Feministisk regering!? Vad tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

Män får inte högre lön för samma arbete du är missinformerad, gruppen män har större lön, varpå 8% är oförklarad. Vi gick ju igenom detta tidigare. Män tjänare i genomsnitt mer än kvinnor, 8% var det? 8% är oförklarlig alltså, du har 8% löneskillnad som du högst kan attribuera dessa "mönster" och någonstans inom dessa 8% måste också skillnaden mellan grupperna, den fysiologiska skillnaden också rymmas. *Punkt*. Antagandet att vi ska vara lika i samhällets alla områden är idioti. Diskrepanser mellan grupper är tydande för ett hälsosamt och fritt samhälle. Men du kanske är kommunist också? Då förstår jag dig, fast då känns feminism som en överflödig politisk rörelse för dig.

Du menar alltså att förklaringen måste ligga i att "biologiska skillnader" könen emellan gör att gruppen män är i genomsnitt 8% bättre på att jobba?

Citat:

Hur kan en glass tilldelas av en ide? Igen använder du väldigt oklart språk, specificera. Varför är "för att du är man" i citations teken? Menar du det eller inte? Tycker det är ett löjligt påstående, motivera, specificera. Vem är den tredje som inte får glass als? Omoraliskt?? Allt är strukturer? Låter väldigt indoktrinerat detta Ozzed.

För någon som tycker att man inte behöver bevisa vissa saker och att det räcker med ett "punkt" för att klargöra saker så kräver du väldigt komplexa resonemang tillbaka. Jag har försökt förklara det här 3 gånger nu men jag gör ett försök till.

Om du blir orättvist gynnad av något, är du en gnällspik om du protesterar när det fråntas dig. Om du däremot är orättvist missgynnad av något, är du inte en gnällspik om du kämpar för att rätta till det. Vem som skapat orättvisan är inte relevant i sammanhanget.

Citat:

Nu sa jag ju inte det heller. Jag säger att de 8% vi inte förstår, skall antas vara okänt, rimligtvis också något som inte redan är med i beräkningen, alltså de fysiologiska skillnader mellan män och kvinnor. Att anta något annat är idioti.

Eller så är det så att vissa män skulle missgynnas om man började att titta på den verkliga förklaringen till varför det ser ut som det gör, så det är lättare att hänvisa till en "okänd" anledning av bekvämlighetsskäl.

Citat:

Inte heller kan jag bevisa att 2+2 är fyra. Ringer det?

Fast det är ganska lätt att bevisa att 2+2=4 för vem som helst med de mest grundläggande mattematiska kunskaper. Att du anser dig oförmögen att bevisa en sådan enkel sak men med bestämdhet hävdar att du minsan inte behöver bevisa att intresseskillnader beror på biologi då det borde räcka med ett "punkt" får tala för sig själv.

Citat:

Nej det måste man inte, det räcker med att vi inte kan härleda beteendet från något annat, då kan man rimligt anta att de är biologiskt. Vi måste inte veta exakt på cell nivå vad som pågår för att göra rimliga antaganden lika lite som du måste vara fysiker för att anta att solen lyser. Lägg därtill att programmering och andra områden som har med datorer att göra från början var ett yrke med total kvinnodominans, så ser du snart att det blir omöjligt att förklara skillnaden i intresse baserat på kön, och då har vi bara det där med strukturer kvar som enda rimliga förklaring. Du förstår inte hur biologi fungerar, de finns inte några "datorer och bilar" gener eller hormoner utan komplexa mekanismer som samspelar och skapar beteende skillnader, tendenser, som vi kan utröna utan att lokalisera en specifik "datorer och bilar hormon".

Återigen så verkar det som om du av bekvämlighetsskäl vill stoppa in saker du helst inte berör i "biologilådan". Det handlar fortfarande om ett "genomsnitt" som vi pratar om. Biologiska skillnader är sådant som gör att vi har olika könsorgan, kroppsuppbyggnad osv osv, men att härleda helt orelaterade saker till fysiologiska skillnader och sedan förvänta sig att inte behöva motivera varför det är så är inte logiskt. Jag kan lika gärna hävda att du har fel eftersom det inte är fullmåne idag.

Det finns massor av saker man kan titta på inom samhällstrukturer som pekar på att pojkar och flickor behandlas olika redan i tidig ålder och att det sedan fortsätter uppåt i åldrarna.

Och hur förklarar du i så fall de matriarkat-kulturer som har funnits historisk. Hade de en strålskadad genpol månne?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad är sexism mot männen?

Nu var det rätt länge sedan vi frånfick stenåldern, och det vore väl rent ut sagt fan om vi ska basera sexualnormer på ett jägar/samlar-samhälle utan preventivmedel.

Jag tycker inte att man skall skuldbelägga någons sexualitet på något plan. Det finns ingen rimlighet i det. Lika lite som det är rimligt att ge olika kön olika lön för exakt samma utförda arbete.

