Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Tack så mycket! Tycks vara många med den inställningen, måste säga att det är betryggande!
Fast av någon anledning upplever jag att jag sover bättre och mindre oroligt när jag stänger av WiFin på telefonen, kan självklart vara placebo men ja!

Det är garanterat, 100% placebo. Men det är bra att du verkar vara öppen för att ta till dig de vettiga saker folk påpekar här

Permalänk

Det där med LAN via elnät funkar... sisådär. Bättre köra med switch och långa kablar i kabelkanal. Sätt sen ett patchuttag där det passar så blir det finfint. Bor du hus så är det att föredra att dra kablar över taket så syns de inte.

Permalänk
Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Jag har en Homeplug bredvid routern, samt en homeplug vid TVn. Där går Homeplugen in i en billig switch för få internet till TV, HTPC samt tjejens dator. Jag har inte rört dom på 2 år nu och det funkar ännu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av babbelfisk:

Det där med LAN via elnät funkar... sisådär.

Ber helt på huset, kör det här hemma och det fungerar helt ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Det var en EXAKT sån där förgrenare jag hade i huvudet, fast med en hane och två honor, så jag bara kunde kört in den i vägguttaget och dragit ena till PS4an och den andra till vardagsrummet! Tycks inte funka riktigt så simpelt dock!

För att denna splitter skall funka så behöver du två, en i var ända av kabeln du vill splitta.

Vilket gör att man inte kan koppla den direkt till nätverksuttaget från ISPn

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

Ber helt på huset, kör det här hemma och det fungerar helt ok

Så är det säkert. Jag tror allt går via elcentralen som vi har ute vid förrådet sen in igen. I en lägenhet funkar det säkert ännu bättre.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker man är oerhört dumsnål om man använder kabelförgrenare i stället för switch, priset skiljer så lite men man sänker farten 10ggr, det är klart ovärt att döda prestandan i lanet på det sättet i stället för att göra det med switchar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Dark_Widget:

... Så som jag har det nu så har jag en sladd ifrån sovrummet in i vardagsrummet till en router, som sen ger internet till datorn, TVn, WiiUet och PS4an via kabel. Grejen är den att jag vill ha in PS4an i sovrummet..
Går det (eler ens finns det?!) att köpa en förgrenare som jag sätter in i sovrummet som kan gå till PS4an? Eller är det kört för mig? ...

Antingen drar du ytterligare en nätkabel tillbaka till sovrummet eller så använder du befintlig nätkabel med reducerad hastighet.
Din befintliga nätkabel har 8-tråds (4-pars) överföring vilket ger upp till 1Gbit. Genom att dela upp kabeln i två delar (2x2-par)
så reduceras hastigheten till 100Mbit, men du får å andra sidan "dubbla kablar" mellan rummen.

giplet har redan visat en fungerande och billig lösning med två stycken av denna splitter Kabeldelare Cat 5e
En kabelsplitter i sovrummet med ISP och PS4 anslutna i var sin kabelhalva.
En kabelsplitter i vardagsrummet med ISP halvan till routerns WAN-port och andra kabelhalvan ut ur routerns ena LAN-port tillbaka till PS4.
Som giplet skrev så testa först att rätt delar av kabelsplittrarna kopplats rätt för ISP till router så Internet fungerar i vardagsrummet.
Om kabeländen till PS4 blir för kort så kan du använda en Skarvmodul - RJ45 8/8 för en längre lokal nätkablel.
Alternativt Modularförgrening.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker man är oerhört dumsnål om man använder kabelförgrenare i stället för switch, priset skiljer så lite men man sänker farten 10ggr, det är klart ovärt att döda prestandan i lanet på det sättet i stället för att göra det med switchar.

håller med dig.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker man är oerhört dumsnål om man använder kabelförgrenare i stället för switch, priset skiljer så lite men man sänker farten 10ggr, det är klart ovärt att döda prestandan i lanet på det sättet i stället för att göra det med switchar.

Jag håller med dig och jag själv kör med dubbla 1Gbit switchar...
Men i TS fall är det ingen lösning eftersom han inte kan börja med en switch i sovrummet !

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Lego Master
Skrivet av biorrith:

Jag har en Homeplug bredvid routern, samt en homeplug vid TVn. Där går Homeplugen in i en billig switch för få internet till TV, HTPC samt tjejens dator. Jag har inte rört dom på 2 år nu och det funkar ännu.

