Permalänk

vattenkylning till mitt moderkort?

tjenare jag behöver veta om jag kan vattenkyla mitt moderkort och om jag kan hur... det är ett asus m5 a97 r2,0 och om ni kunde länka delar som inte är allt för dyra skulle det va nice ska nämligen bygga en "väggdator" så jag vill helst ha vattenkylning:P oh och röda sladdar skulle va nice om nån kan hitta det

Permalänk
Skrivet av Gabba2014:

tjenare jag behöver veta om jag kan vattenkyla mitt moderkort och om jag kan hur... det är ett asus m5 a97 r2,0 och om ni kunde länka delar som inte är allt för dyra skulle det va nice ska nämligen bygga en "väggdator" så jag vill helst ha vattenkylning:P oh och röda sladdar skulle va nice om nån kan hitta det

den här funkar nog bra, bra att tänka på är att desto mer information du ger desto mer exakt svar kan du få.
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/vattenky...

förklara gärna mer vad ska du med röda sladdar till ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

den här funkar nog bra, bra att tänka på är att desto mer information du ger desto mer exakt svar kan du få.
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/vattenky...

förklara gärna mer vad ska du med röda sladdar till ?

Jag antar att TS referar till "riktig" vattenkylning, dvs. inte en sluten kylare.

@TS: Menar du verkligen att du vill vattenkyla ditt moderkort? Säker på att du inte nöjer dig med processor och grafikkort?

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabba2014:

tjenare jag behöver veta om jag kan vattenkyla mitt moderkort och om jag kan hur... det är ett asus m5 a97 r2,0 och om ni kunde länka delar som inte är allt för dyra skulle det va nice ska nämligen bygga en "väggdator" så jag vill helst ha vattenkylning:P oh och röda sladdar skulle va nice om nån kan hitta det

Har du försökt att söka själv på röda kablar?
T.ex Corsair (säkerligen många andra tillverkare också) har dom flesta förekommande kabeltyperna i svart, RÖTT, blått, grönt osv.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem

Vänta nu lite, du har ett blått moderkort och du vill ha röda kablar?

Please dont...

Ont. Kolla coolingconfigurator.com så kan du se om ek gör block till din bräda, är högst tveksam till det dock.
Sällan någon gör block till budgetkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av Fille625:

Jag antar att TS referar till "riktig" vattenkylning, dvs. inte en sluten kylare.

@TS: Menar du verkligen att du vill vattenkyla ditt moderkort? Säker på att du inte nöjer dig med processor och grafikkort?

jo ja vet men eftersom frågan är att han vill ha röda kablar och vattenkyla moderkortet så kanske det vore enklare bara ta ett slutet system så slipper man lägga ner tusentals kronor om man inte vet vad det är man ska kyla av.

Skrivet av Uslingen:

Har du försökt att söka själv på röda kablar?
T.ex Corsair (säkerligen många andra tillverkare också) har dom flesta förekommande kabeltyperna i svart, RÖTT, blått, grönt osv.

röda kablar är jättebra

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

ja ja funderade på sluten kylning men det är ju inte lika snyggt D: och jag skulle ha röda sladdar så att det skulle bli snyggt... men ja tar nog blåa så det matchar moderkortet och jag är ingen expert på vattenkylning heller så det blir nog bäst med slutet tillsvidare men tack för alla svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabba2014:

ja ja funderade på sluten kylning men det är ju inte lika snyggt D: och jag skulle ha röda sladdar så att det skulle bli snyggt... men ja tar nog blåa så det matchar moderkortet och jag är ingen expert på vattenkylning heller så det blir nog bäst med slutet tillsvidare men tack för alla svar

Med röda kablar menar du sleeve ? Inet har flertal olika Cablemod kits för ett antal olika tillverkare och modeller. Du kan självklart sätta sleeve själv, dock verkar det som MDPC-X är stängt för nuet. Finns möjligtvis någon svensk hemsida eller kanske ebay, har inte stenkoll något mer.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk

Jepp det var sleeves som jag menade:) får väl leta runt lite o se om jag hittar nått:)

