Permalänk
Inaktiv

Sveriges ekonomiska framtid

Hej jag är nyfiken på vad er åsikt kring Sveriges ekonomiska framtid är och vad ni tror kommer hända med arbetsmarknaden?

Min åsikt är att människor i hela världen generellt genetisk är lika duktiga och har lika stor chans att bli något, miljön som de lever i har dock en väldigt stor betydelse för hur väl de lyckas. Ger man barn trygghet och bra förutsättningar att lära sig så kommer de bli duktiga på det som man försöker lära dem. Senare i livet är självklart trygghet också bra så att folk kan fokusera på sitt arbete trotts att närstående är sjuka m.m, men även minimala mellanhänder som staten(skatt), arbetsgivare etc förbättrar arbetarnas konkurrenskraft.

Argumentet vi är bättre än alla andra och vi därför kommer klara oss bättre köper jag inte utan vår framgång får allt förklaras med att vi skapar den bästa miljön där arbetare har de bästa förutsättningarna. (hög trygghet,minimala mellanhänder (skatt) etc, där lägst lön inte är allt)

Jag tycker dock regering slösar pengar på humanism som inte bidrar till att vår miljö blir bättre och detta försämrar vår konkurrenskraft. Ta Saudiavtalet, bråk med Ryssland och få handelsblockad som exempel. Och jag är tveksam till hur vår konkurrenskraft kommer vara när allt fler jobb blir av arten att de är enkelt att göra utomlands såsom mjukvara.
Ser man på skolan så är svenska elever verkligen så mycket bättre än de t.ex de i Asien? För det är bland annat dessa som vi kommer konkurrera med om jobb som enkelt kan göra var som helst. (Många IT-jobb)

Permalänk
Avstängd

Rån och mord är något vi läser om varje dag och barnen klarar inte skolan sedan råder det stor bostadsbrist.

Jag tror inte detta är något som gynnar vår ekonomiska framtid men det kanske finns andra positiva saker?

Permalänk
Medlem

Ved och Gruvor, lite kalk och tjärsand samt en duktig massa mark och vatten.

Finland är det värre med, högre resultat men sämre förmåga att effektivt använda dem.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)