Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Vad är det som gör att just trafikbrott ska inkomstbaseras i sådana fall?

Ingenting.

Ska man ha inkomstbaserade böter så ska det i så fall gälla alla sorters böter som straffsystemet har, enligt min ringa mening.

Permalänk
Medlem

Går väl alltid lösa med en minimum-peng för att sätta åt de fattiga.
Typ 1000+5% av årsinkomst för en fortkörning på 30väg. 50000+30% för misshandel. Det fasta beloppet samt procentsatsen kan då enkelt justeras beroende på brottstyp o.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Ifall vi nu ska föra resonemangen vidare, är det rättvist att en person med en högre inkomst betalar högre skatt än en person med lägre inkomst? Eller ska varje person betala exakt lika hög skatt till samhället oavsett inkomst?

Eftersom rättvisa inte existerar så kan man gott basera böter på en procentsats på inkomsten, har man ingen inkomst får man krypa in i buren.

Eller så tar man årsinkomsten innan avdrag & delar med inbetald skatt så får man en faktor i % som avgör hur mycket av ens iårsnkomst innan avdrag man ska betala i böter.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Alltid tyckte det var lite dumt att inkomstbasera straff, ja den kännbara effekten blir densamma men jag tycker inte det blir mer rättvist för det. Skall vi döma folk till olika långa fängelsestraff beroende på deras förväntade livslängd också då? Även om jag förstår problematiken i att bötresbeloppen inte känns för folk med höga inkomster tror jag lösningen är fler klippta kort och se till att folk åker fast oftare.

Permalänk
Medlem

Ni verkar glömma att försäkringspremierna ökar avsevärt om man upprepade ggr begår trafikbrott.
Förstår inte varför man blandar in inkomst i dessa resonemang, då det har med riskbeteende att göra.
Återkalla körkortet eller fängelsestraff är lämpligare om man vill komma åt högt riskbeteende.

Permalänk

Gärna för mig, då blir det lägre böter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Alltid tyckte det var lite dumt att inkomstbasera straff, ja den kännbara effekten blir densamma men jag tycker inte det blir mer rättvist för det. Skall vi döma folk till olika långa fängelsestraff beroende på deras förväntade livslängd också då? Även om jag förstår problematiken i att bötresbeloppen inte känns för folk med höga inkomster tror jag lösningen är fler klippta kort och se till att folk åker fast oftare.

Ja, det är ju sant. Tänkte inte på det.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Alltid tyckte det var lite dumt att inkomstbasera straff, ja den kännbara effekten blir densamma men jag tycker inte det blir mer rättvist för det. Skall vi döma folk till olika långa fängelsestraff beroende på deras förväntade livslängd också då? Även om jag förstår problematiken i att bötresbeloppen inte känns för folk med höga inkomster tror jag lösningen är fler klippta kort och se till att folk åker fast oftare.

Varför inte? Dagsböter är ett vanligt straff för många andra brott. Meningen med dagsböter är att det ska vara ett kännbart straff oberoende av hur man har det ställt ekonomiskt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Finns det nån undersökning eller nåt bevis som säger att det är lika kännbart att förlora en x dagars inkomst för alla. T.ex. förutsätter denna modell att artikelns höginkomsttagare ser 54000€ som samma värde som en låginkomsttagare ser 300€.

Som finländare så har jag sett hur mycket förmögna har allt oftare egna chaufförer, en del har nämnt en här lagen som orsak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

Finns det nån undersökning eller nåt bevis som säger att det är lika kännbart att förlora en x dagars inkomst för alla. T.ex. förutsätter denna modell att artikelns höginkomsttagare ser 54000€ som samma värde som en låginkomsttagare ser 300€.

Som finländare så har jag sett hur mycket förmögna har allt oftare egna chaufförer, en del har nämnt en här lagen som orsak.

Visst det finns ju en brytpunkt där super rika, även om de förlorar en % av sitt kapital egentligen inte påverkas, men det är klart, om de ändå fortsätter att samla böter som vissa gör idag så blir det fort fattiga ändå. Ser inget problem där.

Är väl inga problem att det väljer egna chaufförer, arbetstillfälle!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

Visst det finns ju en brytpunkt där super rika, även om de förlorar en % av sitt kapital egentligen inte påverkas, men det är klart, om de ändå fortsätter att samla böter som vissa gör idag så blir det fort fattiga ändå. Ser inget problem där.

