Permalänk
Medlem

Herman Miller Aeron Stol

Hallå där!
Någon som har denna / testat den? Vad tycker ni?

Läst på lite om den och verkar perfekt för mig, tränar väldigt mycket men för 2 år sedan så small ett muskelfäste i ländryggen och har sen dess haft 2 ryggskott. Dock har det varit bra senaste året, men känner att sitta i min datorstol är inte nyttigt för ryggen. Vill därav köpa en riktigt bra stol med stöd. Denna verkar grym.

http://www.hermanmiller.com/products/seating/performance-work...

Kollar ni youtube så förstår ni vad som är så bra med den.
Hur som helst, viktigt att den är skön också! Sen vill jag gärna ha tips på vart man kan få tag på den billigt.

Hur är stolarna på Ebay? http://www.ebay.com/itm/Herman-Miller-Aeron-Mesh-Office-Desk-...

Verkar gå att få tag på runt 3-5000 kronor. Nypris ligger på 15 000.
Går de att lita på?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Ett varnings ord dock. Herman Miller är ett märke som brukar kopieras rätt flitigt av Kinesiska tillverkare, så håll ögonen öppna efter det. Produkterna kan se identiska ut men i vissa fall kan både kvalitén brista och hela funktioner försvinna.

Att köpa stolar begagnat är annars ett riktigt bra sätt att köpa bra kontorsstolar. Men jag hade nog hållt mig till kända säljare eller inom sverige där jag kan se stolen innan köp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Ett varnings ord dock. Herman Miller är ett märke som brukar kopieras rätt flitigt av Kinesiska tillverkare, så håll ögonen öppna efter det. Produkterna kan se identiska ut men i vissa fall kan både kvalitén brista och hela funktioner försvinna.

Att köpa stolar begagnat är annars ett riktigt bra sätt att köpa bra kontorsstolar. Men jag hade nog hållt mig till kända säljare eller inom sverige där jag kan se stolen innan köp.

Mjo, det jag tänkte. Men vad tror du om denna t.ex?
http://www.ebay.com/itm/Herman-Miller-Aeron-Mesh-Office-Desk-...

Hur vet jag att det där inte är en kopia då? Fanns 12 avaible, står att det är från UK iaf... "Refurbished"

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Mjo, det jag tänkte. Men vad tror du om denna t.ex?
http://www.ebay.com/itm/Herman-Miller-Aeron-Mesh-Office-Desk-...

Hur vet jag att det där inte är en kopia då? Fanns 12 avaible, står att det är från UK iaf... "Refurbished"

Enda sättet att veta med säkerhet är att ha sett en riktig själv, memorerat kvalité och placering av logotyper och genuinitets stämplingar (om produkten har sådana) och sen be om foton på dessa.

Alternativt om stolen är märkt med unik produktions kod, be och få kontrollera denna emot Herman Miller via epost, oftast får man ut info om vilket land de var såld osv. så om säljaren är i england men stolen av såld till en distrobutör i tyskland, ja då är något konstig, kanske stolen blev importerad sen efteråt men det är sällan man gör så med möbler av den här klassen, individerna och företagen som köper dem har oftast lite mer pengar och det är viktigare med närliggande service än billigt pris så importering är oftast onödigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förmodligen en av de bästa stolarna du kan få tag i.
Jag har själv haft en i flera år nu och det är bland de bästa köpen jag har gjort.
Köpte min för runt 6000kr begagnat av ett företag som köper/säljer kontorsmöbler i Stockholm (kommer ej ihåg namnet på firman).

Har för mig att stolen finns i 3 viktklasser, så se till att du får tag i den som är lämpad för din egen vikt.

En av de stora fördelarna för stolen är förutom att den är otroligt skön att sitta i, har bra support för ryggslutet är att den andas mycket bättre än alla andra stolar på marknaden.
Man blir aldrig svettig eller varm av att sitta i den, oavsett temperatur i rummet.

Visa signatur

Computer: 9900K + NH-D15, Aorus Master, 32GB@3200MHz, 2080 Ti Strix OC, 970 EVO+ 500GB, RM850x Plat, Fractal R6 + 1xNF-A14, 3xNF-A12x25, Win10 Pro.
Audio: Lavry DA11, WooAudio WA22, HD800 + Cardas XLR, Blue Compass, Radius & Yeti Pro.
Other: Herman Miller Envelop + Aeron, XB271HU, U2717D, Filco TKL + PBT, G403, QcK Edge, Bungee v2, EdgeRouter Lite, UAP-AC-LITE, DS412+ (4x4TB).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dnne:

Förmodligen en av de bästa stolarna du kan få tag i.
Jag har själv haft en i flera år nu och det är bland de bästa köpen jag har gjort.
Köpte min för runt 6000kr begagnat av ett företag som köper/säljer kontorsmöbler i Stockholm (kommer ej ihåg namnet på firman).

