Linux - till nästa nivå - Server

Permalänk
Medlem

Linux - till nästa nivå - Server

Jag tänkte köpa en server, för att lära mig alla grunder och kunna laborera lite. Tänkte köra Debian 7 server. Har kollat VPS-lösningar men med efter lite hårdvara-konfig så drar priset iväg till 5-6-tusen i månaden. Då känns det billigare att köpa en Lenovo eller HP-server för 5-6-tusen och ha hemma själv.
Är det någon som har tips, trix. Tänkte mig domänkontrollant med mailserver och ev. filserver/owncloud så småningom.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Entusiast

Ni skriver: -"för att lära mig alla grunder och kunna laborera lite."
Då rekommenderar jag att ni väljer en mer LFS-liknande distribution, såsom Arch Linux. Gentoo kan också vara ett alternativ.
Dessa distributioner kräver mer tid på installation och konfiguration, men det är där som ni kommer att lära er en hel del, och få massor av "Aha!" upplevelser. Ett måste är att man följer deras Wiki-sidor. Annars sitter man där och kan inte komma vidare. Så se till att ha en dator eller surfplatta med en webbläsare öppen mot respektive wiki-sida:

Arch Linux: https://wiki.archlinux.org/index.php/beginners%27_guide
Gentoo Linux: http://wiki.gentoo.org/wiki/Handbook:AMD64

Arch är lite lättare att komma igång med jämfört med Gentoo, men Gentoo är oerhört mycket mer anpassningsbar. Nästan till en löjlig nivå. Gentoo är också den som kommer att ta mest tid. Arch är mer pang-på, och har oerhört mycket färdigt. Detta utan att tumma på valfriheten och skalbarheten.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

VPS för 6000kr i månaden? Jag vet inte riktigt vad det är du drar på i "hårdvaruväg" då men låter extremt. En dedikerad burk, typ Xeon med 16GB RAM och någon TB disk går på runt femhundringen i vanliga fall. Men jag rekommenderar inte att du ska laborera på en fysisk maskin/VPS i vilket fall, det är bättre om du börjar med en virtuell (förslagsvis på din egna dator, räcker gott med VirtualBox) och utnyttjar snapshots och snabba ominstallationer. Förutsatt att du inte är ute efter någon uptime till att börja med, annars går det bra med en hemmaserver och ESXi/XEN/Proxmox/Hyper-V.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag skulle rekommendera att plocka ihop en dator, installera proxmox på den och köra en virtuell server per tjänst du tänkt labba med.

På så sätt så förstör du inte en hel server om du råkar sabba hela installationen.

Man kan även göra cronjobb enkelt via proxmox som tar snapshots på dina servrar hur ofta du vill, så om du lyckas förstöra något så är det bara att göra en reset till dagen före eller när du nu gjort backup senast.

Permalänk
Medlem

Tänk på att linux inte kräver så mycket hårdvara, speciellt inte för ett fåtal användare. Vill du absolut inte köra på din egen dator i en VM så köp en miniserver för 2-3000 om du inte har en gammal PC ståendes.

Arch, gentoo osv är mycket bra att lära sig av o du får koll på hela ditt system. Det är viktigt och enklare än att läsa sig till det.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Tack för svaren hittills. Jag skrev lite slarvigt "lära mig grunderna" Jag har jobbat många år som serveradmin (File, Exchange, IIS m.fl.) fast på multinationella företag och således blir uppfattningen tämligen fragmenterad. Svårt att få någon helhetsbild av nätkonfig, hårdvara, mjukvara, optimering, RAID och liknande. Allt detta i Windowsmiljö dessutom. Så att jag vill lära mig grunderna menar jag att jag vill få en helhetsöverblick från det att servern står där o-uppackad i rummet, till "full drift" virtuellt som ett företag så att säga. Min spetskompetens inom Exchange bland annat är inte så intressant i sammanhanget i detta nu åtminstone.
Att se och känna den "röda tråden" och när "nyckeln klickar in" så att säga är a och o för mig. Detta sammanhang önskar jag lära och öva mig på.

