Juridisk hjälp, köp av lägenhet, betala hur mycket?

Permalänk
Medlem

Juridisk hjälp, köp av lägenhet, betala hur mycket?

Nu senaste tiden har det kommit upp en massa frågor för mig som jag försöker ta reda på för att det inte ska bli några problem och detta är väl bara senaste frågan jag har fått i tankarna nu..

Saken är den att min flickväns föräldrar har köpt en lägenhet för 1.8miljoner (lån) som är tänkt att jag och min flickvän ska få hyra.
Detta för att de tycker att det är bättre att deras dotter ska få ha tryggheten att ha ett boende som hon inte blir utslängd ifrån för att det bara hyrs andra hand i ett år eller så.

Vilket är hur schysst som helst utav hennes föräldrar kan man ju tycka.
Frågan är dock bara hur det egentligen blir.

Så som det ser ut nu så ligger avgiften på lägenheten på 2577kr och lånets månadskostnad på 5423kr.
Tanken är att jag och min flickvän då ska betala 4000kr var till ett konto som hennes föräldrar lagt upp enbart för betala lägenheten med lån.

Förståeligt kan man ju tycka där också.

Nu däremot till det jobbiga..
1.
Då hennes föräldrar inte vill att jag ska kunna "claima" halva lägenheten som min så får jag inte skriva mig där utan bara bo som "care of" och då inte heller ha hur mycket saker som helst där utan min flickvän måste ha majoriteten utav allt innehåll i lägenheten.
2.
Jag får inte vara med och bidra till eventuella köp såsom renoveringar eller fasta möbler (köket exempelvis).
Detta tycker jag är vettigt och har inget att säga emot.
3.
Jag kommer fortfarande tillsammans med min flickvän betala avgiften samt lån (ränta och amorteringar) på totalt 8000kr.
Min flickvän la in 100 tusen kr i handpenning för lånet som hennes föräldrar tog för lägenheten och ska sen då även lägga in 100 tusen till för att hon ska kunna stå som ägare för lägenheten på 10% för att hon ska kunna bo där utan att det blir bråk med BF.

Jag tycker detta låter väldigt skumt för att då kommer vi att ge hennes föräldrar pengar när vi betalar amorteringarna och räntan också. Om jag förstår det rätt kommer de kunna dra av på skatten och sen om lägenheten säljs så kommer min flickvän på tillbaka sina pengar plus eventuell vinst eller avdrag för eventuell förlust.

Så säg exempelvis om vi bor där i 4 år och amorteringarna ligger på 2000kr i månaden så kommer vi ha betalat för hela deras handpenning så att de har tjänat 100 tusen kr på att köpa lägenheten.

Vet ni/någon hur det ligger till egentligen?
Jag har försökt prata med min flickvän om detta men hon anser att det är snällt av dem att ta ett lån och köpa en lägenhet och att jag ska leva med det bara.
Jag kommer inte kunna få tillbaka något utav det jag betalat då självklart då jag inte dels kommer få vara skriven där och då inte har någon rätt till lägenheten.

Är det bara att bita i sura äpplet och "ge hennes föräldrar en lägenhet" eller hur ska det vara?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Troberg:

Så som det ser ut nu så ligger avgiften på lägenheten på 2577kr och lånets månadskostnad på 5423kr.
Tanken är att jag och min flickvän då ska betala 4000kr var till ett konto som hennes föräldrar lagt upp enbart för betala lägenheten med lån.
Förståeligt kan man ju tycka där också.

8000 kr är väldigt högt i hyra för en lägenhet som du inte ens äger, eller har lån på. De som gör en bra affär är din flickväns föräldrar, och din flickvän. För den dagen ni går isär så står du helt utan några pengar från det du betalt in i lägenheten, medans hon har fått 50% av alla kostnader under åren betalda av dig.

Skrivet av Troberg:

Nu däremot till det jobbiga..
1.
Då hennes föräldrar inte vill att jag ska kunna "claima" halva lägenheten som min så får jag inte skriva mig där utan bara bo som "care of" och då inte heller ha hur mycket saker som helst där utan min flickvän måste ha majoriteten utav allt innehåll i lägenheten.

Det där låter helt fel, du ska enligt lag/regler vara skriven på den adressen där du i största del tillbringar din dygnsvila/vistelse, så det kan de inte säga något emot.
Från Skatteverket:
"Var ska du vara folkbokförd?

