Permalänk
Medlem

Besviken på Noctua D15

Hej swecklockers!

Idag bytte jag min noctua nh u9b se2 mot en Noctua D15 och måste säga att jag är väldigt besviken.
Båda min idle och load har blivit högre med ca 3-5 grader.

Bilderna är idle

realtemp
http://imgur.com/xueJNIn

Hwmonitor
http://imgur.com/Lac44pD

Load ligger jag på 45-53, på min noctua u9b kom jag nästan aldrig över 50 load.

Vill tillägga att jag bytte chassi i samband med kylaren från fractal design core 3000 till fractal design R4
Chassi fläktarna har inte monterats till modekortet förutom en fläkt som jag själv monterade. (dator butik som monterade datorn )

Jag undrar om det är luftflödet i chassit som spökar eller om det är någonting annat för jag trodde verkligen temperaturen skulle sänkas med nya kylaren

Permalänk
Medlem

Har du applicerat kylpastan korrekt? Vad använder du för kylpasta för övrigt? Kan vara så att du behöver köra datorn ett tag då vissa kylpastan har en s.k. "cure time" (t.ex. Arctic Silver 5).

Alternativt så kan det vara luftflödet ja, eller att dina CPU-kylarfläktar snurrar med en ganska låg fart. Testa att sätta dem i maxfart och kör CPU:n i något loadtest så kanske det blir bättre temperaturer?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Det är inte lika bra luftflöde i r4 som i coren.

Jag själv bytte från core 3500 till cooltek w2 och gick genast sämre siffror i tester med samma kylning och fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Det är inte lika bra luftflöde i r4 som i coren.

Jag själv bytte från core 3500 till cooltek w2 och gick genast sämre siffror i tester med samma kylning och fläktar.

Jag jämförde min core nu med R4 och ser direkt att core har bättre luftflöde men tycker fortfarande D15 bör kyla bättre än nh9b. 40 idle tycker jag är högt, har klockat till 4.5 men det ska inte spela någon roll då jag hade samma klock med gamla kylaren.

Skrivet av Icte:

Har du applicerat kylpastan korrekt? Vad använder du för kylpasta för övrigt? Kan vara så att du behöver köra datorn ett tag då vissa kylpastan har en s.k. "cure time" (t.ex. Arctic Silver 5).

Alternativt så kan det vara luftflödet ja, eller att dina CPU-kylarfläktar snurrar med en ganska låg fart. Testa att sätta dem i maxfart och kör CPU:n i något loadtest så kanske det blir bättre temperaturer?

Här kan man se mina RPM http://imgur.com/ZLJdfnk.
I början snurrade alla fläktar på 500-600 varv men det fixade jag i bios. Det var Alina som monterade datorn och de ska vara duktiga.

Permalänk
Medlem

Felet ligger inte hos kylaren, det bästa som finns gällade kylprstanda/ljudnivå. Förutom riktig vattenkylning

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem

Tryck in fler fäktar i R4 chassit, 2 fram in, en bak ut, en i toppen ut, och en i botten in, alternativt i sidan in.

Men mät först med stängd och sen öppen sida i datorn, tempen ska sjunka en hel del, om inte så är kylaren dåligt monterad.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Tryck in fler fäktar i R4 chassit, 2 fram in, en bak ut, en i toppen ut, och en i botten in, alternativt i sidan in.

Men mät först med stängd och sen öppen sida i datorn, tempen ska sjunka en hel del, om inte så är kylaren dåligt monterad.

Jag har två fläktar fram och en bak.

Har hållt på väldigt länge nu men får inte ner tempen.

Sen så låter kylaren förjävligt när den ligger på 1000 rpm och uppåt.
här kan ni höra ljudet https://vid.me/fwEq ( under stresstest ligger på ca 1400 rpm )

Gick in i bios och hittade nått som heter cpu q fan control

Man kan välja auto, disable, pwm mode och dc mode.

Kör jag auto ligger jag på 500-800 rpm, dc mode verkar funka bäst men den är någonting som inte stämmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenerim:

Jag har två fläktar fram och en bak.

Har hållt på väldigt länge nu men får inte ner tempen.

Sen så låter kylaren förjävligt när den ligger på 1000 rpm och uppåt.
här kan ni höra ljudet https://vid.me/fwEq ( under stresstest ligger på ca 1400 rpm )

Gick in i bios och hittade nått som heter cpu q fan control

Man kan välja auto, disable, pwm mode och dc mode.

Kör jag auto ligger jag på 500-800 rpm, dc mode verkar funka bäst men den är någonting som inte stämmer

Har du dubbelkollat så båda fläktarna blåser i rätt riktning?

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Har du dubbelkollat så båda fläktarna blåser i rätt riktning?

Tempen har jag fixat, idle ligger på 34-36 och Noctua kylaren har de installerat så fläkten blåser mot toppen av chassit inte bak och fram

Men största problemet är att fläkten låter väldigt illa när den går över 1000 rpm, jag har länkat en video längre upp i tråden som man kan lyssna.

Det jag undrar om d15 kan ha missljud eller coil whine.
Har letat mycket på nätet men hittar inget.

TS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenerim:

Hej swecklockers!

Idag bytte jag min noctua nh u9b se2 mot en Noctua D15 och måste säga att jag är väldigt besviken.
Båda min idle och load har blivit högre med ca 3-5 grader.

Bilderna är idle

realtemp
http://imgur.com/xueJNIn

Hwmonitor
http://imgur.com/Lac44pD

Load ligger jag på 45-53, på min noctua u9b kom jag nästan aldrig över 50 load.

