Butik skickat varor, kräver mer pengar eller retur. Vad gäller? (Löst)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeMM:

Så länge inte TS går ut med att det är Dustin det gäller, så är det BARA spekulationer oavsett hur många leverantörer det finns.

TS har i tråden bekräftat att det är Dustin.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av benja93:

Som uppkommit i tråden är det Dustin vi pratar om, inte för att jag tycker det har någon större relevans iaf... Vad innebär det att handla i ond tro (då det dykt upp ganska mycket utan att jag har fått något tydligt grepp om det)? Vad innebär det juridiskt också? Ska försöka höra med konsumentverket på måndag och se lite hur det går efter det. Trevligt att man fått lite allsidig respons fast hur man går vidare från här känns nästan mer oklart nu.

Lite off topic, man märker att man är trött när meningsuppbyggnaderna blir lite som ovantående hehe

Skrivet av MickeMM:

Så länge inte TS går ut med att det är Dustin det gäller, så är det BARA spekulationer oavsett hur många leverantörer det finns.

TS har bekräftat att det är Dustin.

Edit: Tvåa på bollen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av era909:

TS har i tråden bekräftat att det är Dustin.

Okej, det har jag tyvärr missat. Då ber jag om ursäkt till Electrix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeMM:

Okej, det har jag tyvärr missat. Då ber jag om ursäkt till Electrix.

Ingen skada skedd *fistbump*

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Electrix:

Ingen skada skedd *fistbump*

Hittade det här: #15288274
Goodie! Sorry!

Permalänk
Medlem

*Får be om ursäkt men jag orkade inte läsa hela tråden*

Hämta ut paketet så snart som möjligt om du inte gjort det ännu.
Och bestäm senare vad du ska göra med det.

Så inte företaget kräver tillbaka det för att det ligger på posten.

Om du redan har ett kvitto och har betalt, så har du rätten på din sida. Man kan inte kräva pengar i efterhand.

Hade en liknande grej med en spelbutik, (som är en del av en av sveriges största spelbutiks kedjor) där jag köpt en PSP i butiken för 1500kr. Vilket var priset han i butiken sa att dom tog för den, för att någon annan butik hade det nedsatt just då, och att dom prisjusterat pga det. Så jag köpte det just pga det låga priset.
Och får kvittot och allt.

När jag kommer hem och det gått några timmar, så får jag ett samtal från killens chef på telefonen som han öppnar såhär:
Chefen:Hej *****, är du nöjd med din nya PSP?
Jag: Ja då, jag har inte hunnit prova den än så mycket dock.
Chefen: Ok. Tänkte höra när du kan komma in och betala resten av pengarna för den?
Jag: Va?
Chefen: Ja, det har blivit fel när vi slagit in priset i kassan, det var långt under vad vi köper in dom för, och vi har slagit iin fel i kassan.
Jag: Nej, det här var det priset han sade att det kostade. Det var inte ett felslag.
Chefen: Ok, den kostar iallafall 1000kr mer,, vi kan tyvärr inte sälja den till dig för det där priset.
Jag: Fast det är det ni har gjort, och det var det priset är det ni sa att det kostade, om ni sagt att den kostade 2500kr hade jag inte köpt den.
Chefen: Sade han verkligen att den kostade 1500kr?
Jag: Ja.
Chefen: Då har han tyvärr sagt fel, och vi måste tyvärr dra 1000kr till för den eller så får du lämna tillbaka den.
Jag: Jag har kvitto på priset ni sagt, både kassa och kort kvitto. Drar ni något mer är det så anmäler jag er för stöld.

Efter det så avslutade jag samtalet.

Man kan inte kräva extra pengar efter en avslutad affär på det sättet.
När man fått ett kvitto på det så är affären avslutat så att säga, om det inte skulle vara så, skulle man aldrig kunna lita på rea priser som står hit och dit.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Hoppas på att någon annan ska betala mellanskillnaden... för det är vad någon kommer behöva göra, eftersom du bara åtar dig rättigheter TS.