Du ska vara folkbokförd där du bor. Du bor där du tillbringar din nattvila eller motsvarande vila (dygnsvilan)."
Läs mer på: https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/flytta.4.18e...

Skrivet av Troberg:

Jag har försökt prata med min flickvän om detta men hon anser att det är snällt av dem att ta ett lån och köpa en lägenhet och att jag ska leva med det bara.

Enligt mig så ska du sätta dig ner med din flickvän och prata igenom detta ordentligt från grunden, med exempelvis:
* Titta på en annan lägenhet (hyresrätt/bostadsrätt som ni köper gemensamt om ni båda har jobb) Där skulle din flickväns föräldrar, och även dina föräldrar eller liknande kunna gå in som "borgenärer" det vill säga, att de tar på sig att betala lånen om ni inte kan/gör det (säkerhet för banken). Se dock till att få ett riktigt avtal mellan er upprättat på hur lånen ska betalas, vilket ansvar alla har, hur eventuella betalningar som era föräldrar måste göra ska återbetalas etc etc.
Och se till att ta upp att du måste vara skriven på adressen enligt lagkrav, och det kan de inte säga något emot.

Förslagsvis så skaffar du och din flickvän en gemensam hyresrätt, ni slipper ha något lån som ska betalas, mindre problem då båda står på hyresavtalet, ingen som "går med vinst" når den ene flyttar vid ett uppbrott mellan er etc.

Om jag ska ge dig en rekommendation så: Gå inte med på detta då detta är till en uppenbar nackdel för dig, och att du "bara ger" din flickvän och hennes föräldrar pengar som du aldrig mer får se, vilket de får när de väl säljer lägenheten (med en trolig vinst då bostadspriserna ökar). Utan se sig om efter en gemensam hyresrätt. Om hon inte går med på en hyresrätt så är mitt förslag/råd att du lämnar henne, då hon uppenbart inte bryr sig om dig som det verkar, då du varken ska vara skriven där, kostnaden är rätt hög och att du inte får några pengar vid ett eventuellt uppbrott medans din flickvän får pengar vid en försäljning.

Så jag skulle säga att du borde avstå från det hela med bostadsrätten då det är väldigt suspekt, utan istället hyra en hyresrätt hos ett bostadsbolag eller att du lämnar henne om hon inte är intresserad av en hyresrätt hos ett riktigt bolag.

Vet att det svider om du ska lämna henne, men för dig i längden så är det nog det bästa du kan göra än att bara ge henne pengar i handen som du aldrig mer få se vilket hon gör vinst på vid en försäljning.

Läs mer om hyra etc på:
http://www.hyresnamnden.se/Hyra-i-andra-hand/Bostadsratt/
http://www.hyresnamnden.se/Hyra-i-andra-hand/Besittningsskydd...

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PowerNet:

8000 kr är väldigt högt i hyra för en lägenhet som du inte ens äger, eller har lån på. De som gör en bra affär är din flickväns föräldrar, och din flickvän. För den dagen ni går isär så står du helt utan några pengar från det du betalt in i lägenheten, medans hon har fått 50% av alla kostnader under åren betalda av dig.

Det där låter helt fel, du ska enligt lag/regler vara skriven på den adressen där du i största del tillbringar din dygnsvila/vistelse, så det kan de inte säga något emot.
Från Skatteverket:
"Var ska du vara folkbokförd?

Du ska vara folkbokförd där du bor. Du bor där du tillbringar din nattvila eller motsvarande vila (dygnsvilan)."
Läs mer på: https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/flytta.4.18e...

Enligt mig så ska du sätta dig ner med din flickvän och prata igenom detta ordentligt från grunden, med exempelvis:
* Titta på en annan lägenhet (hyresrätt/bostadsrätt som ni köper gemensamt om ni båda har jobb) Där skulle din flickväns föräldrar, och även dina föräldrar eller liknande kunna gå in som "borgenärer" det vill säga, att de tar på sig att betala lånen om ni inte kan/gör det (säkerhet för banken). Se dock till att få ett riktigt avtal mellan er upprättat på hur lånen ska betalas, vilket ansvar alla har, hur eventuella betalningar som era föräldrar måste göra ska återbetalas etc etc.
Och se till att ta upp att du måste vara skriven på adressen enligt lagkrav, och det kan de inte säga något emot.

Förslagsvis så skaffar du och din flickvän en gemensam hyresrätt, ni slipper ha något lån som ska betalas, mindre problem då båda står på hyresavtalet, ingen som "går med vinst" når den ene flyttar vid ett uppbrott mellan er etc.

