Vilka vinstmarginaler finns på datorkomponenter och är konsumenternas förväntningar på reor rimliga?

Permalänk
Medlem

Vilka vinstmarginaler finns på datorkomponenter och är konsumenternas förväntningar på reor rimliga?

Jag skulle tycka att det vore intressant om vi kunde få igång en diskussion kring vinstmarginaler på datorkomponenter hos återförsäljare (ÅF) i Sverige. Det finns förmodligen ett flertal mycket insatta medlemmar på forumet som kanske kan dela information med oss övriga medlemmar om hur det faktiskt ser ut. Nu kanske någon undrar, varför är det intressant menar du? Låt mig förklara.

Min uppfattning är att vinstmarginaler används i försvar av återförsäljare när konsumenter pekar på vad de uppfattar som undermåliga reor eller prissänkningar. Det uppstår en friktion mellan konsument och ÅF där den förstnämnda blir besviken och den sistnämnda försöker marknadsföra sitt företag som en tuff konkurrent med aggressiv prissättning som ska gynna konsumenten. Konsumenten får en förklaring som är svår att syna utan någon större insikt i branschen.

Via sociala medier tycker jag mig samtidigt notera en ökande trend av uttryckligen missnöjda konsumenter, de menar t.ex. att prissättningen "ordinarie pris" är för hög, procenten är medvetet falsk eller att prissänkningen är för dålig. Upplever ni att missnöjet det ökat, varit stadigt eller minskat? Vad kan konsumenterna ha för förväntningar på prissänkningar av datorkomponenter? Är små vinstmarginaler ett rimligt påstående eller en bekväm svårsynad ursäkt att åberopa vid uppstått missnöje?

Ytterligare en notering jag har gjort är att produkter ibland prissänks över halva priset mot övriga ÅF, om vinstmarginalerna är små så får jag inte riktigt ihop sådana prissänkningar med att vinstmarginalerna är små? Jag hoppas dock att någon sitter på en förklaringar på hur det kan möjliggöras?

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Jag skulle tycka att det vore intressant om vi kunde få igång en diskussion kring vinstmarginaler på datorkomponenter hos återförsäljare (ÅF) i Sverige. Det finns förmodligen ett flertal mycket insatta medlemmar på forumet som kanske kan dela information med oss övriga medlemmar om hur det faktiskt ser ut. Nu kanske någon undrar, varför är det intressant menar du? Låt mig förklara.

Min uppfattning är att vinstmarginaler används i försvar av återförsäljare när konsumenter pekar på vad de uppfattar som undermåliga reor eller prissänkningar. Det uppstår en friktion mellan konsument och ÅF där den förstnämnda blir besviken och den sistnämnda försöker marknadsföra sitt företag som en tuff konkurrent med aggressiv prissättning som ska gynna konsumenten. Konsumenten får en förklaring som är svår att syna utan någon större insikt i branschen.

Via sociala medier tycker jag mig samtidigt notera en ökande trend av uttryckligen missnöjda konsumenter, de menar t.ex. att prissättningen "ordinarie pris" är för hög, procenten är medvetet falsk eller att prissänkningen är för dålig. Upplever ni att missnöjet det ökat, varit stadigt eller minskat? Vad kan konsumenterna ha för förväntningar på prissänkningar av datorkomponenter? Är små vinstmarginaler ett rimligt påstående eller en bekväm svårsynad ursäkt att åberopa vid uppstått missnöje?

Ytterligare en notering jag har gjort är att produkter ibland prissänks över halva priset mot övriga ÅF, om vinstmarginalerna är små så får jag inte riktigt ihop sådana prissänkningar med att vinstmarginalerna är små? Jag hoppas dock att någon sitter på en förklaringar på hur det kan möjliggöras?

Enkelt förklarat när det gäller de enorma reorna - "det man förlorar på päronen, tar man igen på äpplena"

Kan säga som gammal retailer, med insikt i branschen, småbutiker har extremt liten vinstmarginal på mycket delar, sen måste man ta igen det någonstans och det gör man oftast på tjänster och mjukvaror/installationer/service och tillbehör

Det låter mer här som att du fiskar siffror, och att du önskar veta saker som man som företag inte skulle dela med sig av till konsumenterna
Finns mycket liten anledning för en slutkund att veta det här, konkurrens ska hålla fula fiskar på kroken och reglera det, även om de extremt stora kedjorna sätter många ggr käppar i hjulen genom att köpa in tusentals och åter tusentals av samma produkter

Men, vinstmarginalerna är inte stora, kan inte ge dig siffror eftersom det är att räkna som information man önskar hålla för sig själv, för många är det rentutav något som är direkt hemligt vilka priser de kan förhandla fram med en dist eller tillverkare

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Det är små vinstmarginaler inom datorhandeln.
Minst på komponenter och större marginaler på kringurustning och kablar.

I ett bokslut landar vinstmarginalen på 0-4% för de större aktörerna.

Som en liten handlare är man mer eller mindre körd redan från start.
Inköpspriserna ligger högre än säljpriset hos webbhandlarna.
Inte lätt att lägga på en marginal till hyra och löner i det läget.

Har två vänner som drev datorbutiker som gick plus minus noll men
kursade/lades ner för 10-12 år sedan.

