Permalänk
Medlem

Nybygge som har prestanda problem

Hej Sweclockare!

Jag försöker hjälpa en polare som köpt en ny dator som vi inte kan komma på vad problemet kan bero på.
Så jag/vi vänder oss till sweclockers för råd/tips.

Jag tackar i förväg för er tid att läsa detta och dom som kommer med råd det är uppskattat.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Datorn är inköpt 2015-02-23 i delar från inet med följande komponenter:

Operativsystem: Microsoft Windows 7 64bit och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5 4690K
Processorkylare: Corsair H100i
Moderkort: Gigabyte GA-Z97N-Gaming 5 (mITX)
Minne: 2x 4 GB HyperX Savage 2400 MHz
Grafikkort: MSI GeForce GTX 960 2GB Gaming
Hårddisk: Samung SSD EVO 850-Series 120GB
Nätaggregat: Corsair CX 600 W

Övrig kylning: 4x120mm insug (Push and pull på H100i i fronten) och 1x140mm utblås i lådan
Temperaturer: 50C processor med full belastning (Prime95 körd i 12h) , kring 28C idle

Länk till Kundvagn med alla delar för dom som vill titta närmare. Länk här

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

*Vad är problemet?

Ja problemet är att datorn presterar väldigt dåligt när man väl startat datorn och man kommer in på skrivbordet i Windows7. Om man trycker och drar spotify fönstret till höger och vänster så hackar rutan fram. startar man cs:go har man 20-30 fps när man kommer in i menyn på spelet och det laggar fruktansvärt. Det roliga är att om man bara startar om datorn så kan den starta och fungera bra allt flyter på och menyn i cs:go har 119 fps konstant vilket det ska vara.

Men det är inte alla gånger den startar riktigt bara vid omstart man kan säga att man kan få 3 olika lägen när man startar datorn som att man spelar lotto vid varje start.

1. Den laggar när du kommer in på windows

2. datorn startar men inte skärmen

3. Den startar och fungerar som den borde

*När inträffar problemet?

Ja vi byggde datorn och vi börja känna på problemet när vi installerat windows första gången och höll på med drivare för alla komponenter i datorn. Och vi prova då att ominstallera windows igen men problemet fanns kvar.

*Vad vi har prova/testat!

Vi börja såklart med att ringa inet och vi gjorde då en felanmälan på moderkortet då vi gissa på att det va den som orsaka problemet men dom sa att den fungera och skicka tillbaka moderkortet.
Vi montera alla delar ännu en gång och höll tummarna men Shilöken samma problem och då va det bara att börja felsöka/testa delarna.

Vi har därefter testa minnen och grafikkort i min stationära och dom fungera utmärkt och på samma gång kasta vi över mina delar i nya datorn för kul men samma problem.

Vi har prova en vanlig sata disk och installera windows på den men samma fel.

Nu idag har vi prova byta nätdel och testa min i7 4770K i den nya datorn men det hjälper inte så nu har vi i princip testa allt jag kan komma på även kört (Prime95 i 13h) utan fel så nu sitter vi fast och har slut på ideer

kan det helt enkelt vara så att det ska vara moderkortet det är fel på även om inet konstatera att det ska vara fungerande?

Visa signatur

CPU: I9-9900K - Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F - Minne: Corsair Vengeance RGB PRO Black 2x8 3200Mhz - Grafik: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming - Lagring: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 - Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X - Galaxy Silver

Permalänk
Medlem

Spännande fel.
Står allt rätt till med SSDn?
Har ni möjlighet att testa moderkortet tillsammans med enbart andra delar? (alltså inga av dom delar som varit med när det blivit knas)
Om det är lotto för er kanske det är det för Inet också, bara en tanke. Hur omfattande va deras tester tro?
Kan det finnas glappande kablar någonstans? Får ni inga felmeddelanden alls? Inget från grafikkortet exempelvis?