Om jag ska ge dig en rekommendation så: Gå inte med på detta då detta är till en uppenbar nackdel för dig, och att du "bara ger" din flickvän och hennes föräldrar pengar som du aldrig mer får se, vilket de får när de väl säljer lägenheten (med en trolig vinst då bostadspriserna ökar). Utan se sig om efter en gemensam hyresrätt. Om hon inte går med på en hyresrätt så är mitt förslag/råd att du lämnar henne, då hon uppenbart inte bryr sig om dig som det verkar, då du varken ska vara skriven där, kostnaden är rätt hög och att du inte får några pengar vid ett eventuellt uppbrott medans din flickvän får pengar vid en försäljning.

Så jag skulle säga att du borde avstå från det hela med bostadsrätten då det är väldigt suspekt, utan istället hyra en hyresrätt hos ett bostadsbolag eller att du lämnar henne om hon inte är intresserad av en hyresrätt hos ett riktigt bolag.

Vet att det svider om du ska lämna henne, men för dig i längden så är det nog det bästa du kan göra än att bara ge henne pengar i handen som du aldrig mer få se vilket hon gör vinst på vid en försäljning.

Läs mer om hyra etc på:
http://www.hyresnamnden.se/Hyra-i-andra-hand/Bostadsratt/
http://www.hyresnamnden.se/Hyra-i-andra-hand/Besittningsskydd...

Ett par kommentarer. Beroende på var i landet det är så kan en hyresrätt vara mer eller mindre omöjligt i praktiken. I storstäderna får du vackert stå i kö i 5 år innan du hittar något.

Om jag var tjejens föräldrar hade jag aldrig gått i borgen. Det är rent generellt en dålig idé att gå i borgen för någon annan. Det betyder att föräldrarna kan bli av med sin bostad om dottern inte kan betala lånet på lägenheten. Tänk långtidsarbetslöshet eller sjukskrivning. Finns mycket oförutsett som kan hända och inte kul att då sänka föräldrarnas ekonomi också.

I övrigt håller jag med om att det låter som en väldigt dålig deal att amortera av någon annans lån för en lägenhet man inte ens officiellt får bo i.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Troberg:

Nu senaste tiden har det kommit upp en massa frågor för mig som jag försöker ta reda på för att det inte ska bli några problem och detta är väl bara senaste frågan jag har fått i tankarna nu..

Saken är den att min flickväns föräldrar har köpt en lägenhet för 1.8miljoner (lån) som är tänkt att jag och min flickvän ska få hyra.
Detta för att de tycker att det är bättre att deras dotter ska få ha tryggheten att ha ett boende som hon inte blir utslängd ifrån för att det bara hyrs andra hand i ett år eller så.

Vilket är hur schysst som helst utav hennes föräldrar kan man ju tycka.
Frågan är dock bara hur det egentligen blir.

Så som det ser ut nu så ligger avgiften på lägenheten på 2577kr och lånets månadskostnad på 5423kr.
Tanken är att jag och min flickvän då ska betala 4000kr var till ett konto som hennes föräldrar lagt upp enbart för betala lägenheten med lån.

Förståeligt kan man ju tycka där också.

Nu däremot till det jobbiga..
1.
Då hennes föräldrar inte vill att jag ska kunna "claima" halva lägenheten som min så får jag inte skriva mig där utan bara bo som "care of" och då inte heller ha hur mycket saker som helst där utan min flickvän måste ha majoriteten utav allt innehåll i lägenheten.
2.
Jag får inte vara med och bidra till eventuella köp såsom renoveringar eller fasta möbler (köket exempelvis).
Detta tycker jag är vettigt och har inget att säga emot.
3.
Jag kommer fortfarande tillsammans med min flickvän betala avgiften samt lån (ränta och amorteringar) på totalt 8000kr.
Min flickvän la in 100 tusen kr i handpenning för lånet som hennes föräldrar tog för lägenheten och ska sen då även lägga in 100 tusen till för att hon ska kunna stå som ägare för lägenheten på 10% för att hon ska kunna bo där utan att det blir bråk med BF.

Jag tycker detta låter väldigt skumt för att då kommer vi att ge hennes föräldrar pengar när vi betalar amorteringarna och räntan också. Om jag förstår det rätt kommer de kunna dra av på skatten och sen om lägenheten säljs så kommer min flickvän på tillbaka sina pengar plus eventuell vinst eller avdrag för eventuell förlust.