Överlag har det blivit mindre marginaler över hela branchen sista 10-15 åren
iom webbhandeln. Förr gick folk och handlade sina varor i lokala butiker och tänkte
inte mer på det.
Idag sitter alla och söker på prisjakt efter lägsta pris vilket pressar marknaden mer och mer
allt eftersom webbhaneln ökar stadigt.
Billiga priser i all ära, men ödelagda butiker i centrum, köpcentra ute i skogen och
detaljister med enbart webbutiker talar sitt tydliga språk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Enkelt förklarat när det gäller de enorma reorna - "det man förlorar på päronen, tar man igen på äpplena"

Kan säga som gammal retailer, med insikt i branschen, småbutiker har extremt liten vinstmarginal på mycket delar, sen måste man ta igen det någonstans och det gör man oftast på tjänster och mjukvaror/installationer/service och tillbehör

Det låter mer här som att du fiskar siffror, och att du önskar veta saker som man som företag inte skulle dela med sig av till konsumenterna
Finns mycket liten anledning för en slutkund att veta det här, konkurrens ska hålla fula fiskar på kroken och reglera det, även om de extremt stora kedjorna sätter många ggr käppar i hjulen genom att köpa in tusentals och åter tusentals av samma produkter

Men, vinstmarginalerna är inte stora, kan inte ge dig siffror eftersom det är att räkna som information man önskar hålla för sig själv, för många är det rentutav något som är direkt hemligt vilka priser de kan förhandla fram med en dist eller tillverkare

Kan inte tillägga mycket mer än att du har helt rätt, marginalerna är verkligen inte höga i denna del av världen. Pinsamt låga snarast...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Det är små vinstmarginaler inom datorhandeln.
Minst på komponenter och större marginaler på kringurustning och kablar.

I ett bokslut landar vinstmarginalen på 0-4% för de större aktörerna.

Som en liten handlare är man mer eller mindre körd redan från start.
Inköpspriserna ligger högre än säljpriset hos webbhandlarna.
Inte lätt att lägga på en marginal till hyra och löner i det läget.

Har två vänner som drev datorbutiker som gick plus minus noll men
kursade/lades ner för 10-12 år sedan.

Överlag har det blivit mindre marginaler över hela branchen sista 10-15 åren
iom webbhandeln. Förr gick folk och handlade sina varor i lokala butiker och tänkte
inte mer på det.
Idag sitter alla och söker på prisjakt efter lägsta pris vilket pressar marknaden mer och mer
allt eftersom webbhaneln ökar stadigt.
Billiga priser i all ära, men ödelagda butiker i centrum, köpcentra ute i skogen och
detaljister med enbart webbutiker talar sitt tydliga språk.

Skrivet av cbtcp:

Kan inte tillägga mycket mer än att du har helt rätt, marginalerna är verkligen inte höga i denna del av världen. Pinsamt låga snarast...

Detta är precis som ni säger
Insikt från min sida är densamma och även så har jag insikt på större bolag idag än jag någonsin haft tidigare och kan säga att där pressas det konstant och orsakerna är som ni säger all denna jakt på det billigaste möjligaste
Det var också orsaken till att jag lade ner min inblandning i retailbranschen i mindre butiker, det går helt enkelt inte i dagsläget att köra något sådant eftersom det är precis som ovan, man kan köpa delar och produkter billigare hos webbhandlaren än direkt från dist

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Har ingen anledning att misstro någon angående vinstmarginaler men kan säga som så att jag till stora delar slutat handla saker i Sverige, som exempel även om det inte har med datorer att göra så kan jag säga att bildelar köper jag enbart från tyskland numera, finner ingen mening med att betala dubbla priset i sverige. Något grafikkort jag kollade priset på kostade 800 kr mindre i england jämfört med enligt billigaste i Sverige enligt prisjakt. Så känns som att någonstans blir det dyrare i sverige, en anledningjag hört är att lagerplats ger en dyrare kostnad i Sverige.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Har ingen anledning att misstro någon angående vinstmarginaler men kan säga som så att jag till stora delar slutat handla saker i Sverige, som exempel även om det inte har med datorer att göra så kan jag säga att bildelar köper jag enbart från tyskland numera, finner ingen mening med att betala dubbla priset i sverige. Något grafikkort jag kollade priset på kostade 800 kr mindre i england jämfört med enligt billigaste i Sverige enligt prisjakt. Så känns som att någonstans blir det dyrare i sverige, en anledningjag hört är att lagerplats ger en dyrare kostnad i Sverige.

Sverige är en liten marknad, 10 miljoner är inte många invånare jämfört med resten av världen. Dessutom är det löjligt dyrt att ha personal i Sverige, inte bara i och med ett högt löneläge generellt, men även för att vi har såpass höga skatter. Det tillkommer en massa skatter på personal som du som lönetagare aldrig ens ser på ditt lönebesked. Allt detta gör, som du säger, bland annat lagerhållning dyrare, men lagret blir även dyrt att bygga och underhålla. Allt detta skall sedan läggas på en relativt liten kundgrupp. På detta kommer sedan en hög moms. Det finns anledningar att kundservice blivit lidande. Allt för få är villiga att betala för den.

Permalänk
Medlem

Hur relevanta är vinstmarginalerna som presenteras i bokslut med mera? Om ett företag går med vinst måste man betala bolagsskatt, varför jag vill peka på att det kan finnas incitament att undvika att ha vinstmarginal i bokslutet. Det kan finnas ytterligare anledningar till varför man siktar på en låg vinstmarginal, flertalet sidor som jag funnit visar på fördelar med skatteplanering rörande bolagsskatt bland annat.

Någon med bakgrund inom företagsekonomi kanske kan bistå oss med lite mer fakta rörande bokslut och vinstmarginalens relevans rörande just vinstmarginaler på datorkomponenter?

