Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är ju exakt det jag försöker förklara för dig. Vad tomtarna i din bild har för avbildningsskala är totalt orelevant när man diskuterar skärpedjup, det är fokusplanets storlek i bilden som bestämmer avbildningsskalan. Utifrån denna definition på avbildningsskala så bestäms skärpedjupet av avbildningsskalan och bländaren. Se t.ex. Wikipedia: "DOF is determined by subject magnification at the film / sensor plane and the selected lens aperture or f-number.". Eller se Cambridge in Color, de beskriver detta bra. Du får använda din egen definition på avbildningsskala om du vill, men då har det inget med skärpedjup att göra längre.

Nu ramla polletten ner vad du menar!!!

Du syftar på att jag ska tänka på att fokusplanet är som en hinna. Ju längre ifrån jag sätter fokuspunkten desto längre ifrån kommer denna "fokushinna".
Så här förstår jag ju så klart innan det är.

Men i.o.m. det så ändras så klart avbildningsskalan för vart "fokushinnan" är. Ju längre ifrån folkuspunkten kommer desto mindre kommer avbildningsskalan bli på sensorn. Sätter jag en lampa 5 meter ifrån sensorn så har den en typ av avbildningsskala. Flyttar jag nu lampan 10 meter bort och därför få flytta "fokushinnan" 10 meter längre så kommer ju självklart lampan bli mycket mindre på sensorn.
Och därför har jag ändrat avbildningsskalan. Inte på bara lampan utan på HELA "fokushinnan" så klart.

Och det är därför ni säger att ändrar jag avbildningsskalan så ändrar jag även DOF. Har jag förstått rätt?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Har TS fått hjälp förresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Och det är därför ni säger att ändrar jag avbildningsskalan så ändrar jag även DOF. Har jag förstått rätt?

Exakt! Det är därför jag tycker att man inte ska säga att brännvidden påverkar DOF. I själva verket så påverkar brännvidden avbildningsskalan, som i sin tur påverkar DOF. Om man förstår det så undviker man den vanliga missuppfattningen att ett objektiv med längre brännvidd ger ett mindre skärpedjup. Om man står kvar på samma punkt så ändras så klart skärpedjupet eftersom avbildningsskalan ändras, men de flesta fotografer kommer att backa tills motivet är lika stort när de byter till längre brännvidd, och då blir skärpedjupet samma (men bakgrunden blir suddigare, vilket ofta är det egentliga målet).

Skrivet av Coke_Smurf:

Har TS fått hjälp förresten?

Jadå, TS kommer aldrig mer behöva ställa en fotorelaterad fråga, alla svar finns redan i denna tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coke_Smurf:

Har TS fått hjälp förresten?

Om man filtrerar bort ca. 150 inlägg i tråden blir det en handfull kvar som hanterar TS' frågor om konkret hjälp med att välja objektiv. Konsten är att hitta nålen i höstacken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Exakt! Det är därför jag tycker att man inte ska säga att brännvidden påverkar DOF. I själva verket så påverkar brännvidden avbildningsskalan, som i sin tur påverkar DOF. Om man förstår det så undviker man den vanliga missuppfattningen att ett objektiv med längre brännvidd ger ett mindre skärpedjup. Om man står kvar på samma punkt så ändras så klart skärpedjupet eftersom avbildningsskalan ändras, men de flesta fotografer kommer att backa tills motivet är lika stort när de byter till längre brännvidd, och då blir skärpedjupet samma (men bakgrunden blir suddigare, vilket ofta är det egentliga målet).

Sjukt att jag inte kunde greppa detta tidigare.
Vi pratar egentligen om exakt samma sak fast vi tänker på olika sätt.
Ditt sätt är korrekt rent formellt, mitt sätt är ett mer förklarande sätt på verkligheten (för min hjärna...).

Det intressanta är att när jag fattade vad du och Marie96 menade med allt det här så är det lättare att förstår just DOF.

