Får ingen bild när jag bootar dator med nytt moderkort

Permalänk

Får ingen bild när jag bootar dator med nytt moderkort

Hej!

För ett par veckor sedan så funkade min dator bra, men när jag kom hem från jobbet en kväll så startade datorn i 2 sekunder och startade sedan om när jag tryckte på power. Som i en loop liksom. Jag lämnade in den på en datorbutik här i Västerås, dom sa att moderkortet var trasigt, så köpte ett nytt. Nu bootar datorn som vanligt, alla fläktar snurrar, även gpu, men jag får ingen bild på skärmen. Vore tacksam för tips, eller om någon har idéer.

Mina specs:

Moderkort. MSI X99S Xpower AC
I7 5930k
Crucial 32 GB ddr4
Inno 3D gtx 980
Evga supernova 850 g2

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Lite smådumma saker att kolla : Kontrollera kablar mellan GPU och skärm, samt att skärmen står på rätt anslutning ( HDMI/DVI/VGA/DP ) om du har flera. Även om du kör HDMI men kanske har en DVI kabel till övers prova med den istället och se om det blir bild då.

Vad säger moderkortets display som visar felkoder? Är koden att allt är OK? Det där moderkortet har väl även en clear cmos knapp. Testa att rensa bios helt. (du får kolla i manualen hur detta görs korrekt ) Får du ingen bild direkt vid bios känns det som att det är något knasigt där så länge skärm / kablar är korrekta.
Därefter testa med annat grafikkort om möjligt. Något har ju hänt. Risken finns ju att fler komponenter än ditt gamla moderkort gick åt.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk

Re

Det är en koreaskärm, så det finns vara dvi i skärmen, och kablarna sitter i där. Displayen säger 00 på moderkortet. Det sitter clear cmos knapp på baksidan av chassit, och den har inte gjort någon skillnad.
Kan det vara CPU som är trasig?
Ska testa med ett gammalt grafikkort också för att utesluta det, jag återkommer om det. Tack för svar

Permalänk

Jag har satt i mitt gamla radeon 7970 nu och det är samma grej, ingen signal på skärmen. Kan väl utesluta grafikkorten då..
Ska man testa med andra minnen eller kan det vara CPU?

Permalänk
Skrivet av AffLicteD:

Jag har satt i mitt gamla radeon 7970 nu och det är samma grej, ingen signal på skärmen. Kan väl utesluta grafikkorten då..
Ska man testa med andra minnen eller kan det vara CPU?

Skulle testat med annan skärm.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Skulle testat med annan skärm.

Debug koden, alltså D0, som står på moderkortet är tydligen någon felkod för CPUn. Antingen är väl moderkortet sönder då, fast det precis är nytt. Eller så är väl CPU trasig kanske?

Permalänk
Medlem

Är väldigt sällan (jag har aldrig varit med om det på 20 år) att CPU är trasig om man nu inte råkat vara väldigt slarvig med ESD eller tappat så den skadat fysiskt osv.

Du har väl anslutit 8pins kontakten till moderkortet, samt du kolla väl att det nya moderkortet hade samma layout gällande distanser som det gamla, och justera dessa distanser enligt det nya moderkortets layout.

Är allt OK här skulle jag ta ur minnen, börja med ta ur 2 st stickor, om inget liv så ta ur alla inkopplade saker till datorn mus, tangentbord alla USB saker, osv.
Om samma så gå vidare med alla inkopplade kablar på moderkortet, i synnerhet USB kablar från chassi.
När det inte finns nått att ta ur längre på moderkort så först nu skulle jag lyfta på CPU och se om det finns några skadade böjda pinnar i sokeln, men inte förr!

Visa signatur

Acer Predator Helios 300