Någon som blivit kontakta av säljare utanför SC?

Permalänk

Någon som blivit kontakta av säljare utanför SC?

Hej Alla,

Jag har en annons på "marknad" där jag söker två grafikkort som jag vill köpa.
Här om dagen blev jag kontaktad av en säljare (privatperson) som hade nåt som var nästan "liiite" för bra för att vara sant, och självklart måste skickas.
Nu är jag kanske nojjig, men det märkliga var att personen inte ens har medlemskap här på SC. Misstänker att man kan läsa annonser ändå, och förmodligen också maila via formulär. Han har mailat bild på kortet med mitt namn på en lapp, så grejerna finns onekligen, och föreslår Paypal..
Hur skulle ni göra?

Tack!

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Hej Alla,

Jag har en annons på "marknad" där jag söker två grafikkort som jag vill köpa.
Här om dagen blev jag kontaktad av en säljare (privatperson) som hade nåt som var nästan "liiite" för bra för att vara sant, och självklart måste skickas.
Nu är jag kanske nojjig, men det märkliga var att personen inte ens har medlemskap här på SC. Misstänker att man kan läsa annonser ändå, och förmodligen också maila via formulär. Han har mailat bild på kortet med mitt namn på en lapp, så grejerna finns onekligen, och föreslår Paypal..
Hur skulle ni göra?

Tack!

Hej,

Finns två alternativ, behåll pengarna eller ge pengarna i välgörenhet till honom.
För något kort kommer du aldrig se av, menar inget SC konto, måste skicka grejerna och Paypal ...
Gör som så att du frågar var han bor och när han svarat så säg att du har vägarna förbi där i helgen, troligen svarar han ej mer efter det

Permalänk
Medlem

Herregud. är förmodligen samma Jönköping kille. Kan inte vi alla försöka få tag i killen. Han fortsätter blåsa folk hej vilt.
Nej köpt inte av han.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Om man är osäker så testa vattnet med att försöka träffa personen, bedragare kommer aldrig vilja göra detta.

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Hej Alla,

Jag har en annons på "marknad" där jag söker två grafikkort som jag vill köpa.
Här om dagen blev jag kontaktad av en säljare (privatperson) som hade nåt som var nästan "liiite" för bra för att vara sant, och självklart måste skickas.
Nu är jag kanske nojjig, men det märkliga var att personen inte ens har medlemskap här på SC. Misstänker att man kan läsa annonser ändå, och förmodligen också maila via formulär. Han har mailat bild på kortet med mitt namn på en lapp, så grejerna finns onekligen, och föreslår Paypal..
Hur skulle ni göra?

Tack!

Man kan maila via formulär ja, man behöver ej vara medlem, finns dock personer som har blivit skammade av bedragare på marknaden så gäller att ha kritiska ögon.

Mina hetaste tips, har han inga referenser. Gå där ifrån.
Har han använt en VPN för att skicka mail. Gå där ifrån.
Är det för bra för att vara sant. Gå där ifrån!
Om du erbjuder att en bekant kommer och hämtar upp på plats och han nekar. Gå där ifrån.

Se gärna:
#15244198

Och min tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1343732-bed...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Nzt:

Herregud. är förmodligen samma Jönköping kille. Kan inte vi alla försöka få tag i killen. Han fortsätter blåsa folk hej vilt.
Nej köpt inte av han.

Skickades från m.sweclockers.com

Någon som det skrivits om här tidigare?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Någon som det skrivits om här tidigare?

Se ovan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

En av de stora fördelarna med SweClockers marknad är när man kan koppla en köpare/säljare till ett (aktivt) användarkonto, viket trots allt ger någon sorts indikation om trovärdighet, då en användare som genomför bedrägerier snabbt får ett skamfilat rykte, och troligen också minst lika snabbt åtminstone blir av med sitt SweClockerskonto.

Kontaktas man av externa personer så saknas denna mekanism. Jag ser det inte orimligt att i en sådan situation som köpare begära att få varan levererad innan man skickar pengar, eller vice versa att som säljare få pengarna skickade innan vara levereras. Det är personen med SweClockershistorik som bäst kan påvisa trovärdighet, inte den anonyma tredje parten.

Det är givetvis helt fritt att göra affärer efter egen bedömning, och om man på annat sätt kan verifiera den externa personens identitet, eller kanske få till stånd en fysisk överlämning, så kan andra överenskommelser säkert fungera. Personligen så skulle jag vid affärer via SweClockers gärna kunna utnyttja just den mekanism som gör plattformen i mina ögon "säkrare" att använda än Blocket — att man kan titta på användares ibland mångåriga historik och entusiastintresse.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Marknaden behöver ett nytt och mer pålitligt system.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Phz, sammanfattade mina tankar bra. Personligen handlar jag gärna på SweC marknaden men har vissa krav på dem jag gör affärer med.
Svårt att sätta ett exakt antal poster eller tidigare annonser men går man in på någons tidigare inlägg och ser att de försöker hjälpa till så är man på god väg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Som phz föreslår. Skicka pengarna efter du fått varan det är ett krav för att du ska köpa ifrån han.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

Marknaden behöver ett nytt och mer pålitligt system.