Tycker det är lite dåligt att inte kunna gå rakryggad ur något sånthär, eller ens ge sig på affären(edit genomföra affären) när man anar att priset inte stämmer.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Hoppas på att någon annan ska betala mellanskillnaden... för det är vad någon kommer behöva göra, eftersom du bara åtar dig rättigheter TS.

Tycker det är lite dåligt att inte kunna gå rakryggad ur något sånthär, eller ens ge sig på affären när man anar att priset inte stämmer.

Menar du att TS bör skicka tillbaka varan/betala extra för den?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Hoppas på att någon annan ska betala mellanskillnaden... för det är vad någon kommer behöva göra, eftersom du bara åtar dig rättigheter TS.

Tycker det är lite dåligt att inte kunna gå rakryggad ur något sånthär, eller ens ge sig på affären när man anar att priset inte stämmer.

Är väl inga som helst problem att gå rakryggad ur detta? En affär prissätter en vara, du köper den av dem. De kollar att du har betalat och skickar produkten. En vecka senare kommer de på att de la upp den lite väl billigt och ber folk som redan fått produkten att betala mellanskillnaden.

Hade en bugg på hemsidan gett ett mycket lägre pris än tänkt kan man tycka lite synd om affären, men att de accepterar betalningen och skickar varan gör det till ett icke-problem. Oavsett så ligger ansvaret att hålla koll på sånt här självklart på företaget, konsumeter ska inte ens behöva analysera om priser är rimliga eller inte.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Menar du att TS bör skicka tillbaka varan/betala extra för den?

Det är det moraliskt korrekta enligt mig.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobberoth:

Är väl inga som helst problem att gå rakryggad ur detta? En affär prissätter en vara, du köper den av dem. De kollar att du har betalat och skickar produkten. En vecka senare kommer de på att de la upp den lite väl billigt och ber folk som redan fått produkten att betala mellanskillnaden.

Hade en bugg på hemsidan gett ett mycket lägre pris än tänkt kan man tycka lite synd om affären, men att de accepterar betalningen och skickar varan gör det till ett icke-problem. Oavsett så ligger ansvaret att hålla koll på sånt här självklart på företaget, konsumeter ska inte ens behöva analysera om priser är rimliga eller inte.

Fast här visste TS att det förmodligen var fel pris och väljer ändå att genomföra affären i hopp om att han inte ska behöva betala det egentliga priset för den. Han hoppas alltså på att någon annan ska ta en förlust för detta och det tycker jag är förkastligt.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av niklasloow:

Snälla skriv inte i konsumenträtt om du inte vet vad som gäller. Detta gick till tingsrätten (Där det handlade om närmare 80-90% rabatt) och inga 50%.
Så nej, återförsäljare får stå sitt kast rent juridiskt. Däremot kan man vara en trevlig och ärlig person och skicka tillbaka

Jag vet vad som gäller, och är priset "uppenbart fel" så har butiken rätt till att kräva resterande pengarna, eller att varan returneras. Och TS har handlat i "ond tro" då han uppenbarligen visste att priset var för lågt, och nu inte vill medge sitt snikna beteende och betala vad produkten egentligen kostar.

Skrivet av thom.g:

Det är det moraliskt korrekta enligt mig.

Precis, och även som en köpare ska göra om priset varit "uppenbart fel" och som i TS fall att han handlat i "ond tro" då han vetat att det var för lågt pris (vilket han erkänt med).

Och denna tråden är bara ytterligare en i raden av alla där köpare hänger ut företag för att "de gjort fel", vilket i de flesta fallen visar sig att det är köparen som haft / gjort fel.
Ex:
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1356786-dus...

Vilket redan var klart flera veckor före tråden skapades vilket Dustin själva besvarade i:
#15270150

Eller som detta exempel när en "sprang till media" för att hänga ut Elgiganten för att de enligt honom inte hade sänkt priset utan enligt honom höjt priset med 500 kr, fast det i själva verket var 2000 kr rabatt på paketet då det var ett 36 månades service avtal inkluderat.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20108105.ab

Finns en uppsjö liknande händelser där folk hänger ut företag i onödan för att sedan visa sig att de hade fel, och att allt gått korrekt till.

