Permalänk
Avstängd

Hjälp mig slippa TV-boxen

Hej!

Behöver verkligen er hjälp nu som är så duktiga inom teknik. Har bokstavligen spenderat två arbetsdagar i jakt efter att på något sätt intigrera min TV så att jag kan se svenska kanaler utan någon box. Jag bor i en hyresrätt där det finns ComHem, Bredbandsbolaget, Bahnhof, Canal Digital och AllTele.

Efter lång sökning lyckades jag identfiera att Telia har en box app så om jag köper en samsung tv kan jag titta på tv trådlöst, men tydligen leverades inte Telia till min address så den iden dog.

Efter ytterligare lång sökning lyckades jag se att ComHem erbjuder en CA-modul som jag kan ha i min TV, men där jag bor har man stängt av alla analoga uttag, för att ersätta det med fibernät så där dog denna idé med.

Måste jag verkligen bli tvingad ha en ful tjock stor box hemma? Jag förstår inte hur det kan vara en utveckling att gå ifrån en enkel analog kabel till att ha en kabel och ytterligare fyra sladdar för samma TV-utbud. :'( Snälla hjälp mig!!

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Tråden låg tidigare i Underhållning och medier. Det känns som att antingen HTPC och mediaspelare eller Skärmar och tv-apparater passar bäst. Jag valde det senare alternativet, i och med att det verkar som att trådskaparen inte vill ha någon dator eller liknande kopplad till tv:n heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuicyChicken7:

Hej!

Behöver verkligen er hjälp nu som är så duktiga inom teknik. Har bokstavligen spenderat två arbetsdagar i jakt efter att på något sätt intigrera min TV så att jag kan se svenska kanaler utan någon box. Jag bor i en hyresrätt där det finns ComHem, Bredbandsbolaget, Bahnhof, Canal Digital och AllTele.

Efter lång sökning lyckades jag identfiera att Telia har en box app så om jag köper en samsung tv kan jag titta på tv trådlöst, men tydligen leverades inte Telia till min address så den iden dog.

Efter ytterligare lång sökning lyckades jag se att ComHem erbjuder en CA-modul som jag kan ha i min TV, men där jag bor har man stängt av alla analoga uttag, för att ersätta det med fibernät så där dog denna idé med.

Måste jag verkligen bli tvingad ha en ful tjock stor box hemma? Jag förstår inte hur det kan vara en utveckling att gå ifrån en enkel analog kabel till att ha en kabel och ytterligare fyra sladdar för samma TV-utbud. :'( Snälla hjälp mig!!

vilken tv har du?
detta hände mig http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...
"Jag har satt rätt på det dvs DVB-T och Western Europe. Jag återställde hela tvn och gick efter de inställningar ni gav mig och tvn verka hitta digitala kanaler nu. Jag förstår inte varför man inte kan söka kanaler efter tv installation. (Det var inte jag som starta tvn för första gången)
Tack för svaren allihopa, ni har hjälpt väldigt mycket!"

Permalänk
Avstängd

När du säger Comhem menar du via Fiber eller har du "3 hål i väggen", är det det senare så kolla upp om du kan få digitala signaler ut utgången (bör finnas men man vet ju aldrig) då kan du använda en ca-modul i din tv om tv'n klarar DVB-C.

Kan lägga till att du i princip alltid kan få tv från www.boxer.se allt du behöver är att din tv klarar DVB-T samt en bordsantenn (finns platta du kan hänga på väggen eller så kan du alltid dra en kabel och ställa den någon annanstans där den inte syns.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JuicyChicken7:

Hej!

Behöver verkligen er hjälp nu som är så duktiga inom teknik. Har bokstavligen spenderat två arbetsdagar i jakt efter att på något sätt intigrera min TV så att jag kan se svenska kanaler utan någon box. Jag bor i en hyresrätt där det finns ComHem, Bredbandsbolaget, Bahnhof, Canal Digital och AllTele.

Efter lång sökning lyckades jag identfiera att Telia har en box app så om jag köper en samsung tv kan jag titta på tv trådlöst, men tydligen leverades inte Telia till min address så den iden dog.

Efter ytterligare lång sökning lyckades jag se att ComHem erbjuder en CA-modul som jag kan ha i min TV, men där jag bor har man stängt av alla analoga uttag, för att ersätta det med fibernät så där dog denna idé med.

