Mina platformskval eller varför är Ipad så populär?

Permalänk

Mina platformskval eller varför är Ipad så populär?

Tänker köpa en ny surfplatta/hybridator, just nu har jag en ipad air som jag trodde skulle ersätta min laptop för ickearbete men jag är enormt förvånad över hur hur många självklara saker denna “bäst i test” plattan inte klarar av.

Bara en sån sak som att det inte finns någon gratis adblock funktion finner jag närmast sinnesjukt för en “surfplatta”, jag löste problemet genom att styra min trafik genom en site som sållar bort reklamen, men verkligen hur kan någon som kan någonting om datorer rekommendera en maskin för surfning utan trivial reklamblockering? Apple mutar alla testare över hela jordklotet eller har jag missat någonting otroligt uppenbart?

Jag trodde i min enfald att man kunde koppla upp surfplattan till andra lagringsenheter och flytta material fram och tillbaka med den vanliga dra och släpp funktionen, istället måste man alltså ha det otroligt krångliga itunes för det, Jag löste det problemet hjälpligt med googledrive men det jag har ändå inte full kontroll över hur filer organiseras och man kan ju inte arbeta med material eller se filmer som ligger på andra enheter, vilket skulle vara otroligt smidigt med en surfplatta.

Det finns ingen gratis ios app som lät mig arbeta med openoffice dokument vilket det mesta av mina grejer ligger på.

Det förvånar mig också att det är så svårt att see flashbaserat streamat material på nätet, vilket tillsammans med slösurfande var huvudanledingen till att skaffa plattan.

Och den kan inte ladda ner torrents (utan en massa mickel iallafall.)

Så nu när jag ska ersätta min laptop undrar jag med vad. Jag skulle vilja ha en surfplatta med samma funktionalitet om än inte nödvändigtvis kapacitet som en laptop.

Så en surfplatta med ett fungerande översiktligt filhanteringssystem, som kan arbeta med andra enheters material. Ordbehandlingsprogam som kan hantera openoffice filer. Som tillåter mig att see filmer och streams online. Och låter mig surfa med firefox+adblock. Behöver inte kunna köra grafikkrävande spel och progam. Vill kunna klippa klistra enkelt, skriva inlägg och kunna göra mindre ändringar i dokument(oavsett enhet) men jag tror inte ett fysikt tangetbord är nödvändigt. enkel att underhålla och felsöka problem.

Så vad skulle någon vänlig datorkunnig själ rekommendera åt mig? , android, windows surfplatta eller en någon slags hybrid platta? (För konkreta exempel, min budget är 3-6000 klassen)

Djupt tacksam för intresse.

Permalänk
Avstängd

Kort svar Microsoft surface.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Du verkar inte använda en apple platta som folk gör med dom utan har andra krav. Mina jobbarkompisar kör ungefär så som du vill göra med HP´s surfplattor... dom är väldigt nöjda och ligger kring 10k i inköpspris (ex moms).

Dom kan däremot inte utnytta andra funktioner lika smidigt som en apple-platta kan, apple-tv koppling finns (givetvis) inte på samma sätt, musik/media/film/foto/presentation är annorlunda och beroende på tycke och smak olika bra.

Som jag läser ditt inlägg så skulle jag nog också peka på microsoft, kolla gärna HP´s plattor... dom är ruskigt snabba och bra.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd

Jag hade nog undvikit HPs plattor, jag satt med en Elitepad på jobbet för ett tag sedan och den var helt ok, dock inte direkt trevlig kvalitetskänsla, men kostnaden var ju helt uppåt väggarna, den kostade som en Surface Pro men hade en Atom, lågupplöst skärm osv. Dock fina dockningsmöjligheter med ethernet i dockan och så.

Som jag ser det har du två vägar att gå, antingen köper du en mer datorlik surfplatta som Surface Pro eller en lite klenare och billigare med Atom som en Asus Transformer T100. Då får du fullständigt Windows med allt vad det innebär av kompatibilitet och så. Alternativt en Android-platta som säkerligen hade motsvarat dina krav bättre men som nog hade känts ganska begränsad i många lägen i alla fall.