Permalänk
Medlem

Har du kollat temperaturen på grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Spännande fel.
Står allt rätt till med SSDn?
Har ni möjlighet att testa moderkortet tillsammans med enbart andra delar? (alltså inga av dom delar som varit med när det blivit knas)
Om det är lotto för er kanske det är det för Inet också, bara en tanke. Hur omfattande va deras tester tro?
Kan det finnas glappande kablar någonstans? Får ni inga felmeddelanden alls? Inget från grafikkortet exempelvis?

Vi har inte testat med enbart andra komponenter än dom som va köpt utan vi har prova några åt gången men då dom fungera utmärkt i min stationära har vi bara hoppa till övriga komponenter.

Jo vi fundera på det med dom kan ju lika gärna ha koppla ihop och starta windows och tänkt det här funkar och skicka tillbaka kortet det vet man ju inte hur noga deras tester är.

Vi har kolla alla kablar 2-4 ggr och dom sitter som dom ska.

Nej inga felmeddelanden som Bluescreens eller flimmer datorn är helt enkelt bara seg det är det som gör problemet så konstigt

Visa signatur

CPU: I9-9900K - Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F - Minne: Corsair Vengeance RGB PRO Black 2x8 3200Mhz - Grafik: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming - Lagring: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 - Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X - Galaxy Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Har du kollat temperaturen på grafikkortet?

Ja vi har kollat temp efter en match i cs:go och den ligger då på 46 grader

Visa signatur

CPU: I9-9900K - Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F - Minne: Corsair Vengeance RGB PRO Black 2x8 3200Mhz - Grafik: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming - Lagring: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 - Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X - Galaxy Silver

Permalänk
Medlem

Inget konstigt i Enhetshanteraren?

Permalänk

Har du testat att köra ssd på första sloten på moderkortet? eller tog du bara slumpis en slot?Ibland så kan små problem spela stor roll vetu,eller om du har ramminnet i fel slots. Kanske ngn pin i processor som gick sönder? Eller om windows inte är äkta. MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Inget konstigt i Enhetshanteraren?

Nix inga frågetecken eller andra konstigheter i Enhetshanteraren.

Skrivet av Darkelite:

Har du testat att köra ssd på första sloten på moderkortet? eller tog du bara slumpis en slot?Ibland så kan små problem spela stor roll vetu,eller om du har ramminnet i fel slots. Kanske ngn pin i processor som gick sönder? Eller om windows inte är äkta. MVH

Vi har prova kört SSDn i första porten och i andra men samma problem.

Vi har kollat alla pins och dom ser hel ut i sockeln.

Windows är äkta.

Visa signatur

CPU: I9-9900K - Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F - Minne: Corsair Vengeance RGB PRO Black 2x8 3200Mhz - Grafik: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming - Lagring: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 - Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X - Galaxy Silver

Permalänk
Medlem

Kanske longshot här men kör SSDn AHCI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Kanske longshot här men kör SSDn AHCI?

Aa det gör den prova ändra det i bios men då får vi bluescreen så fort man kommer till Windows starting

Visa signatur

CPU: I9-9900K - Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F - Minne: Corsair Vengeance RGB PRO Black 2x8 3200Mhz - Grafik: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming - Lagring: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 - Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X - Galaxy Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoRRy_87:

Aa det gör den prova ändra det i bios men då får vi bluescreen så fort man kommer till Windows starting

Då måste du ändra i windows register till ahci innan du ändrar det i bios eller helt enkelt ominstallera windows efter att du ändrat till ahci.

http://www.sevenforums.com/hardware-devices/17876-enable-ahci...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Du senaste drivrutinerna till alla prylarna i datorn?
Det där med ahci och vilken port på moderkortet är rejäla långskott

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Då måste du ändra i windows register till ahci innan du ändrar det i bios eller helt enkelt ominstallera windows efter att du ändrat till ahci.

http://www.sevenforums.com/hardware-devices/17876-enable-ahci...

Den står på AHCI som standard vi provade ändra till Raid och det var då vi fick bluescreens vid "start up" av windows.