Jag anser att män har orimliga fördelar i samhället idag, på en rad plan, som vi inte borde ha, eftersom kön är irrelevant och alla är individer, och då är det rimligt om vi fråntas de fördelarna, som vi inte borde ha. Men då är vi plötsligt "offer"...

Om Anna har en glass, och Johan har två, är Johan då ett offer om han fråntas en av glassarna? Nej det tycker jag inte. Att han personligen inte valt eller aktivt bidragit till att just han ska ha två glassar är irrelevant.

Sedan, som jag har sagt så många gånger, så förstår jag också att det finns ett inbyggt motstånd hos män att ge upp de fördelar man har, eftersom människan gärna ser till sitt eget bästa på individnivå, oavsett hur det går för andra. Men om vi pratar om samhället i stort så går det inte alltid att argumentera utifrån vad som gynnar en själv just för tillfället. Det blir en väldigt tillplattad debatt, och ganska tradig läsning.

Jag läste fel och trodde att det stod att kvinnor fick längre ledighet så sorry för det.

Det var "bara" några tusen år sedan och människokroppen har inte utvecklats så mycket från stenåldern medans vi (homo sapiens) har levt 200 000?(rätta mig om jag har fel) år på stenåldern och den mesta evolutionen har skett för att överleva som grottmänniska. Så vi kan ha utvecklat denna mentalitet under dom 200 000 åren eller tidigare. Jag försökte bara förklara detta ur ett evolutionärt perspektiv.

Till tomten, jag trollar inte din lilla tomte.
Ps. Jag gillar inte dom här skillnaden mellan kvinnor och män jag skulle bara förklara en orsak till detta.

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av V1pArzZ:

Jag läste fel och trodde att det stod att kvinnor fick längre ledighet så sorry för det.

Det var "bara" några tusen år sedan och människokroppen har inte utvecklats så mycket från stenåldern medans vi (homo sapiens) har levt 200 000?(rätta mig om jag har fel) år på stenåldern och den mesta evolutionen har skett för att överleva som grottmänniska. Så vi kan ha utvecklat denna mentalitet under dom 200 000 åren eller tidigare. Jag försökte bara förklara detta ur ett evolutionärt perspektiv.

Till tomten, jag trollar inte din lilla tomte.
Ps. Jag gillar inte dom här skillnaden mellan kvinnor och män jag skulle bara förklara en orsak till detta.

Ja då förstår jag. Det hade ju faktiskt varit sexism mot män om det nu var det som jag hade skrivit, så din reaktion där är ju i sin ordning så att säga

Men detta med att vi värderar könens sexualitet olika kopplat till evolutionen har jag fortfarande svårt att få ihop. Jag vill mena att orsaken är samhällsstrukturer, då det finns exempel på bland annat paganistiska religioner, typ asatron och de "naturreligioner" som var vanliga i sydeuropa runt senaste istiden, där sexualitet inte verkar ha varit skuldbelaggd för något utav könen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja då förstår jag. Det hade ju faktiskt varit sexism mot män om det nu var det som jag hade skrivit, så din reaktion där är ju i sin ordning så att säga

Men detta med att vi värderar könens sexualitet olika kopplat till evolutionen har jag fortfarande svårt att få ihop. Jag vill mena att orsaken är samhällsstrukturer, då det finns exempel på bland annat paganistiska religioner, typ asatron och de "naturreligioner" som var vanliga i sydeuropa runt senaste istiden, där sexualitet inte verkar ha varit skuldbelaggd för något utav könen.

Jaadu, det är bara en teori

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av V1pArzZ:

Till tomten, jag trollar inte din lilla tomte.
Ps. Jag gillar inte dom här skillnaden mellan kvinnor och män jag skulle bara förklara en orsak till detta.

Ber om ursäkt, min trollradar gick loss på "sexism mot män", din avatar gjorde inte saken bättre..

Permalänk
Medlem
Skrivet av V1pArzZ:

Jaadu, det är bara en teori

Ja teorier kan man ha. Personligen tror jag det har att göra med att de abrahamitiska religionerna lägger stor vikt vid att skuldbelägga kvinnan på alla möjliga sätt, och tyvärr är "Kristna värderingar" fortfarande någon slags hörnsten i samhället för en stor del av befolkningen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Skulle egentligen hålla mig borta men måste ställa en fråga till.
Hur förklarar man jämställdhetsparadoxen? Eller är kvinnor och män MER förtryckta i samhälle som enligt forskare är mer jämställda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zubbe:

Skulle egentligen hålla mig borta men måste ställa en fråga till.
Hur förklarar man jämställdhetsparadoxen? Eller är kvinnor och män MER förtryckta i samhälle som enligt forskare är mer jämställda?

Jag kan inte hitta några relevanta källor som tar upp begreppet och av de sidor jag hittar som nämner det så finns det ingen som tar upp något grundmaterial.
Det är ingen idé för någon att behandla begreppet innan du presenterat vad det bygger på.

