Permalänk
Medlem

Tysta Fractal Design Arc Midi R2

Hej

jag sitter med ett Fractal Design Arc Midi R2 och undrar om det går att få riktigt tyst?

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 med fyra FD 140 fläktar, två i top och två i front
Power: EVGA SuperNOVA 750 G2
Cpu kylning: Corsair H70 Core med två FD 120 fläktar push/pull
GPU: MSI Gtx 970 Gaming 4G

Jag tror fläktarna är tysta även power och GPU "utan last". lite osäker på om vattenkylningen låter.
Lådan är inte ljuddämpand, går den att få helt tyst?

hjälper det med en annan CPU kylning? ska den i så fall vara vatten eller luft?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Avstängd

Ganska säker på att det är din Corsair H70 som låter absolut mest. Funderat på luftkylning istället? Noctua rekommenderas. Mekaniska hårddiskar låter mycket också, SSD helt tysta. Tvivlar dessutom på att du behöver två fläktar i toppen, tar du bort dem eller en av dem skulle du även få övertryck i lådan som förhindrar att det blir så mycket damm.

Permalänk
Medlem

Skall du ha en riktigt tyst dator är det tysta kylare du skall prioritera först. Custom vatten eller luft beroende på din budget. Byta till ssd är en väldigt bra ide det med. Att ljuddämpa chassiet effektivt är väldigt svårt/ineffektivt, och borde vara sist på din lista med åtgärder

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Börja med att ta bort de två fläktarna som sitter i toppen, du behöver inte all den kylningen med dina komponenter.
Kolla fläkthastigheten på H70, körs den konstant på ett varvtal eller anpassas det efter temperaturerna? I vilket fall som helst, sänk varvtalet så lågt du kan utan att du får värmeproblem.
Förbättra fläktkurvan på grafikkortet med MSI Afterburner.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cruentusa:

Förbättra fläktkurvan på grafikkortet med MSI Afterburner.

Är ett semipassivt kylt kort, fläktarna går igång vid cirka 60 grader och snurrar inte ens då speciellt fort. Låt grafikkortet vara är mitt råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Ganska säker på att det är din Corsair H70 som låter absolut mest. Funderat på luftkylning istället? Noctua rekommenderas. Mekaniska hårddiskar låter mycket också, SSD helt tysta.

Ok, jag har redan två SSD där allt viktigt ligger plus en HD

Jag tror oxå att det är pumpen som låter hur bra är EVO 212 jämfört med Noctua?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Moderator
Moderator

Arc är en modell fokuserad på luftflöde och inte tystnad, du kan självklart göra förbättringar men då du verkar vilja ha det riktigt tyst bör du kika på att byta hela lådan till något med dämpning, brorsan Define exempelvis.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Skall du ha en riktigt tyst dator är det tysta kylare du skall prioritera först. Custom vatten eller luft beroende på din budget. Byta till ssd är en väldigt bra ide det med. Att ljuddämpa chassiet effektivt är väldigt svårt/ineffektivt, och borde vara sist på din lista med åtgärder

Skickades från m.sweclockers.com

Tack men det kommer bli till att köpa ett slutet vatten eller luft.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Börja med att ta bort de två fläktarna som sitter i toppen, du behöver inte all den kylningen med dina komponenter.
Kolla fläkthastigheten på H70, körs den konstant på ett varvtal eller anpassas det efter temperaturerna? I vilket fall som helst, sänk varvtalet så lågt du kan utan att du får värmeproblem.
Förbättra fläktkurvan på grafikkortet med MSI Afterburner.

Ok kan test om det är dom två i top som låter tror i för sig mest på vattenkylningen. Grafikkortet stänger av fläktatna när det inte lastas.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robbankentor:

Ok, jag har redan två SSD där allt viktigt ligger plus en HD

Jag tror oxå att det är pumpen som låter hur bra är EVO 212 jämfört med Noctua?

Noctuas större modeller kyler så klart bättre, överklockar du inte allt för mycket så upplever jag evo 212 räcka till helt ok och enligt min uppfattning är den också relativt tyst ganska säker på att den är bra mycket tystare än din nuvarande kylare. Hur styr du fläktarna? Kolla på asus "fan xpert" som ingår i "ai suite" om du inte redan gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Arc är en modell fokuserad på luftflöde och inte tystnad, du kan självklart göra förbättringar men då du verkar vilja ha det riktigt tyst bör du kika på att byta hela lådan till något med dämpning, brorsan Define exempelvis.

Har varit inne på det oxå att köpa ett define R5 men vill först se vad jag kan göra med det jag har.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robbankentor:

Har varit inne på det oxå att köpa ett define R5 men vill först se vad jag kan göra med det jag har.

Komponenterna är viktigare än chassiet för att få det "tyst", visst hjälper ett ljuddämpat chassie till men det går att få det relativt tyst i ett välventilerat chassie också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Komponenterna är viktigare än chassiet för att få det "tyst", visst hjälper ett ljuddämpat chassie till men det går att få det relativt tyst i ett välventilerat chassie också.

Jag har två SSD och en mekanisk HD och det är den som låter annars är det i stort TYST.

Disken används bara som lagrig, inget kör därifrån, att köpa en stort SSD löser problemet men är lite för dyrt. extern disk via USB 3 bör vara snabbt nog och lösr troligen problemet.

Hur tystar man en mekanisk disk?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robbankentor:

Hur tystar man en mekanisk disk?

Det är nog svårt. Vissa hänger upp dem i gummiband o.s.v. känns lite som en nödlösning och har aldrig provat själv. Skaffa en nas för lagring och ställ på ett ställe du inte hör den är nog bästa alternativet.

Skrivet av robbankentor:

extern disk via USB 3 bör vara snabbt nog och lösr troligen problemet.

Om jag förstår det rätt så är max kabellängd för USB3 3 meter? Ett alternativ kanske vore en router med USB 3.