Skrivet av jocke92:

Du senaste drivrutinerna till alla prylarna i datorn?
Det där med ahci och vilken port på moderkortet är rejäla långskott

Alla drivare är hämtad från gigabyte´s hemsida för moderkortet även bios och senaste drivarna från nvidia till grafikkortet.

Visa signatur

CPU: I9-9900K - Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F - Minne: Corsair Vengeance RGB PRO Black 2x8 3200Mhz - Grafik: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming - Lagring: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 - Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X - Galaxy Silver

Permalänk
Medlem

En tanke som slog mig var om ni har testat med ett annat operativsystem? Känns också som ett longshot, men kan ju vara värt att pröva. Om inte annat så för att utesluta hårdvarufel. Tips kan ju vara att testa en Linux dist, förslagsvis Ubuntu eller Mint.

Hoppas det löser sig!

Visa signatur

Chassi: Jonsbo U3 Moderkort: Asus z97 m-plus PSU: Fractal Design Newton R3 RAM: Kingston HyperX 4x4 1866mhz
CPU: Core i7 4790K GPU: Evga GTX 970 SC SSD: Crucial MX100 512GB + en H80i och lite fläktar

Permalänk
Medlem

Kolla med CPU-Z (när det hackar och har sig) om PCIe fastnat på x1.
Eller om CPU har fastnat på låg MHz.

Möjligen kan en biosuppdatering av moderkort hjälpa också.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpaan.:

En tanke som slog mig var om ni har testat med ett annat operativsystem? Känns också som ett longshot, men kan ju vara värt att pröva. Om inte annat så för att utesluta hårdvarufel. Tips kan ju vara att testa en Linux dist, förslagsvis Ubuntu eller Mint.

Hoppas det löser sig!

Vi har haft tanken på att testa annat operativ men som du säger känns det väldigt långsökt men va gör man läre ju prova allt just nu

Skrivet av ggustavsson:

Kolla med CPU-Z (när det hackar och har sig) om PCIe fastnat på x1.
Eller om CPU har fastnat på låg MHz.

Möjligen kan en biosuppdatering av moderkort hjälpa också.

Det har jag inte tänkt på att prova så det ska jag göra
Bios är uppdaterad till senaste det va det första vi prova när vi insåg att datorn strula.

Visa signatur

CPU: I9-9900K - Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F - Minne: Corsair Vengeance RGB PRO Black 2x8 3200Mhz - Grafik: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming - Lagring: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 - Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X - Galaxy Silver

Permalänk
Medlem

Nu har vi prova starta kolla CPU värden med CPU-Z och när datorn startar dåligt så börjar värdena på 3500-3800Mhz och Bus speed på 100 men när man gör något så kan värdena hoppa ända ner till under 100mhz i core speed och bus speed går ner till 40Mhz

Så det borde ju vara något fel på moderkort/cpu?

Visa signatur

CPU: I9-9900K - Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F - Minne: Corsair Vengeance RGB PRO Black 2x8 3200Mhz - Grafik: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming - Lagring: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 - Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X - Galaxy Silver

Permalänk
Medlem

Förmodligen inte hårdvarufel.
Det som krävs när man bygger ihop en dator själv är inte bara kunskaper om hur man skruvar ihop allting utan även en uppfattning om hur man trådar ihop allting med rätt inställningar i bios osv.
Att ni har valt att köra mede W7 är väl kanske inte det bästa valet speciellt om ni stoppar i massa drivrutiner innan windows update är klar och det tar ju några timmar för dom flesta.
Testa att göra en ominstallation och installera bara drivrutiner för moderkortsresurser (gärna utan internetanslutning) och låt sedan windows uppdatera sej klart.
Sen finns ju alltid W8 för dom som accepterar att världen är i ständig förändring.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem

Inets "tekniker" har inte direkt koll på felsökning så jag ger inte mkt för den, hade t.ex en bekant som köpte sin burk från Inet som dom byggde ihop, bad honom reklamera till dom och det enda dom hade testat sen var att köra ett par benchmarks när en väldigt grundläggande felsökning är att dra en installation av OS. Så det kan mkt väl vara brädan som sabbats under montering.