Och det är fel av TS att skapa en tråd före företaget (Dustin) hunnit besvara hans mail/samtal till kundombudsmannen, och om det inte hade ändrat det hela så hade det varit ett ärende för tingsrätt om företaget (Dustin) valt att dra det dit.

Så denna tråden skulle aldrig ha skapats från början då TS inte fått svar från företagets (Dustin) kundombudsman än, och således har inte företaget (Dustin) fått en chans på sig att rätta till kundservice avdelningens "misstag", och då hängde TS ut företaget helt i onödan nu.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Jag vet vad som gäller, och är priset "uppenbart fel" så har butiken rätt till att kräva resterande pengarna, eller att varan returneras. Och TS har handlat i "ond tro" då han uppenbarligen visste att priset var för lågt, och nu inte vill medge sitt snikna beteende och betala vad produkten egentligen kostar.

"Jag vet vad som gäller" bra, då behöver du inte ange någon källa som styrker ditt påstående.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Jag vet vad som gäller, och är priset "uppenbart fel" så har butiken rätt till att kräva resterande pengarna, eller att varan returneras. Och TS har handlat i "ond tro" då han uppenbarligen visste att priset var för lågt, och nu inte vill medge sitt snikna beteende och betala vad produkten egentligen kostar.

Precis, och även som en köpare ska göra om priset varit "uppenbart fel" och som i TS fall att han handlat i "ond tro" då han vetat att det var för lågt pris (vilket han erkänt med).

Och denna tråden är bara ytterligare en i raden av alla där köpare hänger ut företag för att "de gjort fel", vilket i de flesta fallen visar sig att det är köparen som haft / gjort fel.
Ex:
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1356786-dus...

Vilket redan var klart flera veckor före tråden skapades vilket Dustin själva besvarade i:
#15270150

Eller som detta exempel när en "sprang till media" för att hänga ut Elgiganten för att de enligt honom inte hade sänkt priset utan enligt honom höjt priset med 500 kr, fast det i själva verket var 2000 kr rabatt på paketet då det var ett 36 månades service avtal inkluderat.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20108105.ab

Finns en uppsjö liknande händelser där folk hänger ut företag i onödan för att sedan visa sig att de hade fel, och att allt gått korrekt till.

Och det är fel av TS att skapa en tråd före företaget (Dustin) hunnit besvara hans mail/samtal till kundombudsmannen, och om det inte hade ändrat det hela så hade det varit ett ärende för tingsrätt om företaget (Dustin) valt att dra det dit.

Så denna tråden skulle aldrig ha skapats från början då TS inte fått svar från företagets (Dustin) kundombudsman än, och således har inte företaget (Dustin) fått en chans på sig att rätta till kundservice avdelningens "misstag", och då hängde TS ut företaget helt i onödan nu.

Kan du inte hänvisa till någonting som faktiskt visar att du har rätt förstår jag inte varför du fortsätter att posta i den här tråden.

TS var tydlig med att inte skriva ut företagsnamnet, så det är knappast att "hänga ut företaget". Dels skriver han inte heller med en negativ klang, utan frågar bara vad som faktiskt gäller. Hur är det att hänga ut..?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Fast här visste TS att det förmodligen var fel pris och väljer ändå att genomföra affären i hopp om att han inte ska behöva betala det egentliga priset för den. Han hoppas alltså på att någon annan ska ta en förlust för detta och det tycker jag är förkastligt.

Med den logiken skulle det vara omoraliskt att vänta till Steam har sin sommar/vinter rea för de tjänar mindre om du köper spel då. Det är butikens ansvar att prissätta sina varor, det ligger knappast i kundens intresse att butiker tjänar så mycket som möjligt. Jag ser inget som helst moraliskt problem med detta, oavsett om TS visste att priset var fel eller inte. Han köpte produkten genom butikens officiella system, att de har fel pris och går så långt att de faktiskt levererar varor utan att kontrollera det så är det helt och hållet på butikens ansvar. Klantar man sig så kostar det, och det är inte precis som att Dustin har några problem att täcka denna kostnaden.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Kan du inte hänvisa till någonting som faktiskt visar att du har rätt förstår jag inte varför du fortsätter att posta i den här tråden.

