Permalänk
Medlem

290 eller 970?

Går i tankarna på att uppgradera mitt grafikkort. Just nu står valet mellan (när det ändå är extrapris) ett Asus DCU2 970 från inet http://www.inet.se/produkt/5414666/asus-gtx-970-directcu-ii-o... eller ett Asus R9-290 från netonnet http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/asus-... vilket hade ni valt när skillnaden i pris är 700kr? Är de extra 10-15 procenten prestanda i Nvidia kortet värt de extra pengarna?

Tack på förhand!

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Asus Prime X870, 9800X3D, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Asus Rog Astral OC RTX 5090.

Permalänk
Medlem

"Extrapris" känner inte att 970 är värt prisskillnaden särskilt när det varit nere under 3000kr här om veckan.

Är den lägre strömförbrukningen något du har stor nytta av, t.ex väldigt litet chassi med begränsat luftflöde skulle jag överväga 970 men i detta läget skulle jag köpt 290.

Du får inte heller glömma att R9 300-serien är på gång och kanske kan det vara värt att vänta någon månad och se hur det blir med det släppet.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Mig veterligen var det ett tag sen man fick ett icke noname-kort billigare än 3200... (angående 970)

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Asus Prime X870, 9800X3D, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Asus Rog Astral OC RTX 5090.

Permalänk
Medlem

Asus 290 har kass kylning, det är därför det är så billigt.

Jag skulle ha köpt 970 av de två.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Okej, det är ju inte speciellt trevligt. Man förväntar sig alltid bra kylning från Asus... :/

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av TobbeH94:

Okej, det är ju inte speciellt trevligt. Man förväntar sig alltid bra kylning från Asus... :/

Det är svårt att kyla en ett kort som avger mycket värme

Permalänk
Medlem
Skrivet av thedroxer:

Det är svårt att kyla en ett kort som avger mycket värme

Fast problemet är att de inte designade heatpipes ordentligt så att dem inte rör kärnan knappt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Helt ärligt talat så hade jag kört på ett 290 eller 290x istället för ett 970 dock med Tri-X kylaren från Sapphire.. Väldigt tyst och svalt kort, klockar väldigt bra också.. Samt att du får 4gb minne och inte 3.5gb.

Visa signatur

7950X3D, 64GB @ 6000mhz, RTX 4090
Legion 5 Slim 7840HS, 32GB @ 5600mhz, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobonur:

Helt ärligt talat så hade jag kört på ett 290 eller 290x istället för ett 970 dock med Tri-X kylaren från Sapphire.. Väldigt tyst och svalt kort, klockar väldigt bra också.. Samt att du får 4gb minne och inte 3.5gb.

Fast om pengarna är desamma köper jag hellre Nvidia.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

290 om du kan få tag i en vettig deal på sapphires kort.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

inte för att jag har det kortet men asus brukar ha riktigt bra kylning ...gör om gör rätt

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Fast problemet är att de inte designade heatpipes ordentligt så att dem inte rör kärnan knappt.

fel fel fel ..gör om gör rätt haha == problemet som har funnits hos ASUS kort tidigare typ 7950 var att distans skuvarna ``var för långa där av ej kylaren träffade kylområdet riktigt men det felet var för ca 2 år senan ..typ detta https://www.youtube.com/watch?v=zMkfWkouj34 men det var lätt att lösa det med tunna plast bricka

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av itkoll:

inte för att jag har det kortet men asus brukar ha riktigt bra kylning ...gör om gör rätt

inte på 290/290x. riktigt ogenomtänkt av asus.

http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-r9-290-and-290x,37...

Permalänk
Skrivet av TobbeH94:

Fast om pengarna är desamma köper jag hellre Nvidia.

Ditt val men hade fortfarande valt ett 290x före ett 970 om pengarna är desamma, dock tri-x kylaren. 290x är ungefär lika bra som 970 och i högre upplösningar än 1080p är 290x bättre, samt att du har 4gb minne istället för 3.5gb. Det är ett val man får göra, men 970 är ett överhypat kort även om det är väldigt prisvärt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag hade valt ett gtx 970. Bättre prestanda, om än några ynka procent, men går svalare och tystare. 3.5gb minne räcker gött i 1080p.

