Kan inte installera Windows på bärbar, vad är detta?

Permalänk
Medlem

Kan inte installera Windows på bärbar, vad är detta?

Hej, jag köpte mig för några dagar sedan en Acer Aspire ES1-711G och i den så var Win8 installerat med en massa annan skit som jag inte vill ha så jag har sedans dess försökt att installera Win7 på den, dock utan att lyckas.
Enligt en på Acers support så ska jag gå in i UEFI inställningarna och ändra till Legacy (funkade inte att boota USB minnet/CD läsaren i UEFI), något jag har gjort men när jag har kommit förbi "loading files" och där man väljer språk så får jag upp denna rutan, vad är det för något och hur kommer jag förbi det? Jag fick inte med några CD skivor till datorn.

Jag använde f.ö först ett bootbart USB men det resulterade i samma sak, så killen på deras support sa att det sista han kunde tänka sig skulle fungera är om jag rensar disken helt och om inte det skulle funka så skulle jag prova med en extern CD läsare, så jag köpte mig en men det gjorde ingen skillnad.
Jag gjorde f.ö en backup på Win8 innan jag rensade disken men något måste ha gått fel eller så har minnet gått sönder på något konstigt sätt för det funkar inte i någon dator efter att jag gjorde backupen.
Så nu står jag här med en ny laptop som jag inte kan göra något med :/

Permalänk
Medlem

Du kan inte använda USB3 för installation av W7 utan extra drivrutiner. Använd en USB2-port.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Du kan inte använda USB3 för installation av W7 utan extra drivrutiner. Använd en USB2-port.

Jag har endast 2 stycken USB portar och enligt specsen hos samtliga återförsäljare så är det 2.0, som du kan se här.

Permalänk
Skrivet av Delts:

Jag har endast 2 stycken USB portar och enligt specsen hos samtliga återförsäljare så är det 2.0, som du kan se här.

usb minnet är det 2.0 eller 3.0 ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

usb minnet är det 2.0 eller 3.0 ?

Ingen aning, texten på den syns inte längre.
Just nu så kör jag ju dock inte med minnet utan med en extern CD läsare (denna) och den har USB 2.0.

Permalänk
Skrivet av Delts:

Ingen aning, texten på den syns inte längre.
Just nu så kör jag ju dock inte med minnet utan med en extern CD läsare (denna) och den har USB 2.0.

och problemet kvarstår ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

och problemet kvarstår ?

Yep

Permalänk
Skrivet av Delts:

vilken ISO / installations fil har du ? det finns såna med SP1 och alla uppdateringar då brukar det vara Drivrutiner till hdd med i paketet.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Har du stängt av Fastboot och Secureboot i bios? Vad använde du för att göra usb sticken bootbar?

edit: Kolla tillverkarens hemsida om de finns AHCI drivare eller liknande där..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Problemet är ganska vanligt numera, eller snarare blir vanligt när man har nyare modern hårdvara i kombination med gammal OS version.
Windows 7 känner inte igen USB kontrollern och det blir detta felmeddelande.

Finns väl ingen direkt universal lösning mot det, men man kan börja med att leta upp vad det är för kontroller, och sen därefter rätt drivrutin osv.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Prova ladda om filerna på usb stickan alternativt ladda ned windows från microsoft igen.
Och gör om usb stickan med den nya windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

vilken ISO / installations fil har du ? det finns såna med SP1 och alla uppdateringar då brukar det vara Drivrutiner till hdd med i paketet.

Är iof ett Win7 från 2010, kan prova att ta ned en senare release.

Skrivet av Nevil:

Har du stängt av Fastboot och Secureboot i bios? Vad använde du för att göra usb sticken bootbar?

Finns bara secureboot och detta alternativet försvinner när jag ändrar från UEFI till Legacy.
Och jag använde Rufus 2.0 för att göra minnet bootbart, jag la även in Win7 genom det.

Skrivet av Nevil:

edit: Kolla tillverkarens hemsida om de finns AHCI drivare eller liknande där..

Typiskt, "Service not available" där man laddar ned drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Laddade ner en Win7 ultimate som släpptes i dec 2014, den är dock för stor för att lägga på en skiva så jag provade att göra den bootbar via Rufus 2.0 i ett annat USB minne, men nu så hittar inte den bärbara minnet utan det står bara att jag ska sätta i en "boot device" och trycka på valfri tangent.
Jag blir ordagrant galen här.

