Akut efter ny mobil! Nokia Lumia?

Permalänk
Medlem

Akut efter ny mobil! Nokia Lumia?

Idag när jag vaknade och sträckte mig för att väcka mobilen, en Samsung Galaxy S4 Active, ville den inte vakna. Förutom nervryckningar (startar igång med introtext men blir svart en sekund senare) så har den nog gjort sitt i det här livet. Med tanke på att den under ett år trasslat med batteriet (laddar ur snabbt, dör efter 30 sek i kyla, dör helt oförklarligt, startar igång efter att den dött med slumpmässigt valda batteriprocent, etcetra) så var det väl ingen förvåning direkt. Förvisso är det väl bara batteriet som säckat ihop, men då skärmen även är sprucken, att färgerna blivit konstiga och diverse andra bekymmer känns det som att det är bäst att ändå satsa på en ny mobil. Lite segt då den trots allt bara är 1 år och 7 månader gammal.

Men då uppstod ju ganska akut frågan: Vilken mobil ska man satsa på?
Något av det viktigaste är kameran. Jag kompromissade senast och skaffade mobil med sämre kamera för att få vattentät mobil- men det vattentäta höll ju inte länge då laddningsluckan lossnade så det känns inte riktigt värt att göra om samma sak. Har dessutom upptäckt hur viktig kamera är då systemkameran inte kan hänga med överallt.

Bättre batteritid än jag haft med samsungen är givet - men då den inte höll en hel dag ens under de första veckorna (och mot slutet dog närsomhelst under dagen oavsett batteri) så känner jag att "det kan bara bli bättre". Men går det att hitta en mobil som räcker hela dagen, och kanske längre än så så blir jag glad!

Att den går smidigt och snabbt att surfa med är viktigt. Gärna bra skärm med klara fina färger samt gärna inte gå sönder första gången man tappar den (och gärna inte 5,6,10 eller 20 gången heller, men ett fodral hoppas jag kunna ordna en del av den saken).

I övrigt har jag inte mycket krav. Det ska gå att ringa och smsa med den också..

Jag har kikat mycket på Nokia Lumia för kameran (och Windows 8 känns helt ok då jag är van med det på datorn). Men det jag är lite fundersam över är att de nyare modellerna inte verkar finnas längre? Får bara upp 930 och lägre på t.ex. Tele2 sida... 1020 gillar jag för kameran - har inte hunnit kika närmare på om de senare modellerna har fått bättre eller sämre kamera och hur de utvecklat sig i övrigt.

Jag är alltså helt "mobillös" nu och behöver antingen beställa en idag - eller köpa ett nytt batteri till den jag har och hoppas att det kan fungera ett tag.

Permalänk
Inaktiv

Akut? Gå och köp någon Nokia för 100-200 kronor och ring butiken där du köpte din Galaxy.

När du sedan får din nya Galaxy så behåller du din Nokia som reservtelefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Akut? Gå och köp någon Nokia för 100-200 kronor och ring butiken där du köpte din Galaxy.

När du sedan får din nya Galaxy så behåller du din Nokia som reservtelefon.

Jo... Om du läser inlägget så skriver jag att jag lika gärna kan köpa ett nytt batteri till min nuvarande telefon och ha problemet löst så också. Så akut går att ordna. Men vill passa på att ta tillfället i akt att byta upp mig nu när mobilen inte kommer klara sig särskilt länge ens med nytt batteri.

Då mobilen är 1 1/2 - 2 år går den inte på garantin längre, så ringa butiken där jag köpte min galaxy vet jag inte om det hjälper.. Går på försäkring och får antagligen inte ut mycket på denna?
Tappat tron på att lämna in på lagning lite dessutom, när jag lämnat in mobil för lagning förut har jag bara fått samtal tillbaka om att den inte går att laga och att det kostar 500 kr att hämta ut den om jag vill ha min trasiga tillbaka.