Permalänk
Medlem

Jag säger Nvidia, men tydligen så har AMD blivit SÅ mycket bättre med sina drivrutiner med omega drivrutinerna. Jag själv har avstått AMD tack vare jag hade så satans mycket problem med mina 7970 i crossfire med x58 socketen, som dom dock åtgärdade efter någon månad efter jag köpte in 680SLI

Säger att inte AMD är sämst. Innan jag gick över till det gröna laget så har jag alltid haft AMD/ATI i datorn innan. Var jävligt nöjd med mina 5870 crossfire, som fortfarande fungerar klockrent i min lillebrors dator!

Vill du komma lite billigare undan? skulle jag köpa 290x med Tri-X kylaren från Sapphire, presterar typ som ett 970. Att folk säger att AMD drar mer ström blablabla, men i slutendan handlar det om så få kronor

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tjobbo:

Jag säger Nvidia, men tydligen så har AMD blivit mycket bättre med sina drivrutiner med omega drivrutinerna. Jag själv har avstått AMD tack vare jag hade så satans mycket problem med mina 7970 i crossfire med x58 socketen, som dom dock åtgärdade efter någon månad efter jag köpte in 680SLI

Säger att inte AMD är sämst. Innan jag gick över till det gröna laget så har jag alltid haft AMD/ATI i datorn innan. Var jävligt nöjd med mina 5870 crossfire, som fortfarande fungerar klockrent i min lillebrors dator!

Vill du komma lite billigare undan skulle jag köpa 290x med Tri-X kylaren från Sapphire, presterar typ som ett 970. Att folk säger att AMD drar mer ström blablabla, men i slutendan handlar det om så få kronor

Strömförbrukning skiter jag personligen i. Betalar gladligen räkningen. Det som är bra med GTX 970 är dess TDP, 140w vs AMD R9 250W.
Detta resulterar i lägre varvtal på fläktarna = mycket tyst gång.
Hade just ett ASUS 290X, och det är en stor skillnad på ljudnivå.
Bryr man sig inte om det så är det skitsamma

Permalänk
Medlem
Skrivet av itkoll:

fel fel fel ..gör om gör rätt haha == problemet som har funnits hos ASUS kort tidigare typ 7950 var att distans skuvarna ``var för långa där av ej kylaren träffade kylområdet riktigt men det felet var för ca 2 år senan ..typ detta https://www.youtube.com/watch?v=zMkfWkouj34 men det var lätt att lösa det med tunna plast bricka

Här var det jag pratade om:

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

gillar du witcher 3?, jag är väldigt nyfiken på hur mycket vram det spelet kommer använda:),

medans ett gtx 970 är ett extremt trevligt kort ur prestanda synpunkt och energieffektivitet så är jag fundersam på hur kortet kommer prestera om vi teoritiserar att witcher 3 behöver upp till 4gb vram, hur gå det då för 970t?, personligen gick jag på ett 980 igen eftersom jag fick tag på det väldigt billigt för att vara ett 980 och amds nya serie tydligen tar tills juni på sig,

sen har vi gta V som kommer snart och jag hoppas det kommer överflödas med mods, så jag vet inte riktigt, jag skulle nog börjat med att testa ett R9 290x trix över disk på netonnet och om jag inte varit nöjd skulle jag lämnat tillbaka det:)

angående drivrutiner tycker jag det är som hugget och stucket med undantaget att jag gillar att titta på serier samtidigt som jag spelar och där var faktiskt amd bättre,

edit eftersom jag köpte nvidia nu hoppas jag gta v och witcher 3 har phys x, Men jag har för mig det ryktades förr om att gta 5 skulle få mantle och om det stämmer så skulle det passa det spelet utmärkt, men jag vet inte sns om det stämmer;P
trevligt t9 290:)
https://www.komplett.se/sapphire-radeon-tri-x-r9-290-4gb-oc/8...

eller notonnet som sagt där man får ta hem det öppna det och testa det och är man inte nöjd är det bara att lämna tillbaka det över disk,:D förutsatt att du inte fysiskt skadat kortet:)
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

Permalänk
Medlem

Står inför samma val! Asus R9 290 såg väldigt prisvärt ut nu, men det var tråkigt att läsa om kylningsproblemet, annars hade det varit ett givet val. Frågan är om man lika gärna ska köpa ett 970 när man ändå måste betala lika mycket för ett R9 290 med bra kylning?

Själv hade jag tänkt inhandla en 1440p IPS skärm på 60hz också, vad säger experterna om det mest lämpade kortet för den upplösningen i spel?

TobbeH94 du får gärna höra av dig om vad ditt val blev!