Så säg exempelvis om vi bor där i 4 år och amorteringarna ligger på 2000kr i månaden så kommer vi ha betalat för hela deras handpenning så att de har tjänat 100 tusen kr på att köpa lägenheten.

Vet ni/någon hur det ligger till egentligen?
Jag har försökt prata med min flickvän om detta men hon anser att det är snällt av dem att ta ett lån och köpa en lägenhet och att jag ska leva med det bara.
Jag kommer inte kunna få tillbaka något utav det jag betalat då självklart då jag inte dels kommer få vara skriven där och då inte har någon rätt till lägenheten.

Är det bara att bita i sura äpplet och "ge hennes föräldrar en lägenhet" eller hur ska det vara?

Låter helt sjukt. Resten har de andra sagt..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Med det upplägget som de vill ha så skall du inte betala några amorteringar.

Angående punkt 1, så är det nog ett samboavtal som din flickväns föräldrar vill att ni skall skriva, där det står att lägenheten är hennes och inte din, dvs du avsäger dig besittningsskyddet.
Även om du är skriven som inneboende (In care of), så kommer du med största sannolikhet att inte betraktas som inneboende i laglig mening eftersom ni är sambos, och därmed kunna ta del av besittningsskyddet.

Permalänk
Medlem

Låter väl som ett ganska rimligt upplägg, då jag antar att ni två själva inte har möjlighet att skaffa lägenhet själva?

Amorteringen är väl det som ni skulle kunna slippa undan, där känner jag att det vore rimligt att ni betalar amorteringen (varför ska hennes föräldrar få en högre månadsavgift bara för att ni behöver lägenhet?) men att ni får tillbaka denna när lägenheten säljs. Förstår du hur jag menar?

Vidare tycker jag även att ni borde komma överens om vem som ska ta risken med lägenhetsköpet (ni eller föräldrarna). Det ni nu kommer överens om tar då eventuell vinst, men så klart även eventuell förlust kopplat till lägenheten.

Delen med att hennes föräldrar inte vill att du ska vara skriven där är rimligt, eller i alla fall tanken bakom det. De vill helt enkelt inte att lägenheten ska betraktas som samboegendom (då äger du helt plötsligt halva, om det anses att din flickvän införskaffat den för ert gemensamma boende). Men det har inte att göra med om du är skriven där eller inte, det får ni fixa genom ett samboavtal. Fullt rimligt, men hennes föräldrar verkar inte veta hur det löses.

För mig personligen skulle jag nog inte tycka att det vore ett så dåligt upplägg. Eftersom de köper den åt er antar jag att ni annars inte hade fått tag i en lägenhet?

Permalänk
Medlem

Det enda som egentligen är värt att fundera över är ifall du tycker hyran är skälig. Ifall de tjänar pengar på detta eller inte är för din skull icke-relevant då de också tar vissa risker.

Vad jag kan utröna ur texten är "hyran" för er 8000kr i månaden, eller om vi ska vara mer specifika din hyra är 4000kr. Då är frågorna, hur stor boyta får du för 4000kr? var är lägenheten? skicket? hur ser ditt hyreskontrakt ut? du ska självklart ha några månaders uppsägning och föräldrarna skall agera hyresvärdar dvs om spisen, kylen eller toan går sönder är det dom som skall fixa en ny.

Beroende på allt detta är det möjligt att 4000kr är en skälig hyra för att vara inneboende. Det är också möjligt att det är i överkant, det är inget vi kan få ut av informationen du har skrivit hittils.

Tyvärr måste man i vissa fall ha pengar för att tjäna pengar så ifall du är ute efter att göra dig en hacka på detta så får du ju också gå in med en del pengar. I annat fall är du som sagt inneboende och får förhålla dig till vad din hyra blir och vad du får för detta, det enda juridiska du skall tänka på är att skriva ett vettigt kontrakt men det finns mallar att hitta för detta.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

1. Vad som händer efter att ni ev. skulle gå isär reglerar ni i ett samboavtal.
2. Eftersom din flickväns föräldrar äger lägenheten och tanken är på sikt att endast din flickvän ska ta över äganderätten för lägenheten och du ska hållas utanför den här affären helt och hållet så ska du inte heller betala ränta och amortera på deras lån, ska du vara med och finanisera affären så ska du också ha en del i den. Det är bara konstigt annars och du blir "blåst" den dagen om ni skulle gå isär.

Permalänk
Medlem

Lättast för föräldrarna är att hyra ut lägenheten till er istället för att göra någon svart affär som det låter de försöker göra nu.