Jag har funderat på det där. Vad får du ut för hastighet ur pluggen? Jag behöver få nät till TV-hörnan i vardagsrummet, men det finns inga vettiga sätt att dra kabel dit utan att 1. borra genom golvet, eller 2. dra en fulkabel längs hela vardagsrummets längd tvärs över en sovrumsdörr och sen tvärs över hallen. Vill inte köra wifi för det blir instabilt efter några timmars Netflixande i HD.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Waxinator:

Jag håller med dig och jag själv kör med dubbla 1Gbit switchar...
Men i TS fall är det ingen lösning eftersom han inte kan börja med en switch i sovrummet !

Skaffar han två switchar som hanterar VLAN kan man ju fixa det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

OAVSETT vad det är för anledning till varför *dark* inte vill ha trådlöst ( wifi) spelar ju inte någon roll isig, då frågan var bokstavligen att han ville slippa trådlöst nätverk. att inte hjälpa han med detta, nej grabbar tänk om.. hjälp han med det han frågade ist.

Permalänk
Skrivet av Thumbii:

På med foliehatt, problem solved

http://lifehacker.com/the-aluminum-foil-that-gives-you-the-mo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag har funderat på det där. Vad får du ut för hastighet ur pluggen? Jag behöver få nät till TV-hörnan i vardagsrummet, men det finns inga vettiga sätt att dra kabel dit utan att 1. borra genom golvet, eller 2. dra en fulkabel längs hela vardagsrummets längd tvärs över en sovrumsdörr och sen tvärs över hallen. Vill inte köra wifi för det blir instabilt efter några timmars Netflixande i HD.

Det är precis av samma anledning jag kör Homeplug!

Från tjejens datorn som är kopplad Switch (1Gbit) > Homeplug (100Mbit) > router > fiberuttag får jag 85Mbit ner på en 10/100 lina.

På en dator som är kopplad Router > fiberuttag får jag 102Mbit. Det är ändå helt ok i min mening med 85Mbit på en 100mbit homeplug. Det finns även dom som är bättre med 500mbit och dom presterar bättre i alla lägen vad jag har läst. Både vad gällande minsta och högsta prestanda uppmätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Tack så mycket! Tycks vara många med den inställningen, måste säga att det är betryggande!
Fast av någon anledning upplever jag att jag sover bättre och mindre oroligt när jag stänger av WiFin på telefonen, kan självklart vara placebo men ja!

Det finns alldeles för många människor som verkligen måste på och kommentera om saker som dem inte har mycket att göra med. Din enda fråga var om förgrening, inte om wifi är skadligt eller inte.
Bry dig inte om stormen av åsikter, men bara så att du vet så är inte WIFI speciellt skadligt. Om du nu vill minska din strålningsutsättning i hemmet så får du väl göra det om du vill! Det är faktiskt bostad!

Nu till ämnet:

OM du vill ha tillgång till wifi i en begränsad radie så kan du köpa en till billig wifi-router och be någon konfigurera denna att inte köra någon DHCP server (då din första router gör det, måste också vara så att din första router är den som tar emot internet från väggen för att allt ska fungera) och sedan placerar du denna i den delen av bostaden du vill ha tillgång till trådlöst nätverk! Du drar givetvis en kabel mellan din första router och din andra router.
Du kan också koppla in en switch mellan dessa för att få flera portar, om du nu behöver det.
Be också personen att konfigurera din första router att inte använda wifi-funktionen.

Hoppas att allt går bra!

PS, Homeplug eller internet via elnätet är inte alls lika snabbt som om du använder dedikerade nätverkskablar!
Ds

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Skrivet av giplet:

Ska du använda någon av dessa så behöver du två skarvdon som jag tipsade om, så att du kan koppla ihop dem med den sladd som redan ligger.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Vidare så behöver du fyra nätverkskablar i varierande längd för att koppla in den andra sidan med din utrustning.

Fördelen med den delaren som jag föreslog är att du slipper ganska mycket annat småplock. Du behöver bara de tre delarna och en ytterligare nätverkskabel till din PS4.

Varför tror du inte att det kommer att funka så som jag har beskrivit?

Aah suck vilket jävla krångel! xD

Med att "det inte tycks funka så simpelt" menade jag att det inte tycks finnas en 1hane-2honor förgrenare som bara går att smälla in, kritiserade inte din idé!
Ber om ursäkt för att jag var otydlig!
Är djupt tacksam för din assistans!

