iGPU samspelar med dGPU förvånansvärt bra?

Permalänk
Medlem

iGPU samspelar med dGPU förvånansvärt bra?

Hej Sweclockers!

Jag blev konfunderad alldeles nyligen då jag drog fram en gammal fin CRT-monitor ur gömmorna, och i brist på bättre anslöt densamma till VGA-utgången på mitt moderkort då mitt dedikerade grafikkort saknar analog utgång (och Kjell & Co har stängt för dagen, annars är DVI-adapter given). Om jag väljer att visa skrivbordet på båda mina skärmar samtidigt så får jag spelprestandan jag brukar ha även på skärmen som är ansluten till moderkortet, men inaktiverar jag min vanliga skärm och enbart kör på CRT:n får jag prestandan från HDGraphics. Jag googlade lite men hittar bara trådar som säger att man INTE kan samköra int+ded normalt sett, vilket gör mig förvirrad. Det är inget problem, jag blir mest nyfiken på hur det egentligen ligger till.

Det verkar ju som att det är mina 780:s som renderar bilden när båda skärmarna är igång, trots att den ena är ansluten i moderkortet. Trodde inte det var möjligt.

Någon som vet?

EDIT: Visar sig att detta bara gällde program som kördes i fönster; om de startades på standardskärmen och fördes över till CRT:n så fortsatte de renderas med samma prestanda, men ställde jag in CRT:n som standard så kördes alla program också på HDGraphics.

Blev upplyst efter en stunds testande.
Visa signatur

Sony α7III | BMPCC
XPS 13 9360 | 3770k | GTX970
CA Dacmagic+ | AQ Dragonfly Red
DT880 Pro | DT250
Xperia 1 IV

Permalänk
Medlem

Intressant att det är så faktiskt och kul att du kom fram till svaret själv.