Som Sunnis säger om ni ska betala 50% vardera men du inte ska få stå med i kontraktet för att det är meningen att hon ska ta över lägenheten helt om ni separerar. Ja då ska det regleras, det är ju ett riktigt dåligt kontrakt skulle jag säga och jag hade blå nekat i det fallet.

Se till att ni hyr lägenheten av föräldrarna, ett riktigt kontrakt. Sen vad föräldrarna gör med lägenheten i form av arvode om de går bort eller vill ge bort lägenheten när den kostnaderna är avbetalda, ja där och då kan man ta den diskussionen. Ni ska försöka få det att bli ett hyresavtal och vad du och din flickvän gör sinsemellan rör inte föräldrarna och de kan samtidigt vara lugna eftersom det finns ett faktiskt juridiskt avtal, och oavsett om det är dotter och föräldrar så rent juridiskt blir de hyresgäst och hyresvärd i detta fallet. Sen får ni sköta resten som hyresvärd och hyresgäst, dvs, vill ni göra ändrar i fasta möblemanget ska det godkännas av hyresvärden. Ert liv kommer bli så mycket enklare då, och föräldrar kan ha sin plan för sig själv och vad de gör med hyran som ni betalar, ja det ska du inte bry dig om egentligen, du ifrågasätter ju inte HSB när du betalar din hyra till dem.

Detta låter just nu som en sjuk svart affär, så se till att det finns riktiga papper som underlag. Jag hade rekommenderat att ni försöker få fram ett kontrakt där ni står som hyresgäst och de som hyresvärd. Då kan ni få juridisk hjälp av hyresgästföreningen om det verkligen skulle gå åt skogen och ni får ett tydligt kontrakt för hur saker och ting ser ut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Lättast för föräldrarna är att hyra ut lägenheten till er istället för att göra någon svart affär som det låter de försöker göra nu.

Som Sunnis säger om ni ska betala 50% vardera men du inte ska få stå med i kontraktet för att det är meningen att hon ska ta över lägenheten helt om ni separerar. Ja då ska det regleras, det är ju ett riktigt dåligt kontrakt skulle jag säga och jag hade blå nekat i det fallet.

Se till att ni hyr lägenheten av föräldrarna, ett riktigt kontrakt. Sen vad föräldrarna gör med lägenheten i form av arvode om de går bort eller vill ge bort lägenheten när den kostnaderna är avbetalda, ja där och då kan man ta den diskussionen. Ni ska försöka få det att bli ett hyresavtal och vad du och din flickvän gör sinsemellan rör inte föräldrarna och de kan samtidigt vara lugna eftersom det finns ett faktiskt juridiskt avtal, och oavsett om det är dotter och föräldrar så rent juridiskt blir de hyresgäst och hyresvärd i detta fallet. Sen får ni sköta resten som hyresvärd och hyresgäst, dvs, vill ni göra ändrar i fasta möblemanget ska det godkännas av hyresvärden. Ert liv kommer bli så mycket enklare då, och föräldrar kan ha sin plan för sig själv och vad de gör med hyran som ni betalar, ja det ska du inte bry dig om egentligen, du ifrågasätter ju inte HSB när du betalar din hyra till dem.

Detta låter just nu som en sjuk svart affär, så se till att det finns riktiga papper som underlag. Jag hade rekommenderat att ni försöker få fram ett kontrakt där ni står som hyresgäst och de som hyresvärd. Då kan ni få juridisk hjälp av hyresgästföreningen om det verkligen skulle gå åt skogen och ni får ett tydligt kontrakt för hur saker och ting ser ut.

Sjuk svart affär? Va?

Angående att hyra ut den så kommer det säkerligen stöta på problem hos bostadsrättsföreningen, de vill med största sannolikhet inte att lägenheterna hyrs ut i andra hand.

Permalänk
Medlem

några småpunkter:
1. Är hyran på marknadsmässigt ok nivå? Om den är det så är det väl inget att tjata om, då betlar du ju lika mycket som du skulle gjort annars i alla fall.
2. Hur mycket ammoreterar de? Om det är mestadels avgifter och räntor så är det ju ok att du betalar det, föräldrarna ska ju inte göra en förlust. Är det mestadels amortering så kan ni nog disskutera att få ner hyran en del... Hur mycket pengar ska föräldrarna få tjäna på sin dotters pojkvänn...?
3. Om din flickvänn kan lägga in 200 000 själv, kan ni inte köpa en lägenhet själva?
4. Fundera väldigt noga på hur stor deal du vill göra över detta... är det värt att bråka om...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Sjuk svart affär? Va?