Permalänk
Medlem

Jag kör en Nokia Lumia 930 och är mycket nöjd med den har haft den utan skydd/case sen ny (sept 2014) så den känns mycket hållbar, tycker kameran är bra men som sagt inte i klass med Lumia 1020. Min favorit funktion är den trådlösa laddningen så sjukt smidigt.
Skärmen tycker jag är bra på Lumia 930 lagom storlek för att använda med en hand om man har stora händer.
Åk till närmsta Elgigant/MediaMarkt och kläm på en 930.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebecca:

Jag har kikat mycket på Nokia Lumia för kameran (och Windows 8 känns helt ok då jag är van med det på datorn). Men det jag är lite fundersam över är att de nyare modellerna inte verkar finnas längre? Får bara upp 930 och lägre på t.ex. Tele2 sida... 1020 gillar jag för kameran - har inte hunnit kika närmare på om de senare modellerna har fått bättre eller sämre kamera och hur de utvecklat sig i övrigt.

Jag är alltså helt "mobillös" nu och behöver antingen beställa en idag - eller köpa ett nytt batteri till den jag har och hoppas att det kan fungera ett tag.

930 är bättre än 1020 på det mesta förutom kameran men den har inte en dålig kamera. http://www.techradar.com/news/phone-and-communications/mobile-phones/the-ultimate-nokia-camera-test-is-pureview-really-worth-it--1267175 Bara att googla så hittar du fler sådana tester.

Sen tror jag du missförstått nokias namnsättning.
Telefoner med 30 i namnet är nyare än telefoner med 20 i namnet, och under året kommer telefoner med 40 i namnet komma och ersätta 30 serien. Första siffran i namnet (9) i 930s fall. Berättar prisklass andra berättar generation och sista eventuell variant.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rebecca:

Jo... Om du läser inlägget så skriver jag att jag lika gärna kan köpa ett nytt batteri till min nuvarande telefon och ha problemet löst så också. Så akut går att ordna. Men vill passa på att ta tillfället i akt att byta upp mig nu när mobilen inte kommer klara sig särskilt länge ens med nytt batteri.

Då mobilen är 1 1/2 - 2 år går den inte på garantin längre, så ringa butiken där jag köpte min galaxy vet jag inte om det hjälper.. Går på försäkring och får antagligen inte ut mycket på denna?
Tappat tron på att lämna in på lagning lite dessutom, när jag lämnat in mobil för lagning förut har jag bara fått samtal tillbaka om att den inte går att laga och att det kostar 500 kr att hämta ut den om jag vill ha min trasiga tillbaka.

Oavsett garanti så har du reklamationsrätt i 3 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Oavsett garanti så har du reklamationsrätt i 3 år.

Måste man inte bevisa att det inte är en själv som skapat problemet efter en viss tid?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Måste man inte bevisa att det inte är en själv som skapat problemet efter en viss tid?

Ja, efter 6 månader är det du som måste bevisa ursprungsfel. Men du behöver ju inte gå händelserna i förväg - ring butiken och förklara situationen, har du tur så hamnar du aldrig i en någon bevishistoria.

Men det är ju reklamationsrätt. Garantin är antagligen kvar om telefonen är <2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Oavsett garanti så har du reklamationsrätt i 3 år.

Ja, använde mig av det(reklamationsrätt) på kameran nyligen - men jag tänker att det gäller om mobilen är välbehållen och inte har bland annat sprucken skärm (oförsiktigt användande)? Dessutom ska man reklamera så snart som möjligt "inom 2 månader från det att du upptäcker felet räknas alltid som skälig tid", och problemet med batteriet har funnits i ett år (men det behöver jag förvisso inte säga). Måste ju dock försöka få dem att då förstå att batteriproblemet kommit innan den "oförsiktiga användningen"..

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Ja, efter 6 månader är det du som måste bevisa ursprungsfel. Men du behöver ju inte gå händelserna i förväg - ring butiken och förklara situationen, har du tur så hamnar du aldrig i en någon bevishistoria.

Men det är ju reklamationsrätt. Garantin är antagligen kvar om telefonen är <2 år.