Måste jag verkligen bli tvingad ha en ful tjock stor box hemma? Jag förstår inte hur det kan vara en utveckling att gå ifrån en enkel analog kabel till att ha en kabel och ytterligare fyra sladdar för samma TV-utbud. :'( Snälla hjälp mig!!

Boxarna är ju så små nu förtiden.(Som en klockradio typ.)
Annat var det för 10-15 år sen. Då var dom ju som en vhs maskin.:)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Finns det bara IPTV så finns det bara IPTV. Det finns däremot TVs med integrerad IPTV-mottagare, men det är ingen garanti. Telias lösning med app är ett alternativ där. Annars är det bara satellit, kabeltv eller antenn du kan få TV via, allt digitalt så klart.

TiVo må ha halvstor box, men är nog bättre än de flesta andra om du är intresserad att se på tv och spela in program. Sen om du har kvar kabeltv framgår inte.

Permalänk
Avstängd

Hyresvärden stängde ner kabelnätet här i höstas och nu finns bara fiber. Fördelen är förstås många leverantörer att välja mellan och lägre priser, hastigheten på internet är dock inte bättre än vad man fick tidigare via kabel. Nackdelen är att man inte har några TV-kanaler som standard utan man måste skaffa ett abb. och någon form av box. Hyresvärden (här i alla fall) var tvungen att subventionera både box och abb. för de som bara vill ha grundutbudet då det blev stora protester när alla pensionärer förstod att de skulle bli tvungna att betala för TV, men likväl är det en prenumeration på en tjänst med allt vad det innebär. Om man inte betalade TV-licens tidigare så är det mycket svårare att undvika med ett abb. exempelvis.

Ett annat alternativ är att skaffa en antenn och köra på Boxers grundutbud. Din TV har säkerligen en inbyggd Boxer-box och du behöver inte teckna upp dig för något, bor du hyfsat bra till så räcker det med en liten bordsantenn. Dock får man bara SVT samt TV4 och TV6 om man inte betalar.

Personligen la jag helt ner tablå-TV när bytet genomfördes. SVTPlay är en fin tjänst som räcker en bra bit. Först betalade jag också för TV4 Play Premium, 99 per månad, och det är också en trevlig tjänst. Man får alla TV4-kanaler inklusive TV10, Komedi, Fakta, Film, SF-kanalen osv. och dessutom inte bara direktsänt utan man kan hoppa tillbaka eller pausa varje kanal i en timme. Om något man vill se exempelvis något som började för en halvtimme sedan så är det bara att börja se på den från start och sen skippa reklamen tills man är ikapp. Dock kom jag ganska snabbt på att TV4 visar för mycket skräp för att det ska vara värt det. Det känns som om utbudet består till sådär 90% av gammal skit eller reality-serier. Gillar man sånt så är det nog en fin tjänst dock, men det gör inte jag så jag sa upp den. Det är inte det att 99 per månad är mycket pengar men om de får många prenumeranter på deras tjänst så kommer de att tro de gjorde rätt när de slutade tänka på kvalitet och istället körde på med det billigaste tänkbara hela tiden och det håller jag inte med om.

Jag testade också HBO Go ett tag men utbudet var ganska klent och när jag testade det så kostade det mer än dubbelt mot Netflix som ju var mycket bättre på alla sätt. Så jag får nu hålla tillgodo med Netflix via en amerikansk VPN-tjänst (vilket ger enormt mycket bättre utbud), SVTPlay och en bra TV-tracker. Det fungerar bra och det enda jag egentligen saknar är slötittande, typ att zappa mellan kanalerna när man inte har något bättre för sig, och det behöver ju inte vara negativt egentligen.

Permalänk
Avstängd

Hej

Förlåt för jag är otydlig precis som fg talare analoga uttagen har slutat fungera det finns bara fiberuttag i hemmet nu.

Boxer lät ju som ett bra alternativ, när du säger inbyggd box menar du att jag har en ci modul i m7? Tv så jag kan stoppa in ca kortet? Hur stor är antennmottagarren och måste den stå vid fönstret, kannej ha den bakom tv? Bor i en liten 20kvm.

Jag har inte köpt tv än när jag rett ut det här kmr jag köpa en tv som passar mina behov blir nog en Samsung curved smart tv

Permalänk
Avstängd

Måste säga att jag har övervägt skrota hela tv alternativet precis som du nämner men jag vet inte är det inte kul att slötitta ibland bland kanaler?