Angående att hyra ut den så kommer det säkerligen stöta på problem hos bostadsrättsföreningen, de vill med största sannolikhet inte att lägenheterna hyrs ut i andra hand.

Har du varit med om en affär där person X köper en lägenhet och person y och z ska bo i den och betala för det och det inte kallas för att hyra? Antingen så blir detta ett hyreskontrakt där man hyr den köpta lägenheten eller så blir det en svart affär där man bor i lägenheten men endast har ord att gå efter.

Man kan ju knappast ge bort en lägenhet man fortfarande betalar av lånet för, men rätta mig om jag har fel där jag är dock tämligen säker på att man inte kan göra så. Så föräldrarna köpt en lägenhet till sin dotter, men de äger inte rätten att ge bort den ännu. Därför måste man ha ett hyreskontrakt eller så räknas det som svart rent juridiskt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Har du varit med om en affär där person X köper en lägenhet och person y och z ska bo i den och betala för det och det inte kallas för att hyra? Antingen så blir detta ett hyreskontrakt där man hyr den köpta lägenheten eller så blir det en svart affär där man bor i lägenheten men endast har ord att gå efter.

Man kan ju knappast ge bort en lägenhet man fortfarande betalar av lånet för, men rätta mig om jag har fel där jag är dock tämligen säker på att man inte kan göra så. Så föräldrarna köpt en lägenhet till sin dotter, men de äger inte rätten att ge bort den ännu. Därför måste man ha ett hyreskontrakt eller så räknas det som svart rent juridiskt.

Tjejen hans är ju delägare i lägenheten med drygt 100k och så måste det nog förbli för att det ska vara OK för BRF. Jag vet inte vad du menar att det är en svart affär? Det tyder på att någonting göms från folk (BRF t.ex.) vilket det så vitt jag vet inte gör här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Tjejen hans är ju delägare i lägenheten med drygt 100k och så måste det nog förbli för att det ska vara OK för BRF. Jag vet inte vad du menar att det är en svart affär? Det tyder på att någonting göms från folk (BRF t.ex.) vilket det så vitt jag vet inte gör här?

Om han skall betala "hyra" utan kontrakt = svart affär

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Entusiast
Skrivet av CTH:

några småpunkter:
1. Är hyran på marknadsmässigt ok nivå? Om den är det så är det väl inget att tjata om, då betlar du ju lika mycket som du skulle gjort annars i alla fall.
2. Hur mycket ammoreterar de? Om det är mestadels avgifter och räntor så är det ju ok att du betalar det, föräldrarna ska ju inte göra en förlust. Är det mestadels amortering så kan ni nog disskutera att få ner hyran en del... Hur mycket pengar ska föräldrarna få tjäna på sin dotters pojkvänn...?
3. Om din flickvänn kan lägga in 200 000 själv, kan ni inte köpa en lägenhet själva?
4. Fundera väldigt noga på hur stor deal du vill göra över detta... är det värt att bråka om...

Fast om man hyr i normala fall så har man en del juridiska rättigheter som inte verkar ingå i det här fallet. Saker som besittningsrätt och tre månaders uppsägningstid kan vara rätt trevligt. Speciellt den sista biten där. Om TS inte ens står skriven på lägenheten skulle ju föräldrarna i princip bara kunna byta lås i morgon och så är TS hemlös utan att kunna göra ett piss åt saken. Jag hade inte känt mig bekväm i den situationen eftersom föräldrarna bevisligen inte litar ett dugg på TS.

Tycker det hela låter som att tjejens föräldrar har lite för stort kontrollbehov.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Tjejen hans är ju delägare i lägenheten med drygt 100k och så måste det nog förbli för att det ska vara OK för BRF. Jag vet inte vad du menar att det är en svart affär? Det tyder på att någonting göms från folk (BRF t.ex.) vilket det så vitt jag vet inte gör här?

Skrivet av Triffid:

Om han skall betala "hyra" utan kontrakt = svart affär

En alternativ definition är en affär där skatt inte betalas. De är inte skattebefriat även om det inte står att man betalar moms på ens hyresspecifikation, framför allt inte hyresvärden som ska betala skatt på överskottet av uthyrningen i form av inkomstskatt när det gäller andrahands uthyrning.

Mer detaljer finns här gällande skatten:
https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterbostad/uthyrnin...