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Enkelt förklarat när det gäller de enorma reorna - "det man förlorar på päronen, tar man igen på äpplena"

Kan säga som gammal retailer, med insikt i branschen, småbutiker har extremt liten vinstmarginal på mycket delar, sen måste man ta igen det någonstans och det gör man oftast på tjänster och mjukvaror/installationer/service och tillbehör

Det låter mer här som att du fiskar siffror, och att du önskar veta saker som man som företag inte skulle dela med sig av till konsumenterna
Finns mycket liten anledning för en slutkund att veta det här, konkurrens ska hålla fula fiskar på kroken och reglera det, även om de extremt stora kedjorna sätter många ggr käppar i hjulen genom att köpa in tusentals och åter tusentals av samma produkter

Men, vinstmarginalerna är inte stora, kan inte ge dig siffror eftersom det är att räkna som information man önskar hålla för sig själv, för många är det rentutav något som är direkt hemligt vilka priser de kan förhandla fram med en dist eller tillverkare

Ja, jag fiskar absolut siffror! Men har inget företagarintresse utan kommer från ett konsumentperspektiv. Jag hoppas att det framgår tydligt i TS. Om det smärtar mindre att redovisa siffror eller exempel som har några år på nacken så går det alldeles utmärkt! Min avsikt är inte att få någon att avslöja företagshemligheter utan att öka förståelsen för hur branschen ser ut från ett ÅF-perspektiv. Om det kan förmedlas i siffror och med exempel till konsumenterna tror jag att fler ställer sig förstående till utvecklingen.

Du skriver att du inte kan dela siffror, jag hoppas att någon annan kan.
Du kanske kan berätta hur ett avtal kan se ut? Hur långt sträcker de sig? Handlar man uteslutande från grossist eller direkt från tillverkare? Om man handlar från grossist, förhandlar man pris eller är priset bestämt på förhand efter kvantitet? Dvs ju fler du köper desto billigare styckpris? Givetvis generellt! Inte i sådan detalj att du blir obekväm eller känner olust. Men för en utomstående som tittar in så är det intressant, men jag kan bara tala för mig själv.

Jag håller inte med dig om att det "finns mycket liten anledning till konsumenter att veta det här", jag tycker att det finns relevans bakom att känna till hur branschen ser ut. Jag vänder istället på frågan, varför anser du att detta bör undanhållas från konsumenten? Jag förstår att man från ett konkurrens perspektiv inte vill avslöja avtal för andra företag. Men att prata generellt om marginaler anser jag inte är en hemlighet?

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Det är små vinstmarginaler inom datorhandeln.
Minst på komponenter och större marginaler på kringurustning och kablar.

I ett bokslut landar vinstmarginalen på 0-4% för de större aktörerna.

Som en liten handlare är man mer eller mindre körd redan från start.
Inköpspriserna ligger högre än säljpriset hos webbhandlarna.
Inte lätt att lägga på en marginal till hyra och löner i det läget.

Har två vänner som drev datorbutiker som gick plus minus noll men
kursade/lades ner för 10-12 år sedan.

Överlag har det blivit mindre marginaler över hela branchen sista 10-15 åren
iom webbhandeln. Förr gick folk och handlade sina varor i lokala butiker och tänkte
inte mer på det.
Idag sitter alla och söker på prisjakt efter lägsta pris vilket pressar marknaden mer och mer
allt eftersom webbhaneln ökar stadigt.
Billiga priser i all ära, men ödelagda butiker i centrum, köpcentra ute i skogen och
detaljister med enbart webbutiker talar sitt tydliga språk.

Ihop med att ica gör enorma vinster
Nä men, största felet är att mindre seriösa butiker sätter priset lägre än vad som är marknadsmässigt försvarbart eller större kedjor som prisdumpar någon vara för att dom köpt in extra.

Tycker inte priset gått ner galet mycket och nu senast har priset åkt uppåt på mycket. Där emot tar webbhandel över vanliga butiker dels för i 99% av fallen är det billigare och smidigare att få varan hemlevererad

Vi har tack vare internet blivit mer prismedvetna (sen om det är bra i alla lägen är svårt att svara på). Eller tja det har ju gjort att fabriker öppnat i Kina i stället för att stanna kvar i landet (som lever under riktigt dåliga förhållande, men har blivit lite bättre).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ihop med att ica gör enorma vinster
Nä men, största felet är att mindre seriösa butiker sätter priset lägre än vad som är marknadsmässigt försvarbart eller större kedjor som prisdumpar någon vara för att dom köpt in extra.

Tycker inte priset gått ner galet mycket och nu senast har priset åkt uppåt på mycket. Där emot tar webbhandel över vanliga butiker dels för i 99% av fallen är det billigare och smidigare att få varan hemlevererad

Vi har tack vare internet blivit mer prismedvetna (sen om det är bra i alla lägen är svårt att svara på). Eller tja det har ju gjort att fabriker öppnat i Kina i stället för att stanna kvar i landet (som lever under riktigt dåliga förhållande, men har blivit lite bättre).

Ja man undrar ju faktiskt hur det kommer sig att Ica tjänar så enormt mycket och varför mathandeln överlag inte har haft samma påverkan av internets framgång. Att söka på matbutikers priser på pricerunner borde ju fungera lika lätt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Hur relevanta är vinstmarginalerna som presenteras i bokslut med mera? Om ett företag går med vinst måste man betala bolagsskatt, varför jag vill peka på att det kan finnas incitament att undvika att ha vinstmarginal i bokslutet. Det kan finnas ytterligare anledningar till varför man siktar på en låg vinstmarginal, flertalet sidor som jag funnit visar på fördelar med skatteplanering rörande bolagsskatt bland annat.

Någon med bakgrund inom företagsekonomi kanske kan bistå oss med lite mer fakta rörande bokslut och vinstmarginalens relevans rörande just vinstmarginaler på datorkomponenter?