Gentoo och Arch hoppar jag initialt. Tänkte till och med börja med Ubuntu (trots att jag inte är helt förtjust i just den disten) men för att gränssnittet är bekant.

Hoppas ni förstår vad jag åsyftar.

Virtualbox i all ära, men pengar och tid är bland det enda jag har gott om. Tröttnar jag, ja då säljer eller ger jag väl bort grejerna. Men som sagt detta är min utgångspunkt.

Hoppas jag lyckades förtydliga lite.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Om du vill lära dig och kunna laborera, är det vettigare att börja med att verkligen förstå vad Linux är och hur man administrerar systemet. Mitt förslag är att börja med Arch Linux, det lär du dig mycket av. Jag har använt Arch Linux i snart 3-4 år och har lärt mig så otroligt mycket om datorer allmänt och Linux just på grund av att allt inte är färdigserverat.

Senare när du känner att du fått en hel del kunskap kan du gå ännu djupare, LFS.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Om du vill lära dig och kunna laborera, är det vettigare att börja med att verkligen förstå vad Linux är och hur man administrerar systemet. Mitt förslag är att börja med Arch Linux, det lär du dig mycket av. Jag har använt Arch Linux i snart 3-4 år och har lärt mig så otroligt mycket om datorer allmänt och Linux just på grund av att allt inte är färdigserverat.

Senare när du känner att du fått en hel del kunskap kan du gå ännu djupare, LFS.

Detta är, som jag skriver ovan, inte intressant i nuläget. Det kommer, absolut, men jag vill ha ett gränssnitt jag känner mig någorlunda hemma i initialt. All Linux-fördjupning tar jag på klientsidan. JAg förstår hur du menar och tänker och håller med, men det prioriterar jag inte i nuläget. Som sagt, det kommer säkert, men just nu, väldigt användar och GUI-vänligt/lätt för att lära mig grunderna, basic helhetsintryck och översyn. Linuxdistar har jag kört till och från sedan 1997 av alla de slag, nu är det en server/klient-miljö med allt som därtill hör som jag vill prioritera.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dockland:

Detta är, som jag skriver ovan, inte intressant i nuläget. Det kommer, absolut, men jag vill ha ett gränssnitt jag känner mig någorlunda hemma i initialt. All Linux-fördjupning tar jag på klientsidan. JAg förstår hur du menar och tänker och håller med, men det prioriterar jag inte i nuläget. Som sagt, det kommer säkert, men just nu, väldigt användar och GUI-vänligt/lätt för att lära mig grunderna, basic helhetsintryck och översyn. Linuxdistar har jag kört till och från sedan 1997 av alla de slag, nu är det en server/klient-miljö med allt som därtill hör som jag vill prioritera.

Om du kommer från en Windows miljö måste du väl vara relativt hemma i PowerShell? Debian och exemplen du ger i första inlägget är inte direkt vad du gör med Windows-lika gui-wizards, där uppgiften går ut på att förstå hur gui-designern placerat menyer och val. Det finns säkert en och annan färdig distribution för vissa specifika uppgifter, men det är ju inte detsamma som att lära sig hur Linux-system generellt fungerar. Kanske är jag trög, men jag får ingen klar bild av vad du söker?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dockland:

Detta är, som jag skriver ovan, inte intressant i nuläget. Det kommer, absolut, men jag vill ha ett gränssnitt jag känner mig någorlunda hemma i initialt. All Linux-fördjupning tar jag på klientsidan. JAg förstår hur du menar och tänker och håller med, men det prioriterar jag inte i nuläget. Som sagt, det kommer säkert, men just nu, väldigt användar och GUI-vänligt/lätt för att lära mig grunderna, basic helhetsintryck och översyn. Linuxdistar har jag kört till och från sedan 1997 av alla de slag, nu är det en server/klient-miljö med allt som därtill hör som jag vill prioritera.

