Matematik/programmering + film/surf

Permalänk
Medlem

Matematik/programmering + film/surf

Hej,

Till skolstarten hösten 2015 är detta mina funderingar och i ordnad- som jag tänker nu, fördelslista.
Spel som bara möjligtvis kommer spelas är äldre spel som Heroes 3 och Skyrim. Datorn jag sitter på nu klarar detta men är tyvärr bara lånad då min är stulen och sedan jag byter ort så måste jag returnera denna kring September.

Programmeringen som kommer att göras är i förstahand "matematisk programmering", om man kan kalla det så?
Någon programmerar får gärna rätta mig på denna punkt- Vad är det passande namnet, då jag faktiskt är intresserad av vad det kallas? För att man skal ha gått två kurser med programmering @ 7,5hp och alla dessa innehåller matematik, så lär jag väl inte kunna kalla mig programmerare?
Fast det vore fint att ta frivilliga programmeringskurser om så tillfälle ges. App programmering tror jag har en fin utsikt.
Sedan ska väl matematiker med en del programmeringskunskaper vara en relativt eftertraktad person?

Widi och fullhd är krav på samtliga. Hemma från skola tänkte allt kopplas till bättre skärm, tangentbord, mus etc.
Inlägget blev tyvärr jäkligt grötigt. Men ni skulle ett etter fylla inatt. Gjorde om allt i Word i förhoppning att det skulle bli bättre och blev det men får fortfarande inte till tabbarna.

1. Surface Pro 4
Förhoppningsvis med skylake men är väl bara att drömma om? För skolan, hemmet och sängen.
För & nackdelar

• PLUS: Fin prestanda om man lägger ner lite mer pengar
• PLUS: Dockningsstation för att koppla in riktigt tangentbord, mus och skärm när man sitter hemma.
• PLUS: En tablet du kopplar ett tangentbord blir till en ultrabook med ok restanda.
• MINUS: Aningens dyr, men jag är intresserad av att ha en tablet oxå. Så det blir ett sådant köp framöver ändå, så antar att detta minus är ganska svagt?
• +/-: Hur bra funkar pennan? Är de verkligen möjligt att ersätta papper och p enna med den? För att göra matematiska anteckningar (matematiska symboler, Pi, Summatecken/intergraler med gränser etc)? Får någon del av handen röra plattan medans man skriver, så som att en del av handen rör papperet medans man skriver för hand.
• +/-: Hur bra fungerar tangentbordet på denna egentligen? Kan man sitta på skolan och programmera om man är van vid en riktig laptops tangentbord eller en stationär dators tangentbord? Hur är det med p plattan?
• +/-: Hur är kvalitetesintrycket och hållbarheten av en sånnhär maskin? Ger det omrking samma intryck som fina ultrabooks?

Dold text

2. Liknande Surface modeller.
Med avtagbart tangentbord så att skärmen följer med till sängen före man lägger sig? Detta är något jag saknar sedan jag gav bort min ipad och har nu en laptop. Den känns klumpigare i sängen. Har även prövat med en yoga men den känns lite häftigt stor och faller tyvärr bort. Lenovo Helix faller bort pga priset. Men andra intressanta förslag, tack gärna!

3. Ultrabook, troligt en zenbook + en ipad
För skolan Ultrabooken samt hemma kopplingen. iPaden för sängsurfandet.
För & Nackdelar

• PLUS: En riktig laptops tangentbord att programmera och anteckna på. Lätt att ha i knäet. Fint kvalitet vid för rätt pris.
• PLUS: En riktig surfplatta.
• MINUS: Två enheter, dyrare. Mer att släpa på om man ska någon annanstans än till skolan. Och vill ha med sg båda lösningarna.
• MINUS: Mer att släpa på om man ska någon annanstans än till pluggget.
• +/-: Plattan ligger oftast klar vid sängen och behöver inte koppla ur dockningsstationen. Kanske inte överdrivet tungt att ta lös den å andra sidan.

Dold text

4. MacBook Air eller nya Macbooken? Inte spenderat mer än cirka 30min i mitt liv, sammanlagt, på en dator med apples OS. Så jag känner mig inte helt hemma där även om jag vet att det är kvalitetsprodukter som är otroligt fina.

Hur kör ni? Någon som prövat pennan och ex summatecken med övre gräns och startsiffra, integraler med start och slut punkter. Matriser? pi?
alla inspel, idéer, förslag och dylikt är och gärna den perfekta lösningar är mer än gärna välkomna.
Gärna inom vad jag skrivit , så som ex. på ultrabooks och liknane och inte en 17" "gaminglaptop".

Wow, detta blev så långt. Kanske hör denna tråd hemma någon annanstans i än "köpråd ny bärbar"?

