrar på 5kg för att fungera på marknaden.

Jag du lär få svårt att koppla in SCSI-skrivaren...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

F.ö, som övriga sagt redan, x86 känns utdaterat i dessa typer av datorer, nu när du kan slänga i en t.ex Snapdragon 810 och få, gissningsvis, dubbla prestandan? Eller hur ligger dem till om man mäter prollarna samt grafikdelen mot motsvarande ARM?

Core M är långt, långt bättre.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv

Känns jävligt korkat att bara ha EN kontakt. Man kanske sitter på jobbet, behöver ladda, använder en extern mus och samtidigt vill koppla datorn till en större skärm.

...jag börjar bli aningen trött på alla adaptrar som MÅSTE köpas för att få en Apple-dator att bli någorlunda komplett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Verkar vara en riktigt trevlig dator, men jag måste påpeka att du säger emot dig själv (Och dem säger emot sig själva med designen).

Om du nu köper en ultraportabel dator, varför ska du ens behöva tänka på att dra med dig en massa hubbar och adaptrar, som då gör att datorn förlorar all den portabilitet som den är designad för?

Trevlig dator, visst, men MBA känns mer aktuell och som ett smartare val om man vill ha en bloggdator för 13.000.

F.ö, som övriga sagt redan, x86 känns utdaterat i dessa typer av datorer, nu när du kan slänga i en t.ex Snapdragon 810 och få, gissningsvis, dubbla prestandan? Eller hur ligger dem till om man mäter prollarna samt grafikdelen mot motsvarande ARM?

Mvh

Skrivet av Segas:

Känns jävligt korkat att bara ha EN kontakt. Man kanske sitter på jobbet, behöver ladda, använder en extern mus och samtidigt vill koppla datorn till en större skärm.

...jag börjar bli aningen trött på alla adaptrar som MÅSTE köpas för att få en Apple-dator att bli någorlunda komplett.

Förstår hur du menar, det beror på hur man använder datorn. Jag personligen har inte något behov av hubbar när jag är på språng, men när jag kommer hem/till jobbet så vill jag koppla in skärmar, möss, tangenbord etc och då är det behändigt med en hub och en enda kabel som går in i macen istället för en massa kablar som går in på båda sidorna om datorn.

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Verkar vara en riktigt trevlig dator, men jag måste påpeka att du säger emot dig själv (Och dem säger emot sig själva med designen).

Om du nu köper en ultraportabel dator, varför ska du ens behöva tänka på att dra med dig en massa hubbar och adaptrar, som då gör att datorn förlorar all den portabilitet som den är designad för?

Trevlig dator, visst, men MBA känns mer aktuell och som ett smartare val om man vill ha en bloggdator för 13.000.

F.ö, som övriga sagt redan, x86 känns utdaterat i dessa typer av datorer, nu när du kan slänga i en t.ex Snapdragon 810 och få, gissningsvis, dubbla prestandan? Eller hur ligger dem till om man mäter prollarna samt grafikdelen mot motsvarande ARM?

Mvh

Och hur hade du tänkt att någon mjukvara skulle funka utan x86?

Permalänk
Datavetare

Som arbetsverktyg fungerar Core-M för en lång rad arbetsuppgifter och väldigt skönt att slippa fläkt!

Finns det bara tillräckligt med RAM skulle jag utan problem klara mitt jobb på en sådan maskin (programutveckling). Prestandatester lär man ändå göra på "rätt" HW och andra uppgifter är inte speciellt CPU-intensivt, undantaget är om man tänker kompilera C++ filer då det äter CPU.

12" är en besvikelse, här verkar Dells XPS13 mer intressant då man fått plats med en 13.3" skärm i något som har yttermått mer likt en normal 12" laptop.

Två USB-portar hade varit trevligt, men som portabelt arbetsredskap räcker nog en USB-port ändå rätt långt.

Skrivet av SuperSverker:

Verkar vara en riktigt trevlig dator, men jag måste påpeka att du säger emot dig själv (Och dem säger emot sig själva med designen).

Om du nu köper en ultraportabel dator, varför ska du ens behöva tänka på att dra med dig en massa hubbar och adaptrar, som då gör att datorn förlorar all den portabilitet som den är designad för?

Trevlig dator, visst, men MBA känns mer aktuell och som ett smartare val om man vill ha en bloggdator för 13.000.

F.ö, som övriga sagt redan, x86 känns utdaterat i dessa typer av datorer, nu när du kan slänga i en t.ex Snapdragon 810 och få, gissningsvis, dubbla prestandan? Eller hur ligger dem till om man mäter prollarna samt grafikdelen mot motsvarande ARM?

Mvh

Core-M har snabbare GPU och mycket snabbare CPU-del jämfört med Snapdragon 810, det trots en TDP på 4.5W. Core-M är däremot klart dyrare än Snapdragon 810.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Väldigt stilig den där nya Macbooken, men med tanke på prestandan så motiverar inte prislappen. Denna dator ska ju vara till för studenter/lättanvändare, så en USBc-port är väl acceptabelt för den målgruppen då in princip allt är molnbaserat idag. Jag tycker också det är lite lustigt att instegsmodellen inte ligger på 128GB som är bättre för målgruppen enligt mig. Hade varit helnöjd om prislappen låg på under 10k för instegsmodellen.

Priserna har ju flippat ut helt fullständigt, som många andra ha påpekat. Jag får hurra lite för mig själv som köpte Macbook Pro Mid 2014 128GB,8GB,2.6GHz för 9990 på januarirean. Om man jämför med nya instegsmodellen på 14990 så är det ju bara löjligt. Lär ju vara samma minimala prestandahopp som mellan Late 2013 och Mid 2014 (inkl. nya trackpaden), fast 5000kr dyrare. (3000 med apple store då, gick på 11990 där).