EDIT:
Kollade lite på priser efter billigaste alternativen av de två korten:
Asus 970:
http://www.inet.se/produkt/5414666/asus-gtx-970-directcu-ii-o...

XFX R9 290X
https://www.komplett.se/xfx-radeon-r9-290x-4gb-gddr5/805831?c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucifr:

Står inför samma val! Asus R9 290 såg väldigt prisvärt ut nu, men det var tråkigt att läsa om kylningsproblemet, annars hade det varit ett givet val. Frågan är om man lika gärna ska köpa ett 970 när man ändå måste betala lika mycket för ett R9 290 med bra kylning?

Själv hade jag tänkt inhandla en 1440p IPS skärm på 60hz också, vad säger experterna om det mest lämpade kortet för den upplösningen i spel?

TobbeH94 du får gärna höra av dig om vad ditt val blev!

EDIT:
Kollade lite på priser efter billigaste alternativen av de två korten:
Asus 970:
http://www.inet.se/produkt/5414666/asus-gtx-970-directcu-ii-o...

XFX R9 290X
https://www.komplett.se/xfx-radeon-r9-290x-4gb-gddr5/805831?c...

Jag bestämde mig för att invänta 300-serien och se vad som händer med priserna. Med andra ord får mitt 270x hänga med ett tag till.
Om du ska spela i 1440p bör du välja ett 290 eller 290x dock!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MakeCoke:

Intressant att du säger så för enligt de recensioner av asus r9 290 så har de inte klagat på kylningen. Alla har väl olika erfarenheter och smak men ändå.
Jag har starkt funderat på asus r9 290 och mycket pga recensionerna men nu vet jag inte vad jag ska tro. Får alltid olika svar

Visa signatur

| Asus Prime x370-Pro | Ryzen 1600 | Stock cooler | 16GB DDR4 2666 Mhz | Corsair Powersupply 520W | ASUS 1060 6GB |

Permalänk

Hmm...

Mycket snack om DCII:s kylningsproblem här. Lite väl mkt skrämselpropaganda, imao.

Har ju själv dubbla kort med lätt OC (se sign...) och ligger runt 75c under ett tungt BF4-pass. Detta med fläktar@55%.
Normalt sett så ligger VRM1 på samma temps, men det händer dock att tempsen drar iväg mot 85-90c ibland. :s

Är sällan eller aldrig över 80c (fans@60%), ens vid benchning.

Edit: Rumstemperaturen är 22-24c, kanske jag borde ha nämnt...

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|Asrock RX 9070 XT Taichi OC|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair K70 RGB|Mionix Naos Pro|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av noobonur:

Det spelar ingen roll vad specsen säger om dom presterar lika bra. Då kan man lika gärna säga att det är mer värt med en 8350 än en i5 bara för att den har bättre specifikationer. Mitt svar är att ta det som är billigast, om du (TS) nu inte tänkt dig en tystare variant och/eller en mindre i fysisk storlek

Citat:

Ditt val men hade fortfarande valt ett 290x före ett 970 om pengarna är desamma, dock tri-x kylaren. 290x är ungefär lika bra som 970 och i högre upplösningar än 1080p är 290x bättre, samt att du har 4gb minne istället för 3.5gb. Det är ett val man får göra, men 970 är ett överhypat kort även om det är väldigt prisvärt.

Fel, du drar en slutsats att 970 är svagare i högre upplösning än 1080p bara för att den har 3,5GB snabbt och 0,5GB svagt medan 290X har snabbt hela vägen till 4GB. Men som jag sa, specsen spelar ingen roll om dom presterar lika:

Här ser vi att GTX 970 korten ligger (beroende på modell) antingen 1-3 fps lägre än 290X eller någon fps högre än 290X. Detta i, som ni kan se, 1440p.

Sen om man ska börja köra i 4K eller liknande så är 4GB redan för lite, i alla fall i dom krävande spelen.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Det spelar ingen roll vad specsen säger om dom presterar lika bra. Då kan man lika gärna säga att det är mer värt med en 8350 än en i5 bara för att den har bättre specifikationer. Mitt svar är att ta det som är billigast, om du (TS) nu inte tänkt sig en tystare variant och/eller en mindre i fysisk storlek