Sverige behöver ett mer pålitligt folk.

Permalänk
Medlem

Jag har gjort så innan. Inte här på SweC men på andra forum.
Har det varit tex en ny medlem eller någon som inte är så känd har jag bett dom att skapa en blocket annons och sen skicka med blocket paketet.
Jag har stått för blocket paket avgiften som inte är så många kronor i mitt tyckte.
Tar 2 min att göra en annons (behöver inte vara speciellt seriös) gör dom inte det så ringer iallafall mina varningsklockor.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

be honom skicka korten innan han får betalningen och ha som argument att han inte har något SC konto, så du inte kan lita på honom =P

Permalänk

Blocketpaketet är ju en variant som kan fungera kanske. Pengarna hålls inne till köparen fått och godkänt varan.

Jag har en gång blivit uppringd med anledning av en swec-annons av en kille med dolt nummer som påstod sig vilja sälja ett så gott som nytt moderkort och en i7 4770k för 800kr tillsammans. Allt jag behövde göra var att betala via en ukash-kod till hans anonyma mail-adress.
Är du med om en sådan situation kan du lägga på luren.

Permalänk
Medlem

Jag har också fått ett skumt svar på min annons. En kille som vill sälja följande:

https://www.komplett.se/intel-core-i7-4790k/817261
https://www.komplett.se/asus-z97i-plus-socket-1150/815153
https://www.komplett.se/corsair-ddr3-16gb-1600mhz-low-profile...

https://www.komplett.se/lenovo-z50-70-156-full-hd/825082

Komponenterna för 2000kr, och laptopen för 2000kr.

Tror inte riktigt på hans generositet..

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Sverige behöver ett mer pålitligt folk.

Eller kanske t.o.m konsekvenser när man snor folks saker eller pengar... Men jag kan tänka mig att polisstyrkan är ganska underbemannad när det kommer till sånt, samt att det kostar mer i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

Blocketpaketet är ju en variant som kan fungera kanske. Pengarna hålls inne till köparen fått och godkänt varan.

Jag har en gång blivit uppringd med anledning av en swec-annons av en kille med dolt nummer som påstod sig vilja sälja ett så gott som nytt moderkort och en i7 4770k för 800kr tillsammans. Allt jag behövde göra var att betala via en ukash-kod till hans anonyma mail-adress.
Är du med om en sådan situation kan du lägga på luren.

Det blir om köparen är oseriös genast jobbigt för dig som säljer. Vad händer om du te.x skickar en telefon - killen hämtar ut paketet och säger att det ligger en bana i paketet och blivit lurad. Ord mot ord. Kräver att båda är ärliga för att funka - och då är det lika bra att kolla om säljare köpare känns ärliga i tidigare skede.

Tror med på att hitta en vara och betalningen via distans sker om du:
kan leva med en svidande förlust, tragiskt men sant
fattar förtroende för en person via kontakt och genomför köpet med ovanstående i tanke
har handlat tidigare, person du handlar från har bra vitsord

Annars är köp direkt mellan personer alltid att föredra.

Det är ju inte bara säljare som luras - blivit lurad av oseriösa köpare - inte på SweC men då var det på ett belopp som inte var så svidande men det gör att man är försiktig som säljare också.

Annonserna på SweC kanske bara borde vara synliga för medlemmar som loggat in? Skulle det hjälpa något tro?

Permalänk
Medlem

Jag ska inte eka vad många andra har sagt här redan, men jag tycker också att du borde testa med "Ska inom där du bor till helgen, har du lust att mötas ansikte mot ansikte?"-metoden. (Även om du inte ska någonstans.)
Antagligen kommer du få ett nej eller inga fler svar, och då är det med 99,9% säkerhet att snubben är en bedragare.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Foolwolf:

Det blir om köparen är oseriös genast jobbigt för dig som säljer. Vad händer om du te.x skickar en telefon - killen hämtar ut paketet och säger att det ligger en bana i paketet och blivit lurad. Ord mot ord. Kräver att båda är ärliga för att funka - och då är det lika bra att kolla om säljare köpare känns ärliga i tidigare skede.

Tror med på att hitta en vara och betalningen via distans sker om du:
kan leva med en svidande förlust, tragiskt men sant
fattar förtroende för en person via kontakt och genomför köpet med ovanstående i tanke
har handlat tidigare, person du handlar från har bra vitsord

Annars är köp direkt mellan personer alltid att föredra.

Det är ju inte bara säljare som luras - blivit lurad av oseriösa köpare - inte på SweC men då var det på ett belopp som inte var så svidande men det gör att man är försiktig som säljare också.

Annonserna på SweC kanske bara borde vara synliga för medlemmar som loggat in? Skulle det hjälpa något tro?

Blocketpaketet var i den här kontexten ett råd till köparen för att undvika oseriös säljare. Annars är det sant det du säger.

Permalänk

Tack för alla tips. Det blev så klart ingen affär.
Genomförde en annan affär med en etablerad medlem, som gav mig "skälvan" när det drog ut på tiden, men det gick bra till slut.

Så summa summarum; gör bara förskotts-affärer med etablerade medlemmar med bra "track record".

Tack igen.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB