Problem att installera Windows.... "Det gick inte att skapa partition...."

Permalänk
Medlem

Problem att installera Windows.... "Det gick inte att skapa partition...."

"Det gick inte att skapa en ny partition eller hitta en befintlig partition. Mer information finns i installationsloggfilerna."

Detta meddelande möts jag av när jag försöker installera Windows 7 och Windows 8.1 på min arbetsburk - en HP Z600 med dual Xeon.

Installationsfilerna ligger på ett USB-minne och i datorn finns en SATA disk på 500GB och en Intel 160GB SSD disk. Samma felmeddelande får jag på BÅDA diskarna.

Jag har provat att byta plats på diskarna på moderkortet men det har inte hjälpt. Jag har testat att ta ur den ena och den andra disken men det går fortfarande inte.

Självklart har jag tagit bort ALLA tidigare partitioner osv från diskarna innan jag började med detta. Så båda diskarna är helt tomma. Jag kan skapa partitioner och även formattera diskarna. Men det går alltså inte att klicka på "nästa" för att komma vidare för då dyker detta meddelande upp.

Varför blir det såhär?

edit: Lägger in en bild på problemet:

Visa signatur

//Niklas Johansson

Permalänk
Medlem

Hittar installationen disken då? kan du välja disk i installationsprogramet? kan ju vara chipset som inte stöds "out of box" på Win installationen eftersom du kör Xeon.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Japp.
Enhet 0 149,0GB
Enhet 1 465,8GB

Så båda enheterna finns med!

Visa signatur

//Niklas Johansson

Permalänk
Medlem

Bild!

Visa signatur

//Niklas Johansson

Permalänk
Medlem

Försöker du uppgradera?

EDIT: Dessutom har du flera lagringsenheter inkopplade. Koppla ur alla utom den du vill installera Windows på innan du startar installationen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Har du provat en USB2 port?
Vad säger logfilen då?

Är det typ Shift F10 för att öppna en cmd, där du sedan kan starta notepad, och sedan navigera till X:\windows\panther\ och öppna loggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Försöker du uppgradera?

EDIT: Dessutom har du flera lagringsenheter inkopplade. Koppla ur alla utom den du vill installera Windows på innan du startar installationen.

Hej!
Nej det är ingen uppgradering. Det är en Clean install från ett bootbart USB-minne som jag har installerat kanske 10 datorer med på jobbet tidigare.

Har även testat att koppla ur den andra disken men får samma problem då också.

Visa signatur

//Niklas Johansson

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Har du provat en USB2 port?
Vad säger logfilen då?

Är det typ Shift F10 för att öppna en cmd, där du sedan kan starta notepad, och sedan navigera till X:\windows\panther\ och öppna loggen.

Nej jag har inte provat någon annan USB port. Får testa det imorgon.

Logfilen har inte heller kikat på. Gör det imorgon bitti på jobbet igen.

Fler tips mottages tacksamt!

Visa signatur

//Niklas Johansson

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Har du provat en USB2 port?
Vad säger logfilen då?

Är det typ Shift F10 för att öppna en cmd, där du sedan kan starta notepad, och sedan navigera till X:\windows\panther\ och öppna loggen.

Har testat en USB2 port nu och det hjälpte inte.

Har skickat på x:\windows\panther och även windows\logs men hittar ingen log på någon av ställena. :S

HJÄLP!

Visa signatur

//Niklas Johansson

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasJ:

Har testat en USB2 port nu och det hjälpte inte.

Har skickat på x:\windows\panther och även windows\logs men hittar ingen log på någon av ställena. :S

HJÄLP!

Hur är din sticka formaterad? FAT32 eller NTFS?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Hur är din sticka formaterad? FAT32 eller NTFS?

NTFS.....

Visa signatur

//Niklas Johansson

Permalänk
Medlem

När jag går in i BIOS med F10 under boot så kommer denna skylt upp efter någon sekund:

Jag vet inte om den har med saken att göra över huvud taget. Men ändå.

Visa signatur

//Niklas Johansson

Permalänk
Medlem

Testat köra clean i diskpart?

Dvs;

Shift+F10
diskpart
list disk
select disk #
clean

Edit;

Det ska alltså göras när du är på denna skärm:

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasJ:

NTFS.....

testa att formatera din sticka i FAT32 sedan kopiera över alla filer igen, se till att det är USB 2 port också.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Testade diskpart nu........

Och det hjälpte inte

Visa signatur

//Niklas Johansson

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasJ:

Testade diskpart nu........

Och det hjälpte inte

http://www.fildirekt.se/dl/1426019028.jpg

Du stängde den rutan och tryckte uppdatera?

Permalänk
Medlem

Dra ur USB-stickan när du kommer till läget i din första post.
Vänta ett par sekunder.
Stoppa sedan in stickan igen och tryck på uppdatera.
Välj disk och tryck nästa.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasJ:

Testade diskpart nu........