Linux + Server + GUI är inte direkt "bästa trion i stan".
Linux + Server. Ja
Linux + GUI. Ja. För "desktops"
Linux + Server + GUI Njae... det kommer att uppstå situationer där ni i alla fall sitter för de mesta under kommandoprompten och utför det mesta. Ni kommer inte automagiskt få en massa GUI-vertyg som övertar allt arbete från kommandoprompten. Visst fins det några enstaka verktyg. Men det är låååååångt ifrån komplett.

Det brukar i regel sluta med att man sitter med fleras terminalfönster öppnade och utför det ena och det andra. Frågan är då vad den grafiska miljön egentligen spelar för roll överhuvudtaget, förutom att belasta serverns resurser.
Ni kommer inte att lära er mer eller annorlunda saker bara för att ni sitter under en grafisk miljö.

Linux lär man sig bäst ifrån grunden via kommandoprompten och en väl skriven Wiki-sida vid sidan om.

Linux och Windows är mycket olika. Speciellt när det kommer till serversammanhang.
Windows är ett GUI-system med kommandoverktyg påklistrat i efterhand, och har fått ta lite serverrelaterade uppgifter i efterhand.
Linux är ett serversystem som med tiden har fått mer och mer desktop-relaterade uppgifter/möjligheter och grafisk miljö pålagt i efterhand.
De två systemen utgår från helt olika grunder.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Om du kommer från en Windows miljö måste du väl vara relativt hemma i PowerShell? Debian och exemplen du ger i första inlägget är inte direkt vad du gör med Windows-lika gui-wizards, där uppgiften går ut på att förstå hur gui-designern placerat menyer och val. Det finns säkert en och annan färdig distribution för vissa specifika uppgifter, men det är ju inte detsamma som att lära sig hur Linux-system generellt fungerar. Kanske är jag trög, men jag får ingen klar bild av vad du söker?

Japp, powershell kan jag. Jag är inte helt 100 på vad jag själv är ute efter specifikt. Jag antar det blir trial & error

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Linux + Server + GUI är inte direkt "bästa trion i stan".
Linux + Server. Ja
Linux + GUI. Ja. För "desktops"
Linux + Server + GUI Njae... det kommer att uppstå situationer där ni i alla fall sitter för de mesta under kommandoprompten och utför det mesta. Ni kommer inte automagiskt få en massa GUI-vertyg som övertar allt arbete från kommandoprompten. Visst fins det några enstaka verktyg. Men det är låååååångt ifrån komplett.

Det brukar i regel sluta med att man sitter med fleras terminalfönster öppnade och utför det ena och det andra. Frågan är då vad den grafiska miljön egentligen spelar för roll överhuvudtaget, förutom att belasta serverns resurser.
Ni kommer inte att lära er mer eller annorlunda saker bara för att ni sitter under en grafisk miljö.

Linux lär man sig bäst ifrån grunden via kommandoprompten och en väl skriven Wiki-sida vid sidan om.

Linux och Windows är mycket olika. Speciellt när det kommer till serversammanhang.
Windows är ett GUI-system med kommandoverktyg påklistrat i efterhand, och har fått ta lite serverrelaterade uppgifter i efterhand.
Linux är ett serversystem som med tiden har fått mer och mer desktop-relaterade uppgifter/möjligheter och grafisk miljö pålagt i efterhand.
De två systemen utgår från helt olika grunder.

Japp, det låter hur skoj som helst. Jag får se vad det blir och när det blir och framför allt skall jag läsa på, läsa på lite mer, testa, misslyckas, ominstallera, läsa på, läsa på och testa igen och så vidare.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Finns en del webbgränssnitt för serveradministration. Kan funka för en del typer av servrar. Exempelvis administrerar jag tvheadend via webbgränssnittet och det funkar ju bra. Som ett mellanting mellan kommandoraden och en skrivbordsmiljö så har vi alltså dessa webbinterface. FreeNAS administreras väl också med webbinterface?