Har för mig att stolen finns i 3 viktklasser, så se till att du får tag i den som är lämpad för din egen vikt.

En av de stora fördelarna för stolen är förutom att den är otroligt skön att sitta i, har bra support för ryggslutet är att den andas mycket bättre än alla andra stolar på marknaden.
Man blir aldrig svettig eller varm av att sitta i den, oavsett temperatur i rummet.

Låter bra! Du får gärna skicka PM om du hittar någon.

edit:
http://www.ebay.com/itm/Herman-Miller-Aeron-Chefsessel-Mwst-G...

Vad tror du om denna säljaren? Säljer flera stycken, från Tyskland. Frakt till Sverige, skulle gå på cirka 6400 sek.
Är den "fullutrustad"? Står klass B (dvs den jag ska ha)

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av dnne:

Förmodligen en av de bästa stolarna du kan få tag i.
Jag har själv haft en i flera år nu och det är bland de bästa köpen jag har gjort.
Köpte min för runt 6000kr begagnat av ett företag som köper/säljer kontorsmöbler i Stockholm (kommer ej ihåg namnet på firman).

Har för mig att stolen finns i 3 viktklasser, så se till att du får tag i den som är lämpad för din egen vikt.

En av de stora fördelarna för stolen är förutom att den är otroligt skön att sitta i, har bra support för ryggslutet är att den andas mycket bättre än alla andra stolar på marknaden.
Man blir aldrig svettig eller varm av att sitta i den, oavsett temperatur i rummet.

Vad tycker du - leder just nu budgivningen på en "Herman Miller Aeron" aluminium polished, har allt förutom lumbar support. 6800 inkl frakt - är de bra pris?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Vad tycker du - leder just nu budgivningen på en "Herman Miller Aeron" aluminium polished, har allt förutom lumbar support. 6800 inkl frakt - är de bra pris?

Har för mig att den polerade allu versionen är betydligt dyrare i nypris än de andra, så det låter bra.
Men visst åker du på dyra fraktkostnader eller tull/moms så sticker ju priset lite, men fortfarande under halva nypris.
Vet inte riktigt va de tar för att köpa lumpar support löst, finns ju två versioner också och jag har endast testat den som är som en "kudde" rakt över, hittar du någon bra återförsäljare för det så skriv gärna i tråden, skulle förmodligen behöva byta ut mitt lumbar på sikt, då det har börjat spricka lite efter många års användande.

Visa signatur

Computer: 9900K + NH-D15, Aorus Master, 32GB@3200MHz, 2080 Ti Strix OC, 970 EVO+ 500GB, RM850x Plat, Fractal R6 + 1xNF-A14, 3xNF-A12x25, Win10 Pro.
Audio: Lavry DA11, WooAudio WA22, HD800 + Cardas XLR, Blue Compass, Radius & Yeti Pro.
Other: Herman Miller Envelop + Aeron, XB271HU, U2717D, Filco TKL + PBT, G403, QcK Edge, Bungee v2, EdgeRouter Lite, UAP-AC-LITE, DS412+ (4x4TB).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dnne:

Har för mig att den polerade allu versionen är betydligt dyrare i nypris än de andra, så det låter bra.
Men visst åker du på dyra fraktkostnader eller tull/moms så sticker ju priset lite, men fortfarande under halva nypris.
Vet inte riktigt va de tar för att köpa lumpar support löst, finns ju två versioner också och jag har endast testat den som är som en "kudde" rakt över, hittar du någon bra återförsäljare för det så skriv gärna i tråden, skulle förmodligen behöva byta ut mitt lumbar på sikt, då det har börjat spricka lite efter många års användande.

Finns massvis på ebay, från 200 till 1000 SEK, båda typerna.
Blev dock ingen polerad allu - den stack iväg till 7000 i sista sekunderna, och sedan skulle det gå på cirka 800 kr i frakt, kände att 8000 var lite för dyrt för en stol.

Har dock möjlighet att köpa en från England för 5500 inkl frakt - dock vanlig svart version och utan lumbarsupport... =/

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

någon som kan svara på varför den här stolen http://store.hermanmiller.com/Products/Aeron-Chair kostar cirka 5500kr medans svenska återförsäljare tar närmare 15000 kr för samma stol?

Visa signatur

hej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torregen:

någon som kan svara på varför den här stolen http://store.hermanmiller.com/Products/Aeron-Chair kostar cirka 5500kr medans svenska återförsäljare tar närmare 15000 kr för samma stol?

Svårt som attan att få tag på i Sverige.

OP, var beredd på att få betala extrema fraktkostnader när du beställer en stol från utlandet.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem

Vad säger ni som har en Aeron? Är det något ni rekommenderar? Både kostsamt och ganska svårt att få tag på den så man vill ju att det ska vara värt besväret.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

https://aerons.se hittade denna hemsidan. Någon som köpt därifrån och kollat om det är legitima stolar och inte grejer från Kina?

Skickades från m.sweclockers.com