Mvh
F

Permalänk
Medlem

Skärmyta > Batteritid > Skärmupplösning > tangentbordets känsla

Ingen av datorerna du listar har spelkapacitet, och skyrim är lite tyngre än vad du verkar uppfatta det som att driva, visst, även min gamla stationära dator från 2009 (i5 750, 4gb ram, HD5770 grafikkort) klarar det, men bara marginellt, på mediuminställningar i 1280x720, dvs lägre än vad skärmen har som upplösning, med marginal.

personligen kör jag en Macbook air -11 och känner mig inte ha behov av att byta än, men jag nyttjar en betydligt nyare stationär dator för spel och du kanske inte har den möjligheten.

personligen hade jag valt en Macbook pro retina (~11500kr på dustinhome) i förstahand och kört en windowsinstallation på den, om du inte kommer överrens med OSX det vill säga. Trevligt operativsystem och överlag bättre batteritid än windowsbaserade laptops, all other things being equal.

i andra hand hade jag nog valt en desktop replacement modell tex ASUS ROG G771JM ~12000kr.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

Skärmyta > Batteritid > Skärmupplösning > tangentbordets känsla

Ingen av datorerna du listar har spelkapacitet, och skyrim är lite tyngre än vad du verkar uppfatta det som att driva, visst, även min gamla stationära dator från 2009 (i5 750, 4gb ram, HD5770 grafikkort) klarar det, men bara marginellt, på mediuminställningar i 1280x720, dvs lägre än vad skärmen har som upplösning, med marginal.

personligen kör jag en Macbook air -11 och känner mig inte ha behov av att byta än, men jag nyttjar en betydligt nyare stationär dator för spel och du kanske inte har den möjligheten.

personligen hade jag valt en Macbook pro retina (~11500kr på dustinhome) i förstahand och kört en windowsinstallation på den, om du inte kommer överrens med OSX det vill säga. Trevligt operativsystem och överlag bättre batteritid än windowsbaserade laptops, all other things being equal.

i andra hand hade jag nog valt en desktop replacement modell tex ASUS ROG G771JM ~12000kr.

Okay, just "Skärmyta > Batteritid > Skärmupplösning > tangentbordets känsla" måste ju vara en ganska personlig åsikt?
Om jag ska skriva och prgrammera mkt så har jag mkt hellre ett tangentbord med bra känsla och FHD istället för kasst t-bord med 4k.

Spel var likaväl sista prioritering så det gör inte speciellt mycket. Tar bort det från hela krav grejen. Då det i huvudsak ska vara en skoldator.
Då jag trodde Skyrim av nån anledning var mer lätt drevet än så, förstår inte riktigt varför med tanke på hur snyggt det är. Sedan ska jag lägga till att vikten ska vara inom ultrabook vikt då Rogen landade på nästan tre gånger vikten av en asus ux 305+ böcker, det kan bli uppemot 20kg. Även om 2kg låter lite att spara på det så gör jag det med nöje.

Beklager om jag gav en dålig förklaring men Rogen var iaf inte något direkt intressant.
Sen att du ger Macbook pro då de inte är air eller "nya macbook" visar ju att du inte läst igenom inlägget bara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fränkie:

Okay, just "Skärmyta > Batteritid > Skärmupplösning > tangentbordets känsla" måste ju vara en ganska personlig åsikt?
Om jag ska skriva och prgrammera mkt så har jag mkt hellre ett tangentbord med bra känsla och FHD istället för kasst t-bord med 4k.

Spel var likaväl sista prioritering så det gör inte speciellt mycket. Tar bort det från hela krav grejen. Då det i huvudsak ska vara en skoldator.
Då jag trodde Skyrim av nån anledning var mer lätt drevet än så, förstår inte riktigt varför med tanke på hur snyggt det är. Sedan ska jag lägga till att vikten ska vara inom ultrabook vikt då Rogen landade på nästan tre gånger vikten av en asus ux 305+ böcker, det kan bli uppemot 20kg. Även om 2kg låter lite att spara på det så gör jag det med nöje.

Beklager om jag gav en dålig förklaring men Rogen var iaf inte något direkt intressant.
Sen att du ger Macbook pro då de inte är air eller "nya macbook" visar ju att du inte läst igenom inlägget bara...

Hmm, du behöver inte ändra ditt ursprunglia svar och låta mer avvisande än så. Jag gav två godtyckliga exempel på datorer som fungerar mycket bra att programmera på och nyttja som arbetsdatorer, den ena för spel och den andra, well, inte för spel.
Du har ej i ursprungliga inlägget specifierat en budget eller målvikt.

personligen ser jag surfacedatorerna som onyttjbara då jag verkligen inte gillar deras tangentbord, men det är väl en smaksak. du bor nära uppsala, åk till mediamarkt och klämm och känn på datorerna de har där för display istället för att fråga andra om råd, om det ska vara på det viset.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

Hmm, du behöver inte ändra ditt ursprunglia svar och låta mer avvisande än så. Jag gav två godtyckliga exempel på datorer som fungerar mycket bra att programmera på och nyttja som arbetsdatorer, den ena för spel och den andra, well, inte för spel.
Du har ej i ursprungliga inlägget specifierat en budget eller målvikt.

personligen ser jag surfacedatorerna som onyttjbara då jag verkligen inte gillar deras tangentbord, men det är väl en smaksak. du bor nära uppsala, åk till mediamarkt och klämm och känn på datorerna de har där för display istället för att fråga andra om råd, om det ska vara på det viset.

Där gav du ju iaf lite rak kritik mot mina ett av mina önskemål.
Men menade verkligen inte att låta få det llåta som att jag bara pissade på ditt förslag men tyckte faktiskt inte de hade så mkt att göra med önskningarna, trodde inte du skulle ta det sådär