Egentligen ska man nog tänka den här "fokus-hinnan" som tredimensionell. "Hinnan" har ett tjocklek.
Och jag sätter fokus väldigt nära så är "fokus-hinnan" liten och nära kameran. Och tjockleken på "hinnan" är då väldigt tunn.
Alltså är det som är i fokus väldigt kort.

Om jag nu sätter fokus längre ifrån så blir "fokus-hinnan" större, den växer. Men den växer även på tjockleken.
Och då ökar ju även DOF.

Jag hoppas ni kan ha överseende med mitt jäkla tjat förut. Men så länge jag inte förstod vad du/ni syftade med avbildningsskalan när vi pratar fokusavstånd så blev jag galen på det sätt ni svarade hela tiden.
Jag är inte den som kan erkänna att man har fel och fel hade jag. Och jag har lärt mig en bra sak idag. På något sätt har jag fått ett vidare sätt att överblicka detta nu.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Sjukt att jag inte kunde greppa detta tidigare.
Vi pratar egentligen om exakt samma sak fast vi tänker på olika sätt.
Ditt sätt är korrekt rent formellt, mitt sätt är ett mer förklarande sätt på verkligheten (för min hjärna...).

Det intressanta är att när jag fattade vad du och Marie96 menade med allt det här så är det lättare att förstår just DOF.

Egentligen ska man nog tänka den här "fokus-hinnan" som tredimensionell. "Hinnan" har ett tjocklek.
Och jag sätter fokus väldigt nära så är "fokus-hinnan" liten och nära kameran. Och tjockleken på "hinnan" är då väldigt tunn.
Alltså är det som är i fokus väldigt kort.

Om jag nu sätter fokus längre ifrån så blir "fokus-hinnan" större, den växer. Men den växer även på tjockleken.
Och då ökar ju även DOF.

Jag hoppas ni kan ha överseende med mitt jäkla tjat förut. Men så länge jag inte förstod vad du/ni syftade med avbildningsskalan när vi pratar fokusavstånd så blev jag galen på det sätt ni svarade hela tiden.
Jag är inte den som kan erkänna att man har fel och fel hade jag. Och jag har lärt mig en bra sak idag. På något sätt har jag fått ett vidare sätt att överblicka detta nu.

Och jag blev frustrerad av att inte kunna förklara på ett vettigt sätt...
Sälv fick jag en ahaupplevelse när jag för ett tag sen läste den där jämförelsen med olika brännvidder som jag länkade för flera sidor sen. Innan dess hade jag också svårt att ta till mig hur brännvidd påverkar, eller inte påverkar skärpedjupet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Känns som det är över nu
Och PopCornen är slut

Väldigt rolig o givande tråd när man lär sig något nytt

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Snacka om tråd med massa offtopic discussion
Kan knappt avgöra om TS fick svar, men jag lägger min åsikt för grundfrågan.

Jag har själv dessa objektiv.
* Nikon AF-S DX 35/1,8 G
* Tamron AF SP 90/2,8

35mm och 85/90mm är väldigt olika, du bör definitivt börja med att köpa 35mm, eftersom att det är ett mer "generelt" objektiv och funkar ganska bra alltid. 85/90mm är väldigt bra för att ta portätt bilder på en person men så fort du ska försöka få med flera personer så måste du stå många meter bort.

Köper du 35:an så ha i åtanke att den är som skarpast i räckvidden 2.8f-4.0f men att autolägen gärna kommer att vilja sätta den i 1.8f där det blir extremt svårt att få fokuspunkten rätt.

Lycka till med fotograferandet!

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Känns som det är över nu
Och PopCornen är slut

Själv kröp jag tillbaka under korkeken.
Allting har en början - och ett slut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbey:

Nu har jag inte läst hela tråden, men so jag förstår det funderar ts på antingen ett 35mm eller 50mm till en kamera som ej är fullformat. I min mening är 35an betydligt mer användbar även om du inte får lika mycket bokeh. 50mm på en apsc sensor är lite för inzoomat för att sitta på kameran hela tiden.

Skrivet av Coke_Smurf:

Har TS fått hjälp förresten?

Tack för ditt svar, jag har nu beställt ett objektiv - 35mm/1.8G Väntar förväntansfullt! Tror jag kommer blir väldigt nöjd!
Tack ni andra också för att ni har hjälpt till, roligt att ni också har haft häftiga diskussioner under tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av sofha:

Tack för ditt svar, jag har nu beställt ett objektiv - 35mm/1.8G Väntar förväntansfullt! Tror jag kommer blir väldigt nöjd!
Tack ni andra också för att ni har hjälpt till, roligt att ni också har haft häftiga diskussioner under tiden

Kan säga att denna tråd äntligen fick mig att själv få tummen ur och planera in mitt nästa objektivköp som också blir ett fast på just 35 mm för min Canon EOS 6d (fullformat).

Denna ska jag inhandla förmodligen till sommaren eller hösten: http://www.japanphoto.se/canon-ef-35mm-f-2-is-usm#.VP9H6vmG-q...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Kan säga att denna tråd äntligen fick mig att själv få tummen ur och planera in mitt nästa objektivköp som också blir ett fast på just 35 mm för min Canon EOS 6d (fullformat).

Denna ska jag inhandla förmodligen till sommaren eller hösten: http://www.japanphoto.se/canon-ef-35mm-f-2-is-usm#.VP9H6vmG-q...

Satan i gatan - har du en Canon FF?

Kolla in denna, den är VÄRLDSKLASS
http://kenrockwell.com/canon/lenses/35mm-f14.htm

ett måste...

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått hem mitt nya objektiv 35mm/1.8G. Jag har haft det på kameran i 10 minuter, provat det i halvtaskigt ljus nu när det är mörkt klockan 19.46. Jag kan bara säga - WOW!!!!
Jag är så nöjd! Helt galet, nu kanske ni tycker att detta inte är så stor grej men jag blir väldigt impad av objektivet haha Mycket bra köp!
Synd att tenta-perioden börjar på universitetet nu för kommer inte alls ha tid för tentorna... haha

Permalänk
Medlem

Så är det, stor bländare är trevligt, grattis

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sofha:

Nu har jag fått hem mitt nya objektiv 35mm/1.8G. Jag har haft det på kameran i 10 minuter, provat det i halvtaskigt ljus nu när det är mörkt klockan 19.46. Jag kan bara säga - WOW!!!!
Jag är så nöjd! Helt galet, nu kanske ni tycker att detta inte är så stor grej men jag blir väldigt impad av objektivet haha Mycket bra köp!
Synd att tenta-perioden börjar på universitetet nu för kommer inte alls ha tid för tentorna... haha

Skrivet av Nisse-Tuta:

Så är det, stor bländare är trevligt, grattis

Stora hål är bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

På full format ska det vara under 1.0 eller så kan det va

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

På full format ska det vara under 1.0 eller så kan det va

http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/picrumors...

Jepp, kör ibland med noctilux f/1.0 till A7:an - mjuktecknande upp till 2.0 därefter nästan som cron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Satan i gatan - har du en Canon FF?

Kolla in denna, den är VÄRLDSKLASS
http://kenrockwell.com/canon/lenses/35mm-f14.htm

ett måste...

Kostar runt 12.500 kr.
Det jag länkade till kostar ca 5.300 kr, och det har fått galet bra kritik. Skärpa så gott som identiskt L-standarden.
Sedan har det billigare bildstabilisator som gör rejält mycket vid frihandsfotografering i mörkare situationer.

Har redan L-objektiv som vidvinkel-zoom UTAN bildstabilisator och saknar just det vid normal "mingelfotografering".
Så för min del sparar jag över 7.000 kr för ett objektiv som faktiskt är riktigt bra!

Men visst, hade gärna haft L-objektivet, om någon betalar åt mig

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Kostar runt 12.500 kr.
Det jag länkade till kostar ca 5.300 kr, och det har fått galet bra kritik. Skärpa så gott som identiskt L-standarden.
Sedan har det billigare bildstabilisator som gör rejält mycket vid frihandsfotografering i mörkare situationer.

Har redan L-objektiv som vidvinkel-zoom UTAN bildstabilisator och saknar just det vid normal "mingelfotografering".
Så för min del sparar jag över 7.000 kr för ett objektiv som faktiskt är riktigt bra!

Men visst, hade gärna haft L-objektivet, om någon betalar åt mig

OK.

Antiskak - ja tack. Min erfarenhet är att ju vidvinkligare desto mindre behov för antiskak. På den analoga tiden gick det att ta hyfsat skarpt med cron 35 ner till 1/4s på ASA400. Idag kan man ta hyfsade bilder på ISO upp till 6400.

En kvalitetsglugg tror jag faller mindre i pris än en budget. Däremot inte sagt att allt billigt behöver vara sämre.
Efter ca. ett år brukar begagnat ligga ca. 40% under nypris. Så det bör gå att hitta kvailitet även för den med tunn pånbok.

Men visst, håller med att f/1.4 kostar onödigt mer än f/2.0 särskilt som de flesta bilder man tar inte behöver f/1.4 eller ens f/2.0 såvida man inte är ute efter kort skärpedjup. Annars kan ju blixt eller stativ hjälpa till under mörka situationer.

Permalänk
Medlem

Varför inte ett Sigma 30mm 1.4 Art? Billigare ändå. Och ska ju tydligen vara toppklass.
Ah, missade att du ville ha stabilisering.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, istället för att starta en ny. Har också Nikon 3200. Och ska köpa en fast objektiv snart. Just nu har jag 18-55 kit och tamron 70-300.
Nu vet jag inte riktigt vilket som skulle bli bäst http://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-nikon/fast-... eller http://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-nikon/fast-... Vill ju ha lite ljusstarkare objektiv, sen finns ju även som alternativ makro, men med lite ljussvagare http://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-nikon/fast-...

Tanken är ju att längre fram köpa en makro mellan 85-105 mm.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Lånar tråden lite, istället för att starta en ny. Har också Nikon 3200. Och ska köpa en fast objektiv snart. Just nu har jag 18-55 kit och tamron 70-300.
Nu vet jag inte riktigt vilket som skulle bli bäst http://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-nikon/fast-... eller http://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-nikon/fast-... Vill ju ha lite ljusstarkare objektiv, sen finns ju även som alternativ makro, men med lite ljussvagare http://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-nikon/fast-...

Tanken är ju att längre fram köpa en makro mellan 85-105 mm.

35/1.8 är ju mest allround. Ska man fota mycket porträtt kan 50mm vara lämpligare, annars skulle jag kört på 35mm. 40mm är lite i kortaste laget för makro och finns det dessutom planer på att ändå skaffa ett makro runt 100mm senare så skulle jag hoppat det. Du kan ju ta hyfsade närbilder med 18-55:an och du kan komma lite närmare utan att förlora jättemycket i bildkvalitet med en billig +4 närbildslins så länge om du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

35/1.8 är ju mest allround. Ska man fota mycket porträtt kan 50mm vara lämpligare, annars skulle jag kört på 35mm. 40mm är lite i kortaste laget för makro och finns det dessutom planer på att ändå skaffa ett makro runt 100mm senare så skulle jag hoppat det. Du kan ju ta hyfsade närbilder med 18-55:an och du kan komma lite närmare utan att förlora jättemycket i bildkvalitet med en billig +4 närbildslins så länge om du vill.

Min tanke är också att en makro på 40 mm är i kortaste laget, speciellt om man försöker fota insekter. Tänkte mer hur 40 mm makro förhåller sig mot 35 eller 50 mm, eftersom den är ljussvagare, men prismässing jämförbar.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Har faktiskt ytterligare en fråga som ni gärna får hjälpa mig med Vad är detta för häftigt ljusfenomen som syns på följande bilder i länken? Har detta något med att slutartiden är lång? Men bilderna blir ändå väldigt skarpa...

http://jannideler.com/2015/03/09/miss-lilys/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sofha:

Har faktiskt ytterligare en fråga som ni gärna får hjälpa mig med Vad är detta för häftigt ljusfenomen som syns på följande bilder i länken? Har detta något med att slutartiden är lång? Men bilderna blir ändå väldigt skarpa...

http://jannideler.com/2015/03/09/miss-lilys/

Troligen så har man mätt exponeringen på bordet utan att ljuset stått där och valt en relativt lång exponeringstid som ger rätt värden och sedan har någon lyft in ljuset, då får du ett ljusstreck av ljuset utan att det blir överexponerat om farten är rätt, det är bara att prova.
Du kan även måla saker med lampor/blixtar, tex träd eller byggnader.
http://ruelasphotography.weebly.com/light-painting.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sofha:

Har faktiskt ytterligare en fråga som ni gärna får hjälpa mig med Vad är detta för häftigt ljusfenomen som syns på följande bilder i länken? Har detta något med att slutartiden är lång? Men bilderna blir ändå väldigt skarpa...

http://jannideler.com/2015/03/09/miss-lilys/

Av en händelse la jag upp en Tutorial om det igår. Visserligen med focus på smartphone kameror men det är precis samma princip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sofha:

Har faktiskt ytterligare en fråga som ni gärna får hjälpa mig med Vad är detta för häftigt ljusfenomen som syns på följande bilder i länken? Har detta något med att slutartiden är lång? Men bilderna blir ändå väldigt skarpa...

http://jannideler.com/2015/03/09/miss-lilys/

Det ser ut som lång slutartid + blixt. Systemkameror har oftast en eller flera lägen för s.k. slow sync, där blixten avfyras i början eller slutet av exponeringen. Detta gör att man t.ex. kan fota såna mingelbilder som du länkar till, där blixten ser till att frysa människorna och omgivningen, och den långa slutartiden gör att man kan röra kameran under exponeringen och få spår av starkt ljus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Troligen så har man mätt exponeringen på bordet utan att ljuset stått där och valt en relativt lång exponeringstid som ger rätt värden och sedan har någon lyft in ljuset, då får du ett ljusstreck av ljuset utan att det blir överexponerat om farten är rätt, det är bara att prova.
Du kan även måla saker med lampor/blixtar, tex träd eller byggnader.
http://ruelasphotography.weebly.com/light-painting.html

Skrivet av Nisse-Tuta:

Av en händelse la jag upp en Tutorial om det igår. Visserligen med focus på smartphone kameror men det är precis samma princip.

https://www.youtube.com/watch?v=cZW9jbyvj88

Skrivet av perost:

Det ser ut som lång slutartid + blixt. Systemkameror har oftast en eller flera lägen för s.k. slow sync, där blixten avfyras i början eller slutet av exponeringen. Detta gör att man t.ex. kan fota såna mingelbilder som du länkar till, där blixten ser till att frysa människorna och omgivningen, och den långa slutartiden gör att man kan röra kameran under exponeringen och få spår av starkt ljus.

Okej tack för svaren ska prova nu!

Permalänk
Medlem

Nu har jag beställt en fast objektiv, det blev nikon 50/1.8 G eftersom cyberphoto har så bra pris den här helgen. 990:-
Köper kanske senare även 35:an

Edit: Verkar som dom har såld slut på lagret snabbt, eftersom dom inte har några kvar och nu är priset 1790: Tog bara ett par timmar från det att jag såg att dom sålde den billigt.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Nu när jag fick 50/1.8 G så billigt, så tänkte hur bra är 40 mm makro 2.8, istället för 35 mm. Då får man makro, även om den är lite i kortaste laget.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200