Permalänk
Avstängd

Jag hade tidigare Tele2 och de krävde då ingen box utan det gick att köra via CA modul i TV:n. Tyckte det funkade klockrent men nu har jag flyttat och fått BBB och där måste man ha boxen. Ända alternativet är bredbandsTV som ett antal bolag lägger in i kabelnätet eller så är det boxer som gäller.
De antenner som finns är absolut inte stora, går att gömma i ett fönster bakom gardinen eller liknande. Googlade lite bilder på dessa men finns massor av varianter att välja på. Kostar inte många kronor heller.

https://www.google.se/search?q=bordsantenn+boxer&espv=2&biw=1...

Lycka till

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Jag hade tidigare Tele2 och de krävde då ingen box utan det gick att köra via CA modul i TV:n. Tyckte det funkade klockrent men nu har jag flyttat och fått BBB och där måste man ha boxen. Ända alternativet är bredbandsTV som ett antal bolag lägger in i kabelnätet eller så är det boxer som gäller.
De antenner som finns är absolut inte stora, går att gömma i ett fönster bakom gardinen eller liknande. Googlade lite bilder på dessa men finns massor av varianter att välja på. Kostar inte många kronor heller.

https://www.google.se/search?q=bordsantenn+boxer&espv=2&biw=1...

Lycka till

Måste säga att man får sjukt mer vettiga svar här än på FB

bredbandsTV kräver tvbox så den ryker.
Boxer har jag pratat med nu verkar riktigt bra alternativ, laggar det eller är det bra?
Kan man göra samma lösning med comhem att man köper en bordsanten och använda deras ca modul?

Jag har ingen analog uttag hemma och då ersätter bordsantenen det, har jag förstått saken rätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JuicyChicken7:

Hej

Förlåt för jag är otydlig precis som fg talare analoga uttagen har slutat fungera det finns bara fiberuttag i hemmet nu.

Boxer lät ju som ett bra alternativ, när du säger inbyggd box menar du att jag har en ci modul i m7? Tv så jag kan stoppa in ca kortet? Hur stor är antennmottagarren och måste den stå vid fönstret, kannej ha den bakom tv? Bor i en liten 20kvm.

Vad jag menar är att de flesta tv-apparater stöder DVB-T som är Boxer, dock bara grundutbudet om du inte köper en Boxer-godkänd CA-modul, skaffar abb. och så. Antennen behöver inte vara så stor men det beror lite på förutsättningarna. Bor man i skugga från närmaste TV-mast så krävs en större antenn, likaså om man bor typ på bottenvåningen i ett område med höghus eller så. Det finns massvis av antenner i olika storlekar och av olika typer, många nyare ser ut mest som en platta av något slag (typ) och är gjorda för att sitta inne i lägenheten, inte nödvändigtvis i fönstret, men det finns ju också sådana som ser ganska mycket ut som de klassiska analoga antennerna och som är gjorda för att sitta på taket.

Skrivet av JuicyChicken7:

Måste säga att jag har övervägt skrota hela tv alternativet precis som du nämner men jag vet inte är det inte kul att slötitta ibland bland kanaler?

Jo, lite tråkigt är det men samtidigt så är det ju slöseri med tid att fastna framför typ Storage Wars eller så. Vill man ha lite skräp-TV att se på så passar TV4 Play Premium ganska bra då man får flera kanaler med en massa skräp. Det blir ändå billigare än att betala TV-licensen liksom.

Permalänk
Medlem

"Det finns inga analoga kanaler" är otydligt eftersom man kan köra med central antenn eller kabeltv utan analoga kanaler. Säg istället att de tagit bort TV-uttaget om de har gjort så. Uttagen är inte analoga och analoga signaler sänds bara över kabeltv och fiber i dagsläget, marksänt och satellit är digitalt och det sänds digitala signaler i kabeltvnätet också.

Eftersom IPTV är krypterat generellt så krävs box med kort. I Telias fall finns en beta-app till några av Samsungs TVs. Annars är det svårt. Basboxarna är dock mycket små.

Permalänk
Avstängd

Hej!

Jag kommer köpa CA-Modul från Boxer och koppla min TV till en inomhusantenn.

Har någon erfarenhet av inomhusantenn lösningen och kan dela med sig om hur bra det går?

Permalänk
Avstängd

det är olika från plats till plats, du får prova och se hur det går, et tips är att prova olika platser i rummet samt även olika höjder.

Permalänk
Avstängd

Vad är det som skiljer sig, kvaliten eller att bilden laggar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JuicyChicken7:

Hej!