Som försmak, kvantitativt mätbar jämställdhet (ekonomisk.) är inte detsamma som social jämställdhet.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Om någon är intresserad av jämställdhetsparadoxen, se första avsnittet av Hjernevask här: https://vimeo.com/19707588

Det de tar upp är det här: Ett land som närmar sig ekonomisk jämställdhet och har friare yrkesval för både män o kvinnor, i de länderna söker sig kvinnorna ännu mer till stereotypiska kvinnojobb och männen till typiska mansjobb, rakt emot vad feminismen och genusforskarna vill påstå.

Även om denna tv-serie inte var en direkt orsak till att Norska staten drog in anslagen för genusforskning i Norge, drog den igång en diskussion som förmodligen ledde till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zubbe:

Jag menar inte alltid, men nån gång hade inte skadat, Feminismen skjuter sig själv i foten när de inte gör det.

Jag har t.o.m. kallat mig feminist i många år men har på senare tid upptäckt att jag mått psykiskt dåligt av detta, det är inte nyttigt att se sig själv som förövare och alla kvinnor som offer, man blir en hemskt nervös människa med dåligt självförtroende.

Jag är en medelålders vit man, lågutbildad och lågavlönad.
Jag är för jämlikhet- mot feminism.
Jag är ateist men förstår varför vissa människor behöver en religion.
Jag är mot en fri invandring och MOT rasism, jag anser att rasismen frodas i Sverige för att integrationen inte sköts, SD är inte sjukdomen, de är symptomet.
Jag är för homoäktenskap, det viktiga är inte vem man gifter sig med, det viktiga är att man är lycklig, jag försöker lära mina barn samma sak.

Jag hoppas att mina döttrar inte växer upp och blir feminister, utan starka kvinnor som inte ser sig själva som offer och inte tar skit från varken män eller kvinnor.

Edit: Skulle kanske klargöra vad jag menar med detta, den moderna feminismen alienerar alldeles för många människor.

Då är du inte emot feminism. Däremot är du förmodligen emot den här skrikiga neofeminismen som F! och deras anhang står för vilket jag mycket väl kan förstå.

Edit: Inte bara förstår utan jag delar din åsikt på det området.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zubbe:

Om någon är intresserad av jämställdhetsparadoxen, se första avsnittet av Hjernevask här: https://vimeo.com/19707588

Det de tar upp är det här: Ett land som närmar sig ekonomisk jämställdhet och har friare yrkesval för både män o kvinnor, i de länderna söker sig kvinnorna ännu mer till stereotypiska kvinnojobb och männen till typiska mansjobb, rakt emot vad feminismen och genusforskarna vill påstå.

Även om denna tv-serie inte var en direkt orsak till att Norska staten drog in anslagen för genusforskning i Norge, drog den igång en diskussion som förmodligen ledde till det.

Jag bad om en enkel sak och det är en förklaring av begreppet och det underliggande resonemanget. är du oförmögen att komma med en sådan förklaring så säg det. Du vet också att ett norskt tv-program skapat av komiker i för sakens skull oärligt syfte är otillräckligt.

Vad det gäller frågan du försöker driva så är det som gäller det jag tidigare sagt att ekonomisk jämställdhet och laglig jämställdhet inte är likställt med social jämställdhet. Vidare gäller också och den missar många att differentiering i fattiga länder inte är en differentiering som motsvarar befolkningen utan de högre skicken inom vilka jämställdhetsnivån är markant högre än i de lägre i regel, de är vidare så att den kvinnodominerade sektor vi har i rika och jämställda länder inte existerar i dessa länder därför redovisas inte heller att majoriteten av kvinnorna i exempelvis fillipinerna eller dylik eftersatt ekonomi oavlönat är överrepresenterade inom samma yrken som kvinnor är överrepresenterade i i Sverige.

Har du några frågor på ovanstående eller vill du försvara ditt synnerligen tafatta sätt att hänvisa till begrepp så ska du citera mig.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jkrx:

Då är du inte emot feminism. Däremot är du förmodligen emot den här skrikiga neofeminismen som F! och deras anhang står för vilket jag mycket väl kan förstå.

Edit: Inte bara förstår utan jag delar din åsikt på det området.

Jag får nog revidera min åsikt.

Jag är inte feminist, däremot börjar jag förstå varför man vill vara feminist.

Precis som den religiöse tror på en god gud för att få nån sorts mening med livet, så måste en feminist ha något sätt att förklara allt ont som händer, denna onda "gud" är patriarkatet/könsmaktsordningen.
Likt en religionsutövare har de en stark tro.
På samma sätt som att man inte kan bevisa att gud inte finns för en troende kan man heller inte bevisa att patriakatet/könsmaktsordningen inte existerar för en feminist. Hur mycket fakta som än presenteras så står deras ståndpunkt fast eller förvrids till deras egen fördel. det vanligaste man får höra är: "du har inte visat nån fakta" eller "din fakta har ingen betydelse".