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst inläggen så bra i tråden ännu, men iallafall.

Värt att nämna är att om du har TV från BBB liksom mig så måste TV-boxen kopplas in i routern direkt, det funkar inte att ha en switch mellan routern och TV-boxen.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dark_Widget:

Aah suck vilket jävla krångel! xD

Med att "det inte tycks funka så simpelt" menade jag att det inte tycks finnas en 1hane-2honor förgrenare som bara går att smälla in, kritiserade inte din idé!
Ber om ursäkt för att jag var otydlig!
Är djupt tacksam för din assistans!

1hane-2honor förgrenare som bara går att smälla in ?
Det är ungefär en 3 ports switch

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

1hane-2honor förgrenare som bara går att smälla in ?
Det är ungefär en 3 ports switch

Ja, och med tanke på hur ofta den här frågan dyker upp undrar jag om det inte vore läge att tillverka en serie switchar, kalla dem grenuttag, och sälja dem i elektronikladorna?!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Ja, och med tanke på hur ofta den här frågan dyker upp undrar jag om det inte vore läge att tillverka en serie switchar, kalla dem grenuttag, och sälja dem i elektronikladorna?!

Det är ju vanligare att man behöver fler portar så 5 portare har ju blivit standard och prisskillnaden lär bli liten med tanke på vad de billigaste 5 portarna kostar, en kabelförgrening ger ju 100Mbit och det kan man jämföra med den billigaste 100Mbit switchen, 59kr enligt prisjakt och en 3 portare lär ju inte bli mycket billigare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Gå runt och oroa sig över strålning. Enda gången jag brydde mig om strålning var Tjernobyl olyckan. Där vinden drog västerut.
Finns säkert medicin för strålningsnojja. För den lilla strålning ett WiFI avger är ingenting.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är ju vanligare att man behöver fler portar så 5 portare har ju blivit standard och prisskillnaden lär bli liten med tanke på vad de billigaste 5 portarna kostar, en kabelförgrening ger ju 100Mbit och det kan man jämföra med den billigaste 100Mbit switchen, 59kr enligt prisjakt och en 3 portare lär ju inte bli mycket billigare.

Fast nu tänkte ju jag på att profitera på folks okunskap.

Permalänk
Avstängd

Läste första sidan, och ja enkelt sagt... Stäng av WiFi på routern om det stör dig så enormt mycket, och köp en Wifi-accesspunkt och sätt i vardagsrummet eller helt enkelt sluta använda WiFi helt och hållet om du inbillat dig att det är så enormt farligt!

Skrivet av Shudnawz:

Jag har funderat på det där. Vad får du ut för hastighet ur pluggen? Jag behöver få nät till TV-hörnan i vardagsrummet, men det finns inga vettiga sätt att dra kabel dit utan att 1. borra genom golvet, eller 2. dra en fulkabel längs hela vardagsrummets längd tvärs över en sovrumsdörr och sen tvärs över hallen. Vill inte köra wifi för det blir instabilt efter några timmars Netflixande i HD.

Mer än nog för att streama Netflix i 1080p om det inte är något knas med el-ledningarna ^^

Permalänk
Lego Master
Skrivet av cider123:

Läste första sidan, och ja enkelt sagt... Stäng av WiFi på routern om det stör dig så enormt mycket, och köp en Wifi-accesspunkt och sätt i vardagsrummet eller helt enkelt sluta använda WiFi helt och hållet om du inbillat dig att det är så enormt farligt!

Mer än nog för att streama Netflix i 1080p om det inte är något knas med el-ledningarna ^^

Hö..hö... Efter vi flyttade in i huset fick vi dra om elen helt i pannrummet för att förrförra ägaren hade dragit skiten själv och tydligen gjort det helt livsfarligt. Så inga garantier på den fronten. >_<

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Läste första sidan, och ja enkelt sagt... Stäng av WiFi på routern om det stör dig så enormt mycket, och köp en Wifi-accesspunkt och sätt i vardagsrummet eller helt enkelt sluta använda WiFi helt och hållet om du inbillat dig att det är så enormt farligt!

Det var jag som föreslog det för typ 40 inlägg sedan. Jag fattar verkligen inte varför man vill krångla till det kabelsplitters, homeplugs och andra konstiga lösningar när det finns en välfungerande kabel som klarar av gigabit.