Gymnasiet: Företagsekonomi eller entreprenörskap

Permalänk
Medlem

Gymnasiet: Företagsekonomi eller entreprenörskap

Är dags för individuella val på min skola nu och kan in princip välja på Företagsekonomi 1 och Entreprenörskap. Har läst på skolverkets hemsida om kurserna men vill få lite input från folk som gått kurserna.

Någon som gått någon / båda kurserna? Vilken skulle ni välja? Hur var kursen? Lätt/svår? Kul/tråkig? Får man lära sig mycket om bokföring och (års)redovisning i företagsekonomi? Vad lär man sig i entreprenörskap kursen?

Planerar på att starta företag inom data (typ webbyrå / spelstudio / skapa någon webbtjänst). Kommer plugga Civ.ing på KTH efter gymnasiet.

Btw, kan också välja privatjuridik men verkar inte så kul.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

Tror de flesta Civ.ing utb innehåller Företagsekonomi och projektledning(Vilket verkar var exakt som "Entreprenörskap").

Så det spelar nog ingen större roll vad du tänkt ta, då högskolekurserna är mer omfattande än gymnasiekurserna du pratar om.

Permalänk
Medlem

Går entreprenörskap nu, fett tråkig kurs men ganska enkel om man hänger med på lektionerna.

Man sysslar en del med marknadsföring(vad för regler som gäller), grundläggande kunskap om hur man startar/driver/redovisar ett företag och lite hur man gör med anställningar.
Som sagt, ganska enkel kurs. Jag lyssnar på läraren och gör vad jag ska på minst ansträngande vis och ligger på D eller C i betyg beroende på hur jag gör ifrån mig i framtiden.

Permalänk
Medlem

Ta det som verkar roligast, båda kommer vara väldigt basic och det är ingenting som påverkar hur det kommer gå på universitetet. Båda är dessutom nyttiga om du vill starta företag snabbt efter gymnasiet, men ha ingen brådska med det. Det kommer av sig självt när man har en idé som man märker fungerar.