Vill tillägga att jag bytte chassi i samband med kylaren från fractal design core 3000 till fractal design R4
Chassi fläktarna har inte monterats till modekortet förutom en fläkt som jag själv monterade. (dator butik som monterade datorn )

Jag undrar om det är luftflödet i chassit som spökar eller om det är någonting annat för jag trodde verkligen temperaturen skulle sänkas med nya kylaren

trodde du att du skulle få samma/mindre temperatur i ett nytt chassi med mindre fläktar? satt allt i det gamla, jämför, kom sen och beklaga, du kan ju inte jämföra mellan gammalt och nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

trodde du att du skulle få samma/mindre temperatur i ett nytt chassi med mindre fläktar? satt allt i det gamla, jämför, kom sen och beklaga, du kan ju inte jämföra mellan gammalt och nytt.

Jag tog fläktar från mitt gamla chassi och monterade i nya så Temp problemet är löst:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenerim:

Tempen har jag fixat, idle ligger på 34-36 och Noctua kylaren har de installerat så fläkten blåser mot toppen av chassit inte bak och fram

Men största problemet är att fläkten låter väldigt illa när den går över 1000 rpm, jag har länkat en video längre upp i tråden som man kan lyssna.

Det jag undrar om d15 kan ha missljud eller coil whine.
Har letat mycket på nätet men hittar inget.

TS

Jag skulle gärna vilja se en bild.
Att den är monterad lodrätt så att fläktarna sitter upp och nertill låter ju helt galet.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av Mange43:

Jag skulle gärna vilja se en bild.
Att den är monterad lodrätt så att fläktarna sitter upp och nertill låter ju helt galet.

Det är inte fel de går att montera hur man vill antingen med fläkten riktad uppåt eller bakåt de flesta kylare går att göra så på intels sockel iom att fästhålen sitter kvadratiskt runt sockeln så passar den åt bägge håll.

Borde inte ge nån direkt skillnad rent teoretiskt tycker jag men möjligt att de faktiskt har betydelse.
Tror dock mest på att bytet av pastan va den stora skillnaden butiker brukar va rätt stressade vid monteringen iom att de ska gå snabbt och jobbar typ med nära nog teorin när de monterar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

Det är inte fel de går att montera hur man vill antingen med fläkten riktad uppåt eller bakåt de flesta kylare går att göra så på intels sockel iom att fästhålen sitter kvadratiskt runt sockeln så passar den åt bägge håll.

Borde inte ge nån direkt skillnad rent teoretiskt tycker jag men möjligt att de faktiskt har betydelse.
Tror dock mest på att bytet av pastan va den stora skillnaden butiker brukar va rätt stressade vid monteringen iom att de ska gå snabbt och jobbar typ med nära nog teorin när de monterar.

Jag trodde ej det var praktiskt möjlighet och ha den så eftersom den är gigantiskt stor.
Men bör bli en del skillnad och ha den vågrätt,
Och en rejäl fläkt framtill i chassit som tar in luft.
Annars får den ju varmluften från grafikkortet.
Men som du säger pastan är viktigast.
Jag hade monterat om allt från början och vänt den iallafall.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Hej kära swecklockers, lite uppdatering.

Missljudet från kylaren som lät som ett jetplan kom från ena fläkten till kylaren.
Åkte till netonnet gjorde återköp och tog en ny.

Den fick plats lodrätt med bra marginal också.

Jag fattar inte heller varför dom monterade den lodrätt men nu ligger den vågrätt och jag kan säga det blev stor skillnad på tempen, kylaren är tyst som en mus också:)

Nu ligger jag 29-33 idle och körde stresstest kom max upp 60c under 2 timmar.
Innan kom jag upp till 85c när den låg lodrätt.

TS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenerim:

Nu ligger jag 29-33 idle och körde stresstest kom max upp 60c under 2 timmar.
Innan kom jag upp till 85c när den låg lodrätt.

Jag kan ha fel, men jag gissar att den trasiga fläkten står för typ 90+% av prestandaskillnaden
(plus kanske att de inte fått till monteringen klockrent)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag kan ha fel, men jag gissar att den trasiga fläkten står för typ 90+% av prestandaskillnaden
(plus kanske att de inte fått till monteringen klockrent)

Om du läser så skrev jag att dom monterade den vågrätt sen och tempen blev lägre.
Ljudet hade inget med tempen att göra tror jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenerim:

Om du läser så skrev jag att dom monterade den vågrätt sen och tempen blev lägre.
Ljudet hade inget med tempen att göra tror jag.

Perfekt det löste sig iallafall.
Kan ju varit för lite eller för mycket kylpasta vid första monteringen,
Strunt samma bara det funkar.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenerim:

Om du läser så skrev jag att dom monterade den vågrätt sen och tempen blev lägre.
Ljudet hade inget med tempen att göra tror jag.

Men du bytte väl fläkt samtidigt? Isåfall: Hur vet du att vågrätt/lodrätt är det som gjorde all skillnad?
Fast visst kan du ha rätt att fläkten enbart lät kass men kylde normalt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men du bytte väl fläkt samtidigt? Isåfall: Hur vet du att vågrätt/lodrätt är det som gjorde all skillnad?
Fast visst kan du ha rätt att fläkten enbart lät kass men kylde normalt.

Jag gjorde återköp och tog en ny kylare:)

Jag misstänker att det har med hur den satt innan för jag har googlat väldigt mycket och jag såg ingen som hade lodrätt. Huvudsaken allt är löst