Som ateist/ickefeminist anser jag att man är sin egen lyckas smed, man kan inte skylla sina egna tillkortakommande på andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zubbe:

Jag får nog revidera min åsikt.

Jag är inte feminist, däremot börjar jag förstå varför man vill vara feminist.

Precis som den religiöse tror på en god gud för att få nån sorts mening med livet, så måste en feminist ha något sätt att förklara allt ont som händer, denna onda "gud" är patriarkatet/könsmaktsordningen.
Likt en religionsutövare har de en stark tro.
På samma sätt som att man inte kan bevisa att gud inte finns för en troende kan man heller inte bevisa att patriakatet/könsmaktsordningen inte existerar för en feminist. Hur mycket fakta som än presenteras så står deras ståndpunkt fast eller förvrids till deras egen fördel. det vanligaste man får höra är: "du har inte visat nån fakta" eller "din fakta har ingen betydelse".

Som ateist/ickefeminist anser jag att man är sin egen lyckas smed, man kan inte skylla sina egna tillkortakommande på andra.

Nåja hade du funnit det något egentligt negativt i att ha en osynlig fiende så skulle du inte heller engagerat dig i diskussionen på det sätt du gjort.
Om nu feministerna saknar "fakta" varför försöker du dividera om tolkningen av fakta såsom du gjort i dina två senaste inlägg?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Intressant artikel: http://www.dn.se/kultur-noje/varfor-dog-matilda/

Knappast några nyheter iofs även om det sällan talas om detta i offentligheten. Det är också kul att det faktiskt verkar vara så att den lagstiftning som än idag diskriminerar beroende av kön gör det till kvinnors fördel.

Var är patriarkatet när man behöver det? <_<

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Intressant artikel: http://www.dn.se/kultur-noje/varfor-dog-matilda/
Knappast några nyheter iofs även om det sällan talas om detta i offentligheten. Det är också kul att det faktiskt verkar vara så att den lagstiftning som än idag diskriminerar beroende av kön gör det till kvinnors fördel.
Var är patriarkatet när man behöver det? <_<

Lagstiftningen är inte diskrimineringen utan tolkningen av lag och individ som görs av rättsväsendet och domstolar.
Eftersom vi redan har gått igenom det här så förstår jag inte varför någon blir förvånad av att den diskriminerade idén att kvinnor är svagare än män också har som effekt att män i högre grad anses och antas vara förövare.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Lagstiftningen är inte diskrimineringen utan tolkningen av lag och individ som görs av rättsväsendet och domstolar.
Eftersom vi redan har gått igenom det här så förstår jag inte varför någon blir förvånad av att den diskriminerade idén att kvinnor är svagare än män också har som effekt att män i högre grad anses och antas vara förövare.

"Lagstiftningen är inte diskrimineringen utan tolkningen av lag och individ som görs av rättsväsendet och domstolar" < uppenbart ogiltligt argument.

"Eftersom vi redan har gått igenom det här så förstår jag inte varför någon blir förvånad av att den diskriminerade idén att kvinnor är svagare än män också har som effekt att män i högre grad anses och antas vara förövare."

< ogiltigt argument, kvinnor anses inte vara svagare än män, de är svagare än män. Men det viktigaste är skillnaden att diskriminera grupper om förövare och svaga, det är en jävla väsentlig skillnad vad som diskrimineras med. Jag blir inte upprörd när jag som barn, antas och anses vara svag baserat på ålderstillhörighet, däremot om jag blir diskriminerad p.ga ålder att det är jag som förstört den där fina vasen mamma fått av farmor som mysterisk ligger i skärvor, iställer för min ädre bror, då blir jag tvär, då är det inte ok diskriminering. Men om mamma inte förväntar sig att jag på 10 bast ska bära ica kassarna till bilen, då tar jag inte illa upp. Du Huzzbutt precis som alla andra feminister förvillar med ord och använder ord t.ex. som diskriminering när det passar dig och ditt argument. Det är fel.

Jävligt bra poäng där Zubbe btw, de är så fruktansvärt enerverande när dessa "typ lite feminist" folk tillskriver en feminism för man inte tycker män är det bästa sedan skivat bröd.

Hej hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Lagstiftningen är inte diskrimineringen utan tolkningen av lag och individ som görs av rättsväsendet och domstolar.
Eftersom vi redan har gått igenom det här så förstår jag inte varför någon blir förvånad av att den diskriminerade idén att kvinnor är svagare än män också har som effekt att män i högre grad anses och antas vara förövare.

Jag syftade på lagtexten som explicit säger att kvinnan är vårdnadshavare om föräldrarna är ogifta.