Vad skrev jag om att specs spelade roll? Jag sa att man får 4gb och inte 3.5gb? Samt att man kan nog få ett 290 för runt 2500:- med bra kylare, så utan tvekan är det mer värt enligt mig. Jag har både 290 i CF och 780 Ti i min main dator. Kan säga att ett 290 idag inte är långt ifrån mitt 780 Ti. Folk verkar ha fått fel bild av 970, det är ett bra kort och prisvärt men i dagens läge så är AMDs kort mer värt och prestanda/krona är bättre.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Det spelar ingen roll vad specsen säger om dom presterar lika bra. Då kan man lika gärna säga att det är mer värt med en 8350 än en i5 bara för att den har bättre specifikationer. Mitt svar är att ta det som är billigast, om du (TS) nu inte tänkt sig en tystare variant och/eller en mindre i fysisk storlek

Fel, du drar en slutsats att 970 är svagare i högre upplösning än 1080p bara för att den har 3,5GB snabbt och 0,5GB svagt medan 290X har snabbt hela vägen till 4GB. Men som jag sa, specsen spelar ingen roll om dom presterar lika:

http://www.sweclockers.com/image/diagram/8944?k=add55fff52e75...

Här ser vi att GTX 970 korten ligger (beroende på modell) antingen 1-3 fps lägre än 290X eller någon fps högre än 290X. Detta i, som ni kan se, 1440p.

Sen om man ska börja köra i 4K eller liknande så är 4GB redan för lite, i alla fall i dom krävande spelen.

Tänk på att det där testet så använder dom Reference 290X medans 970 är Gaming G1 edition som är klockat och eftermarknadskylare. Så har du en eftermarknadskylare på 290X och klockar lite eftersom 970 är klockat från fabrik, så skulle skillnaden bli större.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobonur:

Vad skrev jag om att specs spelade roll? Jag sa att man får 4gb och inte 3.5gb? Samt att man kan nog få ett 290 för runt 2500:- med bra kylare, så utan tvekan är det mer värt enligt mig. Jag har både 290 i CF och 780 Ti i min main dator. Kan säga att ett 290 idag inte är långt ifrån mitt 780 Ti. Folk verkar ha fått fel bild av 970, det är ett bra kort och prisvärt men i dagens läge så är AMDs kort mer värt och prestanda/krona är bättre.

Skrivet av noobonur:

Tänk på att det där testet så använder dom Reference 290X medans 970 är Gaming G1 edition som är klockat och eftermarknadskylare. Så har du en eftermarknadskylare på 290X och klockar lite eftersom 970 är klockat från fabrik, så skulle skillnaden bli större.

Du kanske inte specifikt sa att det spelade roll, men man får den uppfattningen när du använder det som argument att köpa 290X istället. Jo man kan köpa ett 290 istället, det är prisvärt minsann, men skillnaden blir mindre och mindre när man går högre upp i prisklasser. Sedan är ju då ett 290X inte heller så prisvärt då det kostar ungefär lika mycket som 970 och dom presterar väldigt identiskt i många spel, om man utgår ifrån prestanda/krona. Och nej, som du sa skillnaden är inte så stor mellan ett 290 och ett 780Ti, det är kanske 10fps i snitt skillnad, men det är som sagt väldigt mycket mindre skillnader i högre prisklasser.

Jag tog inte G1 kortet som en rak jämförelse utan det var endast den jag hittade snabbast, du ser fortfarande flera andra GTX 970 modeller i testet och du ser skillnaderna, att det handlar om oftast 3fps som max. Tittar du på andra spel i 1440p så ser du att ett G1 ligger 3fps högre än ett vanligt GTX 970.

Tittar du då sedan på hur stor skillnaden är mellan ett Sapphire 290X (Tri-X) så är den i 1440p bara 1fps mer i dom flesta tester på SweC, dock ett test så var skillnaden 2fps. Överklockning, eller fabriksöverklockning gör väldigt liten skillnad, det handlar alltså om 1-3fps för det mesta.

Permalänk
Medlem

Som 970-sli ägare hade jag tagit 290x med Tri-X utan tvekan idag, jag ångrar mig så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det spelar ingen roll vad specsen säger om dom presterar lika bra. Då kan man lika gärna säga att det är mer värt med en 8350 än en i5 bara för att den har bättre specifikationer. Mitt svar är att ta det som är billigast, om du (TS) nu inte tänkt dig en tystare variant och/eller en mindre i fysisk storlek

http://www.sweclockers.com/image/diagram/8944?k=add55fff52e75...

hoppas att vi kan sluta länka till dessa utdaterade siffror snart. 1080p är 290x och 970 likvärdiga. i 1440p är 290x och 780 ti samt 290 och 970 likvärdiga.