Analoga objektiv på en Sony alfa 6000?

Permalänk
Medlem

Analoga objektiv på en Sony alfa 6000?

Hej, har en liten fråga till panelen.

Fungerar det att använda analoga Canon F1 objektiv på en Sony alfa 6000 om man har en adapter emellan?
Nästa fråga blir, finns det sådana adaptrar och vad kostar de? Hur blir bildresultatet?

Någon som vet? Såg tidigare i en tråd att Nisse-Tuta hade använt analoga objektiv på en digital body.

Permalänk
Expertgissare

Först måste du ta reda på vilket fattning Canon kameran har, sedan är det bara att leta adapter, Cyberphoto har många adaptrar till olika kameror, men dom brukar ligga på några hundra, du kan spara några slantar genom att köpa från Ebay, dock så får du vänta ett tag.
http://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv?MF=999

Bildresultatet kan jag inte svara mer på än att jag har en A6000 och kör bland annat med gamla manuella Minolta objektiv och det fungerar väldigt bra

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl FD till Sony, finns adaptrar för det, bara att söka.
Och vad är analog optik ? Manuell menar du nog eftersom ljuset alltid är analogt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar.

Ja, vad analog optik är kan man ju undra.
Jag menade bara lite slarvigt- optik/objektiv som använts till analoga kameror.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wickman:

Ja den verkar rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja den verkar rätt.

Toppen då kör jag på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Toppen då kör jag på den.

Köpte för över ett år sedan FD<->NEX adaptrar från ebay för <90 spänn/st.
Vaffö betala +300 spänn mera från svensk butik?

Du kan hitta beggade FD-gluggar för <300:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Hej, har en liten fråga till panelen.

Fungerar det att använda analoga Canon F1 objektiv på en Sony alfa 6000 om man har en adapter emellan?
Nästa fråga blir, finns det sådana adaptrar och vad kostar de? Hur blir bildresultatet?

Någon som vet? Såg tidigare i en tråd att Nisse-Tuta hade använt analoga objektiv på en digital body.

Jag startade till och med en tråd i ämnet som kan vara värd lite läsning,
http://www.sweclockers.com/forum/103-foto-och-video/1296753-b...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Köpte för över ett år sedan FD<->NEX adaptrar från ebay för <90 spänn/st.
Vaffö betala +300 spänn mera från svensk butik?

Ok tack, får kolla lite noggrannare nu när jag vet vad jag ska ha.

Skrivet av Nisse-Tuta:

Jag startade till och med en tråd i ämnet som kan vara värd lite läsning,
http://www.sweclockers.com/forum/103-foto-och-video/1296753-b...

Tack Nisse, får ta och kolla upp den tråden lite närmare.

Permalänk

Man kan ju också lyxa till det med en Speed Booster: http://www.metabones.com/products/details/MB_SPFD-E-BM1

Då blir gluggen ljusstarkare och brännvidden x0.71. Finns Kinaalternativ också!

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lizardman:

Man kan ju också lyxa till det med en Speed Booster: http://www.metabones.com/products/details/MB_SPFD-E-BM1

Då blir gluggen ljusstarkare och brännvidden x0.71. Finns Kinaalternativ också!

Oj, det var dyrt, 4000:-
Är den verkligen värd det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Oj, det var dyrt, 4000:-
Är den verkligen värd det?

Problemet med en SpeedBooster är att den fungerar olika bra med olika objektiv. Jag köpte själv en sån för länge sen för att använda Contax-objektiv på min NEX-7, men den gav så dåliga resultat med de objektiv jag ville använda att den i stort sett var värdelös för mig. Jag skaffade en riktig fullformat-kamera istället (Sony A7), som ger rejält mycket bättre resultat. Men vissa verkar väldigt nöjda med SpeedBooster och dess kinakopior, så med rätt objektiv verkar den kunna prestera rätt ok.

Något som kan vara värt att tänka på när det gäller adaptrar är att de med få undantag inte har någon elektronisk koppling till kameran. Detta gör att din kamera förmodligen kommer att vägra att ta kort eftersom den tror att den inte har något objektiv monterat. För att komma runt detta så måste du ställa in Release w/o Lens, eller Utl. utan obj. på svenska (om A6000 har samma namn på saker som min A7:a).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Oj, det var dyrt, 4000:-
Är den verkligen värd det?

Metabones är dyra, ja. Kan finnas andra märken för lägre pris.
Det du vinner med dendäringa e att cropfaktorn försvinner + ca. 1 bländarsteg.
Inte värt enligt mig, du får 10 utmärkta gammelgluggar för 4 papp.

Börja med att köpa en fuladapter från Kina för en hundring, så får du se sen hur du ev. går vidare....

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Problemet med en SpeedBooster är att den fungerar olika bra med olika objektiv.

Det var bra att veta.

Skrivet av perost:

Något som kan vara värt att tänka på när det gäller adaptrar är att de med få undantag inte har någon elektronisk koppling till kameran. Detta gör att din kamera förmodligen kommer att vägra att ta kort eftersom den tror att den inte har något objektiv monterat. För att komma runt detta så måste du ställa in Release w/o Lens, eller Utl. utan obj. på svenska (om A6000 har samma namn på saker som min A7:a).

Detta hade jag koll på i alla fall.

Skrivet av jookeer:

Börja med att köpa en fuladapter.

Men..., jag vill ju att den ska se snygg ut ju...

He, he, jag skojade bara... En fuladapter och en fulöl verkar vara det som kommer att gälla för mig till en början.

Dold text
Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Shoppar man fuladapter (=noname) på ebay får man råd med finöl - hela veckan.

Men då matchar det ju inte.
Jag får slå till med en virre efteråt istället.