3 § Barnet står från födelsen under vårdnad av båda föräldrarna, om
dessa är gifta med varandra, och i annat fall av modern ensam.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Vi har alltså diskriminering lagstadgag till kvinnors fördel här. "festligt" tror jag är uttrycket?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Jag syftade på lagtexten som explicit säger att kvinnan är vårdnadshavare om föräldrarna är ogifta.
3 § Barnet står från födelsen under vårdnad av båda föräldrarna, om
dessa är gifta med varandra, och i annat fall av modern ensam.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...
Vi har alltså diskriminering lagstadgag till kvinnors fördel här. "festligt" tror jag är uttrycket?

Jag vet inte hur du tänker eller om du tänker. Du tycker alltså att det är diskriminerande att man anser att kvinnan som bör och föder barnet blir förfördelad av samhället när lagtexten kopplar samman havandeskap och förlossning med moderskap och därmed vårdnad?
Emedan då mannen som inte har någon explicit koppling till barnet i fall att föräldrarna inte är gifta måste styrka sitt faderskap?

Låt mig fråga dig en enkel sak, är det så att du finner det problematiskt att rättsväsendet per automatik ser din fot som din egen men att du måste styrka att du äger din cykel?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

"Lagstiftningen är inte diskrimineringen utan tolkningen av lag och individ som görs av rättsväsendet och domstolar" < uppenbart ogiltligt argument.Hej hej

Jönserier på topp idag.

Nej lagstiftningen är inte diskriminerande, du kan säkert om du lägger manken till räkna ut vilket cirkulärt argument som leder till den slutsatsen.
Du kan förmodligen också med lite mer ansträngning komma fram till att för att lagstiftningen ska verka diskriminerande så måste den appliceras på sådant sätt. hej-

Skrivet av tomten51:

< ogiltigt argument, kvinnor anses inte vara svagare än män, de är svagare än män. Men det viktigaste är skillnaden att diskriminera grupper om förövare och svaga, det är en jävla väsentlig skillnad vad som diskrimineras med. Jag blir inte upprörd när jag som barn, antas och anses vara svag baserat på ålderstillhörighet, däremot om jag blir diskriminerad p.ga ålder att det är jag som förstört den där fina vasen mamma fått av farmor som mysterisk ligger i skärvor, iställer för min ädre bror, då blir jag tvär, då är det inte ok diskriminering. Men om mamma inte förväntar sig att jag på 10 bast ska bära ica kassarna till bilen, då tar jag inte illa upp. Du Huzzbutt precis som alla andra feminister förvillar med ord och använder ord t.ex. som diskriminering när det passar dig och ditt argument. Det är fel.

Din familjs bedömning av styrka finner jag fullkomligt ointressant för att inte säga irrelevant, känner du dig förfördelad av dina föräldrar så får du ta upp det med dem, i övrigt fortsätter vi på inslagen motorväg till nollpunkten ser jag.

Eftersom du inleder med ett resonemang som per definition är diskriminerande så förstår jag inte varför du fortsätter. Att den statistiska tesen kvinnor är svagare är män är sann eller inte är irrelevant, ageras på den så är det diskriminering, det vet du kanske.
När jag säger att kvinnor anses vara svagare än män så menar jag appliceringen av det fördomsfulla argument du viftar med. Effekten av att kvinnor anses vara svagare än män är att de, precis som i alla lägen där fördomar spelar in upplevs som antingen mer eller mindre benägna/förmögna till fenomenet.

Vi drar det igen eftersom ingen verkar hänga med: När det kommer till arbetsmarknaden så är den fysiska kapaciteten som krävs för att utföra ett arbete begränsat till ett spann (0-25kg) som anses vara mer eller mindre ofarligt oberoende av könstillhörighet. Den enda sektorn som detta frångås är den kvinnodominerade vård och omsorgssektorn.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Vi drar det igen eftersom ingen verkar hänga med: När det kommer till arbetsmarknaden så är den fysiska kapaciteten som krävs för att utföra ett arbete begränsat till ett spann (0-25kg) som anses vara mer eller mindre ofarligt oberoende av könstillhörighet. Den enda sektorn som detta frångås är den kvinnodominerade vård och omsorgssektorn.

Men gud, ut å jobba med dig. Din uppfattning av arbetslivet har 0 korrelation med verkligheten.

P.s Genast påmind varför jag tröttnade på denna "diskussion". Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

Men gud, ut å jobba med dig. Din uppfattning av arbetslivet har 0 korrelation med verkligheten.
P.s Genast påmind varför jag tröttnade på denna "diskussion". Lycka till.

Hrhr, ja det vore skönare om du läste vad jag skrev innan du blev cray cracy som kidsen förmodligen inte säger.

Maxgränsen på 25kg överskrids säkerligen i många sektorer, men den är inte satt ur spel i någon av dem förutom inom vård och omsorg, där tillämpas den inte.
Jobbar du på ett lager eller vad det nu kan vara för upplevt fysiskt arbete du har och om dina uppgifter omfattar regelbundna lyft över 25 kg så tala gärna med ett skyddsombud.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Hrhr, ja det vore skönare om du läste vad jag skrev innan du blev cray cracy som kidsen förmodligen inte säger.

Maxgränsen på 25kg överskrids säkerligen i många sektorer, men den är inte satt ur spel i någon av dem förutom inom vård och omsorg, där tillämpas den inte.
Jobbar du på ett lager eller vad det nu kan vara för upplevt fysiskt arbete du har och om dina uppgifter omfattar regelbundna lyft över 25 kg så tala gärna med ett skyddsombud.

hrhr vadå? Vad tror du jag inte läst eller ev. missuppfattat? Alltså ska jag skratta eller gråta? Maxgränsen överskrids säkerligen men är inte satt ur spel? Vad är det du säger egentligen? Att någon ö.h.t försöker framställa vård som ett av de tyngre yrken är sånt jävla mind-fuck hyckleri att man inte kan göra annat än gråta.

Återigen vad är det som är så jävla tungt i vården? Så länge du inte lyfter den utmärglade pensionären till duschen som om hen var en säck potatis så lyfter du knappast mer än ~25kg, om du är ensam, vilket du inte skall vara.

Testa lyfta 25kg+ varje dag 300ggr+, sedan kan du berätta hur tung vården uppleves, just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Jag vet inte hur du tänker eller om du tänker. Du tycker alltså att det är diskriminerande att man anser att kvinnan som bör och föder barnet blir förfördelad av samhället när lagtexten kopplar samman havandeskap och förlossning med moderskap och därmed vårdnad?
Emedan då mannen som inte har någon explicit koppling till barnet i fall att föräldrarna inte är gifta måste styrka sitt faderskap?

Jag kan tycka att om det finns oklarheter kring vem som fadern är kan dessa lösas innan förlossningen och vi kan undvika problemet. Förslagsvis berättar modern vem pappan är innan förlossningen sen kan han antingen förneka eller gå med på detta och då få delad vårdnad direkt. Tydligen funkar det ju om man är gift så därmed är inte problemet olösbart. Nu är jag dock inte lagstiftare så det är inte min uppgift att komma fram till hur detta skall utformas, jag kan ändå dra slutsatsen att den är diskriminerande mot fadern med nuvarande utformning och vara övertygad om att det existerar en mer rättvis lösning även om jag inte kan formulera en sådan på rak arm.

Men visst, kanske är det som du säger "det måste vara på detta sättet" eller tom att det kanske är det bästa sättet om det är vad du vill få fram. Det gör det dock inte mindre fördelaktigt för kvinnor. Det innebär bara att valet är mellan att lagstifta å kvinnors fördel eller å mannens fördel och samhället har valt kvinnans fördel, detta trots "kvinnoförtryck" "patriarkat" osv osv. Intressant helt enkelt.

Jag är alltså inte nödvändigtvis ute efter att ändra på detta, inte utan att ha något bättre alternativ framför mig, vilket jag inte har, det förändrar dock inte faktumet att det är lagstiftat till kvinnans fördel.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Inaktiv

Angående vårdnadshavande och diskriminering så är det en filosofisk fråga, där vårt rättsväsende bygger på en gammal tro att människolivet och folk har olika ansvar.
Man skulle lika väl kunna se det så att män om de inte innan fortplantning har fått kvinnan att skriva på ett kontrakt, så har de ingen rätt till att umgås med det blivande barnet och har heller inte några skyldigheter, utan att detta är inte på något sätt diskriminerande.

Problemet är att sådant beteende har testas i praktiken och det har visat sig att en viss typ av moral och skyldigheter kan vara bra för samhället. Där sedan vissa av olika orsaker som makt har styrt och ha sig.

Så min åsikt är att har personer samma skyldigheter så ska de också ha samma rättigheter. Väljer en kvinnan att föda ett barn och mannen inte vill det, ja kom då inte och kräv några pengar av mannen. Fast vem ska då betala, ska jag göra det via min skattesedel? -Nej! Ska barnet få lida för detta? -Nej! Och det enda vettiga blir att mannen får betala för barnet då denna är betydligt mer skyldig än vi andra skattebetalare.

Så det jag kommer fram till är att jag tycker nuvarande lagstiftning i området inte är så dåligt i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

hrhr vadå? Vad tror du jag inte läst eller ev. missuppfattat? Alltså ska jag skratta eller gråta? Maxgränsen överskrids säkerligen men är inte satt ur spel? Vad är det du säger egentligen? Att någon ö.h.t försöker framställa vård som ett av de tyngre yrken är sånt jävla mind-fuck hyckleri att man inte kan göra annat än gråta.

Tomten kom med en relevant och konstruktiv replik i vilken du faktiskt bemöter argument.

Skrivet av tomten51:

Återigen vad är det som är så jävla tungt i vården? Så länge du inte lyfter den utmärglade pensionären till duschen som om hen var en säck potatis så lyfter du knappast mer än ~25kg, om du är ensam, vilket du inte skall vara.