TS var tydlig med att inte skriva ut företagsnamnet, så det är knappast att "hänga ut företaget". Dels skriver han inte heller med en negativ klang, utan frågar bara vad som faktiskt gäller. Hur är det att hänga ut..?

Har redan hänvisat upprepade gånger till att det är enligt Sveriges Rikes Lag som det gäller.
Och TS har lämnat ut så mycket information så att det utan problem gick att få fram vilket företag det var, i alla TS citat ur företagets villkor. Och då är det att hänga ut företaget.

Tråden skulle oavsett inte skapats fören företaget fick tid på sig att behandla ärendet, och om företaget valt att dra det till domstol så och TS fått emot sig att betala. Men inte ens då så är det "värt" att skapa en tråd då det som skett i det fallet är korrekt enligt lagen.

Sen så dömer tingsrätter olika då de som sitter där inte är utbildade (nämndemännen), och ser man i just Click Ok fallet så gick det inte vidare till högre instans, så vi vet inte hur en riktig domstol (hovrätt) hade dömt i det fallet, även hovrätter kan döma olika i olika städer, även fast det i grunden är liknande fall.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Har redan hänvisat upprepade gånger till att det är enligt Sveriges Rikes Lag som det gäller.
Och TS har lämnat ut så mycket information så att det utan problem gick att få fram vilket företag det var, i alla TS citat ur företagets villkor. Och då är det att hänga ut företaget.

Tråden skulle oavsett inte skapats fören företaget fick tid på sig att behandla ärendet, och om företaget valt att dra det till domstol så och TS fått emot sig att betala. Men inte ens då så är det "värt" att skapa en tråd då det som skett i det fallet är korrekt enligt lagen.

Sen så dömer tingsrätter olika då de som sitter där inte är utbildade (nämndemännen), och ser man i just Click Ok fallet så gick det inte vidare till högre instans, så vi vet inte hur en riktig domstol (hovrätt) hade dömt i det fallet, även hovrätter kan döma olika i olika städer, även fast det i grunden är liknande fall.

Sveriges Rikes Lag är ingen källa.. Som att säga att "det är så, för det stod på internet"

Så fall kan dömas HELT olika varje gång, det känns väldigt konstigt. Varför gäller inte de villkor som står på deras egna hemsida?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobberoth:

Med den logiken skulle det vara omoraliskt att vänta till Steam har sin sommar/vinter rea för de tjänar mindre om du köper spel då. Det är butikens ansvar att prissätta sina varor, det ligger knappast i kundens intresse att butiker tjänar så mycket som möjligt. Jag ser inget som helst moraliskt problem med detta, oavsett om TS visste att priset var fel eller inte. Han köpte produkten genom butikens officiella system, att de har fel pris och går så långt att de faktiskt levererar varor utan att kontrollera det så är det helt och hållet på butikens ansvar. Klantar man sig så kostar det, och det är inte precis som att Dustin har några problem att täcka denna kostnaden.

Nej jag tycker inte att det är samma sak. Bättre jämförelse är att han väntar på att Steam ska snubbla o göra fel o utnyttja situationen.

Jag hade köpt ditt resonemang om Steam tvingade han att betala mellanskillnaden, men nu får han ju chansen att returnera och få pengarna tillbaka, eller köpa dom till ett bra pris.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Sveriges Rikes Lag är ingen källa.. Som att säga att "det är så, för det stod på internet"

Så fall kan dömas HELT olika varje gång, det känns väldigt konstigt. Varför gäller inte de villkor som står på deras egna hemsida?

För att villkoren på hemsidan inte har hänsyn till vad de enligt lagen har rätt till, och en domstol dömer efter hur lagen ser ut, och väger in övrig relevant information.