Personligen hade jag kört på en Surface Pro, tvåan kan man hitta för under 4000 och det är väldigt prisvärt i mina ögon, trean är förstås bättre med sin lite större skärm och så men det är svårt att motivera typ det dubbla priset när de är väldigt mycket samma sak. T100 köpte jag till morsan och syrran och de funkar bra för dem men de är ganska klena och skärmen är inte sådär jättebra direkt. Rätt tung, tjock och plastig är den också. 1000 - 1500 mer för att få en Surface Pro 2 är väl investerade pengar i mina ögon.

Permalänk
Medlem

Köp inte en androidplatta! Det är bara en förvuxen smartphone som inte går att ringa med. Jag har haft en 7" att ha när man är ute på stan. Skräp!
Föreslår en surfplatta med Windows 8.1 för då får du en riktig dator men utan fysiskt tangentbord. Skriver du mer än några enstaka ord eller mening så ska du köpa en 11,6" dator med pekskärm. Om du nu gillar HP så tror jag de har flera olika. Eller köpa till ett löst tangentbord. Kolla på Prisjakt vad som finns.

Har precis skaffat en ny surfplatta en 8" med Windows 8.1 som liksom den förra går ner i rockens innerficka. Men det här är en riktig dator precis som min 15" eller min resedator på 11,6". Allt fungerar som på de "riktiga" datorerna inkl usbtillbehören som BankID, USB-minne mm (kräver en adapter USB-USBmikro för några tior). Samma funktioner, samma program och möjligheter. Och samma gränssnitt.
Dock minst 32gb hårddisk och ett rejält snabbt SDmikro på minnesplatsen på minst 32gb och gärna 2gb RAM.
Ipadden är väl bra men det är inte heller en riktig Mac-dator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pjb:

Köp inte en androidplatta! Det är bara en förvuxen smartphone som inte går att ringa med. Jag har haft en 7" att ha när man är ute på stan. Skräp!

Alla tablets är antingen 'förvuxna smartphones', som Android-plattor eller Ipad, eller förminskade datorer, som Surface Pro eller T100. Båda kategorierna har sina för- och nackdelar. Lite hårt att kalla en hel produktkategori för skräp bara för att du inte förstått vad kategorin innebär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Köp inte en androidplatta! Det är bara en förvuxen smartphone som inte går att ringa med. Jag har haft en 7" att ha när man är ute på stan. Skräp!
Föreslår en surfplatta med Windows 8.1 för då får du en riktig dator men utan fysiskt tangentbord. Skriver du mer än några enstaka ord eller mening så ska du köpa en 11,6" dator med pekskärm. Om du nu gillar HP så tror jag de har flera olika. Eller köpa till ett löst tangentbord. Kolla på Prisjakt vad som finns.

Har precis skaffat en ny surfplatta en 8" med Windows 8.1 som liksom den förra går ner i rockens innerficka. Men det här är en riktig dator precis som min 15" eller min resedator på 11,6". Allt fungerar som på de "riktiga" datorerna inkl usbtillbehören som BankID, USB-minne mm (kräver en adapter USB-USBmikro för några tior). Samma funktioner, samma program och möjligheter. Och samma gränssnitt.
Dock minst 32gb hårddisk och ett rejält snabbt SDmikro på minnesplatsen på minst 32gb och gärna 2gb RAM.
Ipadden är väl bra men det är inte heller en riktig Mac-dator.

BankID på usb? Hej 00-talet.. Usb-minnen har man kunnat koppla till Android hur länge som helst, möss med etc... Vad mer kan man behöva?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Känns mer som din post är en basha-ipad-post. Ny rubrik?

Permalänk
Medlem

Redovisar bara min personliga erfarenhet av att ha använt en androidplatta under ett par år och jämför den upplevelsen med att nu använda en Windows 8.1-platta. Vilken skillnad!
Kanske kan vara till nytta i valet för en som ska köpa en platta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Redovisar bara min personliga erfarenhet av att ha använt en androidplatta under ett par år och jämför den upplevelsen med att nu använda en Windows 8.1-platta. Vilken skillnad!
Kanske kan vara till nytta i valet för en som ska köpa en platta.