Kontraktet juridisk, men den svarta biten kommer främst ifrån att man undviker skatten. Detta går förvisso hand i hand.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Det där låter helt fel, du ska enligt lag/regler vara skriven på den adressen där du i största del tillbringar din dygnsvila/vistelse, så det kan de inte säga något emot.
Från Skatteverket:
"Var ska du vara folkbokförd?

Du ska vara folkbokförd där du bor. Du bor där du tillbringar din nattvila eller motsvarande vila (dygnsvilan)."
Läs mer på: https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/flytta.4.18e...

Osäker på vad det har för betydelse praktiskt? Förutom posten då...

Jag fick hämta upp min post hos en kompis i Linköping under drygt 3 år för jag hade inte ändrat min folkbokföringsadress hit till Norrköping. xD

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Osäker på vad det har för betydelse praktiskt? Förutom posten då...

Jag fick hämta upp min post hos en kompis i Linköping under drygt 3 år för jag hade inte ändrat min folkbokföringsadress hit till Norrköping. xD

Rösträtt, sjukvård, osv se vad Skatteverket skrev lite längre ned på sidan:

"Var du är folkbokförd har bland annat stor betydelse för i vilken kommun du ska betala din skatt, rätten till bidrag och förmåner och var du får rösta. För samhället är det viktigt att folkbokföringen stämmer med verkligheten eftersom planeringen av till exempel bostäder, skolor och annat bygger på uppgifter om var befolkningen är folkbokförd."

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Angående punkt 1, så är det nog ett samboavtal som din flickväns föräldrar vill att ni skall skriva, där det står att lägenheten är hennes och inte din, dvs du avsäger dig besittningsskyddet.
Även om du är skriven som inneboende (In care of), så kommer du med största sannolikhet att inte betraktas som inneboende i laglig mening eftersom ni är sambos, och därmed kunna ta del av besittningsskyddet.

Tror att det där är 2 separata saker, sambolagen har med ägandet att göra och besittningsrätt har med boendet att göra.

Så ett samboavtal reglerar bara bort att man inte kan kräva halva vid bodelning (eller 10/2 % i detta fall), samtidigt som att besittningsrätten ofta hamnar på den som "har störst behov av lägenheten" om det går så långt som rättegång.

Därav C/O adressen så att han ej räknas som boende (jämställt med henne) så båda behövs nog.

Permalänk
Medlem

Problem 1: Du får inte vara skriven på lägenheten.

Lösning: Det är skitsnack. Vill ni (föräldrarna) vara på den säkra sidan kan du och tjejen avtala bort sambolagen eller åtminstone avtala bort boendet. Problemet löst och du kan vara skriven på lägenheten.

Problem 2: Du får inte ställa dina grejer i lägenheten.

Lösning: Du hyr lägenheten. Du får ha grejer i lägenheten. Punkt. Så länge du inte håller på med olagligtheter, sanitära olämpligheter eller gör skada på lägenheten så kan inte hyresvärden säga åt dig att dina grejer inte får stå där.

Problem 3: Flickvännen får tillbaka sina pengar om ni flyttar

Lösning: Finns ingen lösning. Är hyran schysst så är det bara att betala. Vad föräldrarna väljer att göra vid ett senare skede är inte din eller tjejens ensak.

Problem 4: Hyran är för hög.

Lösning: Hyran för en bostadsrätt ska vara kostnadsbaserad och skälig. Formeln för detta finns hos regeringen och ser ut som följer:

(Bostadens värde x skälig avkastningsränta) / 12 månader + driftkostnad = skälig månadshyra
(1 800 000 x 0,04) / 12 + 2600 = 8600 kr/månad

Hyran är skälig. Vad föräldrarna väljer att göra med pengarna (amortera, investera i containerfartyg, köpa grus) spelar ingen roll.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

När vi flyttade ihop innan jag köpte in mig i lägenheten betalade jag 50% av föreningsavgiften och räntan. Min sambo stod för det nya köket vid renoveringen. När jag köpte in mig så gjordes en ny värdering och jag betalade 50% av marknadsvärdet genom att lägga in kontanter och ta över 50 % av lånen.

Detta tycker jag känns som ett vettigt och rättvist upplägg. Den som äger lägenheten tar alltså både fördelarna och nackdelarna kring prisets utveckling. Att betala någon annan amortering och inte få igen pengarna vid försäljningen känns helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlgren:

Att betala någon annan amortering och inte få igen pengarna vid försäljningen känns helt fel.

