Permalänk

N Case M1 vattenkylning

Hej!

Jag har tänkt mig att skaffa ett N Case M1 chassi och vattenkyla både CPU och GPU i samma loop. Problemet med detta chassi är dock att det endast får plats en 240mm radiator och min fråga är då, kommer den radiatorn räcka för systemet?

Kan även tillägga att jag kommer antagligen använda mig en av en Intel Core i7 K processor med Broadwell arkitektur när den kommer ut då den har ett TDP på endast 65 W och så kommer jag nog skafa ett Nvidia GeForce GTX 980 kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Just because something doesn’t do what you planned it to do doesn’t mean it’s useless." – Thomas Edison

Permalänk
Medlem

om du inte överklockar, och använder bra fläktar så räcker 120mm radiatoryta generellt till varje GPU/cpu som ska kylas. Ska du överklocka, var beredd på att skruva upp fläkthastigheten, ljudnivå kommer inte kunna hållas nere men kan vara acceptabel beroende på dina preferenser

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Man räknar 120mm per enhet. i dettafallet 120mm + 120mm = 240mm
Det bör räcka. Sen är det viktigt att få ut värmen ur chassiet med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Man räknar 120mm per enhet. i dettafallet 120mm + 120mm = 240mm
Det bör räcka. Sen är det viktigt att få ut värmen ur chassiet med.

Man brukar även räkna med en extra 120mm yta för customloop, så i detta fallet skulle väl en 360mm vara optimalt.
I detta fallet dock är ju det omöjligt internt sett, så en 240 kan räcka om man håller tillbaks lite på överklockningen och kan leva med att fläktarna får låta lite!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

Har inte överklockat någon komponent i min dator hittills så lär inte göra det med bästa bygge heller. Men tack för hjälpen! Trodde faktiskt att man behövde mer radiatorer än 120mm per per enhet.
Kommer vara riktigt nice om detta bygge funkar som jag har tänkt mig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Just because something doesn’t do what you planned it to do doesn’t mean it’s useless." – Thomas Edison

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

Man brukar även räkna med en extra 120mm yta för customloop, så i detta fallet skulle väl en 360mm vara optimalt.
I detta fallet dock är ju det omöjligt internt sett, så en 240 kan räcka om man håller tillbaks lite på överklockningen och kan leva med att fläktarna får låta lite!

Tror du man skulle få lägre temperaturer om man endast vattenkyler CPU:n och använder sig av ett 980 med referenskylaren?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Just because something doesn’t do what you planned it to do doesn’t mean it’s useless." – Thomas Edison

Permalänk
Medlem

Det går att klämma in två radiatorer i M1 om du absolut vill (en 240 i sidan + en slim 240 i botten), det har gjorts av ett fåtal personer. Antar att du har pejl på huvudtråden för M1:an? Annars kan du få alla svar du behöver där, direkt från skaparen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Se till att ta en tjock radiator, och var beredd på att du kan behöva använda mer högljudda fläktar så skall det ej vara problem. Jag hjälpte en kille här på forumet att räkna på ett bygge där han använder en väldigt tjock 120mm rad för ett 970 och en 4770k, totalt ca 300W och det skall gå till acceptabel temperatur med lite högre ljudnivå, men det är inte testat/verifierat än vad jag vet ^^ Tumreglerna med 120 per sak+en 120 extra är mer för hög överklock/väldigt låg ljudnivå.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thetech96:

Tror du man skulle få lägre temperaturer om man endast vattenkyler CPU:n och använder sig av ett 980 med referenskylaren?

980:n lär gå varmare med referenskylare jämfört med om den är med i en loop (med CPU) med en 240x120 rad...
Referenskylaren är inte särskilt bra på att hålla nere tempsen...

CPU:n blir ju däremot rimligen varmare om den delar loop med ett 980 jämfört med om den har en egen rad, men det borde vara överkomliga temperaturer så länge det är en bra 240x120 rad och man kan stå ut med lite varvtal på radfläktarna.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Hmm, svårt läge här... Antingen så vattenkyler jag allt eller så vattenkyler jag endast processorn. Vill ju ha så låg ljudnivå som möjligt. Får se hur jag gör!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Just because something doesn’t do what you planned it to do doesn’t mean it’s useless." – Thomas Edison

Permalänk
Medlem

Kul att se fler på Sweclockers med Ncase Jag övervägde själv vattenkylning, men mitt system har några år på nacken så det kändes lite väl kostsamt. Angående att ha en slim-radiator i botten, det går men luftflödet blir inte jättebra, i så fall är det nog bättre att ha en tjockare radiator på sidan, hellre än en slim+en "normal".

Visa signatur

i7-2600k @ 3,6Ghz / GTX780 REF 3GB / 8GB Generiskt skräpram / Z77E-ITX / SX500-LG /~ En miljon fläktar / Ncase M1 =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det går att klämma in två radiatorer i M1 om du absolut vill (en 240 i sidan + en slim 240 i botten), det har gjorts av ett fåtal personer. Antar att du har pejl på huvudtråden för M1:an? Annars kan du få alla svar du behöver där, direkt från skaparen.

Yes, detta är möjligt, jag och min tumstock har mät och planerat detta länge, det är möjligt om man använder 30mm tjock rad i botten med 10mm fläktar som t.ex Prolimatech Ultra Sleek Vortex 12. men man måste vara försiktig med val av GPU block också så att anslutningshuset för slanganslutningarna inte slår i fläktarna/raden, vissa block har ett anslutningshus som sticker ner ett par millimeter för mycket och skulle så fall slå i.

Visa signatur
Permalänk

Finns ett galleri md en snubbe som har 2x240mm radiatorer i ncase. npnstans på hardforum

Permalänk
Proffsmobbare

140W per 120mm-radiator är det man räknar efter, en 120mm per enhet berättar ingenting om situationen. Gå efter hur mycket du faktiskt behöver kyla, det är vad som är viktigt.

Permalänk

Funderar på att kanske köra på ett luftkylt 980 kort som Asus 980 Strix, men är det någon sim vet hur detta skulle påverka resten av systemet om man vattenkyler processorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Just because something doesn’t do what you planned it to do doesn’t mean it’s useless." – Thomas Edison

Permalänk
Medlem
Skrivet av thetech96:

Hmm, svårt läge här... Antingen så vattenkyler jag allt eller så vattenkyler jag endast processorn. Vill ju ha så låg ljudnivå som möjligt. Får se hur jag gör!

Om du ska göra en egen custom loop så tycker i alla fall jag (som inte är något vattenkylningsproffs förvisso) att du lika gärna kan trycka in båda två i loppen när du ändå håller på Varför göra det halvdant? Grafikkortet är ju det som blir varmast trots allt.
CPU:n klarar sig nog hyfsat med luftkylning i burken, så man skulle ju faktiskt även överväga att göra tvärtom och vattenkyla endast CPU:n isåfall? Hittar man rätt lösning för CPU-kylare kanske det är tänkvärt...

Skrivet av thetech96:

Funderar på att kanske köra på ett luftkylt 980 kort som Asus 980 Strix, men är det någon sim vet hur detta skulle påverka resten av systemet om man vattenkyler processorn?

Jag rekommenderar inte öppen luftkylning på GPU i Ncase. Det kanske går att få till om man tänker ut någon riktigt smart ventilationslösning, men kör du övertryck ifrån botten och från sidan, så kommer det bli riktigt varmt i botten.
Mitt inte särkilt varma Gigabyte windforce 670 varvar på kopiöst nere i botten på mitt M1 under spelande även fast jag har två gentle typhoons under. (på väldigt lågt varv dock)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Om du ska göra en egen custom loop så tycker i alla fall jag (som inte är något vattenkylningsproffs förvisso) att du lika gärna kan trycka in båda två i loppen när du ändå håller på Varför göra det halvdant? Grafikkortet är ju det som blir varmast trots allt.
CPU:n klarar sig nog hyfsat med luftkylning i burken, så man skulle ju faktiskt även överväga att göra tvärtom och vattenkyla endast CPU:n isåfall? Hittar man rätt lösning för CPU-kylare kanske det är tänkvärt...

Jag rekommenderar inte öppen luftkylning på GPU i Ncase. Det kanske går att få till om man tänker ut någon riktigt smart ventilationslösning, men kör du övertryck ifrån botten och från sidan, så kommer det bli riktigt varmt i botten.
Mitt inte särkilt varma Gigabyte windforce 670 varvar på kopiöst nere i botten på mitt M1 under spelande även fast jag har två gentle typhoons under. (på väldigt lågt varv dock)

Frågan är bara vilken luftkylare man ska ha då som passar mellan processorn/moderkortet och radiatorn som kan kyla processorn tillräckligt mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Just because something doesn’t do what you planned it to do doesn’t mean it’s useless." – Thomas Edison