Vinstmarginalerna i bokslut är i högsta grad relevanta. Har aldrig hört talats om att svenska ÅF mörkar vinster för att slippa bolagsskatt. Skatten är inte speciellt hög och det är otroligt viktigt att visa på bra siffror i förhållande till leverantörer och inte minst för kreditvärdigheten.

Har själv jobbat i tolv år som chef för en av de större aktörerna i Sverige på datorsidan och kan säga att marginalerna låg på ca. 9% på postorderförsäljningen och ca. 13% på butiksförsäljningen. Detta är snittet och det varierar stort beroende på vad det är för produkter. CPU:er brukar sällan ligga på mer än runt 5% medans kablar kan ligga på 50-75%. Köper du en CPU för 3000:- (inkl. moms) så tjänar butiken runt 120:-.

Marginalerna är sjukt låga och i princip all rea eller utförsäljning sker med förlust. Bättre att tömma lagret snabbt och rea ut prylarna än att ligga på osålda lagervaror.

Som någon redan skrivit så är priserna så pressade att en ny liten butik skulle få högre priser direkt från distributör (ex. Captech, Gandalf eller Ingram Micro) än vad grejorna säljs för direkt till konsument från ex. Inet, Webhallen eller Dustin.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Ja, jag fiskar absolut siffror! Men har inget företagarintresse utan kommer från ett konsumentperspektiv. Jag hoppas att det framgår tydligt i TS. Om det smärtar mindre att redovisa siffror eller exempel som har några år på nacken så går det alldeles utmärkt! Min avsikt är inte att få någon att avslöja företagshemligheter utan att öka förståelsen för hur branschen ser ut från ett ÅF-perspektiv. Om det kan förmedlas i siffror och med exempel till konsumenterna tror jag att fler ställer sig förstående till utvecklingen.

Du skriver att du inte kan dela siffror, jag hoppas att någon annan kan.
Du kanske kan berätta hur ett avtal kan se ut? Hur långt sträcker de sig? Handlar man uteslutande från grossist eller direkt från tillverkare? Om man handlar från grossist, förhandlar man pris eller är priset bestämt på förhand efter kvantitet? Dvs ju fler du köper desto billigare styckpris? Givetvis generellt! Inte i sådan detalj att du blir obekväm eller känner olust. Men för en utomstående som tittar in så är det intressant, men jag kan bara tala för mig själv.

Jag håller inte med dig om att det "finns mycket liten anledning till konsumenter att veta det här", jag tycker att det finns relevans bakom att känna till hur branschen ser ut. Jag vänder istället på frågan, varför anser du att detta bör undanhållas från konsumenten? Jag förstår att man från ett konkurrens perspektiv inte vill avslöja avtal för andra företag. Men att prata generellt om marginaler anser jag inte är en hemlighet?

Siffror vill man inte dela eftersom det handlar om avtal man kan ha eller har, det tror jag du är med på, även om de är gamla så är avtalen man oftast har styrande och ibland styrs de också även viss tid efteråt, den biten går jag ogärna in på då det också finns till viss del gråzoner i det eller styrs av avtalet
Mitt eget t e x sträcker sig i 10 år efter avslutad anställning bara som ett exempel, det kan jag delge utan problem iallafall

T e x såhär, för att som liten butik kunna få handla hos en dist t e x så krävs en "insats" i princip, den insatsen styr också din eventuella fakturakredit du kan köpa emot
Ofta ligger de på minst 100K + och sen också förstås beroende på omsättning ifall du har en , har väl stött på ett par mindre men distarna är då också mindre i sig, och de pengarna ligger där tills den dag du avslutar verksamheten alternativt så kan den till och med behållas, men de flesta återbetalar det ifall du avvecklar firman (har sett avtal med de flesta stora distarna i Norden)

Sen ovanpå det, ta t e x ett moderkort du kan köpa hos X webhandlare, du går in hos din dist och kollar exakt samma moderkort och inser att det är 200 spänn dyrare trots att du vet att de säljer till samma bolag

Det enda i det läget du kan göra för att få ner priserna är att handla i bulk stora nog att få ner gapet, som liten handlare=kört

Sen att undanhålla från konsument, vinstmarginalen man kan förhandla sig till av en dist, är inget man vill avslöja heller i siffror, det är också att räkna som företagshemligheter och oftast styrs det av avtalen som tidigare nämnts, jag är styrd av det fortfarande trots avslutad anställning sedan flera år tillbaka och det skrevs på i samband med att jag anställdes

Men som du säger, ju mer du köper, desto bättre pris får du, och oftast talar vi i 10 , 100, 500 och uppåt i kvantitet för olika delar, t e x moderkort
Oftast ger 10+ stycken inte mycket mer än kanske en 10-15kr per del, ibland kan ju distarna i sin tur köpt in så mycket att de kan erbjuda ett bra pris från start men i de lägena så har oftast de stora kedjorna första tjing på det och småhandlare ser sällan röken av det

Ibland så sker det förstås att man får bra affärer med bättre marginaler på en del, men du kan ge dig sjutton på att de 500-1000 spänn du tjänat på den affären snabbt och oftast käkas upp av något annat

Stora kedjor idag, som köper in tusentals centralt, alt inte har egna lager osv, de kan spara en tia där, en 100lapp där på respektive komponent

Som exempel här kan vi ta det som jag ofta brukar påpeka till de som tror alla tjänar storkovan på komponenter

Ponera här att person X kommer in med ett moderkort med böjda pins, som de köpt för 1500SEK, reklamerar enligt konsumentköpslagen och sen i efterhand vägrar tillverkaren att kreditera för att det inte hamnar inom godkänt från deras sida, ren förlust alltså (inget ovanligt alls att det sker)

Vi säger här som exempel att butiken fick 200SEK i vinst på det sålda kortet, och sen också gav ut ett nytt kort till kunden

I det läget har butiken alltså förlorat 1300SEK x2

Sen säljer du x kabel till kund för 100SEK med en marginal på 50SEK , hur många kablar måste butikerna sälja för att ta igen förlusten?