Om nu butikerna skulle behöva skriva ut alla relevanta lagtexter på sin webbsida för godkännande så skulle det bli rätt lång skrift, då det är många kapitel lagtext. Och det är inte relevant att ha lagtexten för godkännande heller, då det är en tvingande lagtext vilken styr hur det ska hanteras vid eventuella konflikter mellan en butik och konsument.

Och ja, olika tingsrätter kan döma olika i liknande mål, vilket även hovrätter kan göra.

Skulle varit intressant hur Click OK målet hade stått sig i högre instans (Hovrätt / Högsta domstolen) för att fått en riktig klar "praxis" över hur mycket nedsättning som är tillåten/rimlig för att det ska klassas som "uppenbart fel i pris" och hur "ond tro" i samband med detta ska ses.

För om felaktiga nedsättningar upp mot 75-90% i pris enligt HD är "rimligt pris" så kommer marknaden helt att förändras framöver, och troligen att alla orders kommer att granskas manuellt som säkerhet för butiken att det inte är ett felaktigt pris i någon av dem, då butiken inte kan få sina pengar för produkten.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

För att villkoren på hemsidan inte har hänsyn till vad de enligt lagen har rätt till, och en domstol dömer efter hur lagen ser ut, och väger in övrig relevant information.

Om nu butikerna skulle behöva skriva ut alla relevanta lagtexter på sin webbsida för godkännande så skulle det bli rätt lång skrift, då det är många kapitel lagtext. Och det är inte relevant att ha lagtexten för godkännande heller, då det är en tvingande lagtext vilken styr hur det ska hanteras vid eventuella konflikter mellan en butik och konsument.

Och ja, olika tingsrätter kan döma olika i liknande mål, vilket även hovrätter kan göra.

Skulle varit intressant hur Click OK målet hade stått sig i högre instans (Hovrätt / Högsta domstolen) för att fått en riktig klar "praxis" över hur mycket nedsättning som är tillåten/rimlig för att det ska klassas som "uppenbart fel i pris" och hur "ond tro" i samband med detta ska ses.

För om felaktiga nedsättningar upp mot 75-90% i pris enligt HD är "rimligt pris" så kommer marknaden helt att förändras framöver, och troligen att alla orders kommer att granskas manuellt som säkerhet för butiken att det inte är ett felaktigt pris i någon av dem, då butiken inte kan få sina pengar för produkten.

Varför skulle dom granska allt manuellt? De få fall som jag har läst om så har ju de som köpt varan fått behålla produkterna. Om det här var ett sånt stort problem att det gick iväg flera beställningar till höger och vänster skulle det vara lite mer allmänt känt. Om det inte är ett problem nu varför skulle det bli ett problem nu? Jag kan förstå om det handlar om stora belopp som kan skada företaget. 50 % rabatt på ramminnen är inte skadligt för företaget.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Jag kan inte för allt i världen fatta hur man resonerar på Dustin (som verkar vara det berörda företaget). Då det handlar om ett par RAM-minnen så är det ju småpengar och således kan jag inte förstå hur Dustin kan värdesätta det högre att få tillbaka dessa få kronor jämfört med att få en missnöjd kund.

Permalänk
Avstängd

Vänd på kalkonen och tänk att du ser dessa minnen för 400 kr som egentligen kostar runt 2000 kronor. När du tryckt köp och skrivit in nummer etc så trycker du på betala. Men du var inte så noga med att kolla priset och det var en bugg som gjorde att du betalde 4000 kronor istället för de 400 som du trodde.

Hade du i det fallet bara accepterat att ni gjort ett avtal och att affären är slutför fastän du betalade det dubbla priset mot vad de egentligen kostar och tio gånger mer än vad du egentligen trodde, så kan du med gott samvete behålla dessa minnen nu. Tycker du dig ha rätt att få tillbaka den summan som du felaktigt har betalat så bör du så klart sköta detta snyggt med företaget nu.

Det behöver inte vara svårare än så!

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Avstängd

Sådär, efter lite snabb efterforskning hittade jag detta http://knyt.se/groups/allmanna-konsumentfragor/forum/topic/na...

