Automatiskt slå på 4G när jag lämnar mitt hemma-wifi

Permalänk
Medlem

Automatiskt slå på 4G när jag lämnar mitt hemma-wifi

Bytte precis till comviq och de har tydligen usel 3G/4G-täckning där jag bor. Alltså vill jag att min oneplus one automagiskt ändrar till 2G när jag kommer hem och sedan automagiskt aktiverar 4G när jag lämnar hemmet.

Går detta att göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Det är inte täckningen det är fel på troligtvis. Det är din telefonen som saknar stöd för de frekvenser som används för 4G på vissa ställen. Oneplus är i Sverige en 3G-telefon som klarar 4G i vissa städer.

Permalänk

men jo, de finns appar du kan använda för detta ända mål, tex Tasker

Permalänk
Medlem

Om du har Wi-Fi hemma slår telefonen automagiskt av 3g/4g och använder det?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är inte täckningen det är fel på troligtvis. Det är din telefonen som saknar stöd för de frekvenser som används för 4G på vissa ställen. Oneplus är i Sverige en 3G-telefon som klarar 4G i vissa städer.

Bor på landsbyggden, har en OnePlus, finns 4G här...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är inte täckningen det är fel på troligtvis. Det är din telefonen som saknar stöd för de frekvenser som används för 4G på vissa ställen. Oneplus är i Sverige en 3G-telefon som klarar 4G i vissa städer.

Jag får alltså 4G-täckning men bara typ -120 dB och det är dålig samtalskvalitet. Så stödet finns där men råkar bara vara i lite radioskugga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Om du har Wi-Fi hemma slår telefonen automagiskt av 3g/4g och använder det?

För data ja, men samtalen går fortfarande via 4G som har dålig täckning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

För data ja, men samtalen går fortfarande via 4G som har dålig täckning.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag vet så används 4G endast för data. Alla samtal går väl via 3G eller 2G-nätet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

För data ja, men samtalen går fortfarande via 4G som har dålig täckning.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, samtalen går genom 2G och 3G.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

För data ja, men samtalen går fortfarande via 4G som har dålig täckning.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Krafo:

Nej, samtalen går genom 2G och 3G.

Mig veterligen går väl samtal bara via 2G?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Mig veterligen går väl samtal bara via 2G?

Nej, jag kan ringa även om jag ställer in telefonen på endast 3G, plus att när jag ringer så står det dom flesta gånger 3G/H inte E

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Fin app, men så vitt jag kan se kan den bara slå på/av mobildata, inte ändra nätläge.

Provade lite widgets för att kunna göra det manuellt, men jag hamnar hela tiden bara i menyn så att jag manuellt måste välja nätläge...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krafo:

Nej, samtalen går genom 2G och 3G.

Ok intressant. Provade samtal i 2G och trots att det är mycket bättre mottagning, c:a -75 dB, är det inte alls lika bra ljud som med Telenor. Mindre dåligt än 3G men fortfarande en klar försämring

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Mig veterligen går väl samtal bara via 2G?

Nej, samtal går via 3G också. Har själv operatören Tre och de har inte ens något 2G-nät.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Nej, samtal går via 3G också. Har själv operatören Tre och de har inte ens något 2G-nät.

Tre hyr in sig på telenors 2G-nät har jag för mig.
Hursom är det riktigt, det är 4G som bara är data.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tre hyr in sig på telenors 2G-nät har jag för mig.
Hursom är det riktigt, det är 4G som bara är data.

Känner mig tveksam till det, för om jag försöker att tvinga telefonen till att enbart använda 2G så får jag ingen kontakt alls med något nät. Jag måste köra 3G för att den ska hitta någon mast överhuvudtaget.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tre hyr in sig på telenors 2G-nät har jag för mig.
Hursom är det riktigt, det är 4G som bara är data.

Båda. Min telefon (iphone 4s) använder sig av både 2G och 3G för samtal. Så gissar att andra telefoner också gör det.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av davyp3:

Bytte precis till comviq och de har tydligen usel 3G/4G-täckning där jag bor. Alltså vill jag att min oneplus one automagiskt ändrar till 2G när jag kommer hem och sedan automagiskt aktiverar 4G när jag lämnar hemmet.

Går detta att göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Hej.

Jag är inte helt säker att din mobil har nfc men den borde det.
Om jag var du så skulle jag testa nfc tag.
här är en bra video hur det funkar.
www.youtube.com/watch?v=2EyuFUwR6MI

MVH Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tre hyr in sig på telenors 2G-nät har jag för mig.
Hursom är det riktigt, det är 4G som bara är data.

Nej 3 hyr inte in sig på Telenors 2G nät längre, det avtalet avslutades för mer än 5 år sedan då Tre tycker att dom har tillräcklig täckning själva

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Känner mig tveksam till det, för om jag försöker att tvinga telefonen till att enbart använda 2G så får jag ingen kontakt alls med något nät. Jag måste köra 3G för att den ska hitta någon mast överhuvudtaget.

Det kan förstås ändrats men jag är helt säker på att de hyrde in sig på någons 2G-nät när 3G var nytt iaf.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det kan förstås ändrats men jag är helt säker på att de hyrde in sig på någons 2G-nät när 3G var nytt iaf.

Det stämmer att dom hyrde in sig på Telenors 2G förut, men som jag skrev när jag citerade dig tidigare idag så sades det avtalet upp för mer än 5 år sedan Källa: http://www.mobil.se/nyheter/tre-avvecklar-gsm-st-det dom senaste 5 åren så vet jag att Tre inte roamar på Telenors 2G nät, inte ens i Norrland

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det stämmer att dom hyrde in sig på Telenors 2G förut, men som jag skrev när jag citerade dig tidigare idag så sades det avtalet upp för mer än 5 år sedan Källa: http://www.mobil.se/nyheter/tre-avvecklar-gsm-st-det dom senaste 5 åren så vet jag att Tre inte roamar på Telenors 2G nät, inte ens i Norrland

Där ser man (ditt inlägg fanns inte när jag började skriva, det skiljer bara 2 min mellan dem).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Där ser man (ditt inlägg fanns inte när jag började skriva, det skiljer bara 2 min mellan dem).

Ah. Som man brukar säga, "Man lär sig något nytt varje dag"

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tre hyr in sig på telenors 2G-nät har jag för mig.
Hursom är det riktigt, det är 4G som bara är data.

De gjorde det förut innan deras 3g när var tillräckligt utbyggt. Nu är det bara i norra sverige där det är glest med folk.

Edit: var visst redan rätsida med den saken.

Permalänk
Sötast
Skrivet av davyp3:

Bytte precis till comviq och de har tydligen usel 3G/4G-täckning där jag bor. Alltså vill jag att min oneplus one automagiskt ändrar till 2G när jag kommer hem och sedan automagiskt aktiverar 4G när jag lämnar hemmet.

Går detta att göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle ANTA att appen "Trigger" har den funktionen. Kolla där, finns mycket mycket man kan automatisera med den!