EDIT, Acers sida fungerar nu, om ni skriver in ES1-711G, är det någon av drivrutinerna man kan hitta där som jag kan bränna ut och stoppa i när jag blir tillfrågad om det under installationen?

http://www.acer.se/ac/sv/SE/content/drivers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

det finns såna med SP1 och alla uppdateringar då brukar det vara Drivrutiner till hdd med i paketet.

Drog ned ett Win7 med SP1 men det funkade inte heller.

Permalänk
Medlem

Har samma problem här:
#15264816
Det är inte W7 som strular utan Acers UEFI som är buggig och inte funkar med W7 installation.
Inte heller lyckades jag att installera i legacy läge, installationen krashar efter att man gett den USB drivisarna.
Jag "löser" det genom att köra W10 RC på den tills skarp W10 dyker upp.
Lite buggigt är det ju men allt är bättre än W8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delts:

Är iof ett Win7 från 2010, kan prova att ta ned en senare release.

Finns bara secureboot och detta alternativet försvinner när jag ändrar från UEFI till Legacy.
Och jag använde Rufus 2.0 för att göra minnet bootbart, jag la även in Win7 genom det.

Typiskt, "Service not available" där man laddar ned drivrutiner.

Ok, Aktivera uefi igen, O stäng av Secureboot, Gör om USB minnet med Rufus, O välj GPT, for uefi, välj sen iso o starta.. Se vad som händer då..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Har samma problem här:
#15264816
Det är inte W7 som strular utan Acers UEFI som är buggig och inte funkar med W7 installation.
Inte heller lyckades jag att installera i legacy läge, installationen krashar efter att man gett den USB drivisarna.
Jag "löser" det genom att köra W10 RC på den tills skarp W10 dyker upp.
Lite buggigt är det ju men allt är bättre än W8.

Kollade på Acers hemsida och vid drivrutinerna/bios så finns det en uppgradering man kan ladda ned och i beskrivningen så står följande

"01. Win7 USB can not work issue.
02. fixed linpus no boot issue.
03. fixed keyboard sometimes can not work in legacy mode.
04. Fix TouchPad PTP/PS2 no function issue for hybrid shutdown."

Kan detta vara något? Har aldrig uppgraderat BIOS tidigare så vet i tusan om jag vågar pilla med det då jag har hört att man kan skada datorn om man inte vet vad man gör.
Och går det att uppgradera dom nu när man inte har något operativsystem på datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delts:

Kollade på Acers hemsida och vid drivrutinerna/bios så finns det en uppgradering man kan ladda ned och i beskrivningen så står följande

"01. Win7 USB can not work issue.
02. fixed linpus no boot issue.
03. fixed keyboard sometimes can not work in legacy mode.
04. Fix TouchPad PTP/PS2 no function issue for hybrid shutdown."

Kan detta vara något? Har aldrig uppgraderat BIOS tidigare så vet i tusan om jag vågar pilla med det då jag har hört att man kan skada datorn om man inte vet vad man gör.
Och går det att uppgradera dom nu när man inte har något operativsystem på datorn?

De kan funka.. Laptop tillverkare brukar ha program för windows som uppdaterar bios.. Jag har aldrig vart med om att de strulat på laptops.. Däremot MSI's Live Update för ~10 år sen.. är till 90% säker på att de inte e nån fara o uppdatera..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

De kan funka.. Laptop tillverkare brukar ha program för windows som uppdaterar bios.. Jag har aldrig vart med om att de strulat på laptops.. Däremot MSI's Live Update för ~10 år sen.. är till 90% säker på att de inte e nån fara o uppdatera..

Okej, men hur gör jag för att lägga in denna uppdateringen? Är det bara att bränna ut den på en skiva och stoppa i den bärbara eller?

Permalänk
Medlem

Just ja, Du kommer inte åt windows alls ? om du kommer åt windows ska de bara va o tanka exe filen o köra den, genom bios/dos vet ja inte riktigt, Men brukar finnas guide man kan tanka o kolla..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Just ja, Du kommer inte åt windows alls ? om du kommer åt windows ska de bara va o tanka exe filen o köra den, genom bios/dos vet ja inte riktigt, Men brukar finnas guide man kan tanka o kolla..

