Permalänk
Medlem

Problem med Gpu (kanske )

Startade dator idag och allting gick som vanligt ,men efter att windows har startar (cirka 10 sekunder) då blir skärmen svart . Allting fungerar och skärmen har signal från gpu men ingen bild .
Kan bara tillägga att jag köpte ny gpu asus R290 för ett par dagar sedan men allting har fungerat t.ex. igår kväll , men inte idag .Är det ngt som vet mer.

Permalänk
Skrivet av Timonski:

Startade dator idag och allting gick som vanligt ,men efter att windows har startar (cirka 10 sekunder) då blir skärmen svart . Allting fungerar och skärmen har signal från gpu men ingen bild .
Kan bara tillägga att jag köpte ny gpu asus R290 för ett par dagar sedan men allting har fungerat t.ex. igår kväll , men inte idag .Är det ngt som vet mer.

du får skriva ner alla dina komponenter

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Asus R9290-DC2OC-4GD5
Asus Z 97 A
Intel Core i5-4460

Permalänk
Medlem

Som ovan, lista alla komponenter - speciellt vilket 290 du har. Jag sitter på ett ASUS 290X OC med CUII-kylaren som beter sig likadant, men bara om jag surfar med Chrome eller Firefox. Har läst mig till att kort som har Elpida-minnen ofta drabbas av detta och att man i så fall bör RMA:a kortet.

Permalänk
Skrivet av Timonski:

Asus R9290-DC2OC-4GD5
Asus Z 97 A
Intel Core i5-4460

utan nätagg blir det svårt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Timonski:

ta ut grafikkortet koppla skärmen till moderkortet, testa om det fungerar.
har du möjlighet testa grafikkortet i nån annan dator?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Allting fungerar om jag kopplar skärmen via moderkortet.Testat också med gamla skärmen med likvärdig resultat.

Permalänk
Skrivet av Timonski:

Allting fungerar om jag kopplar skärmen via moderkortet.

testa då grafikkortet i annan dator innan du skickar in den som RMA.
eller om du har nåt annat grafikkort att testa i din dator

chansen är liten men kan vara PCI-e porten eller nåt kompatibilitets problem med nån annan del.
skickar du då in ett grafikkort som fungerar som Garanti-jobb så brukar det kosta en del.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Märkligt att den har fungerat i ett par dagar utan problem , spelade BF4 igår kväll. Jag har haft GPU i 11 dagar , undrar om man kan skicka tillbaka den eller blir det RMA och reparation mm .

Permalänk
Skrivet av Timonski:

Märkligt att den har fungerat i ett par dagar utan problem , spelade BF4 igår kväll. Jag har haft GPU i 11 dagar , undrar om man kan skicka tillbaka den eller blir det RMA och reparation mm .

Gör det först när du vet att det verkligen är grafikkortet, det är fortfarande ett stort Kanske/troligen.
stoppa ner det i antistatpåse + kartong kolla med nån kompis om du kan få testa i dennes dator

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Nu har jag installerat om min dator för att utseluta att det är mjukvara och hitills har den gått hela helgen utan problem.
När den bråkade kunde jag alltid lösa det genom att dra igång ett spel typ WOW och sen bara tabba ut och surfa på som vanligt. Så fort kortet hade lite load på sig gick det finfint. Testa om du får samma beteende!

Permalänk
Medlem

Tyvärr kan jag inte dra i gång spel eftersom jag ser windows i typ 7 till 10 sec .

Permalänk

Felsäkert läge?

Provat att gå in i felsäkert läge, avinstallera drivaren och starta normalt?

Permalänk
Medlem

Så grabbar nu fungerar det igen . Jag avinstallerade drivrutiner tidigare men nu upptäckte jag att program som medföljde GPU (cd) GPU tweak var kvar . Jag plockade bort tweaker och startade dator i normal läggen då fungerade allting . Tack till alla för bra tips och rådgivning .