PowerNet har en poäng, men jag har EXTREMT svårt att se att detta faller under ond tro och det där. Då liknande fall där priset varit ca 5000 istället för 8000 har godkänts. Men jag kan förstå att det kan krävas ett skydds som i Telias fall med mobilerna, där de fick rätt att inte behöva fullfölja beställningar av de mobilerna. Men att bråka om ett par tusen för ett enskilt tillfälle? Det är en förlustaffär bara i timmarna som läggs ner ju.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxieboy:

Vänd på kalkonen och tänk att du ser dessa minnen för 400 kr som egentligen kostar runt 2000 kronor. När du tryckt köp och skrivit in nummer etc så trycker du på betala. Men du var inte så noga med att kolla priset och det var en bugg som gjorde att du betalde 4000 kronor istället för de 400 som du trodde.

Hade du i det fallet bara accepterat att ni gjort ett avtal och att affären är slutför fastän du betalade det dubbla priset mot vad de egentligen kostar och tio gånger mer än vad du egentligen trodde, så kan du med gott samvete behålla dessa minnen nu. Tycker du dig ha rätt att få tillbaka den summan som du felaktigt har betalat så bör du så klart sköta detta snyggt med företaget nu.

Det behöver inte vara svårare än så!

Ganska orelevant då man har 14 dagars ångerrätt för köp över internet, alternativt bara kan avbeställa ordern innan den har behandlats klart.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av zOlid:

*Får be om ursäkt men jag orkade inte läsa hela tråden*

Hämta ut paketet så snart som möjligt om du inte gjort det ännu.
Och bestäm senare vad du ska göra med det.

Så inte företaget kräver tillbaka det för att det ligger på posten.

Om du redan har ett kvitto och har betalt, så har du rätten på din sida. Man kan inte kräva pengar i efterhand.

Hade en liknande grej med en spelbutik, (som är en del av en av sveriges största spelbutiks kedjor) där jag köpt en PSP i butiken för 1500kr. Vilket var priset han i butiken sa att dom tog för den, för att någon annan butik hade det nedsatt just då, och att dom prisjusterat pga det. Så jag köpte det just pga det låga priset.
Och får kvittot och allt.

När jag kommer hem och det gått några timmar, så får jag ett samtal från killens chef på telefonen som han öppnar såhär:
Chefen:Hej *****, är du nöjd med din nya PSP?
Jag: Ja då, jag har inte hunnit prova den än så mycket dock.
Chefen: Ok. Tänkte höra när du kan komma in och betala resten av pengarna för den?
Jag: Va?
Chefen: Ja, det har blivit fel när vi slagit in priset i kassan, det var långt under vad vi köper in dom för, och vi har slagit iin fel i kassan.
Jag: Nej, det här var det priset han sade att det kostade. Det var inte ett felslag.
Chefen: Ok, den kostar iallafall 1000kr mer,, vi kan tyvärr inte sälja den till dig för det där priset.
Jag: Fast det är det ni har gjort, och det var det priset är det ni sa att det kostade, om ni sagt att den kostade 2500kr hade jag inte köpt den.
Chefen: Sade han verkligen att den kostade 1500kr?
Jag: Ja.
Chefen: Då har han tyvärr sagt fel, och vi måste tyvärr dra 1000kr till för den eller så får du lämna tillbaka den.
Jag: Jag har kvitto på priset ni sagt, både kassa och kort kvitto. Drar ni något mer är det så anmäler jag er för stöld.

Efter det så avslutade jag samtalet.

Man kan inte kräva extra pengar efter en avslutad affär på det sättet.
När man fått ett kvitto på det så är affären avslutat så att säga, om det inte skulle vara så, skulle man aldrig kunna lita på rea priser som står hit och dit.

Haha! Vad man skulle skratta om man fick ett sådant samtal
Tycker det är EXAKT samma sak här, dom har sålt varan. Dom har godkänt. Dom har gjort fel.
Är skitsamma om TS handlar bara för att utnyttja priset eller inte.
Är stor stor skillnad om dom hör av sig innan dom godkänner o säger "det har blivit fel". Men efter att DOM har accepterat priset så har dom ju godkänt det.