Om vi nu ponerar att vård och omsorg omfattar individer utöver utmärglade pensionärer, hur följer ditt resonemang då?

Skrivet av tomten51:

Testa lyfta 25kg+ varje dag 300ggr+, sedan kan du berätta hur tung vården uppleves, just nu.

Du har fortfarande inte förmått att bemöta det jag ursprungligen sa, nämligen att det juridiska i fråga till vikter endast har sitt undantag i vård och omsorg.

Skrivet av Triffid:

Jag kan tycka att om det finns oklarheter kring vem som fadern är kan dessa lösas innan förlossningen och vi kan undvika problemet. Förslagsvis berättar modern vem pappan är innan förlossningen sen kan han antingen förneka eller gå med på detta och då få delad vårdnad direkt. Tydligen funkar det ju om man är gift så därmed är inte problemet olösbart. Nu är jag dock inte lagstiftare så det är inte min uppgift att komma fram till hur detta skall utformas, jag kan ändå dra slutsatsen att den är diskriminerande mot fadern med nuvarande utformning och vara övertygad om att det existerar en mer rättvis lösning även om jag inte kan formulera en sådan på rak arm.

Men visst, kanske är det som du säger "det måste vara på detta sättet" eller tom att det kanske är det bästa sättet om det är vad du vill få fram. Det gör det dock inte mindre fördelaktigt för kvinnor. Det innebär bara att valet är mellan att lagstifta å kvinnors fördel eller å mannens fördel och samhället har valt kvinnans fördel, detta trots "kvinnoförtryck" "patriarkat" osv osv. Intressant helt enkelt.

Jag är alltså inte nödvändigtvis ute efter att ändra på detta, inte utan att ha något bättre alternativ framför mig, vilket jag inte har, det förändrar dock inte faktumet att det är lagstiftat till kvinnans fördel.

Eftersom första halvan gick hem så tar vi den andra: Fördel är något positivt. Är det tänkbart att vissa föräldrar oavsett kön inte vill ta ansvar för barn?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Om vi nu ponerar att vård och omsorg omfattar individer utöver utmärglade pensionärer, hur följer ditt resonemang då?

Du har fortfarande inte förmått att bemöta det jag ursprungligen sa, nämligen att det juridiska i fråga till vikter endast har sitt undantag i vård och omsorg.

Men Huzzbutt, hur gå det ihop med din tidigare syn på juridiska frågor? Så tokig!

"Om vi nu ponerar att vård och omsorg omfattar individer utöver utmärglade pensionärer, hur följer ditt resonemang då?"

bra poäng, visst är det så. Kudos där Huzzbutt. Jag är villig att medge att de i visa fall kan förekomma tunga lyft, precis som i alla yrken, men som sagt, så länge de inte är en krukväxt som lyfts, så att säga, så är det inga 25kg+ och då skall och säkerligen är lyftet utfört med två vårdare som hjälps åt, alt. m.h.a maskin. Det går altså inte att säga att tunga lyfter förekommer mer, är värre, eller at hälsan hos vårdare inom vården på något vis är mer utsatt än andra yrken. Vad som kan sägas med säkerhet är att vården är kvinnodominerad och att vården är det yrke vars negativa aspekter med stor marginal ges mest utrymme både politiskt, i samhället och media. Det i säg är väldigt intressant då det har en viss dissonans med en feministisk uppfattning av samhället.

Men vi kan diskutera detta hur länge som helst då vi i grunden har två helt olika uppfattningar om hur samhällen skall se ut och även hur värden idag ser ut, det verkar inte vara något vi kan samsas om. Tråkigt, de är nog så att irrationella människor existerar i långt mycket större utsträckning än jag önskar, vare sig jag eller du är en av dem, vem vet. Agree to disagree för nu? Ja jag ska försöka i alla fall, hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Eftersom första halvan gick hem så tar vi den andra: Fördel är något positivt. Är det tänkbart att vissa föräldrar oavsett kön inte vill ta ansvar för barn?

Well. Det är ju väldigt ofta subjektivt om något är en fördel eller en nackdel, det finns ju tom folk som vill sitta i fängelse tex. Det är inte direkt något jag kan argumentera mot, jag har utgått från situationen att bägge vill ha barnet men av någon anledning inte vill veta av varandra längre. I de fallen gör lagstiftningen det mkt enkelt för kvinnan att utesluta mannen eftersom defaultpositionen är att hon får vårdnaden.

Jag anser helt enkelt att det är värre att inte få vårdnad för sina barn när man vill det än att få vårdnad trots man inte vill det. to each his own.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Är ganska enkelt att få bort problemet med delad/enskild vårdnad med könsneutrala lagar:

Inget mänskligt barn må födas utan uttryckligt och pågående samtycke av samtliga inblandade vuxna.

Den genetiska avkomman av två individer är ett ansvar som skall bäras av båda parter lika mycket.