Vad det gäller drivisar så hämta rån respektive chiptillverkare ist, ex.vis Intel osv.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uslingen:

Förmodligen inte hårdvarufel.
Det som krävs när man bygger ihop en dator själv är inte bara kunskaper om hur man skruvar ihop allting utan även en uppfattning om hur man trådar ihop allting med rätt inställningar i bios osv.
Att ni har valt att köra mede W7 är väl kanske inte det bästa valet speciellt om ni stoppar i massa drivrutiner innan windows update är klar och det tar ju några timmar för dom flesta.
Testa att göra en ominstallation och installera bara drivrutiner för moderkortsresurser (gärna utan internetanslutning) och låt sedan windows uppdatera sej klart.
Sen finns ju alltid W8 för dom som accepterar att världen är i ständig förändring.

Jag vet inte riktigt vad du förväntar dig för svar på det men under alla år jag har installera olika Windows har det då inte varit problem att installera alla drivare från medföljande skivor och sedan köra windows update.

Låter mer som att du mer vill få sakt att du inte gillar w7 och säger att alla som inte kör med W8 är rädd för förändringar.

Skrivet av _niko_:

Inets "tekniker" har inte direkt koll på felsökning så jag ger inte mkt för den, hade t.ex en bekant som köpte sin burk från Inet som dom byggde ihop, bad honom reklamera till dom och det enda dom hade testat sen var att köra ett par benchmarks när en väldigt grundläggande felsökning är att dra en installation av OS. Så det kan mkt väl vara brädan som sabbats under montering.

Vad det gäller drivisar så hämta rån respektive chiptillverkare ist, ex.vis Intel osv.

Jo man börjar ju fundera på hur dom verkligen testa moderkortet för det får man ju inte veta. Känns som att dom har koppla ihop det med övriga komponenter och starta kommit in i Windows sen därefter konstatera att det inte är något fel på det.

Visa signatur

CPU: I9-9900K - Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F - Minne: Corsair Vengeance RGB PRO Black 2x8 3200Mhz - Grafik: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming - Lagring: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 - Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X - Galaxy Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoRRy_87:

Jag vet inte riktigt vad du förväntar dig för svar på det men under alla år jag har installera olika Windows har det då inte varit problem att installera alla drivare från medföljande skivor och sedan köra windows update.

Låter mer som att du mer vill få sakt att du inte gillar w7 och säger att alla som inte kör med W8 är rädd för förändringar.

Jag håller helt och hållet med dig där.
Alla mina datorer och alla gånger jag formaterat datorn alltid installerat drivrutiner till respektive del från tillverkarens hemsida. och sedan tagit ner windows update filer till windows.
Och även på många datorer skippat det. (Min fars dator är ett praktexempel, då han klagar jämt på att de updateringar från windows update gör att det ALLTID blir fel på datorn) och jag har aldrig haft problem med den delen av datorn.

Jag har följt denna tråd ett tag nu och varit ivrig att se om ni löst problemet och vad då problemet varit?
Har en kompis som precis köpt saker från Inet också, med monteringstjänsten. och han har haft problem med den, då när han fick hem den i början fick han massa strul om att grafikkortsdrivrutinen slutat fungera. och han ringde och gjorde allt de bad han göra, han skickade då tillbaka datorn, och nu fått tillbaka den. (och nu fungerar den) men chassit hade fått bucklor, fast kartongen som datorn var fraktad i hade 0 tecken på skador.

Det jag vill komma fram till är att de verkar inte alltid vara så noga. ? (har aldrig haft några support ärenden med dem själv)

Så min tanke kan nog vara moderkortet som har nå tjall. som någon skrev tidigare i tråden så kan det ha hänt att de också haft tur med deras uppstart att det fungerade perfekt då.

Hoppas iaf att ni löst problemet /kommer lösa det. skriv gärna i alla fall.