Är väl inga problem att det väljer egna chaufförer, arbetstillfälle!

Tror vi tog det motsatta antagandena från min förra post. Jag menade att fastän en höginkomsttagares levnadssätt är totalt opåverkat av boten så kan summan kännas orättvist hög i absoluta belopp, d.v.s. vi ser inte pengar i absoluta belopp inte som dagar eller procent av vår inkomst.

Skapandet av arbete är såklart bra, tyckte det var lite roligt att en privat chaufför antagligen är billigare än en fortkörningsbot per år.

Permalänk
Inaktiv

Fantastisk lag de har i Finland, hoppas den kommer till Sverige oxå. Det ska kännas när man får böter, det finns ju en anledning till att man får böter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Varför inte? Dagsböter är ett vanligt straff för många andra brott. Meningen med dagsböter är att det ska vara ett kännbart straff oberoende av hur man har det ställt ekonomiskt.

Som sagt är det ju lite som att säga att folk som bedöms ha längre tid kvar i livet borde få längre fängelsestraff än de som bedöms ha kortare tid kvar i livet eftersom det skall vara ett kännbart straff oberoende av hur lång tid man har kvar i livet.

Jag vidhåller att om man tror att folk kör för fort för att bötesbeloppen inte är avskräckande borde man se till att det är lättare att bli av med körkortet för fortkörning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag vidhåller att om man tror att folk kör för fort för att bötesbeloppen inte är avskräckande borde man se till att det är lättare att bli av med körkortet för fortkörning.

Å andra sidan finns det de som fortsätter att köra utan körkort. Och 300 € i böter är ju väldigt mycket för någon som t.ex. lever på socialbidrag men någon som har en årsinkomst på 100-tals 1000 € skulle troligen inte alls bry sig. Fängelse skulle förstås vara det mest rättvisa straffet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Erkänner man inte brottet på plats, är det bara att uppge felaktiga uppgifter då det inte finns någon formell kontroll vid strafföreläggande.

btw
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article20456913.ab

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Å andra sidan finns det de som fortsätter att köra utan körkort. Och 300 € i böter är ju väldigt mycket för någon som t.ex. lever på socialbidrag men någon som har en årsinkomst på 100-tals 1000 € skulle troligen inte alls bry sig. Fängelse skulle förstås vara det mest rättvisa straffet.

Vad har att folk kör utan körkort att göra med straffet för fortkörning? Om fortkörning över 10 km/h över hastighetsbegränsning genererade ett indraget körkort skulle vi se många fler som höll hastighetsbegränsningen, det skulle avskräcka mer än penningböter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Vad har att folk kör utan körkort att göra med straffet för fortkörning? Om fortkörning över 10 km/h över hastighetsbegränsning genererade ett indraget körkort skulle vi se många fler som höll hastighetsbegränsningen, det skulle avskräcka mer än penningböter.

Ja det kanske vore lite mer effektivt att återkalla körkortet direkt istället för att bara utfärda lite penningböter.

För övrigt så handlar det inte ett dugg om att ska vara RÄTTVIST egentligen... meningen är att straffet ska ha en motverkande effekt så att brott ej begås.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Ja det kanske vore lite mer effektivt att återkalla körkortet direkt istället för att bara utfärda lite penningböter.

För övrigt så handlar det inte ett dugg om att ska vara RÄTTVIST egentligen... meningen är att straffet ska ha en motverkande effekt så att brott ej begås.

Nja, utan att ö.h.t vara rättsligt kunnig tror jag nog att moderna rättssystemet är tänkt att även vara rättvist. Det är nog i alla fall vad gemene man anser rättssystemet skall vara, innebörden i det blir ju också då att ett straff skall ha samma motverkande effekt oavsett individuella förutsättningar.

Om system skulle gå ner hårdare än de gör nu och bli mer nitiska med hastighetsöverträdelser, så kan ni ge er fan på att politiska partier för höjda hastigheter skulle springa upp som ett brev på posten. De flesta av oss med körkort vet mycket väl att den normala hastigheten inte är den skyltade utan ~+20.