Bästa hemnätverkslösning för 1000/1000 uppkoppling

Permalänk
Medlem

Bästa hemnätverkslösning för 1000/1000 uppkoppling

Jag har 1000 / 1000-uppkoppling via Ownit och fick utan problem upp till ungefär 960-980 Mbit/sekund åt båda hållen direkt in i väggen. Jag vill dock ha trådat både till min stationära dator och till min TV samt wifi så jag kopplade in min router D-Link DIR-655. Det resulterade i att jag nu får upp max 220/100 ungefär. Jag inser att routern nog inte är optimal för höga hastigheter, men när jag hade Comhem 250 Mbit så fick jag utan problem upp till det.

Två frågor:
Borde jag byta till en annan router eller rentav en switch direkt från väggen + router för endast wifi:t? Tar gärna emot köpråd, för jag är helt lost här.

Blir det inte problem ifall jag har två trådade då jag endast har en fast IP-adress från Ownit? Därför jag tänkte att routern behövdes för att dela ut egna IP-nummer. Helt lost även om såna här saker..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophan:

Jag har 1000 / 1000-uppkoppling via Ownit och fick utan problem upp till ungefär 960-980 Mbit/sekund åt båda hållen direkt in i väggen. Jag vill dock ha trådat både till min stationära dator och till min TV samt wifi så jag kopplade in min router D-Link DIR-655. Det resulterade i att jag nu får upp max 220/100 ungefär. Jag inser att routern nog inte är optimal för höga hastigheter, men när jag hade Comhem 250 Mbit så fick jag utan problem upp till det.

Två frågor:
Borde jag byta till en annan router eller rentav en switch direkt från väggen + router för endast wifi:t? Tar gärna emot köpråd, för jag är helt lost här.

Blir det inte problem ifall jag har två trådade då jag endast har en fast IP-adress från Ownit? Därför jag tänkte att routern behövdes för att dela ut egna IP-nummer. Helt lost även om såna här saker..

Stämmer bra att du behöver en router för att få till det annars blir det IP-konflikt. Jag skulle rekommendera en Linksys WRT1900AC som är en av de bästa när det gäller troughput!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe94:

Stämmer bra att du behöver en router för att få till det annars blir det IP-konflikt. Jag skulle rekommendera en Linksys WRT1900AC som är en av de bästa när det gäller troughput!

Tack för tipset! Hittade annars den här som verkar ha 802 Mbps i throughput och 1/4 av priset
http://www.inet.se/produkt/5404614/asus-rt-n56u-n600-dual-ban...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophan:

Två frågor:

Om det är som du säjer att du bara får en IP address, måste du ha en router och därifrån kan du koppla in switchar m.m.

"Internet" -> WAN porten på routern

Sen kan du koppla vad du vill till routerns LAN portar, t.ex kablar för TV och stationära datorn.

Skrivet av Prophan:

Tack för tipset! Hittade annars den här som verkar ha 802 Mbps i throughput och 1/4 av priset

Den ser bra ut om du inte vill spendera mer.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Om du vill ha högre throughput ska väll teoretiskt netgear r7500 vara ännu bättre. Men vet inte vad du vill ligga i prisklass. Har den själv och är nöjd. Dock har jag bara 100/10 Lina så begränsas inte av den. Maximal överföringshastighet jag kommit upp i lan-lan är 120Mbyte/s.

Skickat från mobilen

Visa signatur

MB ASUS X99-S CPU I7 5930K Minne Corsair Vengeance DDR4 2800MHz 16GB GPU EVGA GeForce GTX 980 4GB 2st SLI PSU Corsair AX 1200i, 1200W SSD Samsung 850 PRO 1TB Chassi Corsair Obsidian 750D Skärm Acer 27" XB270HU Predator
Lagring WD Green 2T 2X,Seagate Barracuda 1T Tbord Corsair K70 Mus Logitech G502

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Om det är som du säjer att du bara får en IP address, måste du ha en router och därifrån kan du koppla in switchar m.m.

"Internet" -> WAN porten på routern

Sen kan du koppla vad du vill till routerns LAN portar, t.ex kablar för TV och stationära datorn.

Den ser bra ut om du inte vill spendera mer.

Skrivet av Chrille_83:

Om du vill ha högre throughput ska väll teoretiskt netgear r7500 vara ännu bättre. Men vet inte vad du vill ligga i prisklass. Har den själv och är nöjd. Dock har jag bara 100/10 Lina så begränsas inte av den. Maximal överföringshastighet jag kommit upp i lan-lan är 120Mbyte/s.

Skickat från mobilen

Den här verkar annars väldigt trevlig. Har högsta throughput jag kan hitta: http://www.inet.se/produkt/5402400/netgear-r7000-nighthawk-ac...

Permalänk
Medlem

Jag vill bara påpeka att "throughput" inte är så lätt att mäta.
Att bara ladda hem en fil ifrån en server är en sak, men om det ska göras andra saker samtidigt så sänks det. Det gäller också t.ex. torrents och annat där det handlar om flera olika uppkopplingar mot flera olika "peers" så påverkar det också en hel del.
Bara värt att tänka på att det inte är en fast siffra, den varierar kraftigt beroende på vad för typ av trafik det handlar om.