Permalänk
Medlem

det finns ingen sluten kylning till moderkort.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabba2014:

tjenare jag behöver veta om jag kan vattenkyla mitt moderkort och om jag kan hur... det är ett asus m5 a97 r2,0 och om ni kunde länka delar som inte är allt för dyra skulle det va nice ska nämligen bygga en "väggdator" så jag vill helst ha vattenkylning:P oh och röda sladdar skulle va nice om nån kan hitta det

Självklart kan du kyla ditt moderkort med vattenkylning, frågan är mer om du behöver det; värmeutvecklingen på en AMD 970 krets är 13.6W; jag äger ett par uppvärmda tumvantar som har högre effektutveckling än det.

jag rekommenderar att du köper ett lösblock om du verkligen vill, och gör som förr i tiden, bygger hela kittet från grunden.

du letar efter ett sånthär block: http://www.watercoolinguk.co.uk/p/Alphacool-HF-14-Smart-Motio...

med nipplar i storlek 1/4" dvs 6.35mm och slang som passar det. glöm en rejäla slangklämmor, gängtejp och läcktesta allt innan du monterar in det i chassit. låt det gå minst 24h innan du deklarerar att det är tätt.
ställ tanken på en våg (obs, högsta punkten i systemet måste vara tanken för att luftbubblor ska samlas där och ingen annan stanns) och notera nogrant vikten på innehållet i tanken efter att systemet fått stabilisera sig (dvs luftbubblor etc hamnat i tanken ej i pump eller radiator/block) så kan du vara säker på att du inte har ett läckage.

on a sidenote: det är enklare att färga vattnet i slangarna än att använda färgade slangar. UV reaktivt färgämne i vattnet är en lösning, men kolla så att slangarna du använder inte förstörs av intensivt UV-ljus. det ÄR bra surt att komma hem till en dator som är fylld med vatten...

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Min tank är inte högsta punkten men det funka fint ändå.. men håller med att det är en fördel men kan vara svår att fixa om man har topp radiator i datorn .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se varför man någonsin skulle vilja kyla sitt moderkort idag med vattenkylning om man inte kör extrem överklockning. Är det bara mild överklock som gäller skulle jag bara sätta på ett par kylflänsar om den medgåande kylningen inte räcker till. Kostar nästan ingenting, speciellt i jämförelse. Vill du färga dem så gör det, se bara till att det inte är isolerande färg.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Min tank är inte högsta punkten men det funka fint ändå.. men håller med att det är en fördel men kan vara svår att fixa om man har topp radiator i datorn .https://scontent-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t31.0-8/109855...

Det jag menar är att systemet ska vara fullt till max under läcktestningen, så att tankens vikt ej kan skifta beroende på att luftbubblor tar upp plats i övriga delar av systemet.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jag har svårt att se varför man någonsin skulle vilja kyla sitt moderkort idag med vattenkylning om man inte kör extrem överklockning. Är det bara mild överklock som gäller skulle jag bara sätta på ett par kylflänsar om den medgåande kylningen inte räcker till. Kostar nästan ingenting, speciellt i jämförelse. Vill du färga dem så gör det, se bara till att det inte är isolerande färg.

Fördel man får fort effektivt värmen sen blir datorn ofta tystare..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Fördel man får fort effektivt värmen sen blir datorn ofta tystare..

Dock så är det inte många moderkort som har aktiv kylning i nuet, så gör knappast någon skillnad inom ljud att kyla moderkortet. Pratar du dock om vattenkylning generellt sagt så visst, det blir oftast tystare så länge man väljer rätt pump och fläktar.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Fördel man får fort effektivt värmen sen blir datorn ofta tystare..

hur kan ersättandet av en passiv kylfläns göra datorn tystare?

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Finns kylblock för vatten universal i olika storlek och fattning..
Ska själv skaffa till mitt asrock 990fx extreme9 har hittat på
http://www.aquatuning.se/ dom har till mitt kort sen har du
http://www.coolingstuff.se/
http://www.coolerkit.se/shop/frontpage.html
Sen finns det fler butiker men dessa räcker för mina behov.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz