Permalänk
Medlem

Nytt X99 system ger ingen bild

Sitter med ett helt nyinköpt system bestående:
* ASRock X99M Killer mATX Gaming
* Intel i7 5820K 3,3 GHz 15MB
* Gigabyte GTX 970
* SSD 120GB Intel 530 OEM
* Corsair 16GB (4x4GB) DDR4 2400MHz CL14 LPX
* Noctua NH-U12S
* 2x be quiet! SilentWings 2 120mm 1500rpm
* LG W2220P IPS skärm

Allting monterat i ett Fractal Deisgn Node 804. Systemet i sig startar och allt, inga felmeddelanden eller så vad jag kan se. Moderkortets lilla display lyser med siffran 67, har inte lyckats lista ut vad det innebär än. Men problemet i sig är att jag inte får bild överhuvudtaget från varken DVI eller HDMI.
Skärmen bara blinkar och systemet tuffar på som det ska verkar det som.
Blir lite less när man kommit så långt och fallerar på mållinjen så att säga
Någon som har nån information om vad som kan tänkas vara fel och hur jag ska börja felsöka? Jag misstänker att jag antingen har missat nån simpel sak men jag kan verkligen inte komma på nånting, eller att grafikkortet är defekt av något slag.

Kortet i sig verkar fungera, fläktarna snurrar och som sagt inga felmeddelande eller pip från moderkortet what so ever.
Plz help och tack på förhand.
edit. ska sägas att jag har clearet cmos 2 gånger med hjälp av den lilla knappen som finns på moderkortets IO-plåt och det vart ingen skillnad.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

kollat 24pins och 4/4pins sitter ordentligt. Kolla med ett annat grafikkort.

Permalänk
Medlem

Både 24 pin och 8/4+4 pin sitter korrekt. Det konstiga är ju att systemet startar och verkar fungera.
Jag har listat ut att 67 på moderkortet betyder rensa cmos vilket jag gjort både med hjälp av headern/pinnen på kortet och med hjälp av knappen på IO plåten......

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kollat strömkablarna till grafikkortet? Du kan också testa att ta ur alla RAM-minnen utom ett, ifall att det är något fel på ett av dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Adam West:

Både 24 pin och 8/4+4 pin sitter korrekt. Det konstiga är ju att systemet startar och verkar fungera.
Jag har listat ut att 67 på moderkortet betyder rensa cmos vilket jag gjort både med hjälp av headern/pinnen på kortet och med hjälp av knappen på IO plåten......

Skickades från m.sweclockers.com

testat med ett annat grafikkort. Kan vara så att du behöver uppdatera bios för att använda 970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

testat med ett annat grafikkort. Kan vara så att du behöver uppdatera bios för att använda 970.

Har ett 7850 från gamla burken , får bli att testa det efter jobbet idag. Menar du bios för hela systemtet eller bara för grafikkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av perost:

Kollat strömkablarna till grafikkortet? Du kan också testa att ta ur alla RAM-minnen utom ett, ifall att det är något fel på ett av dem.

Japp, kollat kablarna. Både 8+6pin sitter i ordentligt och grafikkortets fläktar startar och går, så nog funkar det alltid.
Får ta och testa ramminnes-grejen också.

Skickades från m.sweclockers.com

Inlägg sammanfogade. Använd [Citera flera] eller [Redigera].
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Update. Har provat med andra kortet HD7850 och det ger ingen bild heller. Och moderkortet lyser fortfarande med siffran 67 som antyder clear cmos vilket gjorts flertalet gånger.
Tips? Börjar få fnatt här...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Update. Har provat med andra kortet HD7850 och det ger ingen bild heller. Och moderkortet lyser fortfarande med siffran 67 som antyder clear cmos vilket gjorts flertalet gånger.
Tips? Börjar få fnatt här...

Det kan ju helt enkelt vara så att moderkortet är trasigt. Kontakta butiken du köpte det från och kolla vad de tycker att du borde göra.

Permalänk
Medlem

Fast det knasiga är ju att allting startar. Fläktarna startar, grafikkortet startar, SSD'n bootar upp.
Har kontaktat Asrock själva nyss och inväntar svar.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Provat att sätta grafikkortet i olika PCIe-slots? Alla ska ju funka egentligen men det skulle ju kunna va nåt problem med just den du har kortet i.

Permalänk
Avstängd

Är ganska säker på att det är moderkortet det va en youtubare (Jayztwocents) Som fick samma problem med sitt Asrock x99 Mobo allt funkade förutom moderkortet. Det finns några X99 mobos som inte vill fungera även om dom är helt nya. Som sagt så satsar jag på moderkortet.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Ingen bild alls, inte ens in i uefi /bios?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Nada bild, inget UEFI eller bios. Skärmen står enbart och blinkar.

Skrivet av OlleTheGreat:

Provat att sätta grafikkortet i olika PCIe-slots? Alla ska ju funka egentligen men det skulle ju kunna va nåt problem med just den du har kortet i.

Nej, har enbart provat en av dom 3 som finns dedikerade. Får ta och göra det.

Skrivet av Santisen:

Är ganska säker på att det är moderkortet det va en youtubare (Jayztwocents) Som fick samma problem med sitt Asrock x99 Mobo allt funkade förutom moderkortet. Det finns några X99 mobos som inte vill fungera även om dom är helt nya. Som sagt så satsar jag på moderkortet.

Lycka till!

Satan, det låter inget vidare. Fortsätter det strula så får jag väl helt enkelt höra va Inet säger ang. det hela.