Jo fast din redovisning låter likt TS som en person som köpt en bil när han behövt en traktor eller tvärtom.

Permalänk
Medlem

Nackdelen med en windows platta är väl utbudet av appar..Eller har det blivit bättre??

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

På Windows 8.1 är det väl bara de appar som finns i Store så det stämmer, men eftersom du har tillgång till allt på webben precis som på en vanlig pc så tycker jag det inte gör något.
De flesta av apparna i android och ipad är ju gjorda för smartphones och inte surfplattor. De bara går att köra där också, men är lite jobbiga att hantera i formatet 8"+ plus yttermåtten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

Nackdelen med en windows platta är väl utbudet av appar..Eller har det blivit bättre??

Skrivet av pjb:

På Windows 8.1 är det väl bara de appar som finns i Store så det stämmer, men eftersom du har tillgång till allt på webben precis som på en vanlig pc så tycker jag det inte gör något.
De flesta av apparna i android och ipad är ju gjorda för smartphones och inte surfplattor. De bara går att köra där också, men är lite jobbiga att hantera i formatet 8"+ plus yttermåtten.

Appar som i applikationer finns det mer av till Windows än till något annat system. Appar anpassade för touch (mobilappar eller vad man vill kalla dem) är det lite sämre med förstås, men inte alls så illa som det var för säg ett år sedan.

Permalänk
Medlem

Surface RT kan i verkligheten bara köra appar från store. (Ja det finns vissa hack men det är inte direkt användarvänligt). Dessutom har MS aviserat att man inte tänker fortsätta utvecklingen av RT.

Surface PRO och andra plattor som kör full Windows kan köra vanliga windowsprogram så där finns det bokstavligen allt man kan tänka sig och mer därtill.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Mitt Windows heter 8.1 med bing som troligen är en bantad variant, även om det inte på något sätt märks jämfört med mina pcar.
Men igår när jag uppdaterade Windows var det drygt 30 uppdateringar för pcna respektive, men bara 12 st för surfplattan. Vad nu det beror på...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mats42:

Surface RT kan i verkligheten bara köra appar från store. (Ja det finns vissa hack men det är inte direkt användarvänligt). Dessutom har MS aviserat att man inte tänker fortsätta utvecklingen av RT.

Surface PRO och andra plattor som kör full Windows kan köra vanliga windowsprogram så där finns det bokstavligen allt man kan tänka sig och mer därtill.

MS har i princip redan lagt ner RT. De kommer inte att bygga en variant av Windows 10 för RT-enheter och de har sedan länge slutat tillverka RT-enheter. Ingen har dock rekommenderat någon RT-platta i denna tråd.

Skrivet av pjb:

Mitt Windows heter 8.1 med bing som troligen är en bantad variant, även om det inte på något sätt märks jämfört med mina pcar.
Men igår när jag uppdaterade Windows var det drygt 30 uppdateringar för pcna respektive, men bara 12 st för surfplattan. Vad nu det beror på...

Med Bing är inte nedbantad utan den enda skillnaden är att MS kräver att Bing är standardsökmotor från början. Om du installerar Windows själv från en ren Windows-skiva eller så så är Bing redan standardsökmotor men datortillverkare kan ändra detta och exempelvis lägga in Google (eller Ask) som standard, vanligtvis för att de får betalt av Google (eller Ask) att göra det, och det kan de då inte göra för denna utgåva. Licensen säljs också bara till tillverkare och bara till mindre eller klenare enheter.

Permalänk
Medlem

Stämmer. 8'' och Atomprocessor. Men varför 12 uppdateringar och inte 30+ som på pcna? Är det hårdvaran som spökar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pjb:

Stämmer. 8'' och Atomprocessor. Men varför 12 uppdateringar och inte 30+ som på pcna? Är det hårdvaran som spökar?

Ingen aning. Kanske 64bit kontra 32? Eller så kanske du har Pro på PC som har en del mer funktionalitet än vanliga som förstås behöver uppdateringar också.

Permalänk
Medlem

Ahh! Det är nog 64 mot 32 och det är därför sufplattans Windows 8.1 är mindre än pcnas.