Netgear R7000 Nighthawk ska vara den kraftfullaste konsumentroutern vad gäller throughput så vitt jag vet.

http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3223...

Men det är ju en fråga för hur mycket du tycker det är värt osv.

Permalänk
Medlem

Gammal dator med dubbla gigabitportar finns inte i en garderob någonstans? Ställ den som brandväg / router, med någon av de populära BSD/Linux-distrosarna som är till för det, och koppla det till en billig switch på insidan. Behöver du det trådlösa så koppla befintlig router till switchen. För mellanskillnaden i pris mot de dyrare alternativen som presenterats här i tråden, kan du driva systemet tills den dyrare routern gått sönder, blivit opålitlig, och du måste köpa en ny i alla fall. Monowall, smoothwall, pfsense är de alternativ som kommer för mig först.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophan:

Fantastisk router, har en själv. Dock så är statvet till den helt hopplöst dåligt. Det är en fot som sitter fast dåligt i routern och alla kablarna går ut från ena sidan på den, och den saknar hål för att fästa i väggen.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Här finns tester på throughput, många routrar säger att de har Gbit throughput men i praktiken får man ut mycket lägre..

http://www.smallnetbuilder.com/tools/charts/router/view

Visa signatur

// Oscar aka raXXo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag vill bara påpeka att "throughput" inte är så lätt att mäta.
Att bara ladda hem en fil ifrån en server är en sak, men om det ska göras andra saker samtidigt så sänks det. Det gäller också t.ex. torrents och annat där det handlar om flera olika uppkopplingar mot flera olika "peers" så påverkar det också en hel del.
Bara värt att tänka på att det inte är en fast siffra, den varierar kraftigt beroende på vad för typ av trafik det handlar om.

Netgear R7000 Nighthawk ska vara den kraftfullaste konsumentroutern vad gäller throughput så vitt jag vet.
http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3223...

Men det är ju en fråga för hur mycket du tycker det är värt osv.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Gammal dator med dubbla gigabitportar finns inte i en garderob någonstans? Ställ den som brandväg / router, med någon av de populära BSD/Linux-distrosarna som är till för det, och koppla det till en billig switch på insidan. Behöver du det trådlösa så koppla befintlig router till switchen. För mellanskillnaden i pris mot de dyrare alternativen som presenterats här i tråden, kan du driva systemet tills den dyrare routern gått sönder, blivit opålitlig, och du måste köpa en ny i alla fall. Monowall, smoothwall, pfsense är de alternativ som kommer för mig först.
B!

Skrivet av raxxo:

Här finns tester på throughput, många routrar säger att de har Gbit throughput men i praktiken får man ut mycket lägre..

http://www.smallnetbuilder.com/tools/charts/router/view

Tack för alla tips och råd! Netgear R7000 är något dyr, tycker jag. Hittade D-Link DIR-868L för 1190:- och Linksys EA6900 för 1190:- med ungefär samma throughput enligt smallnetbuilder. Lite sugen på Linksys då D-linken har jäkligt knäpp design och jobbigt interface, enligt mig.

...eller så kör jag på http://www.inet.se/produkt/5404614/asus-rt-n56u-n600-dual-ban... för typ halva priset och något lägre throughput. Behöver inte ac-wifi egentligen.

Vad säger ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophan:

Tack för alla tips och råd! Netgear R7000 är något dyr, tycker jag. Hittade D-Link DIR-868L för 1190:- och Linksys EA6900 för 1190:- med ungefär samma throughput enligt smallnetbuilder. Lite sugen på Linksys då D-linken har jäkligt knäpp design och jobbigt interface, enligt mig.

Vad säger ni?

Köpte själv EA6900, lite erfarenheter:

* Extremt kass trådlös prestanda (ca: 3 gånger så snabbt från samma plats ca: 10 meter och 2 väggar från router med min nya TP-Link C7)
* GUI:t är lätt och överblickbart, lite på grund av en rätt rejäl avsaknad på funktionalitet
* Snygg
* Blir riktigt varm, troligtvis detta som också orsakade crasherna jag var med om
* Crashar lite då och då, se ovan

Bytte sen den mot en tp-link c7, som i jämförelse med linksysen presterar bättre, har fler inställningsmöjligheter, är mer svårmanövrerad i GUI:t, ful/plastigare, stabil.

* Big disclaimer, endast mina erfarenheter baserat på 1 exemplar av varje router just hemma hos mig^^

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophan:

...eller så kör jag på http://www.inet.se/produkt/5404614/asus-rt-n56u-n600-dual-ban... för typ halva priset och något lägre throughput. Behöver inte ac-wifi egentligen.

Vad säger ni?

Varför lägga en femhundralapp på någonting du knappt kommer märka i praktiken?
Om du inte har ett bra svar på den frågan, kör på den billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Varför lägga en femhundralapp på någonting du knappt kommer märka i praktiken?
Om du inte har ett bra svar på den frågan, kör på den billigare.

Du har väldigt rätt! Lätt att stirra sig blind på siffrorna