Har skickat mejl nu (kan inte ringa ) och hoppas på ett bra svar. Det låter smart att börja så och inte gå händelserna i förväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drivknuten:

Jag kör en Nokia Lumia 930 och är mycket nöjd med den har haft den utan skydd/case sen ny (sept 2014) så den känns mycket hållbar, tycker kameran är bra men som sagt inte i klass med Lumia 1020. Min favorit funktion är den trådlösa laddningen så sjukt smidigt.
Skärmen tycker jag är bra på Lumia 930 lagom storlek för att använda med en hand om man har stora händer.
Åk till närmsta Elgigant/MediaMarkt och kläm på en 930.

Skrivet av jOnÄTÄn:

930 är bättre än 1020 på det mesta förutom kameran men den har inte en dålig kamera. http://www.techradar.com/news/phone-and-communications/mobile-phones/the-ultimate-nokia-camera-test-is-pureview-really-worth-it--1267175 Bara att googla så hittar du fler sådana tester.

Sen tror jag du missförstått nokias namnsättning.
Telefoner med 30 i namnet är nyare än telefoner med 20 i namnet, och under året kommer telefoner med 40 i namnet komma och ersätta 30 serien. Första siffran i namnet (9) i 930s fall. Berättar prisklass andra berättar generation och sista eventuell variant.

Tack för svaren. Det är för kameran jag fastnat för 1020 men det låter som att det är en bra idé att titta närmare på 930 ändå(speciellt om 1020 inte finns kvar). 930 låter som en trevlig mobil! Klämde på den när valet stod mellan Nokia Lumia och Samsung Galaxy.

Och oj, verkar ju helt ha missat nokias namnsättning. Det kändes så självklart att 1020 kommit efter 930 - speciellt som kameran är bättre på 1020. Men ska som sagt kika mer detaljerat på 930. Som ni skriver är det ju inte en dålig kamera på 930, och är den dessutom väldigt bra i övrigt låter de bra.

Kanske även ska kika på om det är på gång någon ny vass Nokia Lumia modell, det känns som att det borde vara dags?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebecca:

Kanske även ska kika på om det är på gång någon ny vass Nokia Lumia modell, det känns som att det borde vara dags?

Jag känner bara till två nya och det är 640 och 640xl båda hör till mellanklass och kostar 1500-2500kr. Några nya topp modeller har jag inte hört något om läst lite rykten om att de kommer lagom till lanseringen av Windows 10.
Så 930 är aktuell ett tag till.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Lumia 930 kommer även att få WP 10 uppdateringen när det är dax för lansering. Annars säger rykten att 940 kommer Q3 2015.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem

Skulle undvika 1020. Sambon kör den och den börjar kännas trött. 930 och 1520 däremot är riktigt bra telefoner.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Försökte få liv i mobilen genom att köpa ett nytt batteri. Troligtvis låg inte felet där, för mobilen har inte kunnat ladda inatt heller. (och laddaren är testad med en annan mobil så inte den som är trasig). Lite skumt.

Nåja, kanske får ta och skicka den här på lagning trots allt eller åka och köpa en riktig billig i väntan på en "1030" (eller 940 om den blir bra). Har inte fastnat helt för varken 930 eller 1520 efter att ha läst in mig mycket på dem. Kameran på 1020 och i övrigt som 930 så blir jag nog nöjd

Tack för era tips och kommentarer!

Permalänk
Skrivet av Rebecca:

Försökte få liv i mobilen genom att köpa ett nytt batteri. Troligtvis låg inte felet där, för mobilen har inte kunnat ladda inatt heller. (och laddaren är testad med en annan mobil så inte den som är trasig). Lite skumt.

Nåja, kanske får ta och skicka den här på lagning trots allt eller åka och köpa en riktig billig i väntan på en "1030" (eller 940 om den blir bra). Har inte fastnat helt för varken 930 eller 1520 efter att ha läst in mig mycket på dem. Kameran på 1020 och i övrigt som 930 så blir jag nog nöjd

Tack för era tips och kommentarer!

Annars verkar Elfynd ha Lumia 930 till bra pris nu

Visa signatur

NO MAAM