Inlägg sammanfogade. Använd [Citera flera] eller [Redigera].
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

https://m.youtube.com/?#/watch?v=Wu9pc6gzqig
Ett klipp (dåligt) sådant som beskriver symptomen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

https://m.youtube.com/?#/watch?v=Wu9pc6gzqig
Ett klipp (dåligt) sådant som beskriver symptomen.

Skickades från m.sweclockers.com

videon är privat!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

videon är privat!

Haha det går bra nu!
Ska fixa't!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

videon är privat!

Testa nu, obs dålig kvalitet men men. https://www.youtube.com/watch?v=Wu9pc6gzqig

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Update: Det verkade vara minnestrubbel som ställde till allting. Har nu fått bild i systemet och kan röra mig i bios (UEFI), så nästa steg blir att installera windows.
Men back to the problem, efter att inte ha kommit nånvart under hela kvällen och natten med att försöka byta plats på kortet, clearat cmos etc etc. så återstod bara att testa utan en DDR4 modul mindre, och vips så kickade det igång. Blev lite konfunderad och testade då att byta plats på dom innersta (närmast fronten) minnena och det fungerade
Tack för hjälpen och tipsen till er som tog er tid.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Men back to the problem, efter att inte ha kommit nånvart under hela kvällen och natten med att försöka byta plats på kortet, clearat cmos etc etc. så återstod bara att testa utan en DDR4 modul mindre, och vips så kickade det igång. Blev lite konfunderad och testade då att byta plats på dom innersta (närmast fronten) minnena och det fungerade

Det kan ju vara något så enkelt som att ett av minnena inte riktigt satt i ordentligt.

Permalänk
Medlem

Kan vara som de över sa att en DDR sticka inte satt helt i, eller så mot förmodan kan en vara trasig.

Har du testat att kör på BIOS B? Sitter en switch precis över den översta PCI-E platsen.

Kan även säga att vad du än gör installera in Intel Rapid, har nästan identiskt system som du och har fightats till och från i ett år nu tills jag insåg att felet var Intel Rapid, bara en friendlt heads up.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Adam West:

Sitter med ett helt nyinköpt system bestående:
* ASRock X99M Killer mATX Gaming
* Intel i7 5820K 3,3 GHz 15MB
* Gigabyte GTX 970
* SSD 120GB Intel 530 OEM
* Corsair 16GB (4x4GB) DDR4 2400MHz CL14 LPX
* Noctua NH-U12S
* 2x be quiet! SilentWings 2 120mm 1500rpm
* LG W2220P IPS skärm

Allting monterat i ett Fractal Deisgn Node 804. Systemet i sig startar och allt, inga felmeddelanden eller så vad jag kan se. Moderkortets lilla display lyser med siffran 67, har inte lyckats lista ut vad det innebär än. Men problemet i sig är att jag inte får bild överhuvudtaget från varken DVI eller HDMI.
Skärmen bara blinkar och systemet tuffar på som det ska verkar det som.
Blir lite less när man kommit så långt och fallerar på mållinjen så att säga
Någon som har nån information om vad som kan tänkas vara fel och hur jag ska börja felsöka? Jag misstänker att jag antingen har missat nån simpel sak men jag kan verkligen inte komma på nånting, eller att grafikkortet är defekt av något slag.

Kortet i sig verkar fungera, fläktarna snurrar och som sagt inga felmeddelande eller pip från moderkortet what so ever.
Plz help och tack på förhand.
edit. ska sägas att jag har clearet cmos 2 gånger med hjälp av den lilla knappen som finns på moderkortets IO-plåt och det vart ingen skillnad.

Chipset initialization error brukar ofta vara problem med själva mobot eller att CPU,n kanske sitter med en böjd pinne testa ta ur processorn. Kör med 1 minne och sedan testa utan grafikkort för att se om den stannar vid GPU:n eller om den kanske stannar tidigare. Eventuellt testa om du har en bios switch att byta den. Men min chansning är att moderkortets BIOS har felat vid någon punkt.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Kan vara som de över sa att en DDR sticka inte satt helt i, eller så mot förmodan kan en vara trasig.

Har du testat att kör på BIOS B? Sitter en switch precis över den översta PCI-E platsen.

Kan även säga att vad du än gör installera in Intel Rapid, har nästan identiskt system som du och har fightats till och från i ett år nu tills jag insåg att felet var Intel Rapid, bara en friendlt heads up.

Satt nog inte i ordentligt, har nu 16GB visandes i bios så det verkar funka.

Ska absolut installera Rapid .

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det kan ju vara något så enkelt som att ett av minnena inte riktigt satt i ordentligt.

Tror att det var det som var felet, tyckte jag tog i men men.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Satt nog inte i ordentligt, har nu 16GB visandes i bios så det verkar funka.

Ska absolut installera Rapid .

Skickades från m.sweclockers.com

Så bra att det verkar vara det.

Hoppas jag är dålig på sarkasm över nätet och du skämtar om det.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Så bra att det verkar vara det.

Hoppas jag är dålig på sarkasm över nätet och du skämtar om det.

Jag noterade inte ens sarkasmen om jag ska vara helt ärlig

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Jag noterade inte ens sarkasmen om jag ska vara helt ärlig

Jag kan bara säga att jag rekommenderar inte att installera Rapid, gav mig strul, och med tanke på att du har nästan identisk setup så tänkte jag att du skulle slippa det.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.