Permalänk
Medlem

Ubuntu tips sökes

Hej!

har nu precis installerat Ubuntu 14.04 på min ena laptop och tänkte helt enkelt lära mig detta då jag tröttnat på windows, hållt på lite med linux innan med rpi så har lite koill på hur det funkar.

men nu är jag mer ute efter tips på program och verktyg som kan tänkas behövas eller är bra / kul / smidigt att ha på sin linux burk, jämfört med windows datorn,

MVH Mathias

Permalänk
Medlem

Du kan skaffa vmware/virtualbox om du ändå vill ha windows tex i en virtuell maskin. Glöm inte installera Steam om du använder det, finns några spel till linux.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem

en fråga, måste man ha ett Ubuntu konto? även om man ska ha program som är gratis? ex steam

Permalänk
Skrivet av DoDaN:

en fråga, måste man ha ett Ubuntu konto? även om man ska ha program som är gratis? ex steam

Nej.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V. HDD: SSD Intel 520 120gb, 1TB. CPU: I7 3770k. GPU: ASUS STRIX 1080.
Ram: Corsair Vengence 8gb. Cpukylare: Cooler master 612s. PSU: Corsair 650w. Chassi: Corsair Obsidian 650D.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DoDaN:

en fråga, måste man ha ett Ubuntu konto? även om man ska ha program som är gratis? ex steam

Jag har använt Ubuntu-system i olika grad sedan ~2006, och min första tanke när jag läste ditt inlägg var: "Vad i helskotta är ett Ubuntu-konto?", så jag skulle säga att svaret är nej .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Jag har använt Ubuntu-system i olika grad sedan ~2006, och min första tanke när jag läste ditt inlägg var: "Vad i helskotta är ett Ubuntu-konto?", så jag skulle säga att svaret är nej .

Han kanske menar ett Ubuntu One konto. Men som dom över mig sagt så är svaret nej.

Permalänk
Medlem

Lite offtopic.
Om du skulle vilja testa annat än Ubuntu eller Linux Mint så kan jag rekommendera Charlet OS som jag själv testar just nu. Man kan ändra så att man får ikoner från Windows så att man känner igen sig lite Känns snabbt och bra. Man kan installera preload ifall man tycker programmen startar lite för sakta

Jag fick ändra språket i efterhand dock trots att jag valde svenska vid installationen. Det får dom jobba på till nästa version

En bild på min dektop

Weather Report är lite svengelska. Har tydligen inte full support för svenska

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av DoDaN:

Hej!

har nu precis installerat Ubuntu 14.04 på min ena laptop och tänkte helt enkelt lära mig detta då jag tröttnat på windows, hållt på lite med linux innan med rpi så har lite koill på hur det funkar.

men nu är jag mer ute efter tips på program och verktyg som kan tänkas behövas eller är bra / kul / smidigt att ha på sin linux burk, jämfört med windows datorn,

MVH Mathias

God morgon, och välkommen till den ljusa sidan! Vi har kakor.

Min goto-lista när det kommer till att installera/ändra program på mina burkar:

  • Ladda hem och byta fönsterhanterare till i3wm. (Men det måste man inte om man inte vill.)

  • Ladda hem Weechat - Välkommen till irc.quakenet.org/#sweclockers

  • Ladda hem youtube-dl

  • Ladda hem/konfiguera vim

  • Byta shell till zsh

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Kolla denna guide:
http://howtoubuntu.org/things-to-do-after-installing-ubuntu-1...

Du behöver/ska inte göra allt som alla guider säger till punkt och pricka, men denna tar upp en del matnyttigt, typ vad ett PPA är och hur man lägger till dem till dina vanliga paketrepositorier för att få tillgång till fler programvaror
Framför allt "y-ppa-manager" är väldigt smidigt när du letar efter ett program, men inte vet vilket repo det ligger i.
Väl värt kvarten det tar att läsa igenom

Permalänk
Medlem

Nu kör jag Arch Linux (menar inte att du ska byta heller) men samma program finns hu för alla Linuxdistar mer eller mindre.
Jag brukar kolla denna lista om det är något program för specifikt ändamål som jag behöver:
https://wiki.archlinux.org/index.php/List_of_applications

Sedan är det ju väldigt olika vad folk gör med sina burkar så det blir svårt att rekommendera något särskilt.
Själv är jag intresserad av videoredigering och för min del är KDEnlive det redigeringsprogram som funkat bäst.
ffmpeg är underbart kommandoradsprogram om man gillar att trixa med videofiler (finns till Windows också).
Jag kör Thunderbird för epost och chromium för web-browsing.
KDE är en trevlig alternativ skrivbordsmiljö om du tröttnar på Unity.
XFCE är också trevligt. Men det är mer en smaksak ju.
Kodi / XBMC rekommenderas om du ska köra HTPC (vilket du kanske redan gjort med din RPi).

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips och länkar! nu har jag lite att läsa igenom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

God morgon, och välkommen till den ljusa sidan! Vi har kakor.

Min goto-lista när det kommer till att installera/ändra program på mina burkar:

  • Ladda hem och byta fönsterhanterare till i3wm. (Men det måste man inte om man inte vill.)

  • Ladda hem Weechat - Välkommen till irc.quakenet.org/#sweclockers

  • Ladda hem youtube-dl

  • Ladda hem/konfiguera vim

  • Byta shell till zsh

Tack för "inbjudan" Nu är jag där också och får en hel del hjälp. Heter dockland där också.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Tack för "inbjudan" Nu är jag där också och får en hel del hjälp. Heter dockland där också.

Välkommen, vi talades vid igår! [GLaDER]

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Välkommen, vi talades vid igår! [GLaDER]

Jag är inte så hemma i gränssnittet ännu, missar att tacka för svar och att svara alls ibland. Nåväl. Kul plejs.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K