Varför startar inte Windows upp när jag sätter in en ssd disk istället för mekanisk?

Permalänk
Medlem

Varför startar inte Windows upp när jag sätter in en ssd disk istället för mekanisk?

Hej folket! Håller på o bli vansinnig nu
Så den som räddar mig ur detta får min blessing.

Har 3 diskar I burken.
1x ssd (system op )
1x 1tb 7200.
1x 1tb 7200.

När jag kopplar ut en av de Tb diskarna och ansluter en 240gb ssd så vill inte datorn starta upp.
säger att jag ska sätta i nån start medium. Har lyckats formatera den nya fisken så den är tom. Dock primary.

Har ställt in i bios att den skall starta från Windows disken altså 64gb ssd. Och enbart därifrån.

Har testat att avaktivera nya ssd i bios. Testat allt jag kommer på.

Kommer inte längre. Någon som har några idéer?
Måste man blåsa rent Windows igen så den ska fatta tro?
Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av okey:

Hej folket! Håller på o bli vansinnig nu
Så den som räddar mig ur detta får min blessing.

Har 3 diskar I burken.
1x ssd (system op )
1x 1tb 7200.
1x 1tb 7200.

När jag kopplar ut en av de Tb diskarna och ansluter en 240gb ssd så vill inte datorn starta upp.
säger att jag ska sätta i nån start medium. Har lyckats formatera den nya fisken så den är tom. Dock primary.

Har ställt in i bios att den skall starta från Windows disken altså 64gb ssd. Och enbart därifrån.

Har testat att avaktivera nya ssd i bios. Testat allt jag kommer på.

Kommer inte längre. Någon som har några idéer?
Måste man blåsa rent Windows igen så den ska fatta tro?
Tack.

Troligtvis så ligger dina bootfiler på 1TB disken

Permalänk
Hedersmedlem

Koppla bort allt utom SSDn och boota därefter från windows-skivan och gör en reparation så fixar det startfilerna (minns ej menyval osv, googla eller invänta fler svar).

Installera alltid Windows med enbart en disk ansluten.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Troligtvis så ligger dina bootfiler på 1TB disken

^
Med all säkerhet ligger en gömd partition som innehåller boot filer på den 1TB disken du kopplar ur. Du har haft 1TB disken inkopplad när du installerade Windows, och installationen har valt att boota från 1TB och sedan köra OS på SSD.

Har du möjlighet, så installera om Windows med endast SSD inkopplad under processen. Att flytta partitionen nu kräver nog lite finess. Men kan du absolut inte installera om så ska vi hjälpa dig med det också så klart!

Berätta gärna vilken OS version du kör.

(MOD snälla kan vi ha någon generell post guide som säger att man ALLTID ska skriva fullständig OS version och arkitektur när man ber om hjälp med OS. Känns som jag får be om denna info i nära på varenda tråd)

EDIT jag vet inte hur multiman vet att du har en W7 version, men har du nu det, så kan du följa hans råd, borde fungera om jag minns rätt.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ggwp:

(MOD snälla kan vi ha någon generell post guide som säger att man ALLTID ska skriva fullständig OS version och arkitektur när man ber om hjälp med OS. Känns som jag får be om denna info i nära på varenda tråd)

Finns redan (sedan 2006) men tyvärr struntar många i att läsa. Jag hänvisar till den tråden ofta! http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Du har ju tydligen missat den också.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Finns redan (sedan 2006) men tyvärr struntar många i att läsa. Jag hänvisar till den tråden ofta! http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Du har ju tydligen missat den också.

Ja absolut, det är ju inte så att man som användare går och söker upp en post guide innan man postar när man behöver hjälp snabbt

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Tack ni underbara människor!

Det hade jag aldrig kunnat lists ut själv. Och inte ens när jag googlade

Det gäller Windows 7. ursäkta avsaknaden av den infon.

Det var sannolikt dom ni skrev att det ligger boot filer på den disken då jag testade att byta plats med den andra lagringsdisken. Och då startade datorn Snällt och fint.

Håller på att gör en reinstall av vin 7 Nu.

Suuuuuuper STORA Tack till er morgonpigga änglasjälar; )

Det som slog mig var att när jag väl kom in i Windows så syntes inte den nya ssd disken bland de andra.
Vad krävs för att kunna se den under ' Den här datorn ' eller i utforskaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av okey:

Tack ni underbara människor!

Det hade jag aldrig kunnat lists ut själv. Och inte ens när jag googlade

Det gäller Windows 7. ursäkta avsaknaden av den infon.

Det var sannolikt dom ni skrev att det ligger boot filer på den disken då jag testade att byta plats med den andra lagringsdisken. Och då startade datorn Snällt och fint.

Håller på att gör en reinstall av vin 7 Nu.

Suuuuuuper STORA Tack till er morgonpigga änglasjälar; )

Det som slog mig var att när jag väl kom in i Windows så syntes inte den nya ssd disken bland de andra.
Vad krävs för att kunna se den under ' Den här datorn ' eller i utforskaren?

Varsågod

1. gå in i diskhanteraren
win+r
diskmgmt.msc
retur

2. hitta SSD disken

3. (beroende på vad som redan är gjort behöver du göra antingen alla tre nedanstående, bara de två sista eller bara den sista. Alla tre kan göras genom att högerklicka på disken i diskhanteraren)
initiera disken
skapa en volym
montera volymen på en bokstavsenhet

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Varsågod

1. gå in i diskhanteraren
win+r
diskmgmt.msc
retur

2. hitta SSD disken

3. (beroende på vad som redan är gjort behöver du göra antingen alla tre nedanstående, bara de två sista eller bara den sista. Alla tre kan göras genom att högerklicka på disken i diskhanteraren)
initiera disken
skapa en volym
montera volymen på en bokstavsenhet

Det var det sistnämnda.

Guld till dig.
Nu är mina bekymmer utredda. Hoppas kunna återgälda hjälpen på nåt vis nån gång nån stans

Ha en skön söndag.