Stämmer, har inget operativsystem på den nu

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske, men... vad händer om du ger den SATA drivarna när den fråga så?
Eller tom ställe om i IDE/RAID läge och gör så?

Du kan ju byta tillbaka till AHCI senare, ganska enkelt på Win 7 iaf, när det är uppdaterat och fungerar.

Permalänk
Medlem

Körde du en backup av win 8 på disken och sen rensade disken så är ju självklart backupen borta..Jag körde en backup av min win 8 på ett usb minne innan jag rensade min dator.Valde att den ej skulle köra backup av alla skitprogram som lenovo skickade med utan enbart windows 8 och serie nyckeln,,Fungerade klockrent.

Varför köra in gamla win7 på en ny laptop..Den kommer bli bra mycket långsammare än ett rent windows 8.1

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Dum fråga kanske, men... vad händer om du ger den SATA drivarna när den fråga så?
Eller tom ställe om i IDE/RAID läge och gör så?

Du kan ju byta tillbaka till AHCI senare, ganska enkelt på Win 7 iaf, när det är uppdaterat och fungerar.

Är det SATA drivrutiner den frågar efter? Hur vet du det? Det står ju inget om det
Och om jag ska tro på "Svensktiger" så kommer installationen att krascha.
Det verkar ju dock som att det är Acers BIOS som är skit och måste uppdateras, jag har varit i kontakt med deras support idag igen och dom ska skicka en guide till mig där det står hur jag ska göra för att installera den uppdateringen som finns på deras hemsida utan ett operativsystem, och om det inte skulle funka så skulle dom skicka mig en Windows 8.1 skiva.

Skrivet av fermia:

Körde du en backup av win 8 på disken och sen rensade disken så är ju självklart backupen borta..Jag körde en backup av min win 8 på ett usb minne innan jag rensade min dator.Valde att den ej skulle köra backup av alla skitprogram som lenovo skickade med utan enbart windows 8 och serie nyckeln,,Fungerade klockrent.

Jag gjorde en backup på ett USB minne, ett minne som av någon konstig anledning inte fungerar längre.

Skrivet av fermia:

Varför köra in gamla win7 på en ny laptop..Den kommer bli bra mycket långsammare än ett rent windows 8.1

För jag avskyr Windows 8, och varför skulle det bli långsammare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delts:

För jag avskyr Windows 8, och varför skulle det bli långsammare?

Vad är det du avskyr?

Metro?

Installera http://www.classicshell.net/ bara

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delts:

Laddade ner en Win7 ultimate som släpptes i dec 2014

Alltså något inofficiellt trams. Ladda ner direkt från Microsoft. Verkar som att man gör det här nu.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Mycket har hänt sedan tråden startades och efter 2 vändor till Acer i Tyskland så är datorn nu som den var när jag köpte den (win 8.1).
Det verkar som att jag är bunden till detta, något jag har accepterat, jag vill dock göra det som Fermia ovan gjorde då jag vill ha en ren install av win 8.1 utan en massa förinstallerat skit.

Skrivet av Fermia:

Jag körde en backup av min win 8 på ett usb minne innan jag rensade min dator.Valde att den ej skulle köra backup av alla skitprogram som lenovo skickade med utan enbart windows 8 och serie nyckeln,,Fungerade klockrent.

Så jag har en fråga innan jag köper ett USB minne, spelar det någon roll om det är ett USB 3.0 eller 2.0? USB portarna på datorn är 2.0 och systemet är UEFI.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delts:

Mycket har hänt sedan tråden startades och efter 2 vändor till Acer i Tyskland så är datorn nu som den var när jag köpte den (win 8.1).
Det verkar som att jag är bunden till detta, något jag har accepterat, jag vill dock göra det som Fermia ovan gjorde då jag vill ha en ren install av win 8.1 utan en massa förinstallerat skit.

Så jag har en fråga innan jag köper ett USB minne, spelar det någon roll om det är ett USB 3.0 eller 2.0? USB portarna på datorn är 2.0 och systemet är UEFI.

Mvh

du kan nog köpa 3.0 och köra i din 2.0 port
http://en.wikipedia.org/wiki/USB_3.0

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8350 Black Edition | ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 | G.skill Ares 8GB DDR3 1600 | MSI R9 270x 2GB GAMING | Samsung 840 EVO 250GB