Du betalar hyra. Det intressanta är om den är vettig för vad man får ut eller ej.

Resonerar du likadant ifall du hyr av någon större hyresvärd? att det känns helt fel att betala så mycket att de går med vinst dvs. I så fall har jag lite nyheter åt dig...

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Triffid:

Du betalar hyra. Det intressanta är om den är vettig för vad man får ut eller ej.

Resonerar du likadant ifall du hyr av någon större hyresvärd? att det känns helt fel att betala så mycket att de går med vinst dvs. I så fall har jag lite nyheter åt dig...

Fast så som dealen såg ut så saknades ju många av de rättigheter som man normalt får när man hyr. Han får ju inte ens stå skriven där. Varför ska man betala av någon annans amorteringar för en lägenhet han inte officiellt bor i?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag håller med dom som säger att du ska försöka få till det som ett hyresavtal istället.

Jag har varit i en liknande situation med föräldrar som resonerade lite på samma sätt och tro mig, det är inte värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast så som dealen såg ut så saknades ju många av de rättigheter som man normalt får när man hyr. Han får ju inte ens stå skriven där. Varför ska man betala av någon annans amorteringar för en lägenhet han inte officiellt bor i?

Och lösningen här är inte att begära lägre hyra, utan att faktiskt få ett hyresavtal med tillhörande rättigheter.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Alternativ:

Föräldrarna står för lägenheten.
Din flickvän betalar hälften av 2577 kr, då det är "hyran".

Du betalar 1288.50 kr
Samt delar på elkostnader och bredband.

Din flickvän får lösa resten(8000 kronorna) eftersom det är hon och hennes föräldrar som blir vinnare i det här slaget.
Ni upprätter ett samboavtal.

Jag gjorde så, allt för att slippa några problem, då jag vill äga lägenheten men inte vill ha någon som åker snålskjuts.

Avgiften splittrades/ turas om att betala avgiften
Jag betalade banken.

Varför ska du kasta bort 4000 kr, som du aldrig får igen?
Föräldrarna kommer göra en vinst, oavsett. Känns snopet att du ska behöva kasta bort 4000 kr/månad och inte få igen några pengar alls.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Alternativ:

Föräldrarna står för lägenheten.
Din flickvän betalar hälften av 2577 kr, då det är "hyran".

Du betalar 1288.50 kr
Samt delar på elkostnader och bredband.

Din flickvän får lösa resten(8000 kronorna) eftersom det är hon och hennes föräldrar som blir vinnare i det här slaget.
Ni upprätter ett samboavtal.

Jag gjorde så, allt för att slippa några problem, då jag vill äga lägenheten men inte vill ha någon som åker snålskjuts.

Avgiften splittrades/ turas om att betala avgiften
Jag betalade banken.

Varför ska du kasta bort 4000 kr, som du aldrig får igen?
Föräldrarna kommer göra en vinst, oavsett. Känns snopet att du ska behöva kasta bort 4000 kr/månad och inte få igen några pengar alls.

Du måste skämta, va? 1288kr för att bo i en lägenhet för 1.8M? Kolla gärna på personen ovanför som räknade ut en skälig marknadshyra.

Permalänk
Medlem

Det nuvarande upplägget är synnerligen dåligt för TS.

Ang. kostnad kan väl säga att jag betalar 6000 spänn / månaden för 35 kvm, dock ganska centralt i Göteborg och kåken är nybyggd (jag är första hyresgästen, har inte bott där ett år än).

Men som sagt; du ska INTE betala hälften av kostnaderna - eftersom annars kommer du amortera på ett lån som inte är ditt - ytterst dumt för din ekonomi.

Skriver ni ett riktigt hyresavtal, så tycker jag att du ska betala hälften av "kostnaderna", dvs. avgift till bostadsrättförening, räntan på lånet, och möjligen en liten andel av lånet (för underhåll och slitage - det är ju ändå en hyresrätt för din del...) - men absolut inte hälften av amorteringen. Isåfall ska du begära tillbaka det du amorterat om ni skulle separera.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Varför tog ni inte ett eget lån och köpte lägenheten själva? Ni får ju ändå betala vad lånet kostar. Du köper i princip en lägenhet åt din flickväns föräldrar.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska betala halva hyran + halva räntan, ska stå skriven på plats och ha alla normala rättigheter förutom besittningsrätt som ni reglerar via ett samboavtal!

Jag tror valfri mäklarfirma kan hjälpa er att reda ut och reglera detta utan större problem!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber