Raspberry pi 2 eller HTPC för film

Permalänk
Medlem

Raspberry pi 2 eller HTPC för film

Hej.

Önskar lite hjälp om vad som passar mina krav bäst.
Köpa en HTPC är extremt mycket dyrare än att göra en Pi till en htpc. Så vad är mest lönsamt.

Den kommer endast att användas till att se på film med på tv'n. Har läst mycket gott om XBMC för det. Men kan jag surfa på webben med den då?
Vill ha tillgång till TV3 Play, Netflix och ladda ned torrents direkt till den. 1080p DTS.

Det följer endast med 16gb minneskort. Måste jag köpa ett usb minne för större utrymme?

Känns som raspberry pi är för en mer avancerad användare, har jag fel?

Permalänk
Inaktiv

Kör på en riktigt HTPC om du vill kunna surfa och så

Raspberry pi är ju precis så avancerat som man gör det till. Är man van med windows är det nog lättare att komma igång med en NUC eller liknande.

Permalänk

Jag kör XBMC/Kodi på min Raspberry Pi dock ettan men det fungerar kanon, men ingenting jag skulle använt för att surfa och liknande.
Så jag säger, om du bara skall kolla film från någon hårddisk och streama från Addons i XBMC så tycker jag du köper en Raspberry Pi 2 men om du skall ladda ner torrents och surfa då och då så skall du köra på en riktig HTPC.

Vad jag har förtstått så skall RPi2 vara bra mycket snabbare än 1:an så det kan hända att det kanske går att använda mer som en vanlig dator, men tycker det låter säkrare att köra på en HTPC.

Permalänk
Medlem

Tack.

Funderar på att vänta in "Intel Compute Stick" då den är som en HTPC fast billigare på sticka. Hoppas den levererar.

Permalänk
Medlem

Jag har en rockchip hdmi sticka (såld av netonnet som andersson) som jag köpt för 99 kronor för det syftet. Kör limelight game streaming på den dessutom. Den klara surf ungefär som en annan android enhet. Bortsett från att den är ställd på 720p (pga tv)(ger hemskt upplägg på nästan alla hemsidor) fungerar den bra.Jag tror dock att den ska fungera bra för det med på 1080p.

Den finns inte längre i butik men dess efterföljare tycks ha lika bra egenskaper och går för ungefär samma som en pi 2. Frågan är om du vill köra android eller linux för desktop.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server