Väljer kvinnan att ändå föda barnet utan mannens samtycke tar staten hand om barnet och adopterar bort till samtyckande föräldrar, även till samkönade.

Vill feminismen ha så mycket jämlikhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

Men Huzzbutt, hur gå det ihop med din tidigare syn på juridiska frågor? Så tokig!

Har du hittat en konflikt så peka gärna ut var den ligger, i den här diskussionen kan jag endast dra till minnes att jag upprepat ett och samma resonemang rörande ett och samma fenomen.

Skrivet av tomten51:

"Om vi nu ponerar att vård och omsorg omfattar individer utöver utmärglade pensionärer, hur följer ditt resonemang då?"

bra poäng, visst är det så. Kudos där Huzzbutt. Jag är villig att medge att de i visa fall kan förekomma tunga lyft, precis som i alla yrken, men som sagt, så länge de inte är en krukväxt som lyfts, så att säga, så är det inga 25kg+ och då skall och säkerligen är lyftet utfört med två vårdare som hjälps åt, alt. m.h.a maskin. Det går altså inte att säga att tunga lyfter förekommer mer, är värre, eller at hälsan hos vårdare inom vården på något vis är mer utsatt än andra yrken. Vad som kan sägas med säkerhet är att vården är kvinnodominerad och att vården är det yrke vars negativa aspekter med stor marginal ges mest utrymme både politiskt, i samhället och media. Det i säg är väldigt intressant då det har en viss dissonans med en feministisk uppfattning av samhället.

Jag skulle kunna ta dig på allvar, låtsas som att ditt inslagna spår har någon relevans för diskussionen. Vi skulle kunna begränsa oss till vad som sker i Tomtens värd. Det hade måhända varit spännande.

Eftersom du har begränsat vård och omsorg till äldreboenden på eget bevåg och där utgår ifrån ett ogrundat antagande om vikt. Så är det rimligt att anta att diskussionen inte bara varit tråkigt, den hade också varit fullt ut irrelevant.

Skrivet av tomten51:

Men vi kan diskutera detta hur länge som helst då vi i grunden har två helt olika uppfattningar om hur samhällen skall se ut och även hur värden idag ser ut, det verkar inte vara något vi kan samsas om. Tråkigt, de är nog så att irrationella människor existerar i långt mycket större utsträckning än jag önskar, vare sig jag eller du är en av dem, vem vet. Agree to disagree för nu? Ja jag ska försöka i alla fall, hej

Jag föredrar som vanligt att vara storsint och visa på goda exempel. Jag föreslår att du släpper "I min värld" resonemangen och möter den ursprungliga frågan.

Skrivet av Triffid:

Well. Det är ju väldigt ofta subjektivt om något är en fördel eller en nackdel, det finns ju tom folk som vill sitta i fängelse tex. Det är inte direkt något jag kan argumentera mot, jag har utgått från situationen att bägge vill ha barnet men av någon anledning inte vill veta av varandra längre. I de fallen gör lagstiftningen det mkt enkelt för kvinnan att utesluta mannen eftersom defaultpositionen är att hon får vårdnaden.
Jag anser helt enkelt att det är värre att inte få vårdnad för sina barn när man vill det än att få vårdnad trots man inte vill det. to each his own.

Det är inte tal om att inte få vårdnaden om sitt barn eller inte, det handlar om att styrka faderskapet. Är det en klumpig lagstiftning? Visst, är den baserad på förlegade ideér om äktenskapets helgd? Visst. Men det är inte en entydigt diskriminerande lagstiftning i annan bemärkelse än att den svarar mot att avkomman förvarats och plockats ut ur i mer än 99,9% av fallen: Kvinnan.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zubbe:

Är ganska enkelt att få bort problemet med delad/enskild vårdnad med könsneutrala lagar:
Inget mänskligt barn må födas utan uttryckligt och pågående samtycke av samtliga inblandade vuxna.
Den genetiska avkomman av två individer är ett ansvar som skall bäras av båda parter lika mycket.
Väljer kvinnan att ändå föda barnet utan mannens samtycke tar staten hand om barnet och adopterar bort till samtyckande föräldrar, även till samkönade.
Vill feminismen ha så mycket jämlikhet?

Hur gick det där till? Du anser alltså att jämlikhet förutsätter institutionaliserat barnarov? Lysande Zubbe, hade det inte varit enklare att nå din utopi genom att polisen eskorter gravida kvinnor till sjukhus där det utförs tvångsaborter?

Det har sagts mycket dumt i Off Topic trådarna här, men att du definierar jämställdhet på samma sätt som vi idag klassificerar vad som föregicks i exempelvis Australien som institutionell rasism ligger högt upp på topp tio listan.

Vi kan förstås också betänka att du inte anser att könsumgänge i sig är ett medgivande till graviditet, det är där et hela börjar och som man så kan man ta ansvar för sin egen reproduktion genom att använda kondom.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)