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

En säljare har rätt att häva ett köp även om ett avtal har ingåtts, levererat eller ej, om det är uppenbart för kunden att det handlar om ett fel. Sen är det en tolkningsfråga vid vilka summor det blir uppenbart att det är ett fel. I de få fall jag sett hos ARN brukar det röra sig om större summor (i skillnad) än i detta fall, så jag tror butiken får svårt att driva det vidare.

Sen kan jag tycka att en butik i denna storlek borde kunna leva med att man har gjort fel när det bara handlar om tusenlappen istället för att skicka ett efterkrav vilket definitivt gör att man tappar (minst) en framtida kund.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxieboy:

Vänd på kalkonen och tänk att du ser dessa minnen för 400 kr som egentligen kostar runt 2000 kronor. När du tryckt köp och skrivit in nummer etc så trycker du på betala. Men du var inte så noga med att kolla priset och det var en bugg som gjorde att du betalde 4000 kronor istället för de 400 som du trodde.

Hade du i det fallet bara accepterat att ni gjort ett avtal och att affären är slutför fastän du betalade det dubbla priset mot vad de egentligen kostar och tio gånger mer än vad du egentligen trodde, så kan du med gott samvete behålla dessa minnen nu. Tycker du dig ha rätt att få tillbaka den summan som du felaktigt har betalat så bör du så klart sköta detta snyggt med företaget nu.

Det behöver inte vara svårare än så!

Det är inte jämförbart, på flera sätt. Men främst i det att butiken i detta fallet hade allting exakt specificerat framför sig och i flera steg väljer att godkänna det.
Butiken har i nästan alla fall rätt att annullera ordern, när de tagit en god titt på den, innan de aktivt godkänner den.

Av samma anledning ska man alltid få skriftliga avtal av eventuella telefonförsäljare (också ett skönt sätt att slippa dem). För om man inte har det visuellt framför sig, inklusive alla detaljer, sker misstag lätt ("ofta" medvetna sådana från säljande parten)

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Sen ska man även ställa sig frågan om Dustin skulle göra något liknande med efterkrav om man köper något som är bra billigt. När ska man veta om det är felaktigt pris eller bara ett riktigt bra rabatterat pris? Finns det en procentsats man kan följa? Ähum..

Jag kommer iallafall tänka efter en gång innan jag lägger en beställning på Dustin där något är billigare än på andra ställen. Även om man kan returnera produkten så har man ju faktiskt roligare saker att lägga sin tid på än att vänta på en beställning, få veta att det är fel pris, returnera den, beställa från annat ställe (antagligen) och vänta på den produkten.

Sen vill jag inte ens tänka på huvudvärken om man betalat med kort så man måste sitta och vänta på att returen godkänns och pengarna skickats tillbaka på kortet.

En sån här miss kan alltså innebära, för vissa människor, att man får vänta i 2-3 veckor tills man fått den produkten man velat köpa p.g.a att Dustin gjort ett fel och för vissa är detta långt ifrån acceptabelt (säg t.ex att det är en födelsedagspresent? "Vi beställer från Dustin, de skickar nästan alltid dagen efter!").

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

En sån här miss kan alltså innebära, för vissa människor, att man får vänta i 2-3 veckor tills man fått den produkten man velat köpa p.g.a att Dustin gjort ett fel och för vissa är detta långt ifrån acceptabelt (säg t.ex att det är en födelsedagspresent? "Vi beställer från Dustin, de skickar nästan alltid dagen efter!").

Fast vilken butik som helst kan göra fel på massa saker; skicka fel produkt, fel lagersaldo, DOA etc. Så men den logiken vågar man inte beställa någonstans.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Jag vet vad som gäller, och är priset "uppenbart fel" så har butiken rätt till att kräva resterande pengarna, eller att varan returneras. Och TS har handlat i "ond tro" då han uppenbarligen visste att priset var för lågt, och nu inte vill medge sitt snikna beteende och betala vad produkten egentligen kostar.

Precis, och även som en köpare ska göra om priset varit "uppenbart fel" och som i TS fall att han handlat i "ond tro" då han vetat att det var för lågt pris (vilket han erkänt med).

Och denna tråden är bara ytterligare en i raden av alla där köpare hänger ut företag för att "de gjort fel", vilket i de flesta fallen visar sig att det är köparen som haft / gjort fel.
Ex:
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1356786-dus...

Vilket redan var klart flera veckor före tråden skapades vilket Dustin själva besvarade i:
#15270150

Eller som detta exempel när en "sprang till media" för att hänga ut Elgiganten för att de enligt honom inte hade sänkt priset utan enligt honom höjt priset med 500 kr, fast det i själva verket var 2000 kr rabatt på paketet då det var ett 36 månades service avtal inkluderat.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20108105.ab

Finns en uppsjö liknande händelser där folk hänger ut företag i onödan för att sedan visa sig att de hade fel, och att allt gått korrekt till.

Och det är fel av TS att skapa en tråd före företaget (Dustin) hunnit besvara hans mail/samtal till kundombudsmannen, och om det inte hade ändrat det hela så hade det varit ett ärende för tingsrätt om företaget (Dustin) valt att dra det dit.

Så denna tråden skulle aldrig ha skapats från början då TS inte fått svar från företagets (Dustin) kundombudsman än, och således har inte företaget (Dustin) fått en chans på sig att rätta till kundservice avdelningens "misstag", och då hängde TS ut företaget helt i onödan nu.

Dold text
Skrivet av PowerNet:

Har redan hänvisat upprepade gånger till att det är enligt Sveriges Rikes Lag som det gäller.
Och TS har lämnat ut så mycket information så att det utan problem gick att få fram vilket företag det var, i alla TS citat ur företagets villkor. Och då är det att hänga ut företaget.

Tråden skulle oavsett inte skapats fören företaget fick tid på sig att behandla ärendet, och om företaget valt att dra det till domstol så och TS fått emot sig att betala. Men inte ens då så är det "värt" att skapa en tråd då det som skett i det fallet är korrekt enligt lagen.

Sen så dömer tingsrätter olika då de som sitter där inte är utbildade (nämndemännen), och ser man i just Click Ok fallet så gick det inte vidare till högre instans, så vi vet inte hur en riktig domstol (hovrätt) hade dömt i det fallet, även hovrätter kan döma olika i olika städer, även fast det i grunden är liknande fall.

Dold text

Ond tro är inte applicerbart i detta fallet, ond tro är något som kan komma på tal när man ingår ett avtal där t.ex. villkoren presenteras genom ombud, i detta fallet är det butiken som slutfört dealen genom att ingå avtal med kunden när dom skickar orderbekräftelsen.
Kunden har inte ingått avtal när han beställde sakerna från butiken, butiken har sedan kontrollerat beställningen och godkänt denna och skickat bekräftelse samt mottagit betalning och skickat varorna.
Butiken har alltså haft bollen i sin hand och kunnat kontrollera riktigheten i beställningen INNAN man ingått avtal med kunden, alltså är ond tro INTE applicerbart.

Sen åter igen svamlar du om "svensk lag" och en massa andra saker UTAN att presentera någon som helst källfakta till det du säger.
Om nu tingsrätter dömt annorlunda i liknande fall, som du påstår, kan du väl länka till detta?

Säger det igen, att click.ok inte gick vidare beror sannolikt på att deras jurister inte rekommenderade detta eftersom även dom insåg att det inte skulle bli någon förändring av domen i högre instans.

Sen är det inte din sak att bedöma om trådens skulle skapats eller inte, jag tycker det är bra att den skapats som man kan få upp ögonen för de företag som inte drar sig för att försöka pressa kunder när dom själva gjort misstag.

De pengar butiken förlorat i denna frågan är marginella sett till det totala, men deras anseende har fått betydligt större törn och det har även du bidragit med genom dina försök att "övertala" kunden att lämna tillbaka.