Och det hjälpte inte

http://www.fildirekt.se/dl/1426019028.jpg

kör en list VOL

sel VOL 0 eller 1

clean

exit

starta om installationen.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av NiklasJ:

Testade diskpart nu........

Och det hjälpte inte

http://www.fildirekt.se/dl/1426019028.jpg

Jag hade ungefär samma problem när jag skulle installera om datorn i sign, jag bara gjorde cleande den några gånger i cmd så funkade det. Testa att clena den några gånger. Den kommer stå och tugga ganska länge innan den blir klar.

Visa signatur

Main: R9 390 Nitro, 4690K @ 4 GHZ, NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte Z97X Gaming 3, Fractal Design Define S, 1 TB, Fractal Design 650W, samsung 840 evo 120gb, windows 10
Equipment: Benq xl2411t Tesoro durandal ultimate G1NL, steelseries rival, Qpad qh 90.

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt samma problem med min server (SuperMicro X10SAT+ Xeon E3-1265L v3). Om jag inte kommer ihåg fel så gjorde jag en annan hårddisk bootbar med Windowsinstallation (väldigt luddigt). Precis som när använder rufus för att skapa ett bootbart usb-minne så körde jag samma process fast mot en mindre hårddisk.
Hårddisken med Windows installationsfiler kopplade jag sedan in på en sata-port tillsammans med min SSD.

I vanliga fall så rekommenderas det att man drar ut USB-stickan vid den punkten du kommer till och sätt USB-stickan i en annan port, kryssa installationen (då hamnar du på valet "Installera Windows"), fortsätt som vanligt med installationen.

Permalänk
Medlem

list VOL - hittar inte ens SSD disken?!?!

Visa signatur

//Niklas Johansson

Permalänk
Medlem

Hittade en HP skiva med Windows 8.1 på.... Och bootar jag från den så kommer jag förbi steget ovan.

Strulet beror alltså 100% på att jag försöker installera från USB. Den stora frågan är ju om detta går att komma förbi då jag inte vill installera HP's version av Windows med en massa skit...

Visa signatur

//Niklas Johansson

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasJ:

Hittade en HP skiva med Windows 8.1 på.... Och bootar jag från den så kommer jag förbi steget ovan.

Strulet beror alltså 100% på att jag försöker installera från USB. Den stora frågan är ju om detta går att komma förbi då jag inte vill installera HP's version av Windows med en massa skit...

jag sa ju att du skulle testa att formatera USB med FAT32 , då hade det löst det bra iaf att du fick igång det.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

jag sa ju att du skulle testa att formatera USB med FAT32 , då hade det löst det bra iaf att du fick igång det.

Missade det inlägget! :S

Om jag formaterar USBt med FAT32... Kommer det då att fungera?
KOmmer jag istället få omvända problem vid installation på nästa dator då?

Visa signatur

//Niklas Johansson

Permalänk
Medlem

Om jag har en boot-bar USB-sticka i NTFS... Kan jag bara kopiera över den i en mapp på en hårddisk på min andra dator - formattera minnet till FAT32 och sedan lägga in allt igen? Eller måst eman gå via programmet som skapar boot-bar USB sticka?

Visa signatur

//Niklas Johansson

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasJ:

Om jag har en boot-bar USB-sticka i NTFS... Kan jag bara kopiera över den i en mapp på en hårddisk på min andra dator - formattera minnet till FAT32 och sedan lägga in allt igen? Eller måst eman gå via programmet som skapar boot-bar USB sticka?

det kan du göra
eller kör RUFUS , ypperligt verktyg för att göra UEFI eller Legacy boot stickor.

https://rufus.akeo.ie/

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Grymt! Stort tack för hjälpen!

Visa signatur

//Niklas Johansson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

det kan du göra
eller kör RUFUS , ypperligt verktyg för att göra UEFI eller Legacy boot stickor.

https://rufus.akeo.ie/

Råkade ut för samma problem som sist idag. Det fungerar kalasbra att installera från CD men maskinen idag vägrar köra från USB också.

Ni tipsade sist om att göra USB't i FAT32 istället för NTFS.... Men när jag försöker det i Rufus så står det att det inte går att göra så.?!

Visa signatur

//Niklas Johansson

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasJ:

Råkade ut för samma problem som sist idag. Det fungerar kalasbra att installera från CD men maskinen idag vägrar köra från USB också.

Ni tipsade sist om att göra USB't i FAT32 istället för NTFS.... Men när jag försöker det i Rufus så står det att det inte går att göra så.?!

Om du startar RUFUS så måste du välja GPT for parition scheme for UEFI based Computers.

här andra alternativet uppifrån

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasJ:

Råkade ut för samma problem som sist idag. Det fungerar kalasbra att installera från CD men maskinen idag vägrar köra från USB också.

Ni tipsade sist om att göra USB't i FAT32 istället för NTFS.... Men när jag försöker det i Rufus så står det att det inte går att göra så.?!

en annan sak, du måste se till att boota UEFI via USB , inte legacy. när du bootar via DVD startar den automatiskt med UEFI-boot om du har det aktiverat i bios.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200