Jepp, där har du det, därför så har ibland butikerna saker som är bra marginal på, oftast på tillbehör för att ens kunna överleva och betala kostnader för hyra, el, värme, personal och kostnader för returer och frakter, det är därför också de stora kedjorna köper in i mängder

Men, sällan har man den oturen varje eviga dag, men ponera istället att du har 50 tusen kunder i månaden som handlar..ptja, i slutändan så blir det förstås vinster som ser väldigt bra ut i boksluten för att man lyckas sälja i sådan kvantitet att det går plus
De som är bra på det här, de tjänar storkovan, andra går med förlust så det brakar istället om det

Själv är jag inte så insatt i företagsekonomi och absolut inte i omfattningen att jag kan svänga mig med vetande om skatteplaneringar och dylikt, men de flesta får kämpa som tusan för att få till det här med priser som hela tiden pressas vilket alltid kan stavas i avdrag på kvalite och service

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Ja, jag fiskar absolut siffror! Men har inget företagarintresse utan kommer från ett konsumentperspektiv. Jag hoppas att det framgår tydligt i TS. Om det smärtar mindre att redovisa siffror eller exempel som har några år på nacken så går det alldeles utmärkt! Min avsikt är inte att få någon att avslöja företagshemligheter utan att öka förståelsen för hur branschen ser ut från ett ÅF-perspektiv. Om det kan förmedlas i siffror och med exempel till konsumenterna tror jag att fler ställer sig förstående till utvecklingen.

Du skriver att du inte kan dela siffror, jag hoppas att någon annan kan.
Du kanske kan berätta hur ett avtal kan se ut? Hur långt sträcker de sig? Handlar man uteslutande från grossist eller direkt från tillverkare? Om man handlar från grossist, förhandlar man pris eller är priset bestämt på förhand efter kvantitet? Dvs ju fler du köper desto billigare styckpris? Givetvis generellt! Inte i sådan detalj att du blir obekväm eller känner olust. Men för en utomstående som tittar in så är det intressant, men jag kan bara tala för mig själv.

Jag håller inte med dig om att det "finns mycket liten anledning till konsumenter att veta det här", jag tycker att det finns relevans bakom att känna till hur branschen ser ut. Jag vänder istället på frågan, varför anser du att detta bör undanhållas från konsumenten? Jag förstår att man från ett konkurrens perspektiv inte vill avslöja avtal för andra företag. Men att prata generellt om marginaler anser jag inte är en hemlighet?

Det finns bara ett förhandlingsläge som ÅF i Sverige och det är VOLYM. Nästan alla produkter handlas via distributörer och priserna är rakt av beroende på vilka volymer du kan köpa. Större volymer = bättre priser. Väldigt simpelt.

Sedan kan man som bra ÅF även träffa avtal direkt med tillverkarna (trots att nästan allt köps via distributör) för en kickback på inköpt volym. Detta brukar kallas för marknadspengar och är i största grad avsedda för marknadsföring/annonsering. Ta bara en titt på annonserna här på Sweclockers, nästan alla är betalda av olika tillverkare oavsett vem som egentligen är avsändare.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Det finns bara ett förhandlingsläge som ÅF i Sverige och det är VOLYM. Nästan alla produkter handlas via distributörer och priserna är rakt av beroende på vilka volymer du kan köpa. Större volymer = bättre priser. Väldigt simpelt.

Sedan kan man som bra ÅF även träffa avtal direkt med tillverkarna (trots att nästan allt köps via distributör) för en kickback på inköpt volym. Detta brukar kallas för marknadspengar och är i största grad avsedda för marknadsföring/annonsering. Ta bara en titt på annonserna här på Sweclockers, nästan alla är betalda av olika tillverkare oavsett vem som egentligen är avsändare.

Detta stämmer också och är helt korrekt, volymerna är dock inte direkt små när det kommer till sådana avtal, ibland så kör man "kliar du min rygg, så kliar jag din" i sådana affärer för att det skall bli en bra lösning för båda sidor

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Oj, känns som att teknikmarknaden är något mer pressad än livsmedel. Sommarjobbade en gång på Ica för ca 6 år sen och minns att dom köpte in marabou-chokladen för 3 eller 4 kr och sålde kakan för 19...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

De som mjölkar ut övervinster är snarare vissa Tillverkare, typ Apple, Intel och Nvidia, folk köper helt okritiskt allt de prånglar ut och det gör att de kan fortsätta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xtQ:

Jag skulle tycka att det vore intressant om vi kunde få igång en diskussion kring vinstmarginaler på datorkomponenter hos återförsäljare (ÅF) i Sverige. Det finns förmodligen ett flertal mycket insatta medlemmar på forumet som kanske kan dela information med oss övriga medlemmar om hur det faktiskt ser ut.
Min uppfattning är att vinstmarginaler används i försvar av återförsäljare när konsumenter pekar på vad de uppfattar som undermåliga reor eller prissänkningar. Det uppstår en friktion mellan konsument och ÅF där den förstnämnda blir besviken och den sistnämnda försöker marknadsföra sitt företag som en tuff konkurrent med aggressiv prissättning som ska gynna konsumenten.

Ytterligare en notering jag har gjort är att produkter ibland prissänks över halva priset mot övriga ÅF, om vinstmarginalerna är små så får jag inte riktigt ihop sådana prissänkningar med att vinstmarginalerna är små? Jag hoppas dock att någon sitter på en förklaringar på hur det kan möjliggöras?

Skrivet av xtQ:

Hur relevanta är vinstmarginalerna som presenteras i bokslut med mera? Om ett företag går med vinst måste man betala bolagsskatt, varför jag vill peka på att det kan finnas incitament att undvika att ha vinstmarginal i bokslutet. Det kan finnas ytterligare anledningar till varför man siktar på en låg vinstmarginal, flertalet sidor som jag funnit visar på fördelar med skatteplanering rörande bolagsskatt bland annat.

Någon med bakgrund inom företagsekonomi kanske kan bistå oss med lite mer fakta rörande bokslut och vinstmarginalens relevans rörande just vinstmarginaler på datorkomponenter?

Vinstmarginalen på en enskild komponent (ex cpu, moderkort eller så) är helt ointressant för slutkunden (dig) att veta om, den har du ingen med att göra då det som flera sagt betraktas som "företagshemligheter".

Och vinstmarginalen är också helt ointressant för dig som kund då den inte säger "ett dyft" i övrigt, även om en butik skulle ha ex 50% vinst på en vara (kundpris - inköpspris) så säger det inget ändå, för att få den verkliga vinstmarginalen så måste man räkna in lagerkostnader, löner, förbrukningsmaterial, frakt, returer, RMA ärenden etc och dra av det från utpriset, och då landar vi på en total rörelsemarginal i bokslutet på kanske 5-10% max.

Så vinstmarginalen på en enskild produkt är ointressant då det inte säger någonting om den egentliga vinsten för butiken, då det inte inkluderar löner, lager etc i utpris - inköpskostnad.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Detta stämmer också och är helt korrekt, volymerna är dock inte direkt små när det kommer till sådana avtal, ibland så kör man "kliar du min rygg, så kliar jag din" i sådana affärer för att det skall bli en bra lösning för båda sidor

Du har helt rätt. För att kunna få till avtal med tillverkarna så måste du först bevisa ditt värde på marknaden. Har du inte rätt volymer så blir det inga avtal och inga pengar.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Vinstmarginalen på en enskild komponent (ex cpu, moderkort eller så) är helt ointressant för slutkunden (dig) att veta om, den har du ingen med att göra då det som flera sagt betraktas som "företagshemligheter".

Och vinstmarginalen är också helt ointressant för dig som kund då den inte säger "ett dyft" i övrigt, även om en butik skulle ha ex 50% vinst på en vara (kundpris - inköpspris) så säger det inget ändå, för att få den verkliga vinstmarginalen så måste man räkna in lagerkostnader, löner, förbrukningsmaterial, frakt, returer, RMA ärenden etc och dra av det från utpriset, och då landar vi på en total rörelsemarginal i bokslutet på kanske 5-10% max.

Så vinstmarginalen på en enskild produkt är ointressant då det inte säger någonting om den egentliga vinsten för butiken, då det inte inkluderar löner, lager etc i utpris - inköpskostnad.

Men dina motiveringar haltar. Att säga att något är ointressant för en konsument endast med motiveringen att det är en företagshemlighet tycker jag är intetsägande. Lite som att säga att "nej men kunden behöver inte känna till anställningsvillkoren för de som arbetar för oss, det är en företagshemlighet".

Jag vill istället peka på att det visste är intressant att veta hur förhållandet ser ut från tillverkning till slutkund, ett chassi kanske kostar 140 kronor att tillverka, en grossist tar sedan och lägger på 400 kronor på det priset och ÅF tittar på marknaden och konstaterar att slutpris verkar ligga kring 1000 kronor.

Vinstmarginalen anser jag visst är intressant, den säger mig vad en vara kostat att tillverka och vad eventuella mellanhänder lägger på innan varan hamnar hos mig som konsument. Du förutsätter i ditt inlägg att en konsument inte kan räkna eller ens tänka sig att det finns kostnader utöver varan som ska täckas, det tycker jag är felaktigt. Det finns nog flera här inne som förstår att ett företag har kostnader som tillkommer.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De som mjölkar ut övervinster är snarare vissa Tillverkare, typ Apple, Intel och Nvidia, folk köper helt okritiskt allt de prånglar ut och det gör att de kan fortsätta.

Helt riktigt. De som tjänar stora pengar i datorsvängen är tillverkarna. Distributörerna jobbar med usla marginaler (1-3%) och ÅF med dåliga marginaler (runt 10%) medans vissa av tillverkarna tjänar väldigt, väldigt bra.

Att som ÅF få till ett avtal med Apple är nästan hopplöst. Avtalen är rena slavkontrakten med minimal vinst och maximal risk.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Det stämmer som dom säger; marginalerna är ytterst små i ÅF-ledet.
Vem som helst borde ju kunna se att det finns konkurrens, och att dom som kan ge något lägre priser ibland är dom som köper stora volymer.
Enda rimliga anledningen jag kan se till att klaga på prissättning är bristande konkurrens, och konkurrens finns ju. (Definitivt i ÅF-ledet iaf)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Men dina motiveringar haltar. Att säga att något är ointressant för en konsument endast med motiveringen att det är en företagshemlighet tycker jag är intetsägande. Lite som att säga att "nej men kunden behöver inte känna till anställningsvillkoren för de som arbetar för oss, det är en företagshemlighet".

Jag vill istället peka på att det visste är intressant att veta hur förhållandet ser ut från tillverkning till slutkund, ett chassi kanske kostar 140 kronor att tillverka, en grossist tar sedan och lägger på 400 kronor på det priset och ÅF tittar på marknaden och konstaterar att slutpris verkar ligga kring 1000 kronor.