Jag kommer köpa CA-Modul från Boxer och koppla min TV till en inomhusantenn.

Har någon erfarenhet av inomhusantenn lösningen och kan dela med sig om hur bra det går?

Du överväger alltså att ersätta en liten box med en inomhusantenn? Min TV-box är typ 20x10x5cm. En inomhusantenn är inte mycket mindre. Nackdelen med antennen är att det förmodligen blir betydligt mer känsligt för störningar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Du överväger alltså att ersätta en liten box med en inomhusantenn? Min TV-box är typ 20x10x5cm. En inomhusantenn är inte mycket mindre. Nackdelen med antennen är att det förmodligen blir betydligt mer känsligt för störningar.

Jag kan nog hålla med dig funderar nu på att kanske istället ta en TV box trots allt.

Förlåt om det låter lite larvigt men jag är designer och typ tycker det är sjukt snyggt med min vanliga TV gränssnitt, ogillar starkt att man måste ha en separat box med deras gränssnitt, samt att då måste jag ha också ytterligare en kontroll. Är det fel på mig att jag tänker så?

Permalänk
Avstängd

Förresten så blir det ingen TV box man måste tydligen fortf ha en analog kabel till den och då TV-uttaget är bortplockad ur mitt hem så måste jag köpa en inomhusantenn, så blir bara en mer krångellösning när jag kan slippa boxen och köra bara med CA modul direkt in i Teven

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JuicyChicken7:

Förresten så blir det ingen TV box man måste tydligen fortf ha en analog kabel till den och då TV-uttaget är bortplockad ur mitt hem så måste jag köpa en inomhusantenn, så blir bara en mer krångellösning när jag kan slippa boxen och köra bara med CA modul direkt in i Teven

Va!? TV-boxen ska så klart ha nätverkskabel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Men du har ju skrivit innan att det inte finns något antennätverk. Så det är ingen mening med den kabeln.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

En antennkabel är inte analog – som redan påpekat, men du har ingen antenn och du har heller inget kabeltv-nät. Dvs du kan inte använda dig av en inbyggd DVB-T/T2 eller DVB-C-mottagare. Sistnämnda kräver ett kabeltv-nät med TV-uttag i väggen, det första en TV-antenn för digitala marksändningar. Finns inte förutsättningarna så kan vi räkna bort satellit också. Då gäller IPTV, över ditt nätverk. T.ex. en TiVo från Comhem med nätverkskabel. Eller motsvarande box från Canal Digital, BBB eller vad som nu fanns över det öppna nätet.

Till en TV-antenn behöver du såklart en antennkabel. Det är det enda du läst dig till. Ha lite styr om vad du säger.

Permalänk
Avstängd

Tråden kan stängas orkar inte med otrevliga människor, har ringt boxer och de sa att det ska fungera med att ha inomhusantenn och CA-modul. Så förstår inte vad ni babblar om eller vad ni vill komma fram till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuicyChicken7:

Tråden kan stängas orkar inte med otrevliga människor, har ringt boxer och de sa att det ska fungera med att ha inomhusantenn och CA-modul. Så förstår inte vad ni babblar om eller vad ni vill komma fram till.

Så går det om man är otydlig, och till antennen behöver du en antennsladd precis som du kör till en extern box.

Om det fungerar med inomhusantenn beror på var du bor och hur mottagningsförhållandena ser ut där. Med hus, träd, berg och allt som blockerar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JuicyChicken7:

Tråden kan stängas orkar inte med otrevliga människor, har ringt boxer och de sa att det ska fungera med att ha inomhusantenn och CA-modul. Så förstår inte vad ni babblar om eller vad ni vill komma fram till.

Så klart att Boxer säger att det ska funka. De vill ju sälja dig ett abb.

Tänk nu om du måste ställa inomhusantennen i ett fönster för att få mottagning? Blir det snyggare?
Det känns som att du försöker trolla bort en lösning bara för att få en annan som är ännu fulare och dessutom sämre.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuicyChicken7:

Tråden kan stängas orkar inte med otrevliga människor, har ringt boxer och de sa att det ska fungera med att ha inomhusantenn och CA-modul. Så förstår inte vad ni babblar om eller vad ni vill komma fram till.

Jag ser ingen som är otrevlig, jag ser bara folk som försöker förklara för dig hur det fungerar samt ger rimlig kritik mot dina resonemang. På vilket sätt är folk otrevliga? För att de tycker en box är bäst trots att du inte vill ha nån?

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6