Köpråd: Grafikkort + Skärm budget 8k

Permalänk
Medlem

Köpråd: Grafikkort + Skärm budget 8k

Tänkte att jag skulle ge min maskin en välbehövlig uppgradering. Spelar mest strategi och rollspel (i princip inga fps) samt programmerar så bildkvalitet + upplösning är viktigare än extremt hög uppdateringsfrekvens. Då det var ett par år sedan jag kollade på grafikkort senast är jag dock rätt lost på vad som är hett just nu.

önskemål:
Minst 27"
Minst 2560 x 1440
Grafikkortet får gärna vara tyst

tips mottages tacksamt

Permalänk

Har en Asus PB278Q och är riktigt nöjd med den, Nu är jag ingen expert och har aldrig ägt en 1440p skärm i den prisklassen förut, Men kikade på en hel del tester och recensioner innan jag köpte den och det verkar vara en bra skärm i den prisklassen

Angående grafikkort så skulle jag satsat på Radeon R9 290 eller 290X (Med eftermarknadskylare från Sapphire eller MSI), Men GTX 970 är också ett alternativ om du föredrar Nvidia, GTX 970 är dessutom ganska energieffektivt

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av Emil Hansson:

Har en Asus PB278Q och är riktigt nöjd med den, Nu är jag ingen expert och har aldrig ägt en 1440p skärm i den prisklassen förut, Men kikade på en hel del tester och recensioner innan jag köpte den och det verkar vara en bra skärm i den prisklassen

Angående grafikkort så skulle jag satsat på Radeon R9 290 eller 290X (Med eftermarknadskylare från Sapphire eller MSI), Men GTX 970 är också ett alternativ om du föredrar Nvidia, GTX 970 är dessutom ganska energieffektivt

gtx 970 i sli SLI när de är på rea går de ju lös på runt 3000:-/st å de ä ju rea på dem titt som tätt för det priset från olika försäljare

6000:- grafik och med DX 12 tror jag de kommer funka riktigt bra iom att du då kommer kunna använda minnesmängden från bägge korten dvs 7GB Vram eller 8GB vram om man räknar in den halva gigabyten slöram de är utrustade med bör räcka ett tag tycker man.

då har du ju typ 2000:- till en skärm och det får du en helt ok skärm för om du hittar någon med bra prissättning gärna nedsatt på rea

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tackar för tipsen än så länge. Jag tycker 2000 för skärm låter lite snålt dock, billigaste 27" med 2560 x 1440 ligger på 3200:- enl prisjakt just nu. Spenderar nog hellre lite mer för en bättre skärm i så fall.

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/asus-geforce-strix-gtx-970-4gb/824749...
ett av de mest prisväda grafikkorten just nu och fläktarna går bara igång när kortet går upp i X antal grader.

https://www.komplett.se/benq-27-led-gw2765ht/822893
skärmen har en IPS panel vilket är en av de bästa panelerna när det kommer till färger.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

gtx 970 i sli SLI när de är på rea går de ju lös på runt 3000:-/st å de ä ju rea på dem titt som tätt för det priset från olika försäljare

6000:- grafik och med DX 12 tror jag de kommer funka riktigt bra iom att du då kommer kunna använda minnesmängden från bägge korten dvs 7GB Vram eller 8GB vram om man räknar in den halva gigabyten slöram de är utrustade med bör räcka ett tag tycker man.

då har du ju typ 2000:- till en skärm och det får du en helt ok skärm för om du hittar någon med bra prissättning gärna nedsatt på rea

Tror det blir svårt att få tag i en bra 1440p skärm för 2000kr Personligen lägger jag gärna lite mer pengar för att få en riktigt bra skärm än att köpa det absolut billigaste, Grafikkort uppgraderar jag dessutom varje eller varannat år medans skärmen kommer hänga med länge, Men jag kan förstå att många hellre prioriterar prestanda

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Efter som du vill ha ett tyst kort rekommenderar jag gtx 970 eller 980 (asus och msi ska ha tystast kort, men evga är också tysta och har bättre garanti) , om du inte tycker det är viktigt att kunna "maxa" spel tycker jag du bör ta 970 över 980.
Mycket större skillnad på en tre- och fem-tusen kronors skärm än mellan ett 970 och 980, 980 är bara 15% snabbare (men 980 har dock effektivt 0.5 GB mer vram).

Permalänk

Undvik gtx 970
De må vara bra men en massa folk har haft problem med coil whine på dem.
Googla så ser du.

Permalänk
Medlem

Hade nog kört på följande kombo:

Skärm

Grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

Undvik gtx 970
De må vara bra men en massa folk har haft problem med coil whine på dem.
Googla så ser du.

Alla grafikkort kan drabbas av det, tror inte det är mycket större risk med 970 än något annat kort. Att många rapporterar coil while berodde nog mest på att väldigt många 970 har sålts, så även om en bara någon procent drabbas er det ut som ett stort problem.

Permalänk
Medlem

970's minnesproblem blir kanske ett problem för upplösningar på 1440p? Någon får gärna rätta mig om jag har fel.
SLI lösning är ju tyvärr inte de tystaste alternativet, men ett bra alternativ när man kör upplösningar runt 1440p och uppåt.
Jag skulle hellre kört på ett 980+skärm.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Återigen, tackar för tipsen. Jag slog till på en Asus PB278QR och mitt första intryck av den är att den är magnifik. Ska kolla lite närmare på korten ni rekommenderat innan jag fattar något beslut där.