Vinstmarginalen anser jag visst är intressant, den säger mig vad en vara kostat att tillverka och vad eventuella mellanhänder lägger på innan varan hamnar hos mig som konsument. Du förutsätter i ditt inlägg att en konsument inte kan räkna eller ens tänka sig att det finns kostnader utöver varan som ska täckas, det tycker jag är felaktigt. Det finns nog flera här inne som förstår att ett företag har kostnader som tillkommer.

Att en grossist (distributör) skulle lagga på 400:- på ett chassi är ren fantasi. Om ett chassi kostar exempelvis 400:- från tillverkaren (tillverkningskostnaden är irrelevant) så lägger distributören på kanske 30:- och ÅF ytterligare 75:- och priset med moms till slutkund blir 632:-.

De siffror du gissar dig till finns inte i verkligheten.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Uppskattar ditt inlägg enormt! Riktigt bra förklarat och utförliga exempel!

Vad kan du berätta kring de olika kategorierna som ryms under benämningen datorkomponenter? Jag tänker att det kanske finns marginella skillnader mellan kablar, grafikkort och moderkort till exempel? Om man handlar från en grossist (det jag antar att du menar när du skriver dist, distributör?), sker RMAs och dylikt ändå direkt mot tillverkaren? Vad är fördelarna/nackdelarna med att handla av grossist kontra direkt från tillverkare i så fall?

Att datorkomponentbranschen är en tuff bransch går nog ingen förbi. Rimligen bör det se likadant ut i andra länder där det finns hög konkurrens om kunderna. Vad tror du är bidragande orsaker till att Sverige ibland upplevs som dyrt när det kommer till datorkomponenter? Eller att vi har "sämre reor" än utomlands som ibland tas upp som argument?

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Men dina motiveringar haltar. Att säga att något är ointressant för en konsument endast med motiveringen att det är en företagshemlighet tycker jag är intetsägande. Lite som att säga att "nej men kunden behöver inte känna till anställningsvillkoren för de som arbetar för oss, det är en företagshemlighet".

Jag vill istället peka på att det visste är intressant att veta hur förhållandet ser ut från tillverkning till slutkund, ett chassi kanske kostar 140 kronor att tillverka, en grossist tar sedan och lägger på 400 kronor på det priset och ÅF tittar på marknaden och konstaterar att slutpris verkar ligga kring 1000 kronor.

Vinstmarginalen anser jag visst är intressant, den säger mig vad en vara kostat att tillverka och vad eventuella mellanhänder lägger på innan varan hamnar hos mig som konsument. Du förutsätter i ditt inlägg att en konsument inte kan räkna eller ens tänka sig att det finns kostnader utöver varan som ska täckas, det tycker jag är felaktigt. Det finns nog flera här inne som förstår att ett företag har kostnader som tillkommer.

Jag förmodar att vad PowerNet menar är att kunden ändå inte kan avgöra om siffrorna är rimliga utan att veta vad företaget har för omkostnader, och företagets omkostnader är trots allt en hemlighet. Vad man kan göra är att titta utanför företaget, finns det konkurrens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Att en grossist (distributör) skulle lagga på 400:- på ett chassi är ren fantasi. Om ett chassi kostar exempelvis 400:- från tillverkaren (tillverkningskostnaden är irrelevant) så lägger distributören på kanske 30:- och ÅF ytterligare 75:- och priset med moms till slutkund blir 632:-.

De siffror du gissar dig till finns inte i verkligheten.

Jag gissar inte, jag illustrerade en produktionskedja för att försöka visa varför det var intressant enligt mig. Motivera varför du finner tillverkningskostnaden irrelevant? Att bara skriva det gör ingen klok på varför du tycker det.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Jag gissar inte, jag illustrerade en produktionskedja för att försöka visa varför det var intressant enligt mig. Motivera varför du finner tillverkningskostnaden irrelevant? Att bara skriva det gör ingen klok på varför du tycker det.

Tillverkningskostnaden har extremt lite med slutpriset att göra. Vad kostar det egentligen att tillverka en i7 4790K? Det som är intressant är vilka priser de tillverkande företagen sätter på sina produkter. Detta är med största sannolikhet baserat på ett uppskattat marknadsvärde. Varken svenska distar eller ÅF har någon mer än marginell påverkan på slutpriset till konsument.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xtQ:

Men dina motiveringar haltar. Att säga att något är ointressant för en konsument endast med motiveringen att det är en företagshemlighet tycker jag är intetsägande. Lite som att säga att "nej men kunden behöver inte känna till anställningsvillkoren för de som arbetar för oss, det är en företagshemlighet".

Jag vill istället peka på att det visste är intressant att veta hur förhållandet ser ut från tillverkning till slutkund, ett chassi kanske kostar 140 kronor att tillverka, en grossist tar sedan och lägger på 400 kronor på det priset och ÅF tittar på marknaden och konstaterar att slutpris verkar ligga kring 1000 kronor.

Vinstmarginalen anser jag visst är intressant, den säger mig vad en vara kostat att tillverka och vad eventuella mellanhänder lägger på innan varan hamnar hos mig som konsument. Du förutsätter i ditt inlägg att en konsument inte kan räkna eller ens tänka sig att det finns kostnader utöver varan som ska täckas, det tycker jag är felaktigt. Det finns nog flera här inne som förstår att ett företag har kostnader som tillkommer.

Nej, den haltar inte. För vinstmarginalen på en enskild produkt är helt ointressant då den säger precis 0 om den egentliga vinsten på produkten.

Säg ett moderkort: inköp 800 kr, sälj 1600 kr: har företaget då gjort en vinst på 800 kr? Nej, då det dels ska dras av moms, dels kostnader för lager, personal, frakt, packmaterial etc.
Så den egentliga vinsten kanske är 50-100 kr.

Kollar man på rörelsemarginalen i ett elektronikföretag så är den runt 5-10% max, och där ska det dras av olika vinstskatter osv.

Så marginalen på en enskild produkt är ointressant då den säger precis 0 i värde i slutänden.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

Helt riktigt. De som tjänar stora pengar i datorsvängen är tillverkarna. Distributörerna jobbar med usla marginaler (1-3%) och ÅF med dåliga marginaler (runt 10%) medans vissa av tillverkarna tjänar väldigt, väldigt bra.

Att som ÅF få till ett avtal med Apple är nästan hopplöst. Avtalen är rena slavkontrakten med minimal vinst och maximal risk.

Den jämförelsen säger absolut ingenting. En distributör kan ha 1-1000 märken och dessutom är de bara "ett steg" på vägen. Oftast står de för ingen eller lite marknadsföring. Samma saker med ÅF men där kan jag absolut tycka att marginalerna i vissa fall borde vara högre. Men nu lever vi i kapitalismens värld och det är pengar som styr, företag får självklart sätta sina egna priser för de är oftast de som sedan också tar risken att varorna inte säljer(ÅF/Distributör har oftast fler en leverantörs varor att luta sig emot).

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Uppskattar ditt inlägg enormt! Riktigt bra förklarat och utförliga exempel!

Vad kan du berätta kring de olika kategorierna som ryms under benämningen datorkomponenter? Jag tänker att det kanske finns marginella skillnader mellan kablar, grafikkort och moderkort till exempel? Om man handlar från en grossist (det jag antar att du menar när du skriver dist, distributör?), sker RMAs och dylikt ändå direkt mot tillverkaren? Vad är fördelarna/nackdelarna med att handla av grossist kontra direkt från tillverkare i så fall?

Att datorkomponentbranschen är en tuff bransch går nog ingen förbi. Rimligen bör det se likadant ut i andra länder där det finns hög konkurrens om kunderna. Vad tror du är bidragande orsaker till att Sverige ibland upplevs som dyrt när det kommer till datorkomponenter? Eller att vi har "sämre reor" än utomlands som ibland tas upp som argument?

Tackar!

Jo, jag menar distar, ibland så tänker man saker i huvudet men det kommer ut annat ur fingrarnas skrivande ^^

Det gäller rent generellt alla komponenter, kablar, tillbehör, system som bärbara osv (för övrigt rätt sorglig marginal på bärbara)

Men jo skillnaderna är stora mellan kablar och t e x moderkort, marginalerna är annorlunda där, men sen så ska man ha i åtanke att på en 1m usbkabel så ger man inte så mycket support eller service heller men så är priserna också väldigt stor skillnad på, usbkabel 20kr, moderkort 3000kr, vinst 10kr på kabel, 200kr på moderkort för att bara ge åskådligt exempel

Moderkort är dyrt t e x, medans man kan tycka en kabel är billig men ändå så är t e x marginalerna generellt bättre på t e x sådant småplock som usbkablar, telefonladdare och sådant av tredjepart (läs, ej original såsom t e x samsung etc)

Handla rakt emot tillverkare, ptja, det är att de får ta hand om returerna i och med att man returnerar direkt mot dom, men det ser olika ut, oftast så skiljer det mycket här beroende på produkt att jag egentligen inte pallar gå in på detaljer, men oftast handlar det här om att köpa större mängder av system som t e x bärbara/desktops osv snarare än komponenter om det inte är väldigt stora kedjor som köper in enorma mängder, den biten har jag inte haft mycket alls att göra med egentligen så där kommenterar jag inte så mycket om saken annat än generellt
Komponenter är mycket sällan tillverkarna ens vill blanda sig in i , av olika skäl som inte hör till trådens ämne utan där föredrar de alltid att sälja via dist

En parentes som är värd här att nämna för folk som gillar att köpa utomlands pga pris och marginaler , med tanke på att nån nämnde det förut -era konsumentköpslagar blir väldigt lidande, då såna gäller lokalt för respektive inköpsland, så gråimporter kan för kunder i slutändan bli en väldigt trist affär
Som butik, så simmar man i extremt grumliga vatten, bazula.se konkurs är ett direkt bevis på att så är fallet att snålheten kan bedra visheten rejält

Såhär ser det oftast ut för returer generellt för delar, normalt sker ingen RMA för delar gentemot tillverkaren, det är väldigt sällan någon gör det som butik annat än för system som bärbara och desktop, plattor osv om ens då

1: kund kommer in med trasig vara
2: butik testar varan för att försöka säkerställa att felet verkligen finns
3: skickar åter till dist, notera här att du redan pröjsat för frakt till butik, sen pröjsar du för frakt till disten vid RMA också
4: Dist testar varan i nio fall av tio om det inte är rena cashbackvaror, eller om de har avtal som ser ut så att de bara skickar vidare till tillverkaren
5: Är varan konstaterad defekt av dist och tillverkare så på komponentsidan så får man antingen en kredit hos dist eller en ny produkt utskickad eller reparerad
6: Ifall man vid steg 4 konstaterat att felet inte finns, får man antingen bara tillbaka produkten, utan åtgärd eller något annat, har du otur så får du som handlare betala en avgift för testandet (vanligast) plus frakt
Är man som handlare smart, så ber man kunden skriva under serviceavtal när man tar emot produkten, och i händelse av ej fel funnet, så får kund stå för den notan

Så det är en rätt så stor process inblandad som du ser, oftast är det enkelt, ibland vill man skjuta huvudet i småbitar på sig själv för att det är så galet omständigt, finns t e x tillbehörsdistar (nämner inga namn här) där butikerna väljer att